ESD - Uziemianie Modelu - Wyładowanie Elektrostatyczne

Porady, kruczki i sztuczki, setupy, wskazówki... warto korzystać.
Awatar użytkownika
windcatcher
Dr Glut
Posty: 2300
Rejestracja: 10-08-2013
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 155 razy

Postautor: windcatcher » 8 maja 2017, o 09:46

Kilka dni temu na stronie Scorpiona pojawiła się ciekawostka na temat uziemiania modelu.
http://www.scorpionsystem.com/blog/?p=7331

W krótkich słowach ekipa Scorpiona radzi nie uziemiać a różne sposoby uziemiania opisuje jako niebezpieczne (podając możliwe zagrożenia).
- uziemianie do silnika może go uszkodzić a dalej uszkodzić regiel i spowodować pożar :mad2:
- uziemianie do baterii może powodować szumy i zakłócenia w pracy FBL, serw, odbiornika

Zamiast uziemiania radzą używać spreju Sprayway 955 anti static spray.

Co Wy na to??
iX12, O210,W360,T470,GX380,D420,P425,... --> Pozdrawiam Michał
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 8 maja 2017, o 10:11

A my na to, że :
- połączenie czegoś tam z masą elektryczną układu ("to negative battery...") w polskiej nomenklaturze nie jest uziemianiem, lecz po prostu połączeniem z masą (także nie jest to zerowanie) - to tak tylko dla ścisłości
- dla zabezpieczenia przed znacznymi napięciami statycznymi masę silnika łączy się z masą elektryczną układu poprzez szeregowo włączony dwójnik równoległy 100 kiloomów//100 nF. Także inne duże masy metalowe, np. aluminiowe podwozie samolotu dobrze jest ustalić napięciowo w ten sposób. Często jednak naturalna pojemność konstrukcyjna pomiędzy uzwojeniem a stojanem jest wystarczająca dla stłumienia przebiegów szybkozmiennych, więc pozostają do załatwienia tylko te statyczne. Nawet 10 megaomów wystarczy, sam zwykle montuję 100k ... 1Mom. Podejrzewam, że spray 955 pełni tę samą funkcję, tylko co na to łożyska gdy on tam dotrze ?
Zdarza się czasem w silnikach jednopunktowe zwarcie uzwojenia z rdzeniem stojana. Zwykle pozostaje niezauważone, będąc powodem wielu "dziwnych" zjawisk w modelu spowodowanych silną emisją zakłóceń przez silnik w takim stanie. Gdyby stojan był połączony bezpośrednio z masą układu, to mamy zamknięty obwód prądu zwarciowego zagrażający sterownikowi i pakietowi pożarem.
Tak nawiasem mówiąc, w Naszych modelach nie używa się powszechnie żadnych zabezpieczeń przed prądami zwarciowymi, które mogą być rzędu setek amperów. Więc skutki jakby co są wiadome. Czy ekipa Scorpiona coś już o tym mówiła ?
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...

Wróć do „Warsztat”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości