Strona 1 z 4

soXos 550V2

: 26 sty 2022, o 17:42
autor: kubacki
Jak w temacie, na początku przyszłego tygodnia zawita u mnie w/w śmiglak, coś wiecie koledzy na jego temat?
Inbox pod koniec następnego tygodnia.
Link do modelu:
https://rcforever.pl/product-pol-5524-s ... Zolty.html

Re: soXos 550V2

: 27 sty 2022, o 21:22
autor: aikus
Kurde.... zacząłem googlać i widzę, że:
- to żadna nowość, model pojawił się w 2016 roku, tylko do kraju z gówna dotarł dopiero teraz.
- mechanicznie - majstersztyk, choćby taki bajer jak chowanie odbiornika i FBLa w schowku pod reglem, nie wspominając o wielostopniowej przekłądni głownej - niewątpliwie ma w członek męski zalet, aczkolwiek ... chyba na rcgroups zobaczyłem takie dręczące pytanie: ile zębatek będzie do wymiany po krecie?
...nom, co do kretowania to mniej więcej tak jak goblin - nie są do modele do bicia.
- wygląda pięknie ... i latała nim Raquel Bellot _buja_w_oblokach _buja_w_oblokach
- 1'st RC co to w ogóle jest? To jest jakieś znane coś? Bo ja pierwsze widzę...
- jak w tym urządzeniu do choley działa ogon?? Serwo ogonowe?? Co to jest za patent??

No ciekawy jestem, nie powiem... ciekawy... Mega ciekawy, jak to będzie...
:)

Re: soXos 550V2

: 27 sty 2022, o 22:40
autor: Ravp66

Re: soXos 550V2

: 27 sty 2022, o 23:36
autor: aikus
hmm hmm
.... no ale jak? Jak ten mechanizm z lotek przypasować do ogona..?
Ni chu chu - popychacz MUSI się prze.... .
... aha, chyba, że popychacz NIE MUSI się przesuwać, a musi się obracać.
A krzywka jest na końcu i jakoś tam przesuwa ślizgacz...
hmm hmm
Technicznie możliwe, a czy lepsze od rozwiązania klasycznego?
Ja widzę w czym może być gorsze:
- popychacz musi mieć dużą sztywność na skręcanie - odpada większość popychaczy jakie mamy modelach, to co je zastąpi będzie cięższe.
- Mechanizm na końcu, ta jakaś taka krzywka/mimośród cokolwiek to tam będzie, też raczej przyczyni się do zwiększenia masy w najgorszym możliwym miejscu, a nie odwrotnie.

...
No nie wiem.
Przez chwilę myślałem i miałem nadzieję, że to jakiś nowy, sophisticated typ serwa, co to wsuwa i wysuwa chujka (zamiast obracać ramionko - czyli tam jest jakiś gwint, coś takiego).
Do tego bezpośrednio jest połączony popychacz, który dalej działa już klasycznie.
To by miało szanse (być może) mieć jakieś zalety jeśli chodzi o samo serwo, a do tego zachowywałoby względną kompatybilność wsteczną z klasycznymi rozwiązaniami (na wypadek niedostępności tych serw na rynku, czego ryzyko jest nie pomijalne jako, że to jedyny producent takich serw).
...

Re: soXos 550V2

: 28 sty 2022, o 00:03
autor: kubacki
Aikus w 2016r była wersja V1 teraz dopiero wypuścili V2 a czym się różni, nie mam pojęcia.
W necie jak narazie nie znalazłem nic w temacie V2
Mnie najbardziej zaciekawił właśnie ogon i dlatego padło na ten model .zawsze to coś innego

Re: soXos 550V2

: 28 sty 2022, o 00:58
autor: Carson
Bardzo interesujace rozwiązanie sterowaniem ogona ale przy pierwszym lepszym krecie w ktorym belka ulegnie zgieciu/zlamaniu, ze sterowania zostana wióry.

Re: soXos 550V2

: 28 sty 2022, o 01:16
autor: aikus
No tak jak i z innych elementów modelu, ale to go jeszcze nie dyskwalifikuje pod warunkiem jakichś sensownych wartości dodanych.
Jeśli to sztuka dla sztuki, to ... :dk:

Re: soXos 550V2

: 28 sty 2022, o 01:40
autor: mwx
Biedne konstruktory. Zabrali im flybary to siedzą i kombinują jak tu skomplikować proste sprawy :mrgreen:

Re: soXos 550V2

: 28 sty 2022, o 08:58
autor: Carson
nie wiem czy widzieliscie ale Adam ma w ofercie kita TRON 5.5. Ktos planuje skladac? :D

Re: soXos 550V2

: 28 sty 2022, o 18:37
autor: Piotr_T
Panowie, a powiedzcie mi jedno. Na cholerę w tych modelach jest tyle trybików w napędzie? Naćkali ich prawie jak w zegarku. Mniejsza awaryjność - nie sądzę, cichsza praca - też nie. Jedyne rozsądne wytłumaczenie to (może) bardziej komfortowe warunki pracy dla silnika i regulatora (z racji na przełożenia).

Pozdrawiam,
Piotr.

Re: soXos 550V2

: 28 sty 2022, o 23:23
autor: mwx
Dwustopniowa przekładnia jest modna bo mieści się w smukłej kabinie.
Poza tym można sobie wyprowadzić z tego "pośredniego" stopnia napęd na ogon.
Nie jest to ani lżejsze niż klasyczny układ, ani bardziej wytrzymałe, po prostu jest inne.
Plusik jest taki że łatwiej odsunąć silnik do przodu - można poprawić trochę rozłożenie masy bez wysuwania pakietu zbyt daleko.

A to że obroty trzeba zredukować a moment pomnożyć jest dość oczywiste - nie wiem czy to pytanie na serio czy podpucha, więc się nie rozpisuje ;)

Re: soXos 550V2

: 29 sty 2022, o 00:05
autor: aikus
Dwustopniowa przekładnia (przykładowo dwa razy 1:5) pracuje kulturalniej niż jedna 1:25.
Oczywiście mocno uogólniając, ale taki ja widzę zysk.

Re: soXos 550V2

: 29 sty 2022, o 19:19
autor: Ravp66
Tutaj jest instrukcja
https://www.heli-professional.com/fileadmin/customer/assets/grp/daten/manuals/soXos/HandbuchSoxos550Combo_v2_1.pdf
str 17 B / str 18 - 1 strona napędu ogona
str 19 - napęd od strony serwa
str 24 - kulka z "obrotowym popychaczem".

Dlatego ten napęd porównałem z RDS. Ruch obrotowy serwa, bez dodatkowych elementów, zamieniony na liniowy. Inaczej, jak by ktoś założył "przedłużony orczyk".
W szybowcach działa bardzo dobrze, czy w ogonie śmigłowca? Pewnie też.


Piotr_T pisze:Panowie, a powiedzcie mi jedno. Na cholerę w tych modelach jest tyle trybików w napędzie? Naćkali ich prawie jak w zegarku. Mniejsza awaryjność - nie sądzę, cichsza praca - też nie. Jedyne rozsądne wytłumaczenie to (może) bardziej komfortowe warunki pracy dla silnika i regulatora (z racji na przełożenia).

Pozdrawiam,
Piotr.


Jak przyjrzysz się stronie 6 (instrukcja) to można zauważyć, że zastosowali rozwiązanie/filozofię napędu podobne do tych zastosowalnych przez SABA. Czy to w starszych modelach, czy w nowszych z tą czarną przekładnią. Cały napęd mieści się na jednej płycie, klatce (jak w tym rozwiązaniu), z którego wychodzi ogon. Reszta to koszyk na baterię, podwozie i mocowanie kabiny. Co ciekawe Sab w Krakenie zastosował przekładnię z zębami prostymi. Dopiero w późniejszej wersji zastosował zęby skośne. Tutaj od razu mamy zęby skośne. Pewnie będzie dobrze.

Jak widać producenci ... lubią trybki. :D

Re: soXos 550V2

: 29 sty 2022, o 21:02
autor: mwx
Właśnie chciałem napisać w kontrze do tego co napisał Aikus, że dwustopniowa przekładnia też potrafi pracować bardzo niekulturalnie (na przykładzie wyjącego Krakena) a jednostopniowa dobrze zrobiona może być cicha jak w Logo ;)

Re: soXos 550V2

: 30 sty 2022, o 01:53
autor: aikus
Oczywiście oczywiście, bo każdą przekładnie można zjebać albo wykonać dobrze.
Co nie zmienia faktu, że współpraca kół zębatych np. 10 i 150 zębów z natury będzie ... gorsza niż wspólpraca np. 15 i 75 zębów...
(... pomijając fakt, że ilości zębów we współpracujących kołach powinny być wzajemnie niepodzielne (czy jakoś tak - chodzi o to, żeby dwa te same zęby możliwie rzadko na siebie trafiały)).

Już paczę w instrukcje - dzięki ravp!

Ravp66 pisze:Dlatego ten napęd porównałem z RDS. Ruch obrotowy serwa, bez dodatkowych elementów, zamieniony na liniowy. Inaczej, jak by ktoś założył "przedłużony orczyk".
W szybowcach działa bardzo dobrze, czy w ogonie śmigłowca? Pewnie też.



W szybowcach taka konstrukcja ma tę zaletę, że żaden ruchomy mechaniczny element nie wystaje na zewnątrz - to niewątpliwa wartość dodana.
Tutaj... to po pierwsze nie do końca tak analogicznie, a po drugie...
... jeden wuj wie, co jest łatwiej zrobić lżejsze:
- popychacz odporny na skręcanie
- popychacz odporny na ściskanie (wyboczenie), bo jeśli chodzi o rozciąganie to nie mam wątpliwości, że i drucik 0,5mm by wystarczył.
Obstawiam, że jednak mimo wszystko to drugie...
... ALE: w tej konstrukcji nie ma ramionka zamieniającego ruch posuwisty wzdłuż belki na posuwisty wzdłuż wałka ogonowego. Nie ma tego ramionka i nie ma jego łożysk.
Przez co finalnie ogon być może może być trochę lżejszy.

EDIT: skleiłem dwa posty w jeden żeby ... wiadomo. Nie musieć przepraszać.

Re: soXos 550V2

: 31 sty 2022, o 00:31
autor: Ravp66
aikus pisze:
... ALE: w tej konstrukcji nie ma ramionka zamieniającego ruch posuwisty wzdłuż belki na posuwisty wzdłuż wałka ogonowego. Nie ma tego ramionka i nie ma jego łożysk.
Przez co finalnie ogon być może może być trochę lżejszy.

EDIT: skleiłem dwa posty w jeden żeby ... wiadomo. Nie musieć przepraszać.


Aikus, nie rozpatruję tutaj sił działających na popychacz.
Co do przytoczonego fragmentu, pozwolę się z Tobą nie zgodzić. :dk:
Jak przyjrzysz się budowie napędu ogona, przy serwie możemy zauważyć, że "popychacz" jest przedłużeniem ostatniej zębatki (tam gdzie na wielowypust mocuje się orczyk). A na koniec "popychacza" nałożono dopiero orczyk, który wykonuje ruch obrotowy. Osią obrotu jest "popychacz" wychodzący z serwa. Natomiast kulka ślizgacza wykonuje ruch posuwisty z elementem lekkiego obrotu, którego osią jest wałek napędzający ogon.

Mało techniczny ... ale poglądowy rysunek.

ogon.jpg

Re: soXos 550V2

: 31 sty 2022, o 01:28
autor: aikus
No dokładnie tak jest jak piszesz i jak narysowałeś - tak tak tak... A z czym się tak mniej więcej nie zgadzasz?

Re: soXos 550V2

: 31 sty 2022, o 08:14
autor: Carson
Jaki ten ruch liniowy? :) Przeciez krzywa ruchu slizgacza opada w jedna i druga strone zaraz za jego neutrum. Liniowe popychacze to sa w TDRa, serwa maja zalozone kola zebate, ktore przesuwaja w gore/dol listwe zębatą ktorej koniec porusza tarcza.

Re: soXos 550V2

: 31 sty 2022, o 09:44
autor: mwx
Ravp66 pisze:
aikus pisze:
... ALE: w tej konstrukcji nie ma ramionka zamieniającego ruch posuwisty wzdłuż belki na posuwisty wzdłuż wałka ogonowego. Nie ma tego ramionka i nie ma jego łożysk.
Przez co finalnie ogon być może może być trochę lżejszy.

EDIT: skleiłem dwa posty w jeden żeby ... wiadomo. Nie musieć przepraszać.

Co do przytoczonego fragmentu, pozwolę się z Tobą nie zgodzić. :dk:


Pozwolę sobie nie zgodzić się z Twoim brakiem zgody. W tym układzie rzeczywiście nie ma dźwigienki o kształcie litery L, która zwykle występuje w ogonie.

Re: soXos 550V2

: 31 sty 2022, o 12:37
autor: aikus
A ja się nie zgadzam z Twoim się nie zgadzaniem z Rava brakiem zgody: Póki co, Ravp nie doprecyzował z czym się nie zgadza.
:swir: