Zębatki atakujące - zwykłe, skośne, dobór odpowiedniej i inne

Porady, kruczki i sztuczki, setupy, wskazówki... warto korzystać.
Awatar użytkownika
armagedon
Domownik forum...
Posty: 477
Rejestracja: 26-09-2014
Lokalizacja: Myszków
Podziękował: 27 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: armagedon » 4 sty 2015, o 23:57

Dobrze że zapytałem,bo koniec końców 18t :D jednak najkorzystniej wychodzi,podziękował pięknie :thumb:
Rex 100
Tarot 450pro
Goblin 700 speed
Goblin 700 ważka
Mikado 800
Aurora9
Pozdrawia.Sebastian S.
Awatar użytkownika
armagedon
Domownik forum...
Posty: 477
Rejestracja: 26-09-2014
Lokalizacja: Myszków
Podziękował: 27 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: armagedon » 6 sty 2015, o 18:24

Korzystając z kalkulatora z linku wyliczyłem swoje upragnione obroty dla nowej maszyny,ale dla sprawdzenia wpisałem dane goblina,czyli zasilanie 12s,kv silnika 540 zębatka 68,atak 19 i wychodzi że głowica powinna się kręcić przy 80% gazu z prędkością 5359Rpm :shock: Teraz nie wiem czy dobrze wyliczam obroty do nowego modelu :!: :!: :!:
Rex 100
Tarot 450pro
Goblin 700 speed
Goblin 700 ważka
Mikado 800
Aurora9
Pozdrawia.Sebastian S.
Awatar użytkownika
niebochod
Elita forum...
Posty: 715
Rejestracja: 26-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 42 razy
Podziękowano: 45 razy

Postautor: niebochod » 7 sty 2015, o 18:34

Wpisałeś te parametry bezpośrednio, czy uwzgledniłeś to że goblin ma przekładnie dwustopniową?
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 7 sty 2015, o 18:56

Daj znać jak będziesz latał z obrotami 6000 na głowicy to włączę wiadomości :)
Helikoptery
Awatar użytkownika
armagedon
Domownik forum...
Posty: 477
Rejestracja: 26-09-2014
Lokalizacja: Myszków
Podziękował: 27 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: armagedon » 7 sty 2015, o 19:46

niebochod pisze:Wpisałeś te parametry bezpośrednio, czy uwzgledniłeś to że goblin ma przekładnie dwustopniową?

Wpisałem w pierwszym słupku,zasilanie 12s,kv silnika,zębatkę silnika 22T i główną zębatkę 68.Być może jak piszesz,ta przekładnia jest przyczyną tak ekstremalnych obrotów.Myślałem o tym żeby w tych obliczeniach uwzględnić tą (przkładnio zębatkę) ale nie wiedziałem dokładnie gdzie ją wpisać.Czyli biorąc tą przekładnie pod uwagę,raczej powinniśmy otrzymać bardziej przyziemne obroty,tak myślałem ale jednak wolałem się upewnić :nw: .Mikado nie ma żadnych przekładni więc wynik jest jak najbardziej przybliżony realnemu.Dzięki
wojtekr pisze:Daj znać jak będziesz latał z obrotami 6000 na głowicy to włączę wiadomości :)

Dziwne masz poczucie humoru.
Rex 100
Tarot 450pro
Goblin 700 speed
Goblin 700 ważka
Mikado 800
Aurora9
Pozdrawia.Sebastian S.
Awatar użytkownika
niebochod
Elita forum...
Posty: 715
Rejestracja: 26-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 42 razy
Podziękowano: 45 razy

Postautor: niebochod » 7 sty 2015, o 22:39

armagedon pisze:Wpisałem w pierwszym słupku,zasilanie 12s,kv silnika,zębatkę silnika 22T i główną zębatkę 68.Być może jak piszesz,ta przekładnia jest przyczyną tak ekstremalnych obrotów.

Tak. To co wyliczyłeś w tym przypadku to obroty jakby tej przekładni nie było.

armagedon pisze:Myślałem o tym żeby w tych obliczeniach uwzględnić tą (przkładnio zębatkę) ale nie wiedziałem dokładnie gdzie ją wpisać.

Są dwa sposoby:
1. Tak jak Donia wspomniał użyć excela/calca do wyliczenia przełożenia, wtedy dla Goblina 700 mamy na wale pośrednim 60T i 19T, co przy zębatce głównej 68T daje:
(60:19) * 68 = 214,73 T
2. Sięgnąć do manuala od Goblina, gdzie można znaleść gotowy wynik:

Kod: Zaznacz cały

If you are using a head speed calculator which requires a main gear and pinion tooth count, use 214 teeth for the main gear
(this takes into account the two stage reduction) and the tooth count of your pulley as the pinion count.


armagedon pisze:Mikado nie ma żadnych przekładni więc wynik jest jak najbardziej przybliżony realnemu.
Mikado ma przekładnie jednostopniową.
Awatar użytkownika
armagedon
Domownik forum...
Posty: 477
Rejestracja: 26-09-2014
Lokalizacja: Myszków
Podziękował: 27 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: armagedon » 8 sty 2015, o 09:21

niebochod pisze:Są dwa sposoby:
1. Tak jak Donia wspomniał użyć excela/calca do wyliczenia przełożenia, wtedy dla Goblina 700 mamy na wale pośrednim 60T i 19T, co przy zębatce głównej 68T daje:
(60:19) * 68 = 214,73 T

Wszystko jasne,po prostu nie uwzględniłem zębatek na wale pośrednim o czym wcześniej pisałem.Odp jasna i czytelna :) dla mnie pała :plask:
niebochod pisze:2. Sięgnąć do manuala od Goblina, gdzie można znaleść gotowy wynik:

Nie wpadłem na to :masakra: ,może dla tego że,ostatnio przeglądając manual od mikado,nigdzie nie mogłem odnaleźć,jakiej wielkości jest zębatka główna :roll: musiałem wyciągnąć i przeliczyć wszystkie zęby na zębatce.
niebochod pisze:Mikado ma przekładnie jednostopniową.

Znaczy miałem na myśli że w mikado nie jest to tak zagmtwane jak w goblinach,czyli 5 zębatek plus wał pośredni.Jestem mało precyzyjny w swoich wypowiedziach, stąd są nieporozumienia. :wall:
Dzięki za wyczerpującą odp :piwo2:
Rex 100
Tarot 450pro
Goblin 700 speed
Goblin 700 ważka
Mikado 800
Aurora9
Pozdrawia.Sebastian S.
Czarkowicz

Postautor: Czarkowicz » 9 cze 2015, o 18:57

...
Ostatnio zmieniony 13 cze 2015, o 15:21 przez Czarkowicz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 10 cze 2015, o 04:51

Od prędkości silnika ;)

byle końcówki łopat nie śmigały szybciej niż prędkość dźwięku.

A prędkości które występują w naszych helikach są kompromisem pomiędzy wytrzymałością konstrukcji i łopat, wydajnością prądową i możliwościami heli.

Ja na przykład latam na bardzo niskich obrotach. Najniższych przy których heli jeszcze w miarę ciągnie bo:
- nie potrzebuje mocy do prostych lotów
- mniej strat przy krecie
- fajnie cicho wszystko chodzi...

A sama zębatke najlepiej dobrać drogą zapytania kolegów :)
Czarkowicz

Postautor: Czarkowicz » 10 cze 2015, o 06:49

...
Ostatnio zmieniony 13 cze 2015, o 15:21 przez Czarkowicz, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 10 cze 2015, o 06:50

Mówiąc wprost - żeby sie nie rozlecial a łopata nie wystrzeliła nikomu w pysk :)
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 10 cze 2015, o 06:52

Dla każdej klasy/czy helika znane są "optymalne" obroty na głowicy. Wiec najlepiej pytać o konkretny model...
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 10 cze 2015, o 06:54

Aaa niech mnie zbanują za ten post pod postem, ale będzie chyba merytoryczny ;)

Jak chcesz na szybko poznać zalecany zakres obrotów przez producenta, wystarczy sprawdzić jaki silnik i pakiet zaleca oraz jakie przełożenia masz na zębatkach. Z reguły producenci zalecają dobrze :)
Czarkowicz

Postautor: Czarkowicz » 10 cze 2015, o 06:59

...
Ostatnio zmieniony 13 cze 2015, o 15:22 przez Czarkowicz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 10 cze 2015, o 07:11

Niech się wypowiedzą co wiedzą, ale jeśli w FBLu zbyt szybkie obroty podobają drgawy to trza czułości obniżyć moim zdaniem. Analogicznie do ogona...

Walkery - ani Walkery ani esky ja nie uwzględniłem w rozważaniach... ;)
Czarkowicz

Postautor: Czarkowicz » 10 cze 2015, o 07:19

...
Ostatnio zmieniony 13 cze 2015, o 15:22 przez Czarkowicz, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 10 cze 2015, o 07:21

Czarkowicz pisze:A takie zjawisko - jeśli zrobię za szybkie przełożenie, to helikopter... hmm... jak to określić... - trzepocze się, telepie, drży, nawet i w zawisie...
Skąd to się w takim razie bierze?
Nawet na nowiusieńkich, prościutkich, wyważoniutkich i strymowaniutkich łopatach, morwaaa...

Po drodze do łopat są jeszcze wał, łożyska, szpindel, dumpery... każda z nich ma swoje luzy i niedokładności powodujące wejście elementów w rezonans przy różnych częstotliwościach, które z kolei zależą od masy i sztywności drgających elementów.
W tak złozonym układzie wirującym łopaty to często najmniejsze z naszych zmartwień :)

Edit: spóźniłeś się o 0,5 sek, tak właśnie działa pidowanie i strojenie czułości - masz wysoką czułość bo przewidziałeś akcję, ale przestrzeliłeś pozycję bo nie masz możliwości zatrzymać moje serwo i układ sie wzbudził :p
Pozdrawiam,
Jacek
Czarkowicz

Postautor: Czarkowicz » 10 cze 2015, o 07:28

...
Ostatnio zmieniony 13 cze 2015, o 15:22 przez Czarkowicz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 10 cze 2015, o 07:53

Idąd od końca - tak, chodzi o mechanizm PID.
Poszczególne żyrka reagują tylko na zmianę połozenia "swojej" płaszczyzny w granicach tolerancji którą umownie ustalamy "czułością". Zatem jeśli sam żyroskop przemieszcza się (drga) w swojej płaszczyźnie to układ nie reaguje. Ale to jest sytuacja wyidealizowana, bo mamy do czynienia z układem "zawieszonym" o praktycznie nieskończonej ilości stopni swobody, gdzie sama składowa grawitacji już powoduje wybicie z położenia równowagi. Do tego dochodzą jeszcze przyśpieszenia we wszystkich osiach. Reasumując, układ 3 osiowych żyroskopów będzie reagował na wychylenia 3 płaszczyzn helika względem swojego układu odniesienia (czyli pozycji w jakiej żyrka się zalogowały) oraz dodatkowo będzie reagował na drgania własne wzbudzone czynnikami mechanicznymi (które w jakimś stopniu tłumimy gąbką pod żyrem i starannością montażu mechaniki). W tym równaniu niewiele jest czynników które miały by wartość stałą, co wynika wprost choćby ze zmian położenia środka ciężkości układu względem "zera" żyroskopów. Można mówić jedynie o "chwilowym" połozeniu równowagi, a mechanizm dojścia do utrzymania go jak najdłużej to temat do pracy doktorskiej
Pozdrawiam,
Jacek
Czarkowicz

Postautor: Czarkowicz » 10 cze 2015, o 07:58

...
Ostatnio zmieniony 13 cze 2015, o 15:22 przez Czarkowicz, łącznie zmieniany 1 raz.

Wróć do „Warsztat”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości