Regulowany układ żarzenia świecy RC

Miałeś motorynkę za młodu? To dział dla Ciebie!
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 7 kwie 2017, o 20:21

szukałem czegoś takiego i znalazłem wreszcie prosty schemat- na razie mam tylko płytkę, niebawem złoże ten układ i zobaczymy czy działa.
podstawowe parametry:

8-16 V wejściowe
regulacja prądu
kompensacja napięcia

w praktyce zobaczymy jak złożę.

Jeszcze jedna zaleta: wszystkie elementy są super dostępne :)

źródło: http://www.webx.dk/rc/glow/glow.htm
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Helikoptery
Awatar użytkownika
Bartekgazior
Domownik forum...
Posty: 255
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Warszawa- Bielany
Podziękował: 22 razy
Podziękowano: 24 razy

Postautor: Bartekgazior » 8 kwie 2017, o 09:55

Układ impulsowy na nieśmiertelnym 555? Musi działać :-) Coś poobnego mam w panelu startowym, ale chyba mniej elementów nawet.
Pozdrawiam, Bartek
Raptor 50 Titan FBL, HK 450 Pro FBL. Samoloty nitro i elektro.
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 10 kwie 2017, o 14:23

To ma latać na pokładzie i zasilać się z pakietu od serw?
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 10 kwie 2017, o 15:02

nie, do skrzynki
Helikoptery
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 10 kwie 2017, o 15:16

ja baardzo sobie cenię onboardową grzałkę. W zestawieniu z bezprzewodowym rozrusznikiem jest ekstra :) Polecam.
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 10 kwie 2017, o 17:43

taa, ale to tutaj to zupełnie inne rozwiązanie i inna potrzeba. Musi być w skrzynce.
Helikoptery
Awatar użytkownika
Bartekgazior
Domownik forum...
Posty: 255
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Warszawa- Bielany
Podziękował: 22 razy
Podziękowano: 24 razy

Postautor: Bartekgazior » 10 kwie 2017, o 22:20

Mwx, żarka na pokładzie to bardzo fajna rzecz. Ja mam zasilaną z osobnego pakietu nimh. Z tego względu żarzenie nie jest zbyt mocne, czasem niechętnie odpala, ale fakt, że jest wygoda. Tylko czasem zapominam naładować ten pakiet, więc i tak odpalam ze skrzynki. Choć przy właściwej regulacji gaźnika i dobrej kompresji silnik pracuje stabilnie na biegu jałowym bez podgrzewania świecy.
Pozdrawiam, Bartek
Raptor 50 Titan FBL, HK 450 Pro FBL. Samoloty nitro i elektro.
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 14 kwie 2017, o 19:52

Może ktoś ma jakiś pomysł- efekt jest taki, że świeca owszem się żarzy ale cała energia jest wytrącana na RM więc osiąga imponujące temperatury.

RM u mnie nie ma na schemacie bo są poza płytką.

Nie che ktoś rzucić okiem na schemat- może zrobiłem jakiś błąd jak przerysowywałem do Eagla? Efekt jest taki jak powyżej i poza tym całość nie reaguje na potencjometr.

Obrazek
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Helikoptery
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 15 kwie 2017, o 09:06

ok, poddaje się. Znalazłem układ, który nadaje się do tego doskonale:

Step Down Converter DC 5A Regulator Voltage Current
https://pl.aliexpress.com/item/5PCS-5A- ... .30.9YmYsz

ma zarówno stabilizację napięcia jak i prądu

ma w sumie tylko jedną małą wadę- nie można go włączać pod obciążeniem.

Obrazek
Helikoptery
Awatar użytkownika
bluuu
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 38
Rejestracja: 29-06-2015
Lokalizacja: śląsk
Podziękowano: 1 raz

Postautor: bluuu » 15 kwie 2017, o 09:25

Wojtek, chwilka, znajdę :) tylko poczekaj jeszcze :)

Wysłane z mojego D2403 przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 15 kwie 2017, o 10:55

ok, ale ten jest, gotowy i go mam ale chętnie coś prostego i łatwego w produkcji ogarnę hobbystycznie :)
Helikoptery
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 15 kwie 2017, o 18:25

wojtekr pisze:ok, ale ten jest, gotowy i go mam ale chętnie coś prostego i łatwego w produkcji ogarnę hobbystycznie :)

Właśnie chciałem Ci coś takiego podpowiedzieć, ale w wersji jeszcze prostszej za 6 złotych. Jednak z pewnymi zastrzeżeniami...
Znam te układy, badałem je, wcześniej (jakieś 12 lat wstecz) coś tam rzeżbiłem na LM 2576 z dobrym skutkiem. To bardzo udane wyroby National Semiconductor, dobrze przemyślane. Dowodem powodzenie i wzięcie do dziś, choć projekt jest z 2003 roku. Do dziś chętnie podrabiane... Nie badałem układu, który podlinkowałeś, ale inny z tym samym scalakiem XL 4015 to i owszem.
Zarówno oryginalne LM 2575...2592, jak i rozmaite klony mają wewnętrznie zintegrowane ograniczniki prądu (nie stabilizatory prądu), ustalane na ok. 3,5A +/- 0,2A. Sprzedawane przez Chińczyków układy z nimi, opisane jako 5-cio czy 8-mio amperowe to zwyczajne oszustwo. Więc sprawdż, czy ten XL 4015 czasem też nie ma tak samo, bo to ma znaczenie.
Przeciętna świeca żarowa modelarskiego silnika pobiera przy rozgrzewaniu 5,6A, a po nagrzaniu (1...2 sekundy) 4,4A przy rzeczywistym, tzn. pod obciążeniem napięciu zasilania 1,5V . Przy wspomnianym prądzie 3,5A jej żarnik świeci niezbyt mocno na ciemnopomarańczowo - to może wystarczyć do rozruchu, ale nie do ciężkiego rozruchu na mrozie lub przy słabszej kompresji. Przy uruchamianiu elektrycznym rozrusznikiem zewnętrznym raczej wystarczy, ale nie wiem tego na pewno, bo sam nie badałem tego.
Nie wiem, czemu opisują (tak domniemam) ten układ jako niestartujący pod obciążeniem - wszystkie LM 25xx zawsze mi startowały bez złych następstw, ale... nie na przeciążeniu, a obciążenie świecą żarową będzie przeciążeniem na pewno. Spróbuj zatem zrobić jeszcze taki myk, że wyjściowy elektrolit 220uF/50V podmień na 1000 albo 2200uF/6,3V i dodaj równolegle ceramiczny SMD 4,7...10uF / 6,3 lub 10V. Czasem wtedy scalaczek inaczej widzi odpowiedż napięcia wyjściowego na pierwsze impulsy po włączeniu zasilania i jest łaskaw zastartować, a czasem nie bardzo - zwłaszcza, jak jest już gorący. A taki się robi już po kilkunastu sekundach obciążenia najwyższym prądem...

Pogadał, pogadał - a teraz do rzeczy : weż dwa takie układy i zepnij równolegle wyjścia przez szeregowe diody schottky'ego mocy, sparowane - tzn. o zbliżonych napięciach Vf (pomiar multimetrem na zakresie oznaczonym symbolem diody, plus do anody, wynik w zakresie 0,180...0,350V w zależności od typu diod), nie różniących się więcej niż 0,003V. Nie dotykaj palcami diod przed pomiarem, ułamki stopnia Celsjusza mają znaczenie i przekłamują wynik. W układzie wmontuj je tak, aby były połączone termicznie, a napięcia wyjściowe przetwornic (czyli tych układów na płytkach) ustaw wstępnie PR-kami na identyczne, a potem zastąp te PR-ki wysokostabilnymi rezystorami SMD 1%, także dokładnie dobranymi wg. wskazań omomierza. Różnica napięć wyjściowych przetwornic po tych zabiegach nie powinna przekraczać 10mV przy równoczesnym zasilaniu z tego samego żródła. Po stronie pierwotnej (zasilania z czegoś tam) obowiązkowo bezpieczniki topikowe zwłoczne - wartość ich zależna jest od napięcia z jakiego będą zasilane przetwornice. Pominę nudne obliczenia - dla np. Li 6S (19,8...25,2V) można wziąć WTA-T 630mA lub 1A , w razie padnięcia LM-a (raczej nie padnie, sam jest dobrze zabezpieczony wewnętrznie od zła wszelkiego) lub klona XL i tak zdąży się przepalić, nim coś wybuchnie.

Jeżeli nie masz pod ręką potrzebnych w/w elementów, to skrobnij PW - temat mam z grubsza przećwiczony, a kilka takich duetów ustawionych na 5...6V testują koledzy w droższych sprzętach latających jako BEC-e o podwyższonej niezawodności. Więc graty czekają, także kompletne już sparowane zestawy jako wzór czy tam przykład. Gratis w imię nauki i postępu ;).

A jeżeli lubisz oryginalne i dość niespotykane, ale wygodne i wysoce skuteczne rozwiązania, to daj znać - problem zasilania świec żarowych wałkowałem w 1995 roku. No i wywałkowałem, prawie bez elektroniki, która wówczas troszkę ubożej wyglądała niż dziś.
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 15 kwie 2017, o 18:37

Pojedynczy układ jest lekko ciepły przy stałym zasilaniu świecy więc chyba nie będę łączył dwóch bo chce już ten projekt zamknąć u używać :) Ale chętnie przetestuje temat startu pod obciążeniem.
Helikoptery
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 15 kwie 2017, o 18:47

wojtekr pisze:Pojedynczy układ jest lekko ciepły przy stałym zasilaniu świecy więc chyba nie będę łączył dwóch bo chce już ten projekt zamknąć u używać :) Ale chętnie przetestuje temat startu pod obciążeniem.

Masz możliwość zmierzenia napięcia na świecy ? Z ciekawości... Jakbyś jeszcze mógł zmierzyć prąd... Nie wiem, czy wszystkie świece pobierają podobny :dk: .
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 15 kwie 2017, o 18:48

pobierają różny, w zależności od tempereatury, czy silnik jest kręcony etc- pomierzę potem i dam znać
Helikoptery
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 15 kwie 2017, o 23:32

A jako może ciekawostka dla kustoszy techniki... ;)
W czasach, gdy amatorska mini-energoelektronika praktycznie nie istniała też trzeba było często radzić sobie z przetwarzaniem prądu na inne proporcje napięcia do natężenia. Przy prądzie przemiennym od dawna z problemem w pełnej skali mocy skutecznie rozprawiły się transformatory różnej maści i wielkości, od kilku gramów do kilkuset ton, ale przy stałym... nie było łatwo, nie nie...
Ale tramwaje i lokomotywy elektryczne przecież jakoś jeżdziły na prąd stały, zanim jeszcze zaczęto stosować najwcześniejsze prostowniki - rtęciowe. To ponad wiek temu.
Pomysł był prosty i jest wykorzystywany do dziś z powodzeniem : przetwornica maszynowa. Trójfazowy silnik prądu przemiennego, łatwy do nakarmienia wprost z transformatora energetycznego napędza komutatorową prądnicę prądu stałego. Kiedyś powszechnie, a gdzieniegdzie do dziś używane prądnice spawalnicze lub zespoły zasilające galwanizernie to właśnie takie agregaty. Nadal pracują ich tysiące. I są diablo niezawodne w porównaniu do półprzewodnikowych urządzeń do tego samego służących i odporne na prawie wszystko.

Silniczek wydłubany z polskiej suszarki do włosów był za słaby, ale taki z pompki spryskiwacza samochodu już wystarczył. Wielkość i wygląd jak modelarska 400-setka (Permax, Speed itp.), cena trzy razy niższa. Malutka prądniczka trójfazowa z napędu od CD-roma, uzwojona na żądane niskie napięcie, z sześcioma diodami jako prostownikiem trójfazowym i wirniczkiem osadzonym wprost na wałku fi 2,3 mm tego szczotkowca - cała filozofia. Nie boi się to-to przeciążeń, zwarć, wilgoci, pomyłek podłączenia, startuje zawsze w dowolnych warunkach. W dodatku słychać pracę, jak klips nie kontaktuje to też od razu słychać. Trudne do zarżnięcia, tanie, niezawodne, nieduże... I da się zrobić samemu. A że przestarzałe i nienowoczesne ? Mnie to nie przeszkadza.
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 16 kwie 2017, o 17:42

pomiary, na rezystorze 0.16 podczas włączania świecy
Obrazek
Helikoptery
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 16 kwie 2017, o 17:44

czytelne?
Helikoptery
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 16 kwie 2017, o 21:17

Tam jest 764 mV w szczycie ?
A po ustabilizowaniu - ten poziomy odcinek, to jakieś 45% tej wartości ?
Byłoby 4,77A na szczycie (0,764 : 0,16) - wartość zbliżona do tej mojej świecy. Tylko znaczniki wskazują włączenie na krótki czas - z czego zasilałeś ? Nie wiem, jak zinterpretować ten nagły spadek prądu, od nagrzania żarnika inaczej by to wyglądało.
Domyślam się, że nie masz pod ręką w miarę wiarygodnego woltomierza. Jeżeli masz jakikolwiek, to zmierz na żródle, na oporniku 0,16 i na świecy - wtedy da się to uwiarygodnić. Ten 0,16 to nie gorzej niż 5% ?
Jeżeli zasilałeś z tej przetwornicy - a na to wyglądać może, widać szumy przełączania w.cz. - to już widzisz, co się dzieje... Ogranicznik prądu ścina po krótkim czasie.
Interpretacja oscylogramu bez dostatecznej wiedzy o sposobie jego uzyskania może być także absurdem... Więc przybliż , proszę ;)
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 16 kwie 2017, o 22:05

Nie wiem co miałeś na myśli przy źródle ale przed opornikiem
na wyjściu: 2,00098V
Na oporniku: 0,34112V
na świecy: 1,66465V

Ten 0,16 miał być 0.1 ale jest zwykłym cementowym 5W- mam gdzieś jakieś 0.1% większej mocy ale nie znajdę teraz tak szybko.
Helikoptery

Wróć do „Silniki spalinowe i akcesoria”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości