Hirobo SSZ-III - konwersja na FBL

Jeżeli czegoś nie ma na liście powyżej, szukaj w tym dziale.
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 21 cze 2018, o 08:55

Jakiś czas temu kupiłem FBLa Futabę CGY-750 aby w końcu spróbować, jak się lata bez pręta. Niestety nie mam odpowiedniej głowicy. Oryginalna Hirobo SSL-II kosztuje majątek. W moich zasobach znajduje się natomiast głowica SSZ-III i mnóstwo części zamiennych do niej.
001.jpg

Postanowiłem przerobić tą głowicę. Samo wywalenie pręta było dla mnie za proste, więc przeprojektowałem oryginalny "center hub'.
002.jpg

Dzięki temu ładniej to wygląda i płaszczyzna wirnika głównego obniżyła się o 2 cm. Tak wygląda głowica po zmontowaniu.
003.jpg

Zastosuję oryginalny zabierak tarczy od głowicy SSL-II. To jedyny element, który musiałem kupić.
004.jpg

Poniżej głowica z zabierakiem (przez Hirobo nadal nazywanym "washout", choć nie jest to już kompensator jako taki).
005.jpg

Na koniec całość zamontowana na wale głównym i dobrane popychacze.
006.jpg

Co myślicie o takiej konwersji? Będzie to działać, nie ma błędów merytorycznych? Jeśli idzie o FBL to jestem totalnym żółtodziobem i mogłem walnąć jakiegoś babola. Teraz do tego muszę jedynie złożyć resztę modelu :rotfl2: .
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
AdamG
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 15
Rejestracja: 31-03-2020
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: AdamG » 22 sty 2021, o 12:15

Jak wrażenia - działa?
Mam Eagle 2 i Freye X-Spec może też pomyślę nad zmianą.
Center Hub gdzie dorabiałeś?

Adam
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 22 sty 2021, o 13:05

Głowica powędrowała do nowego modelu Freyki. Wszystko jest zmontowane i wstępnie ustawione. Model czeka oblot i dotarcie silnika. Center hub dorabiałem w firmie robiącej mechanikę dla mojego zakładu pracy z duralu (7075 o ile mnie pamięć nie myli). Mam jeszcze dwa takie elementy w zapasie. Z jedną sztuką nie chcieli się bawić. Mam też materiał na kolejne 2 sztuki. Może wieczorem wrzucę fotki, jak ta głowica prezentuje się na modelu. W ostatnich latach nie mogę znaleźć czasu na modelarstwo i stąd kilka zaniedbanych projektów. Od ostatniej jesieni jest pod tym względem trochę lepiej. Jednak w pierwszej kolejności musiałem przywrócić do stanu używalności modele, którymi latałem wcześniej.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 22 sty 2021, o 16:08

Ze zdjęć wygląda że trochę krótkie te ramiona okuć. Głowice FBL zazwyczaj mają zdecydowanie dłuższe, żeby zwiększyć rozdzielczość pracy serw.
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 22 sty 2021, o 18:28

Tak, wiem. Tyle tylko, że to mechanika Hirobo. Ona w dzisiejszych czasach jest... nietypowa. Na przykład tutaj tarcza nie jest podparta bezpośrednio na serwach. Jest to system dźwigni push-pull. To i tak dobrze, że funkcje są miksowane elektronicznie, a nie jedno serwo = jedna funkcja. Teraz dokładnie nie pamiętam, ale jak to ustawiałem ładnych parę miesięcy temu to uzyskałem +/- 11 stopni skoku ogólnego i około +/- 6 stopni przechyłu i pochyłu przy wykorzystaniu prawie całego zakresu ruchu serw tarczy. Może w przyszłym tygodniu wrzucę dane jak to jest ustawione i może jakiś filmik jak to działa (na razie na stole). FBL to Futaba CGY750.
Poniżej kilka zdjęć modelu.
1.jpg

2.jpg

3.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
AdamG
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 15
Rejestracja: 31-03-2020
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: AdamG » 23 sty 2021, o 20:51

Z tymi raminami przy okuciach to prawda - widziałem taką zmianę oryginalnej głowicy, że pod dźwignie okuć zamontowane były podkładki 4mm przez co promień obrotu na snapie się zwiększył.
Ja też jestem na etapie "ulatniania" zebranych modeli aktualnie po 10 latach w powietrzu jest ECO 8 i elektryfikuję Eagle 2.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Uh-1 Huey/AS-315 Aluette/Bk117/Bell-47/Hughes 500/Bell 222
Hirobo Lepton/Hirobo Freya 90/Hirobo Freya EP
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 23 sty 2021, o 22:08

Ja to z praktyki wypisuję. Przy przeróbce starego 600N na FBL dość mocno się z tym męczyłem, bo żadna dostępna głowica nie ma wystarczająco długich ramion żeby to wszystko dobrze zagrało.

Skończyło się na samorobce, a efekt jest taki że lata zajebiaszczo 8-)

Screenshot_20210123-220626_Photos.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 24 sty 2021, o 10:28

Zdaję sobie sprawę z tego, że może trzeba będzie bardziej rozsunąć ramiona. Technicznie to rzadne wyzwanie - tak jak pisze Adam, podkładki pod ramiona i dłuższe śruby załatwią sprawę. Do oblotu jednak zostanie tak, jak jest. Jak wrócę dziś do domu to jeszcze zmierzę rozstaw między kulkami snapów ramion okuć. Macie większe doświadczenie, to może podpowiecie, czy na początek wystarczy. Dla mnie to pierwsze doświadczenie z głowicą FBL.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 24 sty 2021, o 18:52

Wracając do odsadzenia ramion okuć. Dla skoku ogólnego i cykliki równych 0 stopni odległość między kulkami snapów na ramionach okuć wynosi 60 mm, a między kulkami snapów na tarczy 40 mm. W tygodniu może wrzucę jakiś filmik jak to pracuje (na razie na stole).
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 31 sty 2021, o 13:15

Poniżej przedstawiam filmik z pracy przerobionej głowicy, tarczy sterującej i serw.

Moje wioski są następujące. Po pierwsze nie planuję dawać podkładek powodujących rozsunięcie ramion okuć - ruch tarczy dla skoku ogólnego i cykliki jest moim zdaniem wystarczający. Po drugie wydaje mi się, że zakres ruchu serw mógłby być jednak większy (trochę szkoda rozdzielczości). Aby zwiększyć zakres ruchu bez zmiany wychyleń tarczy można dać kulki snapów na okrągłych orczykach bliżej osi obrotu serw. Obecnie jest to 12,5 mm. Przy 10 mm dostępny kąt ruchu serwa powinien wzrosnąć około 1,25 raza, a przy 8,5 mm około 1,5 raza. Dodam, że obecnie ustawiony w CGY-750 zakres cykliki wynosi 42 (domyślna wartość 50), a skoku ogólnego 33 (domyślna wartość również 50). Ogólnie mówiąc mogłoby być lepiej. Pytanie: czy do oblotu zostawić jak jest czy też już to rozgrzebać i zmienić? Latam zdecydowanie makietowo bez 3D. Poza tym Freya (z napędem benzynowym w szczególności) zdecydowanie nie jest modelem do gwałtownych fikołków.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 1 lut 2021, o 00:39

Będziesz musiał poustawiać bardzo niskie czułości żeby całość się nie wzbudzała. Przez to sterowanie będzie mało precyzyjne i "maślane". Na dodatek przybliżanie kulek na orczykach serw to takie trochę leczenie syfa pudrem, bo cała mechanika nadal pracuje, i wszelkie małe luzy i ugięcia przekładać się będą na zwiększone braki precyzji w sterowaniu kątami łopat. Serwa będą pracować ciężej, próbując nieudolnie te niedokładności kompensować. Jedyne prawidłowe podejście z punktu widzenia mechaniki to wydłużenie ramion okuć głównych.

Czy poleci tak jak jest? Poleci. Na 30% tego co by mogło być.

Nie pisałbym tego gdybym nie pokonał tej samej scieżki.

Zwykłe "chamskie" podkładki to nie brzmi jak docelowe rozwiązanie, ale jakieś proste bloczki z alu i do tego dłuższe śruby może by jakoś wyglądały.
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 1 lut 2021, o 08:35

OK, dzięki za uwagi. Dla mnie FBL to nowość, choć pierwsze loty heli wykonałem w 2003 lub 2004 modelem Hirobo Sceadu Evo 50 (rozmiarowo 600). Ot, zebrało mi się na eksperymenty :lol: . Jakie podkładki pod okucia byś proponował? 3, 4, a może od razu 8, 10 mm? Przypomnę, że odległość między snapami ramion okuć wynosi obecnie 60 mm, a na tarczy 40 mm.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 1 lut 2021, o 10:32

Najprościej będzie eksperymentalnie - podkładac narazie zwykle podkładki tak długo aż te numerki w FBLu dojdą do standardowych wartości. Może być tak że w pewnym momencie zabraknie ruchu tarczy żeby uzyskać odpowiedni zakres kątów, więc najlepiej to sprawdzić na żywo.
Ja to u siebie obliczałem, ale miałem wszystkie dane pod ręką ;)
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 2 lut 2021, o 09:06

Wczoraj po pracy poważniej zająłem się modelem.
Po pierwsze - przeanalizowałem manuale różnych wersji modeli Hirobo z różnymi głowicami i producent dla głowic FBL (SSL-II) zmniejsza rozstaw kulek na orczykach serw z 12,5 do 10 mm. Czyli jednak miałem rację i taką modyfikację zamierzam wykonać.
Po drugie - pod ramię jednego okucia wsadziłem podkładkę 2,6 mm i po tym zabiegu musiałem zwiększyć zakres skoku ogólnego w CGY-750 z 33 do 39 aby otrzymać ten sam zakres kątów. Jest to zmiana w dobrym kierunku. Przypomnę, że domyślną wartością jest 50. Niestety tu pojawił się problem. Tarcza jest z modelu z głowicą z prętem (SSZ-V) i przy zwiększeniu rozstawu między kulkami ramion okuć pojawia się bardzo realne niebezpieczeństwo, że z tarczy będą spadać snapy popychaczy okuć. Potrzebna jest tarcza sterująca z inną geometrią mocowania kulek. Hirobo oczywiście robi takie ustrojstwo i jest ono dostępne. Zamówienie już poszło. Przy okazji zamówiłem dłuższe śruby mocujące ramiona okuć aby było czym je skręcić po dobraniu podkładek. Mam więc jakieś 2 tygodnie na zajęcie się orczykami.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 4 lut 2021, o 10:42

Post pod postem z powodu braku możliwości edycji. Wczoraj zmieniłem rozstaw kulek na orczykach serwomechanizmów z 12.5 mm do zalecanych przez Hirobo 10 mm. Musiałem zwiększyć zakres skoku ogólnego w FBLu z 33 na 39. Identycznie jak przy próbnym rozsunięciu ramion okuć o 2,6 mm. Do tematu ramion okuć wrócę, jak przyjdzie tarcza i dłuższe śruby mocujące ramiona. Widzę, że z osiągnięciem wartości domyślnej 50 po tych modyfikacjach nie będzie problemu. Pozostanie ustawienie od nowa Futaby CGY-750. Nie wiem ile będzie szła przesyłka z Japonii, ale myślę, że do końca lutego model będzie gotowy do oblotu.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 4 lut 2021, o 12:28

Grabcio pisze:Post pod postem z powodu braku możliwości edycji.

To nie wystarczy. U nas piszemy "przepraszam za post pod postem" :D
Awatar użytkownika
gcze
Elita forum...
Posty: 927
Rejestracja: 18-01-2019
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 145 razy
Podziękowano: 31 razy

Postautor: gcze » 4 lut 2021, o 12:33

Dla pewności, warto wkleić przeprosiny w kilku postach, pod postem :-)
XK K110 | T-REX 250 | Mini Titan | X360 | Trex 600n nadciąga| jumper T12
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 4 lut 2021, o 12:42

U siebie też zmniejszałem długość ramion serw, ale tak jak już pisałem - to nie jest optymalne rozwiązanie, więc ostatecznie nieco je wydłużyłem.
1. Mniejszy rozstaw kulek na jednym z ramion push-pull powoduje naprężenia w całym układzie. Jeśli różnica będzie duża to całość będzie walczyć z serwem chcąc powrócić do pozycji 0, a może nawet spowodować wypięcie snapa.
2. Przy za krótkich ramionach okuć nawet najmniejsze luzy na mechanice czy serwach przekładają się na duże braki precyzji w sterowaniu - lata to, ale dalekie jest od ideału, czy nawet przeciętnego modelu projektowanego od zera jako FBL.

Dlatego najbardziej optymalnie jest wydłużyć ramiona okuć do granic możliwości - tzn tak żeby otrzymać wymagany zakres kątów łopat przy możliwie dużym ruchu tarczy. Szczególnie jeśli planujesz latać spokojnie, sportowo czy F3C.

Najlepszy efekt otrzymałem po wydłużeniu tych ramionek i lekkim zmiękczeniu amortyzacji głowicy. Zrobiło się bardzo precyzyjnie, przewidywalnie i płynnie.
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 5 lut 2021, o 10:44

Pozostając w temacie rozstawu kulek na orczykach serw - w modelu Freya Evolution D3 SWM z głowicą SSL (pierwsza głowica FBL Hirobo) stosowano rozstaw 12,5 mm, co powodowało to, że zawsze popychacze Push-Pull pozostawały równoległe. W nowszym modelu (i jednocześnie z wyższej półki) SST-Eagle 3 SWM AOCC z nowszą głowicą SSL-II zastosowano rozstaw 10 mm, przez co popychacze Push-Pull były lekko zbieżne w kierunku orczyków serw tarczy. Czy Hirobo dostrzegło problem zbyt małego zakresu ruchów serwomechanizmów tarczy i dlatego zmniejszyło rozstaw kulek lecząc dżumę cholerą? Hmmm hmm :dk: - możliwe. Teraz mam orczyki z dwoma zestawami otworów. Jak przyjdzie tarcza to mogę eksperymentować do woli. Będę mógł bezpiecznie zwiększyć rozstaw ramion okuć z obecnych 60 mm nawet do 84 mm. Na obecnej tarczy 65 mm grozi już wypięciem snapów popychaczy z tarczy dla maksymalnych kątów cykliki.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 5 lut 2021, o 11:48

Takie zabiegi stosowało kilku producentów, gdy na szybko przerabiali stare maszyny na FBL zamiast stworzyć od zera ramę i głowicę.
Oczywiście że zauważyli ten problem :)

Nierównoległe popychacze przy P-P to niepoprawne rozwiązanie z punktu widzenia mechaniki, pewnie sam to czujesz i wiesz - wystarczy sobie rozrysować taki układ i wiadomo co jest nie tak. Do pewnego zakresu kątów i przy ograniczonej różnicy długości ramion jakoś to działa, elastyczność snapów i dźwigni jakoś "wybiera" te niepożądane naprężenia. Ważne żeby nie przesadzić z tymi różnicami.

Wróć do „Pozostałe marki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości