Strona 1 z 18

MJX F645

: 2 mar 2013, o 20:38
autor: wojtekr
Ponieważ posiadam taki sprzęt, w którym ostatnio wysiadły szczotki idąc po najmniejszej linii oporu kupiłem na ebay'u dwa nowe silniki i nawet ostatnio przyszły więc jeden został wymieniony. Historia z pozory banana gdyby nie kolega tom74, który podsunął pomysł na modyfikację tego helikoptera o silnik bez szczotkowy i regulator.

Helikopter jest dosyć ciekawy dla początkujących, gdyż jest bardzo solidny, może nie jest porównywalny jakością z 450 czy nawet 250, ma plastikowe popychacze, słabe żyro, sam się stabilizuje ale na początek jest super. Pomysł jego zakupu podsunął mi znajomy i naprawdę nie żałuje. Można (przy odrobinie zdrowego rozsądku) pójść samemu i nigdy wcześniej nie latając zacząć w jakimś ustronnym miejscu. Krety, które ja miałem nie robiły na nim większego wrażania- jest lekko popękany ale sprawny.

W obecnej konfiguracji wymiana silnika jest konieczna co 40 pakietów, ale inwestując około 100zł można go przerobić na bezawaryjny (szczotkowo) zestaw szkoleniowy.

tom74 napisz o co i jak, ok?

Ja się pewnie skusze i tez go przerobię.

Re: MJX F645 na początek- upgrade silnika

: 2 mar 2013, o 21:22
autor: wojtekr
Pomierzyłem sygnał od silnika, czy normalne regulatory tez mają wypełnienie 46-95%?

Jak można dobrać silnik do tego zestawu- mam pakiety 2s 20c i nigdy nie były cieplejsze niż letnie za to oryginalny silnik zawsze był prawie parzący.



min- 46% wypełnienia
Obrazek

połowa gazu
Obrazek

95% wypełnienia

Obrazek

Re: MJX F645 na początek- upgrade silnika

: 2 mar 2013, o 22:22
autor: wojtekr
Ok, już doczytałem: niezbędny jest brushed to brushless converter

Re: MJX F645 na początek- upgrade silnika

: 3 mar 2013, o 10:28
autor: tom74
Z tego co wiem, to gotowe kity zawierają regulator wpinany wtyczką do gniazda płytki odbiornika w miejsce gdzie zasila się silnik główny. Dodatkowo jeden przewód ujemny bierze się bezpośrednio z płytki lub aku. Na youtube ludzie jednak nie kupują gotowego zestawu, tylko najczęściej korzystają z dwóch silników:
- EH200, 4100kV, 200W: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 100kv.html
- Emax 4050kV: http://www.cyber-fly.pl/pl/p/EMAX-HL201 ... wcowy/1912
i regulatora:
- Regulator Turnigy Basic 18A/22A lub podobnego o prądzie 20A: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=9303

Wrzucam fotki gotowego zestawu do zamiany szczotkowego na bezczotkowy oraz całkowicie aluminiowej głowicy z łącznikami i resztą elementów która jest dostępna od kilku tygodni:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Na youtube jest też kilka filmików pokazujących modyfikację robioną na własna rękę jeśli chodzi o zamianę silników +dobór regulatora oraz po skorzystaniu z gotowego zestawu:
zestaw gotowy:

modyfikacje własne:





Programowanie regulatora:

Re: MJX F645 na początek- upgrade silnika

: 11 maja 2013, o 14:40
autor: trepisko
Wszystko poszło świetnie tylko pacjent nie żyje. :shock:
Teraz pytanie co poszło nie tak?
Natchniony powyższym artykułem postanowiłem zmienić silnik na bezszczotkowy
Nabyłem w tym celu silnik EMAX HL2010/04 oraz regulator REDOX 20A Brushless ESC + karta
Montaż całości przebiegł bezproblemowo, po złożeniu nawet moje f645 lata.
jest jednak jedno ale...
Po włączeniu zasilania heli i uruchomieniu odbiornika silnik pracuje przez około sekundę.
Podobnie dzieje się po wyłączeniu nadajnika.
O ile z drugim przypadkiem można sobie poradzić zmieniając przyzwyczajenie i rozłączać zasilanie helikoptera a potem wyłączać nadajnik, o tyle z przypadkiem pierwszym jest poważny problem.
Dodam, że ustawiałem różne ustawienia regulatora i zawsze taki sam efekt.
POOOOMMMMOOOOCCCCYYYY !!!! Proszę :)

Ps )
W tej chwili regulator zasilany jest równolegle z płytką odbiornika ( akumulator zasila jak w oryginale płytkę, do której przylutowałem zasilanie regulatora)
testowałem też zasilanie regulatora z gniazda zasilania silnika szczotkowego.

Re: MJX F645 na początek- upgrade silnika

: 12 maja 2013, o 10:23
autor: wojtekr
chyba nie kumam, napisz co się dziej po włączeniu nadajnika i potem helikoptera. Rozumiem, że w helikopterze włączając pakiet włączasz tym samym wszystkie płytki etc.?

Re: MJX F645 na początek- upgrade silnika

: 12 maja 2013, o 18:23
autor: Gmeracz
Ja też cię nie łapię... Co to znaczy, że pracuje przez sekundę? Czyli potem nie, czy nie od razu albo czasem?
Poza tym ZAWSZE powinno się włączać nadajnik jako pierwszy i wyłączać jako ostatni. No chyba że chcesz kiedyś się przekonać, dlaczego...

Re: MJX F645 na początek- upgrade silnika

: 12 maja 2013, o 23:18
autor: trepisko
wygląda to dokładnie jak na załączonym filmie :
http://www.youtube.com/watch?v=JnvOdece ... r_embedded

Po podłączeniu zasilania helikoptera regulator podaje sygnały dźwiękowe.( tu wyjaśnię że zasilanie podłączone jest do płytki odbiornika i do regulatora 3f )
Następnie włączam zasilanie nadajnika i ruch przepustnicą w skrajne położenia, po czym następuje ustanowienie połączenia nadajnik-odbiornik. ( od tego momentu reagują serwa sterujące)
I w tym momencie następuje niepożądany rozruch silnika trwający około 1-2 sekund.
Potem silnik pracuje z godnie z założeniami czyli reaguje na przepustnicę w zakresie 0-100 % i wszystko śmiga aż miło.

Podobny niekontrolowany rozruch silnika głównego następuje po wyłączeniu nadajnika. To jednak nie stanowi poważniejszego problemu, bo wystarczy najpierw odłączyć zasilanie helikoptera i problem znika :approve: Niemniej jednak na jednym filmiku z początku tematu, silnik nie reaguje rozruchem na wyłączenie nadajnika hmm

Przy pomocy karty zmieniałem ustawienia regulatora na różne sposoby, ale nie wyeliminowało to "dzikiego startu". A jako że nie mam doświadczenia w tej dziedzinie proszę o pomoc.

Re: MJX F645 na początek- upgrade silnika

: 13 maja 2013, o 07:55
autor: wojtekr
A co się dzieje gdy najpierw włączysz aparaturę? To samo?

Re: MJX F645 na początek- upgrade silnika

: 14 maja 2013, o 18:53
autor: trepisko
Dokładnie tak samo.

Dla tych co nie mieli styczności z MJX F645 wyjaśnię, że uruchomienie wygląda następująco:
1. włączyć zasilanie śmigłowca (w momencie podłączenia zasilania serwa dosłownie tyko drgną)
2. zasilanie nadajnika
3. teraz trzeba przesunąć dźwignę gazu w skrajne górne a następnie w skrajne dolne położenie ( w tym momencie słychać sygnał dźwiękowy z apki)
4. model gotowy do lotu.
w podstawowej konfiguracji zero problemu i stresu że coś zakręci i strzeli po łapkach :)
Po zmianie silnika na 3f nie jest już tak wesoło :(

Płytka odbiornika ma zintegrowany regulator dla głównego silnika szczotkowego, żyroskop i sprzężony z nim regulator dla silnika szczotkowego na ogonie.
posiada wyjścia dla trzech serwomechanizmów oznaczonych " AILE" "ELEV" i "THRO"
Do tego ostatniego podłączyłem sterowanie regulatora.

Re: MJX F645 na początek- upgrade silnika

: 14 maja 2013, o 19:00
autor: wojtekr
Sprawdzę dzisiaj ale wydaje mi się, że najpierw aparatura, potem helikopter potem pkt3. Co prawda jak piszesz nie ma to znaczenia ale jest prawidłowy odruch co w przypadku większych modeli ma zasadnicze znaczenie.

A co się dzieje jak odłączysz THRO od oryginalnej płytki F645? Czy źródłem sygnału jest oryginalna płytka czy jakieś wariację brushless'owej?

I zobacz co jest jak dasz sygnał LOW na wejście od THRO podczas włączania- jak będzie ok to wystarczy mały pstryczek i gitara.

Re: MJX F645 na początek- upgrade silnika

: 17 maja 2013, o 23:40
autor: trepisko
Jak odłączę sterowanie regulatora od płytki "F645"
i podłączę zasilanie, regulator 3f całkowicie milczy.
Po ustanowieniu połączenia nadajnik - odbiornik serwa pracują, główny silnik oczywiście w bezruchu.
Zauważyłem w czasie lotów, że jak do płytki odbiornika podpięty jest regulator silnika 3F to wydłuża się czas łączenia z nadajnikiem.
Ponadto zdarzyło się, że całość po wymianie pakietu pracowała poprawnie, znaczy bez niekontrolowanego rozruchu silnika głównego.
Wytłumacz proszę co znaczy :
"I zobacz co jest jak dasz sygnał LOW na wejście od THRO podczas włączania"

Re: MJX F645 na początek- upgrade silnika

: 23 wrz 2013, o 10:34
autor: morfeo2000
Witam, jestem nowy na forum a jednocześnie nowy w kwestii śmigłowców RC, nie zakładam nowego tematu bo ten dotyczy mojego problemu.
Jestem posiadaczem śmigłowca o którym mowa i chce zmienić silnik na bez szczotkowy jednak te podane silniki na początku wątku są nie dostępne w wszystkich sklepach modelarskich w Polsce które znam, poza tym jeśli to możliwe w tym modelu chciałbym zmienić silnik na taki który wytworzy dodatkowo jakieś 0,5 kg ciągu.
Ktoś pomoże? doradzi jaki silnik i regulator wybrać z pośród tak wielkiej liczby ofert w sklepach bo szczerze mówiąc trochę się gubię w tym wszystkim.
Z góry dziękuje za jakąkolwiek pomoc .

Re: MJX F645 na początek- upgrade silnika

: 23 wrz 2013, o 12:57
autor: Don Mirson
Coś Panowie awatarki pogubili... :hammer:

Re: MJX F645 na początek- upgrade silnika

: 23 wrz 2013, o 20:59
autor: tom74
Te problemy jak widzę dotyczą wersji silnika i regulatora montowanych na własną rękę. Ja mam zestaw przeznaczony do F645 i tu żadnych problemów nie ma. Wydaje mi się, że sygnał ze złącza THRO robi tu problem. Nie poprawnie współpracuje z regulatorami, które macie. Pamiętam, że był swego czasu na YT filmik rozwiązujący ten problem.
Sam jestem tym zainteresowany aby można było bez kłopotów wymienić w przyszłości obecny zestaw regulatora i silnika na coś z polskiego rynku.
Jeśli uda się problem rozwiązać, to proszę o podzielenie się informacjami.

Re: MJX F645 na początek- upgrade silnika

: 24 wrz 2013, o 11:36
autor: morfeo2000
Udało mi się w końcu odnaleźć dostępny silnik emax http://helipad.pl/pl/p/Silnik-bezszczotkowy-EMAX-HL201004/2171.
czy regulator http://helipad.pl/pl/p/Regulator-bezszczotkowy-REDOX-20A/4875 będzie wystarczający?

Re: MJX F645 na początek- upgrade silnika

: 24 wrz 2013, o 19:17
autor: tom74
Wydaje mi się że wystarczy. Ten z zestawu jest bodajże na 18A ciągłego i 24 chwilowy.

Re: MJX F645 na początek- upgrade silnika

: 25 wrz 2013, o 10:41
autor: morfeo2000
Części zamówione, jak tylko przyślą to opisze co i jak z tego wyszło :twisted:

Re: MJX F645 na początek- upgrade silnika

: 25 wrz 2013, o 20:50
autor: tom74
Najnowsza modyfikacja mjx-a:

Re: MJX F645 na początek- upgrade silnika

: 26 wrz 2013, o 08:32
autor: morfeo2000
Nurtuje mnie jeszcze takie pytanie, patrząc na inne modele rc śmigłowców to nie które potrafią zawisnąć do góry nogami, a f45 tylko nieznacznie się pochyla, od czego to jest zależne? tarczy sterującej?