Walkera Reaktywacja

Miałeś motorynkę za młodu? To dział dla Ciebie!
Awatar użytkownika
Syfon
Domownik forum...
Posty: 296
Rejestracja: 02-03-2015
Lokalizacja: Jaktorów
Podziękował: 57 razy
Podziękowano: 11 razy

Postautor: Syfon » 20 mar 2017, o 16:21

Witam,
To juz bedzie podejscie 3 i ostatnie. Otoz w zakamarkach mojej pracowni przewalal sie caly czas silnik z mojego pierwszego heli Walkera 83# - nitro.
Silnik teraz wyglada tak:
Obrazek

Obrazek

Jest o silnik o pojemnosci .15 cc czyli jakies 2,45cm3
I teraz pytania:
1. Czy rura wydechowa nie bedzie stanowic wyzwania? Do tej pory silnik byl z przeznaczeniem do heli i ma rure pod innym katem. Po zamontowaniu do samolotu bedzie ustawiona prostopadle do osi kadluba. Wymiana wydechu to oczywiscie praca i koszty, ale chyba najwiekszym wyzwaniem jednak dla mnie byloby znalezienie odpowiednika, bo wiadomo to jest Walkera i wymiary inne niz wszedzie.
2. Doczytalem sie ze do takiego silnika to model o masie max 900g. No ale czy jak bedzie 1100 to nie poleci?
3. W pierwszej chwili myslalem zeby FUN CABa zrobic nitro:
Dane techniczne:
Rozpiętość - 1400 mm
Długość modelu - 980 mm
Waga do lotu - 1130 g
Powierzchnia skrzydeł – 38 dm2
Obciążenie pow. 30 g/dm
ale czy sie naprawde nada?
4. Jakie smigla zastosowac. Na poczatek wybralem:
Śmigło Master Airscrew 6x4 3-Blades
http://www.modele.sklep.pl/pl/Katalog/SMIGLA-KOLPAKI-PIASTY/Smigla-do-napedow-spalinowych/Master-Airscrew-3-Blades/Master-Airscrew-6x4-3-Blades.html
LUB:
Śmigło Master Airscrew 7x4 3-Blades
http://www.modele.sklep.pl/pl/Katalog/SMIGLA-KOLPAKI-PIASTY/Smigla-do-napedow-spalinowych/Master-Airscrew-3-Blades/Master-Airscrew-7x4-3-Blades.html
ale czy nie beda za duze?

Najpierw bede chcial odpalic silnik, zeby sprawdzic czy jest "na chodzie", ale jak bedzie palil bez problemow, to dzialam dalej.
T-REX 450 SPORT DFC
T-REX 600N --> EL --> Nitro again
AIR WOLF T-REX500 DFC
Cularis
Swish
HK Night Walrus
Awatar użytkownika
Artja
Olimp forum
Posty: 4169
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 239 razy
Podziękowano: 406 razy

Postautor: Artja » 20 mar 2017, o 17:11

Chyba przespałeś zimę na takie pomysły... Ja bym raczej przerabiał kolektor, ale chce zobaczyć samolot z takim wydechem od traktora ;-)
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
mwx
Lider forum...
Posty: 1975
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 143 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 20 mar 2017, o 19:42

Do silnika .15 śmigiełko 6x4, 6x5, nie zadne trójłopatowe.
Silnik się nie nadaje - nie ma piasty pod śmigło i ma śmigłowcowy wydech, przeróbki są nieopłacalne przy aktualnych cenach takiego np. używanego O.S.a .15.

Samolot o masie ok. 1kg spokojnie poleci z motorkiem .15, choć wyczynowiec to nie będzie.

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka
Maciej
Latające muzeum: 600NSP Brain2, FrankenBelt CPX FBL, HS Emax X-450, Debil 380/420, Black Thunder 770 (?!)
T8FG, 9CAP
filmy na YouTube
Awatar użytkownika
Syfon
Domownik forum...
Posty: 296
Rejestracja: 02-03-2015
Lokalizacja: Jaktorów
Podziękował: 57 razy
Podziękowano: 11 razy

Postautor: Syfon » 21 mar 2017, o 14:41

Artja dzieki za pomysl, bo raczej rozwazalem wersje, gdzie wydech bedzie skierowany do dolu, ale traktor jak najbardziej mi odpowiada.

mwx - piaste juz zakupilem, czekam na przesylke:
Piasta do śmigieł stałych 5 mm M8 MP-JET:
http://www.modele.sklep.pl/pl/Katalog/SMIGLA-KOLPAKI-PIASTY/Piasty/Piasta-do-smigiel-stalych-5-mm-M8-MP-JET.html
a dlaczego nie trojlopatowe smiglo?
Wiem ze mozna tanio kupic uzywki, ale tu chodzi o reaktywacje tego wlasnie silnika i zalozenie jest takie, ze jak go nie uruchomie, to zakoncze projekt, a jak bedzie sie sprawowal ok, to dokupie/zbuduje do niego model.
T-REX 450 SPORT DFC
T-REX 600N --> EL --> Nitro again
AIR WOLF T-REX500 DFC
Cularis
Swish
HK Night Walrus
Awatar użytkownika
mwx
Lider forum...
Posty: 1975
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 143 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 21 mar 2017, o 15:13

To jest piasta do silnika elektrycznego, na gładki wał albo jako sama piasta do mocowania na stożek, nie wiem jak planujesz ją przymocować do tego silnika, ale wszelkie próby odpalania wykonuj z daleka od potencjalnych ofiar.

Trójłopatowe to zbędny opór, masa i potencjalne problemy z wyważeniem.
Poza tym 2-łopatowe jest bezpieczniejsze, w razie kapotażu czy lądowania na mordzie taki słaby silniczek się zatrzymuje, śmigło ustawia się w poziomie i nie wyłamujesz od razu firewalla z motorem. Trzeba je tylko przykręcić w odpowiedniej pozycji, tak żeby śmigło było w poziomie gdy tłok jest kawałek przed GMP.
Maciej
Latające muzeum: 600NSP Brain2, FrankenBelt CPX FBL, HS Emax X-450, Debil 380/420, Black Thunder 770 (?!)
T8FG, 9CAP
filmy na YouTube
Awatar użytkownika
Artja
Olimp forum
Posty: 4169
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 239 razy
Podziękowano: 406 razy

Postautor: Artja » 21 mar 2017, o 18:13

Syfon pisze:Artja dzieki za pomysl, bo raczej rozwazalem wersje, gdzie wydech bedzie skierowany do dolu, ale traktor jak najbardziej mi odpowiada.

To raczej nie jest dobry pomysł... Nomen omen, zrobi się syfon i olej będzie się gromadził na spodzie tłumika, niech już lepiej będzie wylotem w dół.
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Syfon
Domownik forum...
Posty: 296
Rejestracja: 02-03-2015
Lokalizacja: Jaktorów
Podziękował: 57 razy
Podziękowano: 11 razy

Postautor: Syfon » 22 mar 2017, o 10:49

mwx pisze:To jest piasta do silnika elektrycznego, na gładki wał albo jako sama piasta do mocowania na stożek, nie wiem jak planujesz ją przymocować do tego silnika, ale wszelkie próby odpalania wykonuj z daleka od potencjalnych ofiar.


A moglbys polecic jaka piaste zastosowac i jakie smiglo?
T-REX 450 SPORT DFC
T-REX 600N --> EL --> Nitro again
AIR WOLF T-REX500 DFC
Cularis
Swish
HK Night Walrus
Awatar użytkownika
mwx
Lider forum...
Posty: 1975
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 143 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 22 mar 2017, o 11:33

Piasta przychodzi razem z silnikiem i zazwyczaj jest elementem dość specyficznie dopasowanym do frezowania na wale. Nie ma standardowych piast. Ten silnik nie jest przystosowany do założenia piasty pod śmigło, w taki sposób jak w większości współczesnych samolotowych silników.

Jak bardzo się uprzesz i postanowisz ponieść zdecydowanie nierozsądne koszty w stosunku do efektu, możesz szukać piasty ze stożkiem Morse'a, jakie były stosowane np. w czeskich silnikach MVVS i w radzieckich MDSach - one były mocowane na gładki wał. Tylko że sama piasta ze stożkiem nie występuje nigdzie w naszych sklepach, więc i tak musisz szukać zajechanego silnika, który będzie miał wał o identycznej średnicy, albo dzwonić i dopytywać. Pewno łatwiej będzie znaleźć sprytnego tokarza który to ogarnie.

Masz tu na przykładzie radzieckiej Radugi (przekrój), ruskiego MDSa i Saito wyjaśnienie o co mniej-więcej chodzi:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Tu masz listę części zamiennych do MVVSów: http://www.mvvs.cz/cenik/EUR/Glow_spare_Eur.pdf
Ciężko powiedzieć na pewno, bo to jakiś Czech tłumaczył na angielski, ale pewno potrzebujesz "Drive washer taper" - zakładam że to stożek, "Drive washer" - to pewno będzie piasta, no i ewentualnie podkładka "Propeller washer". Tu masz średnice wałów w poszczególnych silnikach: http://www.mvvs.cz/docMVVS/rozmery-zhavici.pdf
Maciej
Latające muzeum: 600NSP Brain2, FrankenBelt CPX FBL, HS Emax X-450, Debil 380/420, Black Thunder 770 (?!)
T8FG, 9CAP
filmy na YouTube
Awatar użytkownika
Syfon
Domownik forum...
Posty: 296
Rejestracja: 02-03-2015
Lokalizacja: Jaktorów
Podziękował: 57 razy
Podziękowano: 11 razy

Postautor: Syfon » 22 mar 2017, o 12:13

No i bardzo dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz :mrgreen:
Raczej przekonales mnie, ze rzeczywiscie gra nie warta swieczki jednak. A i okres jak napisal Artja jest juz raczej na prace w polu niz w hangarze.

Pierwotnie wydawalo mi sie, ze oleje gwint na wale. Zaloze piaste ze smiglem i ognia. Ale jesli ma sie to zakonczyc jakims nieszczesciem, to odkladam silnik do innych przydasiow na kiedys "niewiadomokiedy".
T-REX 450 SPORT DFC
T-REX 600N --> EL --> Nitro again
AIR WOLF T-REX500 DFC
Cularis
Swish
HK Night Walrus
Awatar użytkownika
mwx
Lider forum...
Posty: 1975
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 143 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 22 mar 2017, o 12:32

Podaj średnicę wału, trochę wala mi się różnych powojennych silników (po zabawie w Aircombat 1:12).
Maciej
Latające muzeum: 600NSP Brain2, FrankenBelt CPX FBL, HS Emax X-450, Debil 380/420, Black Thunder 770 (?!)
T8FG, 9CAP
filmy na YouTube
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 7162
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 270 razy
Podziękowano: 412 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 22 mar 2017, o 12:37

zmierzysz mi rozstaw otworów w mocowaniu silnika?
Helikoptery
Awatar użytkownika
Syfon
Domownik forum...
Posty: 296
Rejestracja: 02-03-2015
Lokalizacja: Jaktorów
Podziękował: 57 razy
Podziękowano: 11 razy

Postautor: Syfon » 22 mar 2017, o 17:06

Srednica walu to 5mm.
A wymiary otworow mocowania sa takie:

Obrazek

Moze te strzalki nie celuja w srodek otworu ale wymiary sa do srodka otworu.
T-REX 450 SPORT DFC
T-REX 600N --> EL --> Nitro again
AIR WOLF T-REX500 DFC
Cularis
Swish
HK Night Walrus

Wróć do „Silniki spalinowe i akcesoria”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość