Silnik - O.S. 91HZ

Miałeś motorynkę za młodu? To dział dla Ciebie!
MAREKROSOMAK
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 34
Rejestracja: 06-06-2011
Lokalizacja: PIEKARY ŚLĄSKIE
Podziękował: 8 razy

Postautor: MAREKROSOMAK » 12 cze 2011, o 12:30

Odpalił ale jak go rozkręcałem to dławił się tak jakby dostawał za dużo paliwa. Z rury walił olej z paliwem , dolną iglice wtedy przykręcałem żeby nie dostał tyle paliwa to wtedy trochę się polepszyło ale znowu się grzał i też nie za bardzo wchodził na obroty więc po odkręceniu, tej dolnej oczywiście żeby schłodzić. To miałeś to samo co na początku więc wróciłem do moich najlepszych ustawień na ,0,5 obrotu. A paliwo jest model technics 20% zmienię na tornado 15 bo przed remontem najlepiej chodził
Awatar użytkownika
Gmeracz
Global Mod
Posty: 2082
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UK - West Sussex
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 201 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 12 cze 2011, o 12:43

MAREKROSOMAK pisze:Iglica górna jest odkręcona 0,5 obr- i to mnie dziwi bo mają być 2 obroty

Marek, Grzesiek ci już napisał do czego są poszczególne iglice. Górną ustawia się wysokie obroty, więc tego nie sprawdzisz po uruchomieniu tylko własnie na wysokich obrotach. Więc trzeba ustawić te 2 obroty, wystartować i sprawdzić co się dzieje na pełnym gazie. Dopiero wtedy regulować. A u ciebie na te pół obr mieszanka będzie za uboga i silnik może zdechnąć.

MAREKROSOMAK pisze:Dolną iglicą odkręcam dopływ paliwa.

Wbij sobie do głowy, że WSZYSTKIMI iglicami regulujesz paliwo, nie tylko dolną.

MAREKROSOMAK pisze:Wtedy reguluje chłodzenie silnika, i mam temperaturę ok. Po wylądowaniu 88 stopni , i tak trzeba będzie latać, widocznie każdy silnik musi być według siebie regulowany

Przy niskich i średnich obrotach - tak, ale nie wiemy jeszcze jak zachowa się silnik przy zmiennym obciążeniu. Dlatego jeżeli np. dajesz gwałtownie gazu i silnik się ksztusi wtedy przykręcasz iglicę wysokich obrotów. Jeżeli wchodzi szybko na obroty i kaszle czy skacze lub przerywa - ma za ubogą mieszankę i wymaga więcej paliwa. O średniej to lepiej zapomnij bo nie jesteś w stanie wykryć różnicy, więc niech będzie ustawiona fabrycznie.

I jeszcze jedno - regulacja jednorazowo to powiedzmy 1/4, 1/3 obrotu.
Możemy tak sobie gadać, ale powiedz no kolego, jak docierałeś silnik i ile czasu? Na którym paliwie? SKąd wiesz że go już dotarłeś?
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
d_adam
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 40
Rejestracja: 26-02-2010
Lokalizacja: Bytom
Podziękowano: 7 razy
Kontaktowanie:

Postautor: d_adam » 12 cze 2011, o 13:00

Widzę, że kompletnie nie dajecie sobie rady.

Gmeracz pisze:Górną ustawia się wysokie obroty


Górna iglica odpowiada średnim obrotom i zalecane ustawienie to pół obrotu.

Dolna, od wysokich obrotów - zalecane 2 obroty.
MAREKROSOMAK
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 34
Rejestracja: 06-06-2011
Lokalizacja: PIEKARY ŚLĄSKIE
Podziękował: 8 razy

Postautor: MAREKROSOMAK » 12 cze 2011, o 15:41

Dzięki nie mogłeś tak od razu ja właśnie tak ustawiłem a dolną reguluje średnie, no i od razu dawkowanie paliwa żeby się nie przegrzał.
Wielkie dzięki bo widzisz jak piszą że dwa obroty to tak jakbym mu lal paliwo z wiadra prosto do gaźnika wo gule nie mógł się zebrać zalewało go teraz jest ok
Awatar użytkownika
Gmeracz
Global Mod
Posty: 2082
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UK - West Sussex
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 201 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 12 cze 2011, o 16:19

d_adam pisze:Widzę, że kompletnie nie dajecie sobie rady.

Tia.. Jak widać nie dajemy, ale przynajmniej próbujemy jakoś pomóc. Jeżeli nie widzę towaru to trudno czasem trafić w dziesiątkę.
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
MAREKROSOMAK
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 34
Rejestracja: 06-06-2011
Lokalizacja: PIEKARY ŚLĄSKIE
Podziękował: 8 razy

Postautor: MAREKROSOMAK » 12 cze 2011, o 17:07

Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 295 razy
Podziękowano: 260 razy

Postautor: Ramotny » 12 cze 2011, o 18:42

d_adam pisze:Widzę, że kompletnie nie dajecie sobie rady.
No tak się fatalnie złożyło ze nikt z nas biedaków nie dorobił się tego motorka... :)
d_adam pisze:Górna iglica odpowiada średnim obrotom i zalecane ustawienie to pół obrotu.
Dolna, od wysokich obrotów - zalecane 2 obroty.
Czy to są nastawy z instrukcji? Bo jeśli tak to dlaczego Marek się upiera że
według instrukcji, ma być 2 obroty odkręcona
? Nie doczytał? Ma złą instrukcję? Możesz wkleić stronę z tymi nastawami? Mimo usilnych poszukiwań nie udało mi się znaleźć manuala do PS-a stąd domysły...

PS: Przyznasz jednak chyba że żadna z iglic nie służy do "chłodzenia" silnika... :) ?

PS2: Teraz wiadomo kto "ma w małym palcu OS91HZ-PS" :). THX Adam.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
tomek68
Domownik forum...
Posty: 339
Rejestracja: 25-02-2010
Lokalizacja: Drogheda
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 7 razy

Postautor: tomek68 » 12 cze 2011, o 19:18

Heli pilots live in a world full of vibration
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 295 razy
Podziękowano: 260 razy

Postautor: Ramotny » 12 cze 2011, o 19:20


Wziąć sie i zahlastać... szukałem intensywnie pół godziny i g..o... :masakra: a tu masz... :wall:
THX

EDIT: cytuję ze ściągniętej instrukcji:

"High Speed needle-valve:
approx. two turns open from the fully closed
position. (Note: If a different muffler is used, this
setting may require readjustment)

Medium Speed needle-valve:
one and a half turns open from the fully closed
position."

i jak to sie ma do pół obrotu?
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
d_adam
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 40
Rejestracja: 26-02-2010
Lokalizacja: Bytom
Podziękowano: 7 razy
Kontaktowanie:

Postautor: d_adam » 12 cze 2011, o 21:28

No zmusiliście mnie to odgrzebania instrukcji, jakość musisz wybaczyć

Obrazek

one half - oznacza pół.

Instrukcja ze strony OS dotyczy nowego gaźnika (porównaj zdjęcia gaźników) i stąd pewnie ta różnica. Moja instrukcja i silnik Marka mają wiele wspólnego ;)
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 295 razy
Podziękowano: 260 razy

Postautor: Ramotny » 12 cze 2011, o 22:07

d_adam pisze:No zmusiliście mnie to odgrzebania instrukcji, jakość musisz wybaczyć
Jasne - dzięki za trud :)

Ja troszkę znam angielski... ale masz po prostu inną instrukcję. Ta z adresu który podał Tomek ma taki tekst:

Obrazek
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
MAREKROSOMAK
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 34
Rejestracja: 06-06-2011
Lokalizacja: PIEKARY ŚLĄSKIE
Podziękował: 8 razy

Postautor: MAREKROSOMAK » 13 cze 2011, o 06:07

Jeszcze raz dzięki , mógłbyś to przetłumaczyć w jakimś programie i wstawić na post, lub posłać mi na mejla
Awatar użytkownika
Gmeracz
Global Mod
Posty: 2082
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UK - West Sussex
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 201 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 13 cze 2011, o 23:14

d_adam pisze:Widzę, że kompletnie nie dajecie sobie rady.

Gmeracz pisze:Górną ustawia się wysokie obroty

Górna iglica odpowiada średnim obrotom i zalecane ustawienie to pół obrotu.
Dolna, od wysokich obrotów - zalecane 2 obroty.


Róznice wzięły się stąd, że na fotce silnik jest garnkiem do góry, a w modelu "leży na plecach", stąd zamiana góry z dołem ;)

Co do instrukcji Adama, według mnie tam też jest "półtora", ale anglojęzyczni często stosują skróty, jak w tym przypadku pisząc "one half" zjadając ze środka "and a". Tak samo nagminnie mówią "how ria" zamiast "how are you".

OK, spróbuję przetłumaczyć z polskiego na nasze najważniejsze elementy instrukcji:

A. Zawór wysokich obrotów (bliżej głowicy) - służy do podstawowego ustawienia mieszanki paliwowo-powietrznej przy w pełni otwartej przepustnicy, kiedy silnik ma wytwarzać maksymalną moc. Pozycja startowa - 2 obroty iglicą.

B. Środkowy zawór ręcznej regulacji mieszanki - pozwala na ustalenie ogólnego składu mieszanki podczas pracy w całym zakresie pracy przepustnicy. Śruba z łbem na płaski wkrętak jest zablokowana loctitem (nie kręcić na siłę) i umożliwia obrót tylko o 180 stopni. Ustawienia standardowe: poziomo 90 st w lewo (maksymalne wzbogacenie mieszanki), pionowo (fabryczne - średnia mieszanka) i poziomo 90 st. w prawo (maksymalne zubożenie mieszanki). Pozycja startowa - pionowo.

C. Zawór średnich obrotów (dalej od głowicy) - dodatkowa regulacja po wyregulowaniu A i B. Służy do dostrojenia średniego przedziału pracy jako ostatni etap regulacji. Pozycja startowa 1,5 obrotu iglicą.

Zalecana metodologia regulacji silnika:
1. Rozgrzej silnik pozwalając mu pochodzić na biegu jałowym przez około 30 sekund. Jeżeli silnik gaśnie przesuń nieznacznie trymer gazu nadajnika do góry. Po ustaleniu stabilnych obrotów otwórz płynnie przepustnicę na tyle, aby model płynnie zawisł nad ziemią. Jeśli w tym czasie silnik powoli wchodzi na obroty i wytwarza dużo dymu ze spalin, mieszanka jest zbyt bogata.

Skoryguj regulację obracając śrubę regulacji "B" o 5 stopni w prawo. Jesli mieszanka jest za bardzo wzbogacona obroty silnika mogą być niestabilne a dalsze otwarcie przepustnicy będzie produkować dużo dymu i nagle mogą spaść obroty lub silnik może się zatrzymać. Przyczyną może też być zbyt długi okres rozgrzewania silnika.

Z drugiej strony mieszanka zbyt uboga oznacza brak dymu z tłumika oraz skłonność silnika do samoczynnego wchodzenia na obroty. W celu korekty należy przekręcić śrubę regulacji "B" o 5 stopni w lewo.

2. Po tymczasowej regulacji mieszanki biegu jałowego, kolejnym krokiem jest dostosowanie mieszanki w zawisie.
Przejdź do zawisu i sprawdź reakcję modelu w średnim zakresie obrotów (tzw. pompki, czyli zmianę wysokości w pionie). Jeżeli silnik intensywnie dymi a reakcja na przepustnicę jest słaba oznacza to zbyt bogatą mieszankę. Zredukuj ilość paliwa iglicą zaworu "A" obracając w prawo nie więcej niż 3 do 4 kliknięć. NIE DOTYKAJ ZAWORU "C".

Jeżeli w zawisie model jest niestabilny, w odpowiedzi na gaz przewrażliwiony, a silnik ma tendencję do przegrzewania się należy wzbogacić mieszankę paroma klikami igły zaworu "B" w lewo.

Po tej regulacji należy wylądować i ponowić kontrolę biegu jałowego wg pkt. 1.

3. Kolejny etap regulacji to regulacja zaworem "A" do osiągnięcia najlepszej wydajności w locie modelem na pełnym gazie.
I analogicznie, jeżeli model słabo reaguje na gaz i mocno dymi korygujesz 2-3 kliki "A" w prawo.
Jeżeli model w locie po prostej zachowuje się poprawnie ale traci moc podczas lotu postępowego wznoszącego, należy wzbogacić mieszankę 2-3 klikami "A" w lewo.

Po tej regulacji należy wylądować i także koniecznie powtórzyć kontrolę biegu jałowego wg pkt. 1.


4. Ponów sprawdzenie reakcji silnika w zawisie dla średnich obrotów. NIE DOTYKAJ ZAWORU "A".
Jeżeli nadal silnik wykazuje niedobór lub nadmiar paliwa przy pompce do góry, dodaj lub odejmij 3-4 kliki iglicą zaworu "C".
===============================================================

Jak widać regulacja silnika to nie tylko kręcenie, ale systematyczne i METODYCZNE testowanie silnika w poszczególnych etapach.
Jeżeli coś ci nie wychodzi, ustaw po kolei wszystkie zawory na pozycje startowe i zacznij od nowa.
Oczywiście niezbędna jest kontrola temperatury silnika, bo raz przegrzany silnik będzie miał gorszą wydajność nieodwracalnie.

WSZELKIE REGULACJE GAŹNIKA WYKONUJEMY PO CAŁKOWITYM ZATRZYMANIU SIĘ WIRNIKA, NAJBEZPIECZNIEJ PO WYŁĄCZENIU SILNIKA.
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
MAREKROSOMAK
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 34
Rejestracja: 06-06-2011
Lokalizacja: PIEKARY ŚLĄSKIE
Podziękował: 8 razy

Postautor: MAREKROSOMAK » 14 cze 2011, o 07:30

Cześć bardzo pomocny tekst, dzięki wielkie za przetłumaczenie.
Ja już o siódmej robiłem próbę ,spisuje się super moc odpowiednia, wreszcie chodzi równo na wolnych obrotach.
Jak zapale i chodzi z minute to ma 66stopni,w dial ap 1 mam 65% ustawione a w dial ap 2 75% przepraszam ale nie wiem jak się to pisze. Po wylądowaniu 88 stopni max 95,więc jest ok a wiesz że tam mam pompkę, wymontowaną i jest tylko śrubka z przelotem i 2 centymetry wężyka zaślepionego. To by było na tyle jeszcze raz bardzo ci dziękuje
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 7028
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 263 razy
Podziękowano: 409 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 17 mar 2016, o 21:16

Próbowałem dzisiaj odpalić ten silnik. Silnik został rozebrany jakiś czas temu, wyczyszczony następnie przeze mnie został złożony. Uzupełniłem braki o pierścień i drobne pierdoły i jest z nim następujący kłopot: bez względu na regulację igły od wolnych obrotów silnik gaśnie po odłączeniu żarzenia. Artja zasugerował zmienię świecy co niebawem zrobię i coś tu opiszę dla potomnych.

Jest też drugi mankament, to jest duży luz wzdłużny wału. Na razie skasowałem go mocowaniem sprzęgła ale obawiam się, że to będzie też problem w przyszłości.
Helikoptery
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 7028
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 263 razy
Podziękowano: 409 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 17 mar 2016, o 22:59

wyczyściłem wszystko, rozebrałem gaźnik do najmniejszej śrubki, wymieniłem świecę na nową 8 i zobaczymy jakoś niedługo.
Helikoptery
Awatar użytkownika
Artja
Olimp forum
Posty: 4069
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 238 razy
Podziękowano: 405 razy

Postautor: Artja » 18 mar 2016, o 06:11

wojtekr pisze:Jest też drugi mankament, to jest duży luz wzdłużny wału. Na razie skasowałem go mocowaniem sprzęgła ale obawiam się, że to będzie też problem w przyszłości.


Tak, z tym może być problem. Obserwuj powierzchnię dekla skrzyni korbowej, jak zacznie się na niej pojawiać wydrapana rozetka to kasacja luzu zaciskiem sprzęgła jest za słaba i już trzeba coś z tym zrobić. Oczywista rzecz, że w krótkim czasie opiłki wejdą w łożyska, pod pierścień i zacznie się wyrabiać mosiężna panewka korbowodu (sprawdzałeś czy już nie jest rozklepana? to też się dokłada do luzu na wale)
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 7028
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 263 razy
Podziękowano: 409 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 18 mar 2016, o 18:54

Zmiana świecy pomogła jest jak być powinno. A luz na razie się nie pogłębia ale musiałem przykręcić wał od rozrusznika na loctite. Zobaczymy jak będzie dalej
Helikoptery

Wróć do „Silniki spalinowe i akcesoria”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości