Wymiana łożysk w silniku

Porady, kruczki i sztuczki, setupy, wskazówki... warto korzystać.
Awatar użytkownika
miruuu
Administrator
Posty: 15072
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Warszawa - Ursynów
Podziękował: 1438 razy
Podziękowano: 656 razy
Kontaktowanie:

Postautor: miruuu » 12 lip 2016, o 16:55

Ma ktoś jakiś pomysł jak wyjąć te dwa miniakowe uparciuchy metoda2 chałupniczą?

Obrazek

Obrazek
Pozdrawiam, Mirek

Trex 500X - trex ratio :) | Trex 470LM - cieszy... | Oxy 3 - nie po-byku | Oxy 2 - mały, ale wariat... | Reaktor 3D FPV - drugie życie pianki... | Lizard95 - że też mi się drona zachciało.... | Czesia - jeszcze tylko wyniosę choinkę i się za nią biorę... | LaTrax Rally - kazali mi kupić | Graupner MX-20 - działa
Awatar użytkownika
dawo
Elita forum...
Posty: 967
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Piastów
Podziękował: 18 razy
Podziękowano: 22 razy

Postautor: dawo » 12 lip 2016, o 17:04

Wyjąć żeby były całe czy żeby wsadzić nowe?
1x450,V922, Protos mini, Protos 380, Protos 500,Trex 600, 2xCombat, FunCub, EFX racer, Extra 300, Katana mini, Skrzydło, 2xF16, quad 250 i QX 90, Hyper Bipe, Hawk EDF, Rad Jet, Akrobat Halowy,Himoto on Road, DX7S :)
Awatar użytkownika
pkali
Lider forum...
Posty: 1876
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 151 razy
Podziękowano: 161 razy

Postautor: pkali » 12 lip 2016, o 17:06

Niedawno miałem ten sam problem
viewtopic.php?t=5879
protos 380, protos mini, gaui MX3, oxy2, blade180cfx, dx9
Awatar użytkownika
StRess
Stały bywalec...
Posty: 243
Rejestracja: 01-10-2014
Lokalizacja: Grudziądz
Podziękował: 9 razy
Podziękowano: 11 razy

Postautor: StRess » 12 lip 2016, o 18:13

Jak nie muszą przeżyć to włóż w otwór :D niewiele od otworu mniejszy śrubokręt/imbus/cokolwiek i wybij przeciwległe łożysko pukając po wewnętrznej bieżni.
KDS Agile 5.5
Protos 500 FBL
Futaba T8J
Aikus pisze:Panie Boze, nie pozwol zeby po mojej smierci moja zona sprzedala moje helikoptery za tyle za ile jej powiedzialem, ze je kupilem...
Awatar użytkownika
miruuu
Administrator
Posty: 15072
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Warszawa - Ursynów
Podziękował: 1438 razy
Podziękowano: 656 razy
Kontaktowanie:

Postautor: miruuu » 12 lip 2016, o 21:46

OK. Dzięki!

Obejrzałem je jeszcze wielokrotnie i doszedłem do wniosku, że jeszcze chwile polatają jak jest. Ale komplet łożysk czeka na swoją chwilę i na pewno to kwestia czasu..
Pozdrawiam, Mirek

Trex 500X - trex ratio :) | Trex 470LM - cieszy... | Oxy 3 - nie po-byku | Oxy 2 - mały, ale wariat... | Reaktor 3D FPV - drugie życie pianki... | Lizard95 - że też mi się drona zachciało.... | Czesia - jeszcze tylko wyniosę choinkę i się za nią biorę... | LaTrax Rally - kazali mi kupić | Graupner MX-20 - działa
Awatar użytkownika
Bi0ly
Domownik forum...
Posty: 394
Rejestracja: 09-12-2014
Lokalizacja: Krosno
Podziękował: 26 razy
Podziękowano: 10 razy

Postautor: Bi0ly » 17 lip 2018, o 10:25

Przymierzam się właśnie do wymiany łożysk i wału w silniku mojego Mini. O ile wał znalazłem http://rcmaniak.pl/pl/p/Long-Motor-shaft-Mini-tool-set/313 ( czy to ustrojstwo jest potrzebne czy się obędzie ) To nie wiem jakie kupić do niego łożyska. Uprzedzam że jeszcze nigdy tego nie robiłem i będę potrzebował instruktarzu :D :mrgreen: Może pamiętacie jakiego rozmiaru tam wchodzą te łożyska?
Protos mini 6s, DX6i Black.

Pozdrawiam bi0ly :)
Awatar użytkownika
pkali
Lider forum...
Posty: 1876
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 151 razy
Podziękowano: 161 razy

Postautor: pkali » 17 lip 2018, o 10:49

A dlaczego chcesz od razu zmieniać wał? Może stary jest ok.

Tapatalk
protos 380, protos mini, gaui MX3, oxy2, blade180cfx, dx9
Awatar użytkownika
Bi0ly
Domownik forum...
Posty: 394
Rejestracja: 09-12-2014
Lokalizacja: Krosno
Podziękował: 26 razy
Podziękowano: 10 razy

Postautor: Bi0ly » 17 lip 2018, o 11:27

W sumie nie wie, profilaktycznie ? Raczej jest prosty. Ale mam wrażenie że był wymieniany, jest chyb za słabo wciśnięty w podstawę, bo lekko mi obudowa przesuwa się góra, dół. A ta w ogóle to po czym sprawdzić czy łożyska są do wymiany w silniku ?
Protos mini 6s, DX6i Black.

Pozdrawiam bi0ly :)
Awatar użytkownika
mwx
Lider forum...
Posty: 1877
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 9 razy
Podziękowano: 134 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 17 lip 2018, o 12:10

Jak plują kulkami albo iskrami to znak że już trzeba wymienić.
Albo jak chrzęszczą.
Albo jak walniesz tak, że silnik oberwie - wtedy najprawdopodobniej za chwile się wysypią bo kulki w momencie walnięcia wybijają sobie zagłębienia w bieżniach.
Maciej
Latające muzeum: 600NSP Brain2, FrankenBelt CPX FBL, HS Emax X-450, Debil 380/420, Black Thunder
T8FG, 9CAP
filmy na YouTube
Awatar użytkownika
Bi0ly
Domownik forum...
Posty: 394
Rejestracja: 09-12-2014
Lokalizacja: Krosno
Podziękował: 26 razy
Podziękowano: 10 razy

Postautor: Bi0ly » 17 lip 2018, o 13:18

Eeeee to jeszcze śmiało mogę latać :D.

Wysłane z mojego FIG-LX1 przy użyciu Tapatalka
Protos mini 6s, DX6i Black.

Pozdrawiam bi0ly :)
Awatar użytkownika
miruuu
Administrator
Posty: 15072
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Warszawa - Ursynów
Podziękował: 1438 razy
Podziękowano: 656 razy
Kontaktowanie:

Postautor: miruuu » 17 lip 2018, o 13:22

Zanim będziesz musiał wymienić dobrze to poczujesz :)
Pozdrawiam, Mirek

Trex 500X - trex ratio :) | Trex 470LM - cieszy... | Oxy 3 - nie po-byku | Oxy 2 - mały, ale wariat... | Reaktor 3D FPV - drugie życie pianki... | Lizard95 - że też mi się drona zachciało.... | Czesia - jeszcze tylko wyniosę choinkę i się za nią biorę... | LaTrax Rally - kazali mi kupić | Graupner MX-20 - działa
Awatar użytkownika
msheli
Elita forum...
Posty: 1002
Rejestracja: 16-05-2015
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
Podziękował: 92 razy
Podziękowano: 34 razy

Postautor: msheli » 17 lip 2018, o 14:18

Nie tykaj g@@na póki nie śmierdzi ;)

tapatalk
Gaui X3 (380) / Spektrum DX8 G1
Awatar użytkownika
Bi0ly
Domownik forum...
Posty: 394
Rejestracja: 09-12-2014
Lokalizacja: Krosno
Podziękował: 26 razy
Podziękowano: 10 razy

Postautor: Bi0ly » 18 lip 2018, o 00:31

msheli pisze:Nie tykaj g@@na póki nie śmierdzi ;)

tapatalk


:thumb: Racja.
Protos mini 6s, DX6i Black.

Pozdrawiam bi0ly :)
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1138
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 150 razy
Podziękowano: 58 razy

Postautor: omcKrecik » 18 lip 2018, o 16:28

Bi0ly pisze: [...] mam wrażenie że był wymieniany, jest chyb za słabo wciśnięty w podstawę, bo lekko mi obudowa przesuwa się góra, dół.[...]

To już jest smród.
W lotnictwie wykonuje się okresowe przeglądy wszystkich podzespołów, niezależnie od tego, czy generują jakiś zapach, czy nie. Resurs lub jakiekolwiek objawy niesprawności przesądzają o wymianie na nowy lub naprawie.
Tak powinno być. Nie zawsze tak jest, więc samoloty czasem spadają. Przykłady są niedaleko... :masakra:
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
Adam12
Domownik forum...
Posty: 435
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 23 razy
Podziękowano: 14 razy

Postautor: Adam12 » 18 lip 2018, o 16:37

omcKrecik pisze:
Bi0ly pisze: [...] mam wrażenie że był wymieniany, jest chyb za słabo wciśnięty w podstawę, bo lekko mi obudowa przesuwa się góra, dół.[...]

To już jest smród.
W lotnictwie wykonuje się okresowe przeglądy wszystkich podzespołów, niezależnie od tego, czy generują jakiś zapach, czy nie. Resurs lub jakiekolwiek objawy niesprawności przesądzają o wymianie na nowy lub naprawie.
Tak powinno być. Nie zawsze tak jest, więc samoloty czasem spadają. Przykłady są niedaleko... :masakra:

Miałem dwa nowe silniki Tarot/Turnigy i oba miały luz wzdłużny 0,05 - 0,15 mm. To zależy od marki ? Podejrzewam, że tańsze silniki miewają takie luzy.
X3 (380); DX6i
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1138
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 150 razy
Podziękowano: 58 razy

Postautor: omcKrecik » 18 lip 2018, o 18:59

To zależy, gdzie ten luz tak naprawdę jest. Jeżeli to wałek przesuwa się w łożyskach, to może nie przeszkadzać, a nawet pomagać (kulki układają się na dnie bieżni, wtedy tarcie jest najmniejsze). W silnikach, w których nie przewiduje się znaczącego obciążenia wzdłużnego (poosiowego) taki luz, nie mniejszy niż luz wzdłużny własny jednego łożyska, powinien być.
Ale jeśli tam, gdzie to wynika z wpisu @Bi0ly, czyli na wiązaniu wirnik-wałek, to jest kicha. Skoro ma wzdłużny taki, że zrobiło się pasowanie suwliwe, to poprzeczny też jakiś niezerowy jest, czyli wirnik jest już niewspółosiowy.
Pełnej jasności jednak nie ma, bo "obudowa" to tylko domyślnie ferro tuleja zewnętrzna wirnika, a "podstawa" to domyślnie ten wirujący element z alu wiążący tę tuleję z wałkiem.
No kurczę, nie ma innej rady, w takich zaawansowanych zabawkach trzeba czasem uściślać, o co dokładnie chodzi.
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
Adam12
Domownik forum...
Posty: 435
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 23 razy
Podziękowano: 14 razy

Postautor: Adam12 » 18 lip 2018, o 19:10

omcKrecik pisze:...Pełnej jasności jednak nie ma, bo "obudowa" to tylko domyślnie ferro tuleja zewnętrzna wirnika, a "podstawa" to domyślnie ten wirujący element z alu wiążący tę tuleję z wałkiem...

No mnie chodzi właśnie o to. Luz między tymi elementami. Czasem można go skasować na segerze wałka, na zewnątrz, dając min grubszą podkładkę.
X3 (380); DX6i
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1138
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 150 razy
Podziękowano: 58 razy

Postautor: omcKrecik » 18 lip 2018, o 19:47

Tam nie powinno być żadnego luzu. Wirnik musi być jednoznacznie związany z wałkiem z powodów, które podałem. Ten węzeł konstrukcyjny przenosi cały moment obrotowy silnika i musi zachować przy tym współosiowość tuleja-wałek.
Najlepsze, obecnie już chyba nie spotykane czeskie silniki miały tam pasowanie zaciskowe termicznie. Obecnie najczęściej spotykam pasowanie na lekki wcisk uzupełnione śrubką lub rzadziej dwiema śrubkami robaczkowymi. Taka śrubka współpracuje ze ścięciem cięciwowo wyfrezowanym w wałku, które to ścięcie z kolei asymetrycznie osłabia sam wcisk, powodując obwodową asymetrię sił. Sprawę nieco poprawia docisk samego robaczka, ale to wiązanie jest dalekie od ideału, bo nie zapewnia nijak współosiowości w całym zakresie pracy silnika.
Prawie ideałem byłby tu np. stożek termiczny zabezpieczony nakrętką, ale to nie w tych czasach... Księgowy by osiwiał wprawdzie, ale ci od marketingu mieliby pole do popisu ;)
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
Adam12
Domownik forum...
Posty: 435
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 23 razy
Podziękowano: 14 razy

Postautor: Adam12 » 18 lip 2018, o 20:01

omcKrecik pisze:Tam nie powinno być żadnego luzu. ...

I o to chodzi. Czyli w tanich silnikach księgowi oszczędzają jeszcze bardziej i tyle. Dzięki !
X3 (380); DX6i

Wróć do „Warsztat”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości