Zasadnosc afterruna, czyli Aikus - pogromca mitów

Miałeś motorynkę za młodu? To dział dla Ciebie!
Awatar użytkownika
Sulim
Stały bywalec...
Posty: 158
Rejestracja: 28-07-2015
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 8 razy

Postautor: Sulim » 19 kwie 2019, o 11:44

W sumie to nie wiem, co było przyczyną, pewnie Maciej dopisze. Ale najpewniej coś z głowicą. Na pewno nie z powodu silnika. W każdym razie, gdzieś na Waldorfie nawet był film dokumentujący wybuch :-).
Ponieważ wydarzyło się to na oczach licznie zgromadzonej gawiedzi, więc generalny importer dostał zielonej sraczki. Nawet chciał wstrzymania publikacji filmu i groził skutkami prawnymi.
No tyle w temacie filtra powietrza. Nawiasem mówiąc ciekawie zamontowany.

Co do innych spektakularnych wybuchów, to przydarzyło się to też Goblinowi w podobnych okolicznościach, w Radomiu. Z tym, że Gobliny na początku masowo spadały, więc niespodzianki nie było. A w zasadzie wszyscy tylko na to czekali. No ale tam nie było filtra powietrza, więc się nie liczy
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 11265
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 953 razy
Podziękowano: 670 razy

Postautor: aikus » 19 kwie 2019, o 12:05

Sulim pisze:Nawet chciał wstrzymania publikacji filmu i groził skutkami prawnymi.


Uhm... Marketing - poziom piaskownica.
Sweet dzizas... :/ jak mnie wkurwia takie pierdolenie w wykonaniu ludzi wydawałoby się dorosłych i świadomych zasad funkcjonowania otaczającego ich świata ...:/

Ten film, rozumiem nie do odkopania ...?
Awatar użytkownika
angry trex
Domownik forum...
Posty: 481
Rejestracja: 24-05-2016
Lokalizacja: Swaj - beverly hills Poznania
Podziękował: 7 razy
Podziękowano: 22 razy

Postautor: angry trex » 19 kwie 2019, o 12:25

Sulim pisze:Był taki heli, Pantera się chyba nazywał i miał filtr powietrza. Niestety jego żywot w Polsce był krótki, na skutek spektakularnej rozpieduchy w powietrzu. Nota bene w Poznaniu.


W Polsce?
Pokaż mi czynnie latających pilotów na świecie Panterą :P
Śmigłowiec RC jak jest dobrze wyprodukowany to broni się sam, lub jak są błędy konstrukcyjne to producent wysuwa szybko wnioski i poprawia.
I tak podziwiam odwagę producentów heli takich jak Audacity, że wyprodukowali wtedy model z elementami stalowymi tak miękkimi jak plastelina.
Użytkownicy Panter mogli się pozabijać tym helikiem, więc zrządzeniem losu w Polsce ludzie nie latali tym na skale masową, mimo niskiej wówczas ceny.
Dystrybutor dopiero by miał kłopoty....
Ryzyko handlu. Nawet dzisiaj jak ktoś kupuje coś taniego i chce tym handlować licząc wirtualne zyski to może się grubo naciąć, jak produkt okaże się lipny.
Pozdrawiam, Sławol

Urodzony by latać...
zmuszony do pracy.

.................................
Goblin 700 C razy 2, Goblin 380 razy 2, MSH Protos 380
Spektrum DX6 - do symka
Vbar Control Touch - do macania
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 4346
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 29 razy
Podziękowano: 349 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 19 kwie 2019, o 12:31

Obrazek
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 4346
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 29 razy
Podziękowano: 349 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 15 lip 2019, o 10:52

Ciekawostka - łożysko po kilku latach w silniku zalanym afterrunem.

Co ciekawe - to nie jest rdza, to jest twardy osad z wyschniętego oleju.
Można to zdrapać/usunąć, ale chyba się nie opłaca.

Obrazek
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 11265
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 953 razy
Podziękowano: 670 razy

Postautor: aikus » 15 lip 2019, o 14:21

Łał.... a rozpuścić czymś?
Paliwem nitro? benzyną?
heh... WD-40 w sumie może po dłuższym czasie narobić podobnej bardachy, ale chyba nie aż tak dramatycznie trudnej w usuwaniu (gęsty olej którego w WD-40 jest niewiele nie zaschnie raczej na skorupę i łatwo się rozcieńczy benzyną, naftą... )...
Olej silnikowy nie spenetruje tak łatwo dobrze silnika przy zalewaniu...
...
No ale porażka afterruna - powiedziałbym spektakularna, hehehe...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 11265
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 953 razy
Podziękowano: 670 razy

Postautor: aikus » 15 lip 2019, o 14:22

Ej, ale to łożysko się kręci?
Czy stoi jak rzadko komu?
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 4346
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 29 razy
Podziękowano: 349 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 15 lip 2019, o 15:29

Po użyciu siły kręci się, tylko że kulki z koszykiem razem z zewnętrzną bieżnią :)

Rozpuścić można mocząc długo w paliwie i piłując szczoteczką do zębów, albo szybciej - gotując w glikolu.

Łatwiej i szybciej wywalić i wstawić nowe.
Awatar użytkownika
gcze
Elita forum...
Posty: 926
Rejestracja: 18-01-2019
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 145 razy
Podziękowano: 30 razy

Postautor: gcze » 15 lip 2019, o 16:23

Kurcze, a to nie było jakoś przegrzane, to nie jest przypalony olej na pewno? Na innych elementach też powstała taka warstwa?
XK K110 | T-REX 250 | Mini Titan | X360 | Trex 600n nadciąga| jumper T12
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 4346
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 29 razy
Podziękowano: 349 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 15 lip 2019, o 19:10

Nie da się tak przegrzać łożyska, szczególnie w samolotowym silniku.

Cały silnik się tak zakonserwował. Z reszty ostrożnie zmyłem.

No ale dzięki temu korozja nie miała szans, więc podstawowe zadanie AR spełnił. Po umyciu wewnątrz jest jak nówka.

Wrzucam to jako przestrogę, żeby zawsze przed odpaleniem motorka który stał zdjąć chociaż dekiel karteru i zerknąć przed obracaniem, a nie kręcić na chama, niezależnie od sposobu konserwacji.

Ja teraz zalewam olejem ATF - wydaje mi się że on nic a nic nie chce sztywnieć z czasem.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 11265
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 953 razy
Podziękowano: 670 razy

Postautor: aikus » 15 lip 2019, o 23:56

ATF - to ma lepkosc bliższa silnikowemu minelarlemu (jakiemuś np. 15W40) niż WD-40...
Generalnie jestem pewien że nic się z nim nie stanie, pytanie tylko na ile dokładnie zdoła dotrzeć do wszystkich zakamarków i wyprzeć z nich wodę...
Czas pokaże... Daj znać :)
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 4346
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 29 razy
Podziękowano: 349 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 16 lip 2019, o 08:13

Lepkość ma zdecydowanie niższą niż olej silnikowy. Ma niesamowitą zdolność pełzania (?) - tzn zwilża wszystko co może i mam wrażenie że nawet to czego nie powinien. To są zwykle bardzo wysokiej jakości oleje, bardzo trwałe.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 11265
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 953 razy
Podziękowano: 670 razy

Postautor: aikus » 16 lip 2019, o 09:44

Aa... no może może... w sumie to ATF=/=olej przekładniowy, więc może i ...

Co do trwałości - nie mam wątpliwości.
Awatar użytkownika
Gmeracz
Global Mod
Posty: 2200
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 17 lip 2019, o 22:32

WD-40 nie zrobi za nic czegoś podobnego, bo tam oleju jest kilka procent.
Ale łożyska odmacza koncertowo. Od stycznia robię projekt, gdzie głównie zardzewiałe łożyska nim czyszczę. Tyle, że kupuję WD w 5l. kanisterkach i moczę w misce zanurzone, a nie jak wy psik, psik... :vhappy:

BTW. A różnych odmian tego specyfiku jest ponad 10 typów.
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 4346
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 29 razy
Podziękowano: 349 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 18 lip 2019, o 00:06

Zardzewiałe łożyska to złom. To jest po prostu brudne, ale i tak nie opłaca się czyścić.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 11265
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 953 razy
Podziękowano: 670 razy

Postautor: aikus » 18 lip 2019, o 14:17

Gmeracz pisze:Tyle, że kupuję WD w 5l. kanisterkach i moczę w misce zanurzone, a nie jak wy psik, psik...


Taaa wiem... Wiem, że istnieje WD-40 w 5 litrowych kanisterkach tylko jakoś nie widzę zastosowania tego innego niz eksperyment Micha, pt. "ile przejedzie samochód z WD-40 zamiast oleju".
On robił różne rzeczy, zalewał silniki wodą, jeździł bez oleju... Jednym z eksperymentów było własnie WD-40.
Generalnie silniki wytrzymują zaskakująco dużo.
Po WD-40 były ślady przytarcia na panewkach ale zasadniczo silnik przeżył niezłe katowanie całkiem nieźle.
(dla chętnych: https://www.youtube.com/watch?v=c_a0khoy2mw )

Gmeracz pisze:BTW. A różnych odmian tego specyfiku jest ponad 10 typów.




Nie.
WD-40 jest jedno:

https://pl.wikipedia.org/wiki/WD-40

Wszystko inne to po prostu coś innego niż WD-40.
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 4346
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 29 razy
Podziękowano: 349 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 18 lip 2019, o 14:39

Teraz WD40 to marka, pod którą produkują już kupę innego złomu niż oliwka z alkoholem w spreju.

https://wd40.com/products/

Nigdy tego gunwa nie lubiłem. Ani to dobry smar, ani się do czyszczenia nie nadaje, a działanie "luzujące" skorodowane śruby jest chyba głównie psychologiczne.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 11265
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 953 razy
Podziękowano: 670 razy

Postautor: aikus » 18 lip 2019, o 16:01

mwx pisze:Teraz WD40 to marka, pod którą produkują już kupę innego złomu niż oliwka z alkoholem w spreju.

https://wd40.com/products/


No tak, no i zastanów się dlaczego tak jest... W artykule na wiki jest odpowiedź. Nie jest to zakazane.
Sądzę, że klasycznym WD-40 jest to:

https://wd40.com/products/handy-can/

Reszta ma pewnie w sobie dodatkowo jakieś ulepszacze - więcej lub mniej pomagające... placebo albo nie koniecznie - nie wiem, nie próbowałem, nie badałem

mwx pisze:Nigdy tego gunwa nie lubiłem.


Wiem. Dajesz temu nielubieniu upust przy każdej możliwej okazji.
;)


mwx pisze:Ani to dobry smar, ani się do czyszczenia nie nadaje, a działanie "luzujące" skorodowane śruby jest chyba głównie psychologiczne.


Po prostu za dużo oczekujesz od uniwersalnego środka.
Jest to środek który ma ponad 50 lat - nie ma szans, żeby było w tym coś cudownie olśniewającego.
WD-40 jest dokładnie tym czym jest - niczym więcej niczym mniej.
Nie jest dobrym smarem, nie jest najlepsze do czyszczenia, działanie luzujące... nooooo do mocno zardzewiałego czegoś lepsza jest najpierw Cola...
...
Najlepszym smarem jest - wiadomo - zależy gdzie, tawot, olej, taki śmaki, owaki.
Najlepszym czyścidłem jest - wiadomo, benzyna, etanol, woda - w zależności.
Jako odrdzewiacz... nie wiem - fosol??

Jednak żaden z powyższych środków nie sprawdzi się ani trochę w żadnej z pozostałych czynności.
Spróbuj coś posmarować fosolem albo benzyną - gwarantuję Ci, że WD-40 będzie lepszy.
Spróbuj coś wyczyścić tawotem ...
Spróbuj coś odrdzewić wodą ...
...
Produkt uniwersalny.
Nie najlepszy do wszystkich celów, ale jakoś potrafiący się w nich sprawdzić.

Swoją drogą, jako smarniwo do mechanizmów precyzyjnych (typu np. zamki ) ja osobiście niczego lepszego nie potrzebuję.
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 4346
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 29 razy
Podziękowano: 349 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 18 lip 2019, o 17:10

Do wiercenia się nadaje.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 11265
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 953 razy
Podziękowano: 670 razy

Postautor: aikus » 18 lip 2019, o 18:02

O widzisz... :)

Wróć do „Silniki spalinowe i akcesoria”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość