Jaki silnik do samolotu?

Porady, kruczki i sztuczki, setupy, wskazówki... warto korzystać.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 6 wrz 2017, o 17:43

No ja wiem, ale spodziewałem sie jakichś wibracji w drążku...
Takiego jakiegoś poszarpywania - no jak zerwane strugi uderzają w powierzchnie sterowe, które są mechaniczne połączone z drązkiem to powinno coś być czuć - tak to rozumiem.
a nic nie było...
Ale może to też kwestia tego, że nie wiedziałem czego się spodziewać... :dk:
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 6 wrz 2017, o 17:56

Anyway, wracając do meritum wątku: Jak już mi się zdarzyło że sam dobierałem silnik do samolotu to kierowałem sie danymi katalogowymi.
Masą samolotu, ciągiem silnika i tak dalej. Śmigło dobierałem również wg zaleceń do silnika.
Pytałem na forum, albo na lotnisku.
NIGDY nie było tak, żeby mi samolot nie poleciał.
Czasami coś poprawiałem, przeważnie ograniczałem się do zmieniania smigieł i sprawdzania na którym będzie lepiej.
Dwa razy zmieniałem silnik.
Nigdy nic nie liczyłem. Nie umiem.
Ale moje samoloty latają...
Więc wychodzi, ze też jestem empirykiem.
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 6 wrz 2017, o 19:38

Kowal pisze: Są Ci co wykładają i są Ci co latają..... (Pominąć należy starszej daty konstruktorów oraz pilotów oblatywaczy).


P.S.: od pewnego czasu teoria zaczyna mi się zgadzać z praktyką......

Miałem na studiach wykładowcę, który twierdził, że każdy samolot ostrzega przez przeciągnięciem. Miałem może 100-150h nalotu, wiedziałem z praktyki, że nie każdy ostrzega.... Długo mi zajęło, żeby ogarnąć, czemu on nie wie....

Teoria nie potwierdzona/nie poparta praktyką niewiele jest warta. Za to praktyka bez teorii - funkcjonuje powszechnie, ale może sprawić niemiłą niespodziankę... Może, nie musi 8-)

Gdy staję przed zadaniem dobrania silnika do modelu, to mimo iż lubię znać teorię (ale tę użyteczną), to opieram się na pierwszy krok na doświadczeniu własnym lub Kolegów. Potem coś tam liczę - jak akurat mam natchnienie i czas. Potem wkładam ten kandydujący silnik i latam. Rzadko muszę go zmieniać...
A w przypadku braku doświadczenia do oparcia to już jednak coś tam liczę. Zaczynam od wymaganego założonego ciągu i prędkości strumienia - tak dobieram śmigło. Potem silnik, który jest w stanie tym śmigłem kręcić tak, jak to wyszło z założeń zachowując przy tym przyzwoitą sprawność. Z tej sprawności pomniejszonej o szacowane straty w obwodzie wyliczam wielkość i wydajność pakietu, aby uzyskać założony zadowalający minimalny czas lotu.
Z grubsza tyle. Nie opieram się o dane z Internetu, tylko wyniki własnych pomiarów. No sorki, że tak, ale one nie są tajemnicą 8-)
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
Jazz
Lider forum...
Posty: 2960
Rejestracja: 02-10-2014
Lokalizacja: Ozarow mazowiecki
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 188 razy

Postautor: Jazz » 6 wrz 2017, o 21:27

o to ciekawe, zawsze sie zastanawialem jak mozna wyliczyc takie rzeczy jak smiglo, silnik , pojemnosc pakietu itd
Podaj taki przyklad dla modelu ktory opisał kolega.
Ciąg to prosta sprawa - model 1,2 kg zalozmy ze chcemy miec 2 kg.
Reszta - chetnie przeczytam.
Dodam ze chcialbym aby moment od smigla nie byl na tyle duzy zeby w zawisie na smigle nie bylo problemu z kontrowaniem go lotkami , jak rowniez aby strumien byl na tyle silny aby ster kierunku dal rade utrzymac model w osi w zawisie (nie polecial na bok) oraz byl w stanie utryzmac model do 45 stopni przechylu w locie nozycowym bez koniecznosci wznoszenia sie.
Aby model byl wywazony z pakietem, i ster wysokosci dzialal symetrycznie przy kazdej pozycji modelu.
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 6 wrz 2017, o 22:17

Nie ma probelmu, ale dokładniej to jutro Ci opiszę sprawę. Co do Twoich wymagań odn. momentu reakcyjnego śmigła/silnika, to żądanie zawiera się całkowicie w jakości samego śmigła, czyli w jego sprawności (efektywności). Reszta to dobór górnego punktu jego pracy (max. ciąg), gdyż owa efektywność jak wiadomo nie jest stała w funkcji prędkości obrotowej - mocno spada z jej wzrostem.
Jazz pisze:Ciąg to prosta sprawa - model 1,2 kg zalozmy ze chcemy miec 2 kg.

A jaką chcesz mieć prędkość strumienia ?
Jazz pisze:Dodam ze chcialbym aby moment od smigla nie byl na tyle duzy zeby w zawisie na smigle nie bylo problemu z kontrowaniem go lotkami , jak rowniez aby strumien byl na tyle silny aby ster kierunku dal rade utrzymac model w osi w zawisie (nie polecial na bok) oraz byl w stanie utryzmac model do 45 stopni przechylu w locie nozycowym bez koniecznosci wznoszenia sie.

Tutaj musisz odwołać się do własnego doświadczenia odn. założeń co do prędkości strumienia. Lub założyć hipotetycznie przy braku pojęcia :dk:
Śmigła nie wyliczam - szukam w zgromadzonych kartach pomiarów stanowiskowych najbliższego założeniom wstępnym:
omcKrecik pisze: Nie opieram się o dane z Internetu, tylko wyniki własnych pomiarów.

Dość dokładny opis konstrukcji tego stanowiska jest na pfmrc. Możesz sobie takie zrobić.
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 6 wrz 2017, o 23:04

W deszczu też można latać...
Awatar użytkownika
Jazz
Lider forum...
Posty: 2960
Rejestracja: 02-10-2014
Lokalizacja: Ozarow mazowiecki
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 188 razy

Postautor: Jazz » 7 wrz 2017, o 05:25

Napisałeś że wyliczasz, to nie pisz co moge znaleźć na pfmrc, czy gdzie indziej, nie jakieś dobre rady jak cos moge zrobić tylko napisz jak dokładnie to obliczasz dla tego konkretnego przypadku.
Czyli założenia dla obliczeń (skąd i jakie wartości ) , same obliczenia, oraz interpretacja czyli jak na ich podstawie dobierasz silnik (waga, średnica, KV) regulator, śmigło oraz pakiet.
Nie jakieś ogólne bajanie , konkret - bo jak ktos pyta i podaje konkret, to oczekuje konkretu.
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 7 wrz 2017, o 21:35

Jazz pisze:Napisałeś że wyliczasz, to nie pisz co moge znaleźć na pfmrc,

Pokaż mi, gdzie napisałem, że wyliczam śmigło, bo nie mogę znależć :dk:
Potem jednak zapoznaj się z tym, co zasugerowałem- będziesz miał większe szanse zrozumienia, o czym mówię.
Na rozmowy w agresywnym klimacie nie mam ochoty i nic tym nie zyskasz. Polecam melisę, nie ja pierwszy zresztą ;)
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 7 wrz 2017, o 21:59

Hehe.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Jazz
Lider forum...
Posty: 2960
Rejestracja: 02-10-2014
Lokalizacja: Ozarow mazowiecki
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 188 razy

Postautor: Jazz » 8 wrz 2017, o 06:41

Inter pisze:Czesc
Potrzebuje pomocy w doborze silnika do samolotu. Extra 330 rozpiętośc 1m waga 1200 g . Model nie bedzie latał ostrej akrobacji ale dobrze jak by miał trochę mocy w zapasie :D
Coś doradzicie?


I co z tego całego pseudonaukowego wywodu wynika ?
Jest konkretne pytanie, nie o metody liczenia czegoś tam, tylko konkretny silnik.
Do tego oczywistym jest ze jesli chcemy doradzic silnik, to dobrze byłoby doradzic śmiglo stosownie do silnika (i modelu) .

Skoro uważasz że wyliczasz sobie, to wylicz konkretnie na tym przypadku i finalnie będziesz mógł koledze podac co konkretnie radzisz kupić.

Niestety na chwile obecną na konkretne pytanie jest kolejny wątek wypełniony opowieściami w których w żadnym miejscu nie ma konkretu o który kolega pyta.
Czyli jednak wywody w 100% bezuzyteczne .
Niedlugo na pytanie jaka nakretke dobrac do srubi fi7 bedzie wywod o tym ze trzeba policzyc pierdylion rzeczy aby dobrac wlasciwa.
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 8 wrz 2017, o 07:52

Jazz pisze:Niedlugo na pytanie jaka nakretke dobrac do srubi fi7 bedzie wywod o tym ze trzeba policzyc pierdylion rzeczy aby dobrac wlasciwa.

Policzyć może nie, ale na tak zadane pytanie będzie ze 4 ekrany dochodzenia o jaki standard gwintu chodzi i miejsce pomiaru tego fi7, oraz wywody poparte tabelami gwintów metrycznych i typoszeregu calowego :grin2:
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 8 wrz 2017, o 08:30

no i otworzyłem puszkę Pandory... :wall: wyluzujcie... słoneczny weekend idzie :thumb:
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Artu
Fochmen
Posty: 3469
Rejestracja: 09-01-2011
Lokalizacja: 52°38'25''N, 20°56'31''E
Podziękował: 163 razy
Podziękowano: 414 razy

Postautor: Artu » 8 wrz 2017, o 08:35

Co z tego, że słoneczny, jak magnetometr robi obecnie za wiatrak :masakra: Current Solar Data (from NOAA) :wow2:
Pozdrawiam, Artur
"...rzeczy niemożliwe do zrobienia robią ci, którzy o tym nie wiedzą"
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 8 wrz 2017, o 09:06

Artu pisze:Co z tego, że słoneczny, jak magnetometr robi obecnie za wiatrak :masakra: Current Solar Data (from NOAA) :wow2:

Obawiasz się zakłóceń radia?
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Jazz
Lider forum...
Posty: 2960
Rejestracja: 02-10-2014
Lokalizacja: Ozarow mazowiecki
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 188 razy

Postautor: Jazz » 8 wrz 2017, o 09:13

Nie mam nic przeciwko teoretycznemu obliczaniu - bardzo bym chciał aby ktoś dla takiego konkretnego przypadku wskazał konkretny silnik/śmigło na podstawie obliczeń.
Wówczas byłoby by bardzo ciekawie - prześledzić na jakich wartościach były wykonane obliczenia , co wzięte pod uwage, jak obliczane.

Świetny przykład jest z działki Kowala - przygotowania przed lotem samolotem pasażerskim.
Są potrzebne konkretne dane do rozplanowania i sie oblicza na ich podstawie konkretne wytyczne dla pilota , a nastepnie postepuje zgodnie z tymi obliczeniami i to działa.

Nie uważam że Ramotny otworzył puszke Pandory - ja tez jestem ciekaw czy ktoś jest w stanie doradzic konkretnie poprzez teoretyczne obliczenia, ale na chwile obecna komus sie myli "policz sobie biorąc cos tam pod uwagę" z "policzyłem tak i tak, weż silnik taki to a taki"
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 8 wrz 2017, o 09:40

Jazz pisze:Świetny przykład jest z działki Kowala - przygotowania przed lotem samolotem pasażerskim.Są potrzebne konkretne dane do rozplanowania i sie oblicza na ich podstawie konkretne wytyczne dla pilota , a nastepnie postepuje zgodnie z tymi obliczeniami i to działa.


Działa, przynajmniej teoretycznie ;-).


Dla modeli policzyć pewnie można, ale jest problem. Dla danego płata musisz znać lub wyznaczyć współczynniki, właściwe tylko dla konkretnych kątów nataracia. I tutaj pojawia się problem. Trzeba oblatać model z czujnikami, przedmuchać go w tunelu, wrzucić do programu lub przyjąć "jakieś". Oczywiście, można. Fajny był/jest program Profili. Można było zobaczyć rozkład sił, podawał współczynniki itd. Dawało to względne pojęcie o tym temacie. Niestety od pewnego czasu wersja, którą miałem nie działa, bo przestał mi działać klucz, który miałem. :-/

Sądzę, że MWX podpowie coś więcej o obecnych metodach liczenia i badania płatów. Możnaby założyć temat itd.

Tak przy okazji, wzór na siłę nośną jest w lotnictwie tym, czym przepis na dobry drink dla Mirka. Ostatnio mi go sprzedał, drink idealny. Potrzebna jest szklanka i butelka wódki. Nalewa się do szklanki wódki, wypija się zawartość i butelki i szklanki.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 8 wrz 2017, o 09:55

Kowal pisze:Tak przy okazji, wzór na siłę nośną jest w lotnictwie tym, czym przepis na dobry drink dla Mirka. Ostatnio mi go sprzedał, drink idealny. Potrzebna jest szklanka i butelka wódki. Nalewa się do szklanki wódki, wypija się zawartość i butelki i szklanki.


O! I to jest konkret, to można policzyć i wyciągnąć wnioski. Bo szklanka to 0.25, butelka 0.5, więc 0.5-0.25=0.25. Wniosek otrzymujemy, że Kowal się zapowietrzył i beknął tak, że w niecała sekundę było to słychać jakieś 300m dalej bez względu na kształt szklanki. Bomba przepis, tylko niepotrzebnie skomplikowany, no ale tak to już jest ze wzorami.
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 8 wrz 2017, o 10:46

Ja w tym nie brałem udziału.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski

Wróć do „Warsztat”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość