Łożyska wału korbowego- stalowe czy ceramiczne?

Miałeś motorynkę za młodu? To dział dla Ciebie!
Awatar użytkownika
Bartekgazior
Domownik forum...
Posty: 255
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Warszawa- Bielany
Podziękował: 22 razy
Podziękowano: 24 razy

Postautor: Bartekgazior » 27 cze 2016, o 21:48

Hejka,

W końcu wyjaśniła się sprawa awarii mojego OS-a 50 w Wincentowie- rozpadł się koszyk tylnego łożyska :evil: i jego kawałki zablokowały silnik. Czyli jednak z zewnątrz nic nie zassało, tak jak sądziłem na początku. Po rozbiórce i wyjęciu wału (jeszcze nie wydłubałem łożysk) okazało się że na pięciu! kulkach nie było już koszyka. Wysypałem jeszcze ze trzy kawałki, które siedziały za wałem.
Niektóre części już zamówione, ale brakuje jeszcze łożysk do pełni szczęścia. Czytałem trochę fora i ludzie wspominają o łożyskach ceramicznych lub częściowo ceramicznych- hybrydowych. Ponadto są jeszcze opcje z koszykiem nylonowym i tradycyjnym stalowym. Czy ktoś z kolegów stosował takie łożyska i jeśli tak, to jak wygląda sprawa ich trwałości? U mnie nie było dużej korozji, a mimo to koszyk się rozpadł- swoją drogą i tak mało było uszkodzeń jak na taką awarię. Czytałem jednak podzielone opinie- niby plastikowy koszyk jest mniej trwały, a takie łożyska oryginalnie montują w OS-ach.
Pozdrawiam, Bartek
Raptor 50 Titan FBL, HK 450 Pro FBL. Samoloty nitro i elektro.
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 27 cze 2016, o 21:51

Ja olałem ceramiczne ze względu na jakieś koszmarne koszty, hybrydy nie znalazłem wiec stosowałem wersję ZZ czyli z metalową osłoną i czasami ją wyjmowałem a czasami nie- nie widziałem większej różnicy. Z osłoną łożysko jest smarowane własnym smarem a bez osłony olejem z paliwa.

Tak czy inaczej jak latałem dużo to dwa razy w sezonie wymieniałem to łożysko.
Helikoptery
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 27 cze 2016, o 22:21

Ja znowu wymieniałem, a raczej rozbierałem silnik raz na sezon. Samolotowy czy helikowy, nie miało znaczenia. Inna bajka, że ja latam jak emeryt, więc to wystarczyło. Łożyska wkładałem takie jak były oryginalnie w silniku.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 27 cze 2016, o 22:31

Ja kupowałem takie za 3zł /szt

na allegro jest firma techrol lub PoltechCNC

maja tego dużo tylko chyba nie ma bez osłony. Oznaczenia osłon masz od 23 strony

https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q= ... Gs&cad=rja
Helikoptery
Awatar użytkownika
Bartekgazior
Domownik forum...
Posty: 255
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Warszawa- Bielany
Podziękował: 22 razy
Podziękowano: 24 razy

Postautor: Bartekgazior » 27 cze 2016, o 22:44

W Poltechu kupuję raz na jakiś czas, mają dobre ceny na małe łożyska (do mechaniki helika), a ich jakość jest OK. Jednak do spalin zwykle kupowałem na Jaktorowskiej, w firmie KOOL, mają tam łożyska Nachi (japońskie), kiedyś ich dystrybutorem była firma gdzieś na Ursynowie, ale chyba padła. Są niezłej jakości i dość tanie w stosunku do np. EZO. Chociaż jak widać one też nie dały rady.
Hybrydowe z kolei (tylko kulki ceramiczne, reszta stal) nie są jakoś koszmarnie drogie w porównaniu do stalowych. Wezmę najwyżej te tylne na próbę, tylko jeszcze myślę jaki koszyk- stal czy plastik. Przednie dam stalowe, i tak było w b. dobrym stanie więc wytrzyma.
Pozdrawiam, Bartek
Raptor 50 Titan FBL, HK 450 Pro FBL. Samoloty nitro i elektro.
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 27 cze 2016, o 22:47

przedniego się praktycznie nie wymienia tylko wewnętrzne
Helikoptery
Awatar użytkownika
Bartekgazior
Domownik forum...
Posty: 255
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Warszawa- Bielany
Podziękował: 22 razy
Podziękowano: 24 razy

Postautor: Bartekgazior » 27 cze 2016, o 23:10

Znalazłem jeszcze Twój wątek na temat łożysk w dziale Zagadnienia Techniczne. Okazuje się, że klasie 90 przednie łożysko jest takie samo jak w 50 :shock: , czyli nie jest zbyt obciążone. Dla spokoju wymienię oba.
wojtekr pisze:Ja olałem ceramiczne ze względu na jakieś koszmarne koszty, hybrydy nie znalazłem wiec stosowałem wersję ZZ czyli z metalową osłoną i czasami ją wyjmowałem a czasami nie- nie widziałem większej różnicy. Z osłoną łożysko jest smarowane własnym smarem a bez osłony olejem z paliwa.

Też o tym myślałem. Zostawić jedną blaszkę od strony korbowodu, a z drugiej będzie wlatywał olej z paliwa (w OS Hyper jest taki mały otwór w wale). ZZ nie jest całkiem szczelne, więc nadmiar by wyleciał w stronę wału, a jednocześnie byłaby ochrona w razie jakby koszyk pękł. Przynajmniej teoretycznie ;) można by wychwycić chrobot łożysk zanim poszłoby w kanały płuczące. Chociaż drobne opiłki mogłyby się wydostać hmm No cóż, trzeba zmieniać częściej- u mnie latały już trzeci sezon chyba.
Pozdrawiam, Bartek
Raptor 50 Titan FBL, HK 450 Pro FBL. Samoloty nitro i elektro.
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 28 cze 2016, o 04:20

Trzeci sezon to IMO spory przebieg. Wymieniam dolne co sezon, górne mniej więcej co dwa. Dolne zostawiam odsłonięte, nawet jeśli kupię akurat ZZ. Wychodzę z założenia, że nitro może wypłukać oryginalny smar albo zmienić mu strukturę, wtedy uszczelka tylko przeszkadza w smarowaniu olejem z paliwa. Nie latam aż tak intensywnie żeby jakość tych łożysk była jakaś kluczowam więc kupuję w pierwszym lepszym sklepie przemysłowym, gdzie akurat są na stanie (nie kupuję w sklepach modelarskich, tam na ogół uważa się te łożyska za części do promu kosmicznego - praktycznie nieosiągalne, a jeśli już, to cena z kosmosu).
Myślę że u trzeba sobie wyrobić jakiś nawyk serwisowy i w swoim rytmie latania okresowo, profilaktycznie wymieniać łożyska. Z ceramicznymi nie mam doświadczenia, trudno byłoby oszacować ten okres nie mając możliwości określenia stopnia zużycia inaczej jak organoleptycznie. Tak czy siak, silnik trzeba będzie w tym celu rozebrać. wydłubać o zdiagnozować łożysko, ponownie wmontować. To ja już wolę z tej okazji wsadzić nowe ;)
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 28 cze 2016, o 05:53

Wojtek, ty zostawiałeś łożyska zasłoniete ?? Przyznam, że pierwszy raz o czymś takim słyszę. Ja zdejmowalem osłony od strony "silnika" właśnie ze względu na smarowanie, tak jak jest w oryginale.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
gumi
Elita forum...
Posty: 837
Rejestracja: 23-07-2015
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 33 razy

Postautor: gumi » 28 cze 2016, o 06:33

Łożyska ceramiczne są bardzo wrażliwe na udary podczas pracy. Stawia to pod znakiem zapytania ich zastosowanie w układzie korbowym silników spalinowych. Efekt może być odwrotny od zamierzonego. Natomiast jako łożyska rolek prowadzących wszelkiego rodzaju paski gumowe sprawdzają się znakomicie (PROTOS).
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 28 cze 2016, o 06:52

Ja zawsze stosowałem łożyska metalowe z koszykiem plastikowym. Główne łożysko odkryte lub zdejmowałem jedną pokrywę. Pod warunkiem, że w silniku w ogóle były łożyska.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
SeKLeS
Lider forum...
Posty: 1860
Rejestracja: 26-09-2014
Lokalizacja: Riom (Francja)
Podziękował: 29 razy
Podziękowano: 135 razy

Postautor: SeKLeS » 28 cze 2016, o 13:46

gumi pisze:Łożyska ceramiczne są bardzo wrażliwe na udary podczas pracy. Stawia to pod znakiem zapytania ich zastosowanie w układzie korbowym silników spalinowych. Efekt może być odwrotny od zamierzonego. Natomiast jako łożyska rolek prowadzących wszelkiego rodzaju paski gumowe sprawdzają się znakomicie (PROTOS).

Masz na myśli do 500tki? Czy też do mini? Gdzie kupiłeś?
Za co krzywo patrzy na mnie kobieta:
ReX 500EFL 3GX vel ŚPIOCH
Protos Mini vel... Miniak?
Protos Pincet
Extra 260 PA vel WiDmO
Reactor vel Papierzak
F16 - w budowie
Aurora 9
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 28 cze 2016, o 14:17

SeKLeS pisze:
gumi pisze:Łożyska ceramiczne są bardzo wrażliwe na udary podczas pracy. Stawia to pod znakiem zapytania ich zastosowanie w układzie korbowym silników spalinowych. Efekt może być odwrotny od zamierzonego. Natomiast jako łożyska rolek prowadzących wszelkiego rodzaju paski gumowe sprawdzają się znakomicie (PROTOS).

Masz na myśli do 500tki? Czy też do mini? Gdzie kupiłeś?


No wlasnie - dpbre pytanie jesli chodzi o Miniaka.
Jedyne miejsce na swiecie gdzie w ogole znalazlem jakiekolwiek zamienniki lozysk do rolek prowadzacych w miniaku to
http://www.avidrc.com/
W stanach.
Co ciekawe, lozyska, podobnie jak MSH sa stalowe, calkowicie odkryte.
Zadnych innych lozysk w tym rozmiarze nie znalazlem, albo byly w chorych cenach (EZO chyba po 50 zeta za sztuke, w miniaku potrzeba 6 sztuk, czyli 300 za lozyska i w dodatku tylko dwa byly na stanie :masakra: )
(te z AVIDrc wychodzily dosc tanio, nawet z przesylka ze stanow - przyszly poleconym).

Inna sprawa, ze kupilem i nigdy nie uzylem. Gdybym nie kupil - pewnie potrzebowalbym ze dwa razy.
No tak juz jest...
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 28 cze 2016, o 14:19

Dobrze, że teraz ja je mam. Może tez mi nie będą potrzebne ;)
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 28 cze 2016, o 14:27

Jaki rozmiar mają te łożyska?
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 28 cze 2016, o 15:04

2,5x7x2,5
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 28 cze 2016, o 17:57

Ty faktycznie cięzko w necie znaleźć, ale podzwoń po sklepach z łożyskami, obstawiam że bez problemu Ci je ściągną.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
gumi
Elita forum...
Posty: 837
Rejestracja: 23-07-2015
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 33 razy

Postautor: gumi » 29 cze 2016, o 07:24

Można spróbowac tutaj:
http://lozyskaceramiczne.pl/product_inf ... cts_id=144
Do dużego Protosa pasowały, choć cena już nie za bardzo.

Wróć do „Silniki spalinowe i akcesoria”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości