Pręty i płyty węglowe

Porady, kruczki i sztuczki, setupy, wskazówki... warto korzystać.
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3273
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 296 razy
Podziękowano: 262 razy

Postautor: Ramotny » 21 lis 2014, o 23:19

Chciałbym zapytać zaawansowanych kolegów jak optymalnie (tanio, bezpiecznie i dobrze) obrabiać węgiel tj: ciąć i wiercić płyty (np. ramy) oraz ciąć pręty. Jakieś tam próby z prętami robiłem i wiem ze nie jest to banalne wiec chciałbym dostać od Was kilka wskazówek i porad czym i jak.
Uprzedzam ze nie mam dostępu ani do lasera, ani plazmy ani choćby waterjeta.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 7355
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 282 razy
Podziękowano: 421 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 21 lis 2014, o 23:24

pręty, rury i płaskowniki tniesz spoko dremelem z taką tarcza jak w szlifierkach kątowych do cięcia. Ważne jest tylko aby ciąć wolno i na dużych obrotach. A co do wiercenia to mi się nie udało, węgiel do wiercenia to masakra.
Helikoptery
Awatar użytkownika
MacGyverek
Lider forum...
Posty: 1677
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Rydułtowy/Śląsk
Podziękował: 63 razy
Podziękowano: 107 razy

Postautor: MacGyverek » 22 lis 2014, o 00:34

Czyli jak..nie da się w prosty sposób zarobić otworu w ramie węglowej np w heliku?
Flota: Syma107G, Walkera LadybirdQR, Align TREX 450L + MSH Brain, Align TREX 250DFC + MSH uBrain, ALZRC Devil 420 + MSH Brain, DJI Spark Combo, HeliQuad 3D, ESA, Lidl
Radio: Walkera DEVO 8S + DEVIATIONTX 5.0.0, FrSky Horus X10S + OPENTX 2.2.2
Awatar użytkownika
Artja
Olimp forum
Posty: 4218
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 238 razy
Podziękowano: 408 razy

Postautor: Artja » 22 lis 2014, o 06:41

W tych węglach tak naprawdę największy kłopot sprawia tylko przebicie się przez zewnętrzną powierzchnię twardą i gładką, głębiej jest już mięciutko (dla narzędzia).
Pręty i płyty po liniach prostych tnę cienką tarczą dremela. Otwory w płytach punktuję najpierw ostrym punktakiem z twardej stali. Przed trasowaniem do cięcia i otworowania często naklejam maski z samoprzylepnego papieru do drukarek - na nim nanoszę punkty i linie. Bezpośrednio na węglu praktycznie nie widać znaczników. Na prętach ciętych dokładnie na długość robię podobny zabieg z naklejką, linię cięcia punktuję skalpelem.
Otwory w grubszych prętach i rurkach, poprzecznie lub w osi prętów robię wiertarką na statywie, ręcznie nigdy mi się to nie udało. W cieńszych pręcikach zamiast wiercić otwór w osi, np do obsadzenia drutu popychacza, nacinam węgiel dremelem podłużnie, pręt stalowy wchodzi w bruzdę.
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
telemaniak
Elita forum...
Posty: 739
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 44 razy
Podziękowano: 72 razy

Postautor: telemaniak » 22 lis 2014, o 10:44

Ze szlifowaniem laminatów węglowych trzeba bardzo uważać gdyż pył węglowy jest bardzo rakotwórczy. Mikro drobinki węgla osadzają się w płucach i zostają tam już na zawsze - naturalne mechanizmy w organizmie nie potrafią ich usunąć - tak gdzieś czytałem. Więc dremelem to trochę ryzyko. Na pewno dobra maska wskazana.
JR XG8, GAUI X5, GAUI255, MX3 > facebook.com/tufframes
Awatar użytkownika
Danielus
Stały bywalec...
Posty: 179
Rejestracja: 08-10-2014
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 42 razy

Postautor: Danielus » 22 lis 2014, o 10:57

Nigdy nie miałem problemu z cięciem i wierceniem w płytach węglowych. Małe elementy obrabiam diamentową tarczką do dremela, większe jak wycinam z kawałka to robię to kątówką z tarczą o grubości 1mm. Później taki element obrabiam już bardziej precyzyjnie tarczką od dremela i papierem ściernym.

Co do wiercenia w płytach to żaden problem zaczynam od wiertła 2-2.5mm i jeżeli potrzebuję większy otwór to go dalej stopniowo rozwiercam. Prętów poprzecznie nigdy nie wierciłem, ale wzdłużnie już tak. Trzeba uważać żeby nie przegrzać wiertła.

A co do BHP to zgadzam się w 100% na pył węglowy trzeba uważać i przy dużych cięciach maska jest wskazana.

Wróć do „Warsztat”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość