Pierwsza spalina

Miałeś motorynkę za młodu? To dział dla Ciebie!
Awatar użytkownika
hevi
Stały bywalec...
Posty: 249
Rejestracja: 20-10-2013
Lokalizacja: Rogoźno
Podziękował: 12 razy
Podziękowano: 4 razy

Postautor: hevi » 15 wrz 2015, o 11:49

Witajcie. Po pół roku przerwy z modelarstwem(ciężko było to przeżyć) , wracam.:) ,Tym razem zdecydowałem się na spalinę(wcześniej modele do klasy 500 - elektro). W związku z tym ,że nigdy nie miałem do czynienia ze spaliną , mam wiele pytań. Sprawa dotyczy konkretnie modelu Raptor 50 Titan z silnikiem Redline 53 HZ. Model będę miał jutro , jest nowy , więc silnik trzeba dotrzeć , wyregulowac itp. W necie jest mnóstwo informacji o docieraniu silników w samolotach , samochodach , ale kurcze czy z helikami sprawa wygląda tak samo? Jak gasić taki silnik? Pominę pytanie związane z wyposażeniem , bo po konsultacji i czytaniu materiałów wszystko już zamówiłem , jednak potrzbuje porady z regulacją i wstępnym uruchomieniem. Może ktoś od nas z forum jest z okolic Rogoźna Wielkopolskiego , Obornik?
Align Trex 700N DFC
Makieta BELL 222 (Trex 700N)
OMP M2 V2
ALZRC 380 FAST DEVIL
Kilka parapetów:)
FrSky Horus X10Express
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 15 wrz 2015, o 11:57

Docieranie silnika heli nie różni się wiele od innych modeli - bogata mieszanka, nie za wysokie obroty, małe obciążenie mocy (zawisy itp) i stopniowo zwiększanie obciążeń.
Co do gaszenia silnika to tak jak każdy inny - gaśnicą ... ;)
A na poważnie - zamykasz gaz THROTTLE CUT-em i już. Albo lecisz/kręcisz aż paliwo się skończy...

Przede wszystkim jak już dostaniesz model sprawdź czy ma mały, dodatkowy zbiornik wyrównawczy (rezerwowy) - zaoszczędzisz sobie nerwów później jak zaczniesz fikać...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
hevi
Stały bywalec...
Posty: 249
Rejestracja: 20-10-2013
Lokalizacja: Rogoźno
Podziękował: 12 razy
Podziękowano: 4 razy

Postautor: hevi » 15 wrz 2015, o 12:21

Zbiornik wyrównawczy teoretycznie ma , ale faktycznie zobaczymy jak go obejrze. Silnik lepiej rozkręcić , czy zaufać ,że wszystko jest z nim ok? Co do mieszanki to kupiłem paliwo 16% nitro. Może być , czy kupić coś innego na dotarcie?Kurcze mam pietra przed pierwszym uruchomieniem ,żeby czegoś nie schrzanić i na dzień dobry silnik do kosza;(
Align Trex 700N DFC
Makieta BELL 222 (Trex 700N)
OMP M2 V2
ALZRC 380 FAST DEVIL
Kilka parapetów:)
FrSky Horus X10Express
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 15 wrz 2015, o 12:29

Jeśli silnik jest nowy to ja bym nie rozkręcał - kontrolę wewnętrzną to robi się używanym...

Najważniejsze żeby go nie przegrzać (bogata mieszanka, większe odkręcenie igły, świeca jak w instrukcji ew zimniejsza ale to niekoniecznie)

Ściagnij instrukcję silnika z netu i rób jak tam jest napisane - musiałbyś się bardzo postarać żeby go od razu rozwalić...
Warto od razu na zapas mieć kilka świec żarowych - świnie lubią się przepalać (choć przy bogatej mieszance nie powinny)

Polecam zastosowanie Alignowego żarnika B6T - bardzo ułatwia życie (albo inny podobny) - forget ręczną żarkę...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Gajos

Postautor: Gajos » 15 wrz 2015, o 13:18

Nie chciałbym krakać z tym rozbieraniem, ale dużo zależy od tego, skąd się ten silnik wziął - gdzie, ile czasu i w jakich warunkach leżał. Chodziłoby głównie o łożyska, pierścień (jeśli jest) i kanał wewnątrz wału...
Można się nieźle oszukać. Opowiedzieć kilka swoich historyjek?
Ja w każdym razie od razu rozbieram nawet Saito czy OSa choćby nawet i z USA.
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 15 wrz 2015, o 13:59

Jeżeli będziesz rozkręcał, to pamietaj, żeby później głowicę dokręcać w odpowiedni sposób. Jak przylrecisz jedną, to później przykręcasz przeciwległą śrubę, a nie tę obok. Tak samo póżniej z "dociąganiem" tych śrub.

Możesz zamontować termometr na głowicy, żeby mieć dokładne dane. Chyba Robbe taki robi. Kupiłem go kiedyś od Ramotnego. Zakładasz na głowicę, odczytac możeszó temp. max. i aktualną.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 15 wrz 2015, o 14:20

Hehe... neverending story - temperatura ;) na głowicy nie ma sensu mierzyć, tam jest chłodno z racji użebrowania i opływu powietrza z tunelu wentylatora. Jeśli juz to pierwsze żeberko pod głowicą. IMO najlepiej mierzyć palcem na deklu i normalny człowiek, w sensie że nie taki gruboskórny, bez termometru wyczuje właściwą ciepłotę. Do eksploatacji przydaje się telemetria, chociaż potrafi ona też nieźle wystraszyć piszcząc alarmem bez dania racji...
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 15 wrz 2015, o 14:28

Ten termometr możesz założyć na co chces :-p
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 15 wrz 2015, o 14:37

Generalnie termometry montowane na stałe mają jeden ból, ich odczyt jest dokładny gdy czujnik jest dokładnie wklejony na przykład na epoxy. To stwarza pewną upierdliwość przy serwisie... Chyba lepiej sprawić sobie dynksa do bezkontaktowego pomiaru np. na podczerwień, tylko zwrócić uwagę żeby nie mierzyć na błyszczącej powierzchni.
Pozdrawiam,
Jacek
Gajos

Postautor: Gajos » 15 wrz 2015, o 14:40

Tak, bo ten glutek epoxy zabiera nam niechcący kawałek powierzchni jeszcze... :(
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 15 wrz 2015, o 15:42

Wałczyłem parę miesięcy z TT Redlinem, nie udało mi się go wyregulować.
Helikoptery
Gajos

Postautor: Gajos » 15 wrz 2015, o 15:55

A to dawaj go Wojtekr, popróbuję, może się uda, ja to uwielbiam... Oczywiście odpowiadam!

P.S. Pamiętam, że to chyba Ty z Kowalem kiedyś tam się mordowaliście ze dwie godziny i chyba mało skutecznie. Ja tam zawsze jakiegoś nosa do tego chyba miałem, ale na polu i na modelu może się nie udać, to się nie wtrącałem, a zresztą miałem co oglądać i przed czym się ze strachu chować... :rotfl:
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 15 wrz 2015, o 16:15

już go dawno nie mam, Teraz mam OS 55 i jest git
Helikoptery
Gajos

Postautor: Gajos » 15 wrz 2015, o 16:17

A to chyba kojarzę który... :(
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 15 wrz 2015, o 17:49

Ale w tym termometrze nic się nigdzie nie klei :-).
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 15 wrz 2015, o 17:50

Mialem termometr Robbe pętlowy - dzialal bez zarzutu i pokazwal co trzeba. Jak kiedyś pzygrzalem silnik to tez pokazał dlaczego (140c). Byl założony jak trzeba tj pierwsza szczelina pod glowica i bez zadnego kleju
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 15 wrz 2015, o 17:59

Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 15 wrz 2015, o 18:06

Gajos pisze:A to dawaj go Wojtekr, popróbuję, może się uda, ja to uwielbiam... Oczywiście odpowiadam!

P.S. Pamiętam, że to chyba Ty z Kowalem kiedyś tam się mordowaliście ze dwie godziny i chyba mało skutecznie. Ja tam zawsze jakiegoś nosa do tego chyba miałem, ale na polu i na modelu może się nie udać, to się nie wtrącałem, a zresztą miałem co oglądać i przed czym się ze strachu chować... :rotfl:



To chyba chłopaki z benzyną samoróbką byli.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 15 wrz 2015, o 18:12

samoróbka od razu
Helikoptery
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 15 wrz 2015, o 18:17

A w ogole jak projekt? Zarzuciliście?
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski

Wróć do „Silniki spalinowe i akcesoria”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości