Silnik nitro eksploatacja i naprawa

Miałeś motorynkę za młodu? To dział dla Ciebie!
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 14 lis 2013, o 15:44

wojtekr pisze:silnik był cały rozebrany i wyczyszczony, tłumik tez byl wyczyszczony

Znaczy wziąłeś jakiegoś wyciora czy jak inaczej ten tłumik czyściłeś? :-)
Mam pokretowy tłumik Os PowerBoost, z zewnątrz wszystko jest OK z wyjątkiem drobnego wgniecenia w miejscu wytłoczki uchwytu anteny na podwoziu. Przy odpalaniu objaw jest podobny do Twojego. Jest przepływ gazów z wydechu, a mimo to tłumik zbiera olej i wrzuca spowrotem do silnika. Po zmianie tłumika problem z odpalaniem zniknął. W wolnym czasie wezme dremela urezam baniak i zajrzę do środka.
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 14 lis 2013, o 16:39

z tłumika nic nie leci, silnik jest cały czas czysty
Helikoptery
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 14 lis 2013, o 18:07

#1. Zmień świecę na cieplejszą lub na nową. To, że świeca się żarzy, nie znaczy że daje odpowiednie ciepło.
#2. Niektóre tłumiki da się rozkęcić.

Samoloty nie są tak wrażliwe na stare świece. W sumie to nigdy się nie zastanawiałem, dlaczego tak jest. Często silnik helikowy nie chodzi na starej świecy, a samolotowy ma to gdzieś ( przewaga samolotów nad wertalotami ;-) )
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 14 lis 2013, o 18:14

Też nad tym myślałem i wydaje mi się, że charakter pracy to powoduje. W samolotach obciążenie jest prawie stałe, chłodzenie jest lepsze, ilość nitro jest niższa, lata się od razu na wysokich obrotach... hmm hmm hmm
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 14 lis 2013, o 19:33

Gmeracz pisze:Też nad tym myślałem i wydaje mi się, że charakter pracy to powoduje. W samolotach obciążenie jest prawie stałe, chłodzenie jest lepsze, ilość nitro jest niższa, lata się od razu na wysokich obrotach... hmm hmm hmm



No to mi się wydaje, że jest dokładnie na odwrót. W heliku silnik jest mocniej obciążony, lata się w dużo wyższych zakresach obrotów. W samolocie latasz od obrotów min do max. zależnie od figury. W heliku, gdzie u większości modelarzy lata na governorze, silnik pracuje w najwyższych zakresach obrotów, żeby utrzymać stałe obroty wirnika. Dlatego świece szybciej padają.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 14 lis 2013, o 20:20

Jakoś nie chce mi się wierzyć żeby padaczka świec miała aż tak bezpośredni związek z governorem, no chyba że zdefiniuje się limity czasu lub wylatane litry brane pod uwagę. Jeśli mówimy o skali roku (czyli sezon mniej więcej, dajmy na to 30-40litrów niedzielnego latania), to u mnie świeca os.#8 wytrzymuje, potem i tak ją wymieniam profilaktycznie. Do tego dochodzi pewna wrażliwość na krety i mocniejsze przyziemienia. Uważam że lepiej w takim przypadku wymienić świecę niż ryzykować utratę spirali w locie.
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
crash
Domownik forum...
Posty: 381
Rejestracja: 19-07-2012
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: crash » 14 lis 2013, o 20:49

przecież świeca zużywa sie tylko przy rozruchu, nie ma dla niej znaczenia ile czasu i na jakich obrotach pracuje silnik. ewentualnie przgrzanie silnika może wpływać jakoś na spirale. zalanie swiecy też czasami potrafi ją zepsuć.
pozatym widziałem fajną maszynkę do włączania świecy z radia, można wtedy w locie podgrzać nieco komorę dla lepszego spalania i podniesienia mocy, podobno niektórzy wyczynowcy używają tego (chwilowo) do wykonania ciężkich figur. takie rozwiązanie oczywiście skraca żywotność świecy.
wniosek jest prosty- helikami częściej latamy niż samolotami :mrgreen:
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 14 lis 2013, o 21:13

To prawda, wygodne.

Obrazek

Używam tego (chwilowo) do jednej ciężkiej figury: rozruch :)
Helikoptery
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 14 lis 2013, o 21:19

crash pisze:przecież świeca zużywa sie tylko przy rozruchu, nie ma dla niej znaczenia ile czasu i na jakich obrotach pracuje silnik.


Znasz zasadę działania tych silników???? Wiesz po co są świece "cieplejsze" i "zimniejsze"????? Odpowiem za Ciebie. NIE znasz........NIE wiesz.... Aha i to nie jest samozapłon. Świeca się zużywa, wypala itd itd......... Zazwyczaj Ci co wiedzą o co w tym chodzi, zmieniają świecę co 10-15l paliwa. Poczytaj o tym, warto. Będzies wiedział jak rozwiązywać problemy z nitro. Większość "ekspertów" od modelarskich silników spalinowych nie wie nic na ich temat, a później piszą, że to nie robi.......

Ci cali pseudo mistrzowie sami nie wiedzą jak to działa, są tego przykłady w naszym kraju.....


:wall: :wall: :wall: K%{^{a tragedia panowie, tragedia.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
crash
Domownik forum...
Posty: 381
Rejestracja: 19-07-2012
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: crash » 14 lis 2013, o 21:31

więc jak to jest z tymi świecami?
podpina się napięcie do świecy na czas rozruchu poczym się je odcina, świeca nie grzeje a silnik pracuje. jakie wtedy ma znaczenie czy ona jest "ciepła" czy "zimna"?
coś czuję że czegoś nie wiem, proszę o lekcję :oops:
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 14 lis 2013, o 21:36

Kowal pisze:Świeca się zużywa, wypala itd itd......... Zazwyczaj Ci co wiedzą o co w tym chodzi, zmieniają świecę co 10-15l paliwa


Właśnie właśnie, wypala się i zużywa, to jest oczywiste, problematyczny jest tylko szacunek w jakim stopniu i w jakim przebiegu. To są subiektywne i empiryczne doświadczenia, mocno uzależnione od warunków w jakich silnik jest eksploatowany. 10l paliwa to raptem 2 bańki, IMO bardzo zachowawczy cykl wymiany jak dla niezbyt wytężonej jednostki. Doświadczenie jest cenne, posłucham rady i ograniczę się do 15litrów
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 14 lis 2013, o 21:45

Świeca cieplejsza ma grubszy drut, bierze więcej prądu i daje więcej energii. Po rozruchu nadal ma grubszy drut więc magazynuje nadal więcej energii. Co oznacza, że stygnie wolniej pomiędzy kolejnymi dwoma suwami. I to od niej odpala się paliwo dlatego nie jest to samozapłon jak w dieslu tylko zapłon żarowy od wciąż żarzącej się świecy.
Helikoptery
Awatar użytkownika
crash
Domownik forum...
Posty: 381
Rejestracja: 19-07-2012
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: crash » 14 lis 2013, o 22:16

dobra, niech bedzie że to zapłon żarowy.
dla upartych zalecam doświadczenie - można podpalić np benzyne od papierosa? od maleńkiej iskierki tak ale nie od papierosa. może ma żar za zimny :rotfl2:
pytanie z mojej strony ostatnie w tym wątku - awaria świecy w trakcie lotu powoduje zatrzymanie pracy silnika?
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 14 lis 2013, o 22:18

nie, chyba że cała spirala się rozsypie. problem jest dopiero przy kolejnym rozruchu

Zwróć uwagę ma temperaturę zapłonu benzyny i nitrometanu. Poza tym świecą żarową już benzynę pewnie podpalisz.
Helikoptery
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 15 lis 2013, o 12:15

Wypalanie się świecy objawia się gorszym rozruchem lub jego brakiem, poza tym oczywiście jest gorszy zapłon mieszanki. Tak jak napisał Wojtek, cała spirala w świecy potrzebna jest tylko przy podłączonym zasilaniu, bo musimy zamknąć obwód. W zimie niektórzy stosują cieplejsze świece, w lecie różnie. Zależy od silnika. Ja w sumie chyba raz w samolocie zmieniłem świecę na zimę. Poza tym nigdy tego nie robiłem.

Co do wymiany świec, to bardziej doświadczeni koledzy polecali mi zmianę co 10,15,20l. Ja przyjąłem 15. Stare świece stosowałem w samolotach lub w heliku jako zapasowe, gdy nie miałem nowej.

Przy problemach z rozruchem (jeźeli wszystko inne ustawione jest dobrze) warto zmienić świecę na nową lub na cieplejszą. Często swieca żarzy się po podłączeniu zasilania, ale gdy się popatrzymy na spiralkę, widać że świeci się tylko część jej lub świeci bardzo słabo. Wiadomo też, że im wyższe obroty silnika stosujemy, im są większe temperatury na głowicy, tym świeca szybciej kończy swój żywot :(
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 15 lis 2013, o 12:18

Aha, oczywiście standardowym sposobem palenia świec, jest podłączenie grzałki pod wejścia 12V na panelu w skrzynce. Ja kiedyś załatwiłem 3 świece w heliku w ten sposób, jedna po drugiej, dopiero później zobaczyłem, że fajka była źle podpięta. W tym samym czasie kumpel załatwił 4, bo używał mojej skrzynki startowej.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 15 lis 2013, o 22:49

otóż zrobiłem następujące czynności:

1. wymiana świecy
2. skręcenie regulacji niskich obrotów
3. zmieniłem tez tłok i tuleję ale to raczej było bez znaczenia.

Dam znać jutro po pałacowej czy rzeczywiście pomogło ale wygląda, że działa ok.
Helikoptery
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 16 lis 2013, o 05:42

wojtekr pisze:otóż zrobiłem następujące czynności:

1. wymiana świecy
2. skręcenie regulacji niskich obrotów
3. zmieniłem tez tłok i tuleję ale to raczej było bez znaczenia.

Dam znać jutro po pałacowej czy rzeczywiście pomogło ale wygląda, że działa ok.


Ja idę zaraz na zakład robić. Jutro planuję coś poszybowcować.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 16 lis 2013, o 07:43

wojtekr pisze:otóż zrobiłem następujące czynności:
3. zmieniłem tez tłok i tuleję ale to raczej było bez znaczenia.

A pierścień?

wojtekr pisze:Dam znać jutro po pałacowej czy rzeczywiście pomogło ale wygląda, że działa ok.

Tylko uważaj z supportem na Pałacowej... tam dominują już benzynki, jak Ci doradzą porządnie silnik docierać to będziesz prykał i wisiał do wiosny :masakra: ;)
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 16 lis 2013, o 09:10

skrót myślowy: wymieniłem tłok, pierścień i tuleję z innego silnika juz dotartego
Helikoptery

Wróć do „Silniki spalinowe i akcesoria”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości