Rozwiązanie problemu przeciwwagi magnesu governora

Miałeś motorynkę za młodu? To dział dla Ciebie!
Awatar użytkownika
Beier
Stały bywalec...
Posty: 108
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 12 razy

Postautor: Beier » 12 lip 2010, o 15:55

Jak każdy z nas wie, governor czy revlimiter do prawidłowej pracy potrzebuje magnesów umieszczonych zazwyczaj na wentylatorze silnika. Problem w tym że niektóre rozwiązania wymagają jednego a niektóre dwóch. Jeżeli kupujemy nową elektronikę do regulacji obrotów naszej spalinki problemu nie ma gdyż firmy zazwyczaj w komplecie umieszczają taką przeciwwagę kiedy wymagany jest tylko jeden magnes. Gorzej przedstawia się sprawa w momencie kiedy kupujemy używany sprzęt i nie mamy w/w przeciwwagi. Element ten jest bardzo istotny ponieważ przy obrotach rzędu 20000 obr/min każde niewyważenie będzie powodować zwiększone wibracje oraz przyspieszone zużycie łożysk silnika i sprzęgła. Dorobienie przeciwwagi w warunkach domowych nie jest łatwe ale też nie niemożliwe. Musimy zrobić sobie wagę - najłatwiejsza do wykonania i dokładna waga to waga szalkowa. Wykonałem ją z dwóch wacików, kilku nitek, listewki balsowej oraz paru wykałaczek:

Obrazek

Wystające wykałaczki po jednej stronie to "cieżarki" dla dobrego wyważenia samej wagi. Kiedy już mamy taką wagę przygotowaną możemy przystąpić do działania. Najlepiej kiedy posiadamy czysty ołów ale może być też ołowiowa cyna lutownicza. Docinamy kawałek i ważymy. Czynność tą powtarzamy aż do uzyskania sukcesu. Na tym etapie nasza przeciwwaga może składać się z paru kawałków tak więc jak przytniecie za dużo to nie ma się czym martwić - dorzućcie inny mały kawałek tak żeby waga się zgadzała czytaj żeby waga była w poziomie. Następnie wrzucamy ołów lub cynę do metalowego naczynia i rozgrzewamy na kuchence. Ma to na celu właśnie scalenie paru kawałków w całość jak i uzyskanie kształtu w miarę owalnego. Tutaj wychodzi przewaga czystego ołowiu nad cyną - mniejsza temperatura topnienia więc wszystko idzie szybciej. Kiedy mamy już naszego ołowianego lub cynowego "gluta" wsadzamy go w miejsce gdzie powinien być i z wyczuciem uciskamy go pręcikiem metalowym (może być np klucz imbusowy). Ugniatamy do momentu aż nie nabierze kształtu monety. Efekt końcowy powinien wyglądać mniej więcej tak:

Obrazek

Po lewej magnes, po prawej ołów. Następnie ostatnie sprawdzenie:

Obrazek

I przystępujemy do wklejenia naszej brand new przeciwwagi. Po wklejeniu prezentuje się to następująco:

Obrazek

Tym sposobem i tanim kosztem mamy przeciwwagę na pokładzie :)

Pozdrawiam,
Beier
T-Rex 700 Nitro LE
DX7
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 12 lip 2010, o 16:07

A czy zrobiłeś próbę kładąc magnes i przeciwwagę na przeciwnych szalkach? Żeby wyeliminować nierówność ramion wagi?
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Beier
Stały bywalec...
Posty: 108
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 12 razy

Postautor: Beier » 12 lip 2010, o 16:28

Specjalnie nie, ale zrobiłem to przypadkowo gdyż podmuch powietrza okręcił mi wagę o 180 stopni i tak zrobiłem finalne sprawdzenie - zorientowałem się, że ramiona są odwrotnie jak już stwierdziłem równość wagi obu elementów :)
T-Rex 700 Nitro LE
DX7

Wróć do „Silniki spalinowe i akcesoria”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości