XL Power 520/550

Znajdziesz tu również Protosy MSH...
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 14 cze 2019, o 15:43

Mam mały problem w XLu polegający na tym, że przy kątach ogólnych 12.5 stopnia i cyklice 10 stopni kulka, a w zasadzie snap dotyka obudowy serwa.
Obrazek
Rozwiązaniem byłby orczyk dłuższy o 1 mm, ale ja chciałbym założyć nawet taki dedykowany, metalowy, o 1 mm krótszy.

Zapytałem się więc na Heli Freaku jak sobie z tym radzą i gość napisał mi, że miał ten sam problem, ale żeby nie przejmować się tym, bo w normalnych warunkach nikt nie używa jednocześnie maksymalnych katów ogólnych i cykliki. No niby racja, ale jakoś tak ciężko mi się przyzwyczaić do tego, że nie jest tak jak powinno być.
Kiedyś były takie krążki nakładane na aparaturę, zapobiegające osiągnięciu jednocześnie maksymalnych kątów jednocześnie. Beastix chyba miał też zabezpieczenie przed taką sytuacją, o ile dobrze pamiętam.

Oleć temat, czy dla świętego spokoju zostać przy tym samym orczyku i przesunąć kulkę o jedno oczko?
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
kubacki
Lider forum...
Posty: 2055
Rejestracja: 28-12-2015
Lokalizacja: Będzin
Podziękował: 114 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: kubacki » 14 cze 2019, o 18:29

Przesuń kulke dla świętego spokoju
Goosky S2 Legend
XL Protos 380 V2
Spektrum NX10
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 16 cze 2019, o 09:07

Po pierwsze to nie prawda że nikt nie używa jednocześnie maksa cyklili i skoku i dziwię się że na freaku piszą takie rzeczy. Ja to robię bardzo często.
Po drugie już Ci mówiłem, że ta kulka jest za długa. Przy tak długiej kulce na orczyk działają masakrycznie siły skrecajace.
Załóż krótsza kulkę i po problemie.
Zupełnie się nie przejmuj tym że popychacz nie będzie szedł idealnie równolegle - ta zmiana geometrii będzie nieodczuwalna.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 16 cze 2019, o 09:11

Aha, kółka na aparaturę o których mowisz to swshringi i dzisiaj każdy FBL to robi (może poza ZYXem).
Ale one służą do ochrony przed trochę inna sytuacja tak naprawde...
Mając swashringa nadal możesz używać maksymalnych kątów cyklili i skoku jednocześnie.
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 17 cze 2019, o 07:55

Kulki zamówiłem Aligna. O jakieś 2 mm krótsze.
Tylko, że gwint w nich krótki i będę musiał przejść na jakiś metalowy orczyk, bo przy plastikowym nie da się nakrętki nakręcić na zbyt krótki gwint.
Ni i to nie rozwiąże problemu bindowania snapa z obudową serwa.

W którym miejscu masz "wirtualnego" swashringa w Brainie?
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 17 cze 2019, o 08:34

A nie można tego serwa zamontować głębiej (od środka ramy) i przenieść kulki na zewnętrzną stronę dźwigni?

To wygląda albo na błąd konstrukcyjny, albo jakiś nieprawidłowy montaż.
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 17 cze 2019, o 08:41

Wygląda, że złożyłem poprawnie.
Obrazek
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 17 cze 2019, o 09:21

PiotrS pisze:
W którym miejscu masz "wirtualnego" swashringa w Brainie?



Nie rozumiem pytania...
Chcesz go "zobaczyć" w firmwarze?
Trudna sprawa... o ile mi wiadomo firmware Braina jest zamknięty ...
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 17 cze 2019, o 09:27

To faktycznie chyba się nie zrozumieliśmy.
Latałeś wcześniej na Bestxie? Tak, o ile dobrze pamiętam, można było zapobiec bindowaniu.
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 17 cze 2019, o 09:50

PiotrS pisze:Latałeś wcześniej na Bestxie? Tak, o ile dobrze pamiętam, można było zapobiec bindowaniu.


No ... latałem... Średnio pamiętam, ale BeastXa konfigorowało się trochę inaczej niż Braina - to fakt...
... Tyko jaki to ma związek ze swashringiem... nie ważne softwarowym w FBLu, softwarowym w apce czy hardwarowym w apce (w postaci fizycznego krążka na gimbalu) ...
??
Możesz ustawić takie wartości wychyleń serw, że zbindujesz tarczę. Nie ważne czy masz swashringa czy nie.
Swashring nie służy ochronie przed bindowaniem....
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 17 cze 2019, o 13:57

Znalazłem to co miałem na myśli:
Adjusting the cyclic swashplate limit At setup menu point L you adjust the maximum possible tilting of the swashplate for aileron and elevator. The deflection will be limited in a circular path similar to a cyclic ring function.For adjustment proceed in the following way:Carefully move the sticks for aileron, elevator and pitch to all maximum end points and watch out if the swashpla-te, the linkage rods or servos are binding somewhere or even getting not more driven.By moving the rudder stick to the left or right, you can increase or decrease the aileron and elevator throw limiter. Always try to achieve the maximum possible cyclic throw. The higher the swashplate deflection is set the greater it will be in flight. This will achieve the maximum possible rotation rate of the helicopter without sacrificing the gyro control loop.

Tylko że w Beastx to zastępuje chyba ustawienie kątów cykliki, bo nigdzie indziej tych ustawień nie widzę.
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 17 cze 2019, o 14:05

No i gut - dwa zdania przed tym co wytłuściłeś masz o swashringu.
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 17 cze 2019, o 14:17

Ma wrażenie, że się nie rozumiemy.
The deflection will be limited in a circular path similar to a cyclic ring function.
Cyclic ring - to ten krążek na aparaturze:
Obrazek

Czyli Bestx ma taką funkcję (która rozwiązałaby problem bindowania w moim przypadku), a Brain jej nie ma.
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 17 cze 2019, o 14:25

cyclicring.JPG
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 17 cze 2019, o 14:27

Dziękuję ;)
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 17 cze 2019, o 14:46

No tak no tak no tak....
No i widzisz, fajnie, wiesz już żę jest i wiesz GDZIE jest swashring w Brainie... w BeastXie - nadal nie wiesz... i nie wiem czy to ma znaczenie czy nie, bo nawet nie wiem na jakim systemie tu latasz, ...
... ALE...
... nadal NIE MA TO żadnego związku z zabezpieczeniem przed zbindowaniem tarczy, tudzież zawadzaniem orczykiem serwa o jego obudowę...
...


Zastanów się jak by to miało działać.
Ograniczając swashringa - zmniejszasz dziurkę w tym krązku, którego zdjęcie wkleiłeś.
Jak zmniejszysz dziurkę, bo zmniejszają Ci się ruchy drążka, więc ustawiasz większe endpointy serw - no bo wiadomo, maksymalne kąty ogólne chcesz mieć np. 12,5 stopnia a nie 9, a maksymalną cyklikę 9 a nie 3 (przykładowo).
... więc efekt jest tylko taki, że zmniejszasz sobie rozdzielczość gimbala ... (czego pewnie nie odczujesz, a może i odczujesz - nie wiem).

Nie potrzebnie mieszasz te dwie rzeczy.

Rolą swashringa jest TYLKO I WYŁĄCZNIE TO, żeby drążek sterowy poruszał się po okręgu a nie po kwadracie.
Bo to jest helikopter a nie samolot.
Bo tarcza sterująca jest okrągła a nie kwadratowa i tylko poruszając się drążkiem po okręgu jesteś w stanie wykorzystać pełne możliwe wychylenia w każdym kierunku (a nie tylko na skos).

Po to jest krążek na drązku.
A czy on będzie plastikowy, czy zero-jedynkowy w apce czy zero-jedynkowy w FBLu - to nie ma żadnego znaczenia.

i właśnie mi się przypomoina, że np. ZYX nie miał swashringa.
Jeśli nie miało się swashringa w apce - trzeba było ustawiać endpointy "na skos" (dla bezpieczeństwa) co skutkowało niepełnym wykorzystaniem możliwości tarczy w przechyłach przód-tył i lewo-prawo.

Ale ZYX to w ogóle był ... śmieszny system...
Bo żeby dobrze ustawić tarczę, to trzeba jeszcze znać klatkę kompensacji, której w ZYXie nie sposób było poznać...
... więc ZYXa tak de facto zawsze ustawiało się trochę na pałe i na czuja...
... i jakimś cudem to działało ;) i na przykład nigdy mi się tarcza nie zbindowała...
No ale to już trochę dygresja od dygresji...
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 17 cze 2019, o 15:26

aikus pisze:Po to jest krążek na drązku.
A czy on będzie plastikowy, czy zero-jedynkowy w apce czy zero-jedynkowy w FBLu - to nie ma żadnego znaczenia.




Ma. Swash ring ustawiony w FBLu zapobiegnie osiąganiu tych skrajnych pozycji na 100%.
Plastik na drągu nie powstrzyma FBLa przed osiągnięciem skrajnego wychylenia serwa jeśli FBL zapragnie akurat tym ruchem tarczy/serwa skompensować jakiś niepożądany ruch maszyny.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 17 cze 2019, o 19:45

mwx pisze:
aikus pisze:Po to jest krążek na drązku.
A czy on będzie plastikowy, czy zero-jedynkowy w apce czy zero-jedynkowy w FBLu - to nie ma żadnego znaczenia.




Ma. Swash ring ustawiony w FBLu zapobiegnie osiąganiu tych skrajnych pozycji na 100%.
Plastik na drągu nie powstrzyma FBLa przed osiągnięciem skrajnego wychylenia serwa jeśli FBL zapragnie akurat tym ruchem tarczy/serwa skompensować jakiś niepożądany ruch maszyny.


Ano racja.
Touche!
Więc tym bardziej liczy się tylko swashring na FBLu...

...
Co nie zmienia faktu, że w żadnym razie swashring nie może służyć do zabezpieczania się przed kolidowaniem orczyka serwa z obudową, albo coś w tym stylu.

Jeśli jestem w stanie drązkiem (plus klatką kompensacji) spowodować takie wychylenia orczyka, że orczyk z czymś koliduje (a kąty skoku i cykliki są w pożądanym zakresie) to problem jest WYŁĄCZNIE w orczyku / serwie - gdzieś tu, nigdzie indziej, już na pewno nie w tarczy i nie w swashringu.
Orczyk za krótki, kulka za długa... no opcji może być kilka.
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 17 cze 2019, o 20:09

Albo lekko zje***y projekt, ale tak jak już wcześniej wspominano - w locie te skrajne pozycje na 99.5% nie będą potrzebne. Jeśli można im zapobiec "softowo" to tak należałoby zrobić, przetestować, jebać, latać i się nie bać.

Zdaje się że oprócz swashringa jest też gdzieś opcja sztywnego ograniczenia maksymalnych wychyleń poszczególnych serw
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 17 cze 2019, o 20:12

Jeżeli ten cyclic ring zmniejsza proporcjonalnie wychylenia w obu osiach, a nie wycina jedynie "narożniki" (jak robi to plastikowy pierścień), to w buty sobie takie rozwiązanie można wsadzić.

Długość orczyka - pewnie na tym się skończy. Teraz mam 17 mm (zalecane jest 16 mm), a RJX ma metalowy orczyk 18,5 m. I być może je kupię. Są u Kenobiego.

Długość kulki - nie ma znaczenia dla bindowania, ma znaczenie dla wyginania orczyka.
XLPower i Protos rc-heli.pl

Wróć do „XLPower”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości