Dzira w tłoku.

Porady, kruczki i sztuczki, setupy, wskazówki... warto korzystać.
Awatar użytkownika
Artja
Olimp forum
Posty: 4218
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 238 razy
Podziękowano: 408 razy

Postautor: Artja » 19 kwie 2016, o 19:25

I nie wchodź od razu na obroty, najpierw sprawdź palcem. Najlepiej od spodu, a po wódce można od dzioba
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Extra330
Stały bywalec...
Posty: 248
Rejestracja: 23-05-2015
Lokalizacja: Jabłonna
Podziękował: 13 razy
Podziękowano: 14 razy

Postautor: Extra330 » 19 kwie 2016, o 19:57

Nie musisz mierzyć temperatury. Przy uruchamianiu dodaj 1/4 obrotu do zalecanych przez producenta. Silnik uruchomisz na lekkim przelaniu. Większa ilość paliwa ma również właściwości chłodzące. W zasadzie trudno zagotować silnik na przelaniu. Jeśli zaczyna rosnąć temperatura będzie słychać stuki, ale nie wszyscy to słyszą. Dla bezpieczeństwa nie przesadzaj z zawartością nitro bo ono podwyższa temperaturę. Ja jestem zwolennikiem olejów syntetycznych. Mają cieńszy film i palą się w wyższych temperaturach, dlatego spaliny powinny być tłuste. A i jeszcze sprawdz czy wszystko jest OK z chłodzeniem, czy przepływ powietrza jest prawidłowy.
Pozdrawiam Władek
Gaui X2, X5, X7, MX3
Goblin 420, 500HPS3, 700C
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2895
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 253 razy

Postautor: Kowal » 19 kwie 2016, o 20:18

W helikach są problemy z temperaturą ze względu na dużo gorsze chłodzenie i chyba łatwiej kontrolować temperaturę, jak ktoś nie ma doświadczenia.


Co do olejów, słyszałem ostatnio terię, od łódkarzy wyścigowych żeby nawet do gotowych paliw na syntetykach dolewać rycyny. Nie pamiętam dokladnie ile, ale chyba 0,1% czy 0,5%. Motor się nie klei jak po dużej ilości rycyny. Powodem jest chyba lepsze czyszczenie silnika. Muszę się dowiedzieć dokladnie. Zacznę to stosować samemu w tym nowym heliku.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski

The fighter never quits, the quitter never wins ! ! !
Awatar użytkownika
Extra330
Stały bywalec...
Posty: 248
Rejestracja: 23-05-2015
Lokalizacja: Jabłonna
Podziękował: 13 razy
Podziękowano: 14 razy

Postautor: Extra330 » 19 kwie 2016, o 20:57

Ja słyszałem, że proces spalania rycyny odbiera dużo energii przez co temperatura nie rośnie tak bardzo. Osobiście nie jestem do tego przekonany. Chociażby dlatego, że produkty spalenia rycyny nie mają właściwości smarnych, tylko produkują nagar, który izoluje cieplnie elementy co w efekcie prowadzi do wzrostu temperatury
Pozdrawiam Władek
Gaui X2, X5, X7, MX3
Goblin 420, 500HPS3, 700C
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2895
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 253 razy

Postautor: Kowal » 19 kwie 2016, o 21:07

No właśnie ja byłem zdziwiony. Wiekszosć ludzi unika rynycy, ale są i tacy co ją kochają (pomijam, że silniki później myją w zmywarkach - dobry patent na czyszczenie starych silników). Napisałem do kolegi prośbę, źeby mi wyjaśnił o co chodzi z tym dodawaniem śladowych ilości rycyny do paliwa.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski

The fighter never quits, the quitter never wins ! ! !
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 7351
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 282 razy
Podziękowano: 421 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 19 kwie 2016, o 23:24

rycyny się nie stosuje gdyż w helikopterach jest wyższa temperatury spalania i rycyna powoduje nagar i syf- to chyba głupi pomysł.
Helikoptery
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2895
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 253 razy

Postautor: Kowal » 19 kwie 2016, o 23:31

Zobaczymy. Generalnie chłopaki z kilkanstoletnim doświadczeniem w łódkach/helikach i samolotach. Jeden z nich zaczynał heliki w Polsce. Zobaczymy co i jak. Zawsze nową parę można kupić.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski

The fighter never quits, the quitter never wins ! ! !
Awatar użytkownika
Artja
Olimp forum
Posty: 4218
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 238 razy
Podziękowano: 408 razy

Postautor: Artja » 20 kwie 2016, o 04:43

Dopytaj się jeszcze czy to musi być rycyna, bo może wystarczą zlewki po frytkach z macdonaldsa? Byłaby wymówka żeby wstąpić po drodze na pole :)
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2895
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 253 razy

Postautor: Kowal » 20 kwie 2016, o 06:44

To jest jakiś śmieszny % rycyny. Tak jak pisałem.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski

The fighter never quits, the quitter never wins ! ! !
Awatar użytkownika
Sulim
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 93
Rejestracja: 28-07-2015
Podziękował: 5 razy
Podziękowano: 4 razy

Postautor: Sulim » 20 kwie 2016, o 09:33

Extra330 pisze: [...]
Dla bezpieczeństwa nie przesadzaj z zawartością nitro bo ono podwyższa temperaturę[...]
.


Raczej odwrotnie. Im więcej nitro tym niższa temperatura. W dużym uproszczeniu.
Ktoś, kto miał WEBRE, wie o co chodzi.

A co do paliwa, ta jaki to konkretnie Model Technix ??, Coptamix, ProPower, Bekra.
bo one z natury dużo kopcą,
Awatar użytkownika
NEO
Stały bywalec...
Posty: 158
Rejestracja: 07-12-2015
Lokalizacja: Opole
Podziękowano: 1 raz

Postautor: NEO » 20 kwie 2016, o 11:57

Paliwo Technix 20% nitro, helikopterowe.

Pozdr
NEO
Awatar użytkownika
Extra330
Stały bywalec...
Posty: 248
Rejestracja: 23-05-2015
Lokalizacja: Jabłonna
Podziękował: 13 razy
Podziękowano: 14 razy

Postautor: Extra330 » 20 kwie 2016, o 17:13

Nitro obniża temperaturę ale zapłonu. Czysty nitrometan ma temp. zapłonu chyba 36 stopni. Nitrometan zwiększa energię wybuchu a co za tym idzie temperaturę całego układu. Dlatego łatwiej upalić tłok na paliwie z nitrem. Oprócz tego nitrometan ma silne właściwości korodujące. Trzeba pamiętać o myciu silników przed dłuższym nie używaniem np. przed zimą.
Pozdrawiam Władek
Gaui X2, X5, X7, MX3
Goblin 420, 500HPS3, 700C
Awatar użytkownika
Sulim
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 93
Rejestracja: 28-07-2015
Podziękował: 5 razy
Podziękowano: 4 razy

Postautor: Sulim » 20 kwie 2016, o 21:13

Extra330 pisze:Nitro obniża temperaturę ale zapłonu. .


To też, ale z grubsza paliwo bez nitro jest bardziej kaloryczne i proces spalania odbywa się przy wyższej temperaturze.
Ogólnie raz jeszcze, nitro schładza silnik, tak łopatologicznie, nie wdając się w teorię, chemię, fizykę i czary-mary.
Raz jeszcze wspomnę WEBRĘ,, która chodziła (teoretycznie) na paliwie beznitrowym i tam zawsze była walka z temperaturą.

Poza tym, jestem też zdania, że tłok ma dziurę przez temperaturę. Może trzeba by popatrzeć na dobór świecy.
W każdym razie zacząłbym od fabrycznych ustawień i pomiarze temperatury. Nic na słuch, węch.
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2895
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 253 razy

Postautor: Kowal » 21 kwie 2016, o 00:15

Znajomy odpisał o co chodzi z rycyną. Smaruje lepiej panewki. Dodaje jej 1%. Ponieważ patent pochodzi od łódkarzy, którzy wyciskają z silników ile sie da, to jest warty rozważenia, a przynajmniej ja się nim zainteresuję.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski

The fighter never quits, the quitter never wins ! ! !
Awatar użytkownika
NEO
Stały bywalec...
Posty: 158
Rejestracja: 07-12-2015
Lokalizacja: Opole
Podziękowano: 1 raz

Postautor: NEO » 3 maja 2016, o 16:41

Witam,
bogata mieszanka , uboga mieszanka ...
jak mam to rozpoznać ?
W instrukcji mam, jak bogata zrób to i to, jak uboga tamto, nie ma opisu jaki jest objaw jednej i drugiej.

Z góry dziękuję za podpowiedź.

Pozdrawiam
NEO
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 7351
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 282 razy
Podziękowano: 421 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 3 maja 2016, o 16:44

jak jest
- uboga = więcej mocy, wyższa temperatura i mniej dymu
- bogata =mniej mocy, niższa temperatura i więcej dymu

jak przejdziesz pierwszy stopień regulacji to potem reguluj tylko igłą od wysokich obrotów
Helikoptery
Awatar użytkownika
NEO
Stały bywalec...
Posty: 158
Rejestracja: 07-12-2015
Lokalizacja: Opole
Podziękowano: 1 raz

Postautor: NEO » 3 maja 2016, o 16:46

Witam,
a pierwszy stopień tylko od wolny czy obiema ?

Pozdr
NEO
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 7351
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 282 razy
Podziękowano: 421 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 3 maja 2016, o 16:50

pierwszy stopień to:

1. igła wolna -2, wysoka -2 obroty
2. odpalasz podnosisz i jak się krztusi lub nie ma mocy to przykręcasz wolną
3. aż do momentu gdy ładnie reaguje na gaz i nie prycha przy schodzeniu z obrotów
4. od tego momentu przykręcasz wysoką aż osiągniesz moc i niską temperaturę (zawis około 100st, a max około 125-130 ale przy ponownym zawisie musi wyraźnie schodzić)

każda zmiana max 3-5 ząbków
Helikoptery
Awatar użytkownika
NEO
Stały bywalec...
Posty: 158
Rejestracja: 07-12-2015
Lokalizacja: Opole
Podziękowano: 1 raz

Postautor: NEO » 3 maja 2016, o 16:52

:)
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 7351
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 282 razy
Podziękowano: 421 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 3 maja 2016, o 16:55

po kroku 4 jak nieładnie pracuje na wolnych obrotach to możesz jeszcze podziałać wolną, ale raczej zakręcaj. Pamiętaj, że to jest wiedza, którą każdy zdobywa sam i przeważnie opiera się na metodzie prób i błędów
Helikoptery

Wróć do „Warsztat”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość