Dorabianie wałów

Porady, kruczki i sztuczki, setupy, wskazówki... warto korzystać.
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 27 gru 2013, o 19:13

Czy ktoś z szanownych kolegów ma praktykę w temacie wałów do helikopterów? Mam taki helikopter, który niby jest 600 ale ma inny wał.

Pytanie nr 1: Jaka stal powinna być użyta?
Pytanie nr 2: Czy znacie jakieś miejsce gdzie może to kosztować do 15-20zł przy zamówieniu paru sztuk? Czy to w ogóle możliwe?
Helikoptery
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 27 gru 2013, o 23:07

odpowiedź na pytanie 2 - obawiam się, że nie
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 29 gru 2013, o 12:38

to jest przecież godzina pracy tokarza, więc jak zrobi z 5 szt to ile ma to kosztowac?

Zna się ktoś na rodzajach stali?
Helikoptery
Awatar użytkownika
crash
Domownik forum...
Posty: 381
Rejestracja: 19-07-2012
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: crash » 29 gru 2013, o 13:11

stal różni się zawartością węgla, wpływa to na twardość. bardzo twardej nie możesz użyc bo przy krecie albo wibracjach może się poprostu urwać, zbyt miękka też nie może być bo się poprostu powygina. dobrać trzeba coś pośrodku, bardziej w strone miękkiej stali (plastycznej) dla bezpieczeństwa. trzeba zapytać tokarza doświadzonego, naświetlić warunki w jakich będzie ten wałek pracował i zdać się na jego doświadczenie. nie ma co zamawiać większej ilości bo to nie obnizy kosztów, tokarz potraktuje to jak "fuszkę" po pracy... najważniejsze to wiercenie otworów, centryczność- musi być idealnie.
warto przy okazji skrocić górną część wału (coś w stylu dfc), taki mały tunning... większość helików pierwotnie latała z flybarem, zamiennik wału do wersji fbl został zwykle tej samej długości co jest absolutnie zbędne.
swoją drogą przydałby się taki forumowy tokarz, do tego operator cnc który wykona aluminiowe zamienniki plastikowych zębatek i mielibyśmy swoje tuningowe centrum...
pozdro!
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 12 cze 2015, o 17:04

super, dobrze wiedzieć.
Helikoptery
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 12 cze 2015, o 20:17

Gajos pisze:ale na przyszłość - chętnie się czymś takim dla wprawy zajmę.

Znaczy sie masz warsztat, znasz się na stali i umiesz to zrobić, czy masz dojście tam gdzie dadzą radę?
Pozdrawiam,
Jacek
Czarkowicz

Postautor: Czarkowicz » 12 cze 2015, o 21:44

...
Ostatnio zmieniony 13 cze 2015, o 15:05 przez Czarkowicz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
crash
Domownik forum...
Posty: 381
Rejestracja: 19-07-2012
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: crash » 12 cze 2015, o 21:54

no to masz kolego kupe roboty!
Czarkowicz

Postautor: Czarkowicz » 12 cze 2015, o 21:57

...
Ostatnio zmieniony 13 cze 2015, o 15:05 przez Czarkowicz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Wiktor
Elita forum...
Posty: 953
Rejestracja: 02-05-2010
Lokalizacja: Wadowice
Podziękował: 130 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: Wiktor » 12 cze 2015, o 22:15

crash
ale z tą stalą to nie do konca tak jak piszesz... trzeba znać jej skład a następnie przeprowadzić taki proces hartowania by uzyskać to co się chce
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 13 cze 2015, o 08:42

Czarkowicz pisze:P.S. Artja, od początku w głowę zachodzę... Jakim cudem Ty masz mnie w swoim awatarze?

Na tym świecie wszystko jest możliwe, młodość moich rodziców przypadła na czasy Beatlesów, więc i tak się cieszę że nie szczekam, o braciach kroniki rodzinne milczą :vhappy:

Czarkowicz pisze:Okolicy w ogóle nie kojarzę...

Cyknięte wakacyjnie na byłym poligonie wojskowym w Łebie
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
lejek
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 21
Rejestracja: 26-06-2015
Lokalizacja: W-wa / Celestynów
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 2 razy

Postautor: lejek » 26 cze 2015, o 19:52

Do mojego hirobo shuttla wal głowny dorabialem na szybko z .preta odcietego od samochodowych silownikow podtrzymujacych tylną klape. sa na tyle twarde że sie nie gną w rekach i na tyle miękkie że dadza się przewiercić a co najważniejsze sa gładkie i tarcza chodzi po takim precie bez problemowo
Gajos

Postautor: Gajos » 26 cze 2015, o 20:37

Jeśli tylko średnica odpowiednia, to moim zdaniem materiał i cała taka "surówka" są pierwszorzędne.
Gajos

Postautor: Gajos » 21 wrz 2015, o 13:37

Zrobiłem i przetestowałem już przyrządzik z pierwszego rysunku, wychodzi perfekt. Na razie tylko do wałków 5 mm z otworem 2 mm. Więc gdyby ktoś coś tam apgrejdował z takim wałkiem, to dla mnie odtąd tylko odmierzyć odległość otworu, zrobić bzyk i zacyzelować jak na rysunku drugim, w sumie góra kwadrans, polecam się.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 21 wrz 2015, o 13:43

Wiktor pisze:crash
ale z tą stalą to nie do konca tak jak piszesz... trzeba znać jej skład a następnie przeprowadzić taki proces hartowania by uzyskać to co się chce

Co więcej jak ktoś się bardzo uprze to będzie miał elastyczny, miękki rdzeń z twardą, wytrzymałą powierzchnią - najlepszy przykład to samurajskie miecze. To się nazywa TECHNOLOGIA WYTWARZANIA :)
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 21 wrz 2015, o 14:05

Gajos pisze:Zrobiłem i przetestowałem już przyrządzik z pierwszego rysunku, wychodzi perfekt. Na razie tylko do wałków 5 mm z otworem 2 mm. Więc gdyby ktoś coś tam apgrejdował z takim wałkiem, to dla mnie odtąd tylko odmierzyć odległość otworu, zrobić bzyk i zacyzelować jak na rysunku drugim, w sumie góra kwadrans, polecam się.

Dlaczego tam sa miejsca na dwa wały? Na czym to polega?
Gajos

Postautor: Gajos » 21 wrz 2015, o 14:20

Nienie Mirek, to pionowe z otworkiem to ulepszona stulejka prowadząca wiertło.
Ramotny pisze:... jak ktoś się bardzo uprze to będzie miał elastyczny, miękki rdzeń z twardą, wytrzymałą powierzchnią - najlepszy przykład to samurajskie miecze. To się nazywa TECHNOLOGIA WYTWARZANIA :)
Tak, przez twarde się najwyżej najpierw "ręcznie" przeszlifuję. Góra 2 kwadransy dłużej, ale... Ta twardsza powierzchna... Czy ona taka potrzebna... hmm
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 21 wrz 2015, o 15:26

Gajos pisze:Ta twardsza powierzchna... Czy ona taka potrzebna... hmm
Owszem czasem się przydaje bo znaczniej wolniej się ściera. Dokładnie to jest właśnie stosowane w wałach korbowych samochodów - czopy utwardza się powierzchniowo właśnie po to żeby się wolno ścierały a cały wał pozostaje sprężysty żeby przenosić obciążenia. Osobiście hartowałem wały i wałki rozrządu w FSO w 1983 roku na praktykach studenckich (zresztą dlatego NIGDY nie miałem w posiadaniu ani użytkowaniu wyrobów tej "fabryki").
Zresztą silniki modelarskie wykorzystują to samo - powierzchnia wału i czopa korbowodu jest utwardzona (hartowana) i szlifowana...
Czy to ma sens w wałach głównych helikopterów? Nie ponieważ głównie przenoszą obciążenia wzdłużne a nie poprzeczne...

Wspomniałem o tej możliwości po to żeby nie stwarzać wyobrażenia że stal może być tylko w całości miękka lub twarda (zahartowana).
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Gajos

Postautor: Gajos » 21 wrz 2015, o 16:15

Ramotny pisze:
Gajos pisze:Ta twardsza powierzchna... Czy ona taka potrzebna... hmm
Owszem czasem się przydaje bo znaczniej wolniej się ściera. Dokładnie to jest właśnie stosowane w wałach korbowych samochodów - czopy utwardza się powierzchniowo właśnie po to żeby się wolno ścierały a cały wał pozostaje sprężysty żeby przenosić obciążenia. Osobiście hartowałem wały i wałki rozrządu w FSO w 1983 roku na praktykach studenckich (zresztą dlatego NIGDY nie miałem w posiadaniu ani użytkowaniu wyrobów tej "fabryki").
Zresztą silniki modelarskie wykorzystują to samo - powierzchnia wału i czopa korbowodu jest utwardzona (hartowana) i szlifowana...
Czy to ma sens w wałach głównych helikopterów? Nie ponieważ głównie przenoszą obciążenia wzdłużne a nie poprzeczne...
Wspomniałem o tej możliwości po to żeby nie stwarzać wyobrażenia że stal może być tylko w całości miękka lub twarda (zahartowana).
Produkowałeś, ale nie posiadałeś i nie użytkowałeś... hmm .No to ja już chyba wreszcie wiem, dlaczego na nie mówili "wały nierządu"... ;)
Odporność na ścieranie... Temat - rzeka, wszystko jak zwykle "to zależyyy...". Gdybym miał znów "wtrącić swoje", czego oczywiście nie zrobię ;), to powiedziałbym jakoś tak:
- ogólnie rzecz biorąc w modelach, w przypadku odkrytych elementów, współpracujących ze sobą "na sucho na ścieranie", ale z małymi prędkościami i pod niewielkimi obciążeniami itedeitec, największy sekret tkwi jednak w smarowidle. Dlatego usilnie staram się przypomnieć o wosku, bo on kurzu tak nie zbiera. Dobrym objawem dobrania "odpowiedniego" smarowidła będzie niezacieranie się, powolne narastanie luzów oraz powolne pojawianie się syfu z ich materiału na ich powierzchni.
Awatar użytkownika
crash
Domownik forum...
Posty: 381
Rejestracja: 19-07-2012
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: crash » 21 wrz 2015, o 17:05

czopy wałów korbowych są powierzchniowo utwardzane bo pracują w ściśle dopasowanych panewkach czyli w łożyskach ślizgowych. W helikach wał nie trze o nic swoją powierzchnią, siedzi sobie w łożysku kulkowym i to one odwalają całą robote...
o
Ogólnie przyjęło się że wał to kawałek pręta a zdradze wam z doświadczenia że najlepsze są z... rurki! Sztywniejsze, odporniejsze na skręcanie, lżejsze i łatwe do wiercenia... Sztuką jest znaleźć dobre źródełko, żeby jakościowo się nadało- moje juz wyschło niestety.

Wróć do „Warsztat”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości