Light Aircraft 182 (78cm)

Nie masz pomysłu gdzie pogadać o swoim samolocie? Pisz tu. Wojtek posprząta...
Awatar użytkownika
Luke Skywalker
Administrator
Posty: 515
Rejestracja: 21-02-2010
Podziękował: 53 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: Luke Skywalker » 4 sty 2011, o 21:41

Dobra, przyznam się bez bicia.
Stało się.

Kupiłem sobie dziś mój pierwszy samolot. Ech... długo się broniłem.
Zarażał mnie Bartek na EPKA tymi parapetami, zarażał i w końcu zaraził.
Bartek zarażał, a samo urządzenie wypatrzył inż. Ramotny.

Na pierwszy ogień poszło takie szczęście:
Obrazek

Taka Cesia... Ma pełne usterzenie z klapami włącznie, kierowane kółko przednie, bardzo dobre opinie i... jeszcze lepszą cenę. 55 $ + przesyłka. W zestawie wszystko oprócz baterii i odbiornika.
Link do tego fruwaka:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6331

I jeszcze kilka fotek:
Obrazek
Ster kierunku...

Obrazek
Jedno serwo na klapy, drugie na lotki

Obrazek

Chwilowo w backorderze, ale jak tylko dojdzie, obszerna relacja i in-box gwarantowany!!!

Zdrówka!
Luke
Outrage 550 ("Youngtimer")
JR DSX7

Drodzy Forumowicze! Ortografia nie gryzie!
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 5 sty 2011, o 13:13

Teraz już wiem co tak ostatnio zamilkłeś i zniknąłeś ze sceny forumowej... :wow2:
Ptaszki ci w głowie... A piękny duży helik płacze na ścianie... Tak właśnie się kończy znajomość z Bartkiem, jeszcze trochę a będziesz robić licencję turystyczną na prawdziwe :rotfl: :rotfl: :rotfl:

Luke, teraz poważnie, miałem kiedyś Cessnę Skyline - spalinkę. Lata toto samo, prawie jak szybowiec i aż miło wyjść na betonik. W sumie start bardzo krótki. Jednak do pierwszych lotów polecam ci niezakładanie żadnych owiewek na koła. No i sprawdź żeby tory przednich kół były zbieżne do przodu. Kiedy mają leciutki zez do środka model znacznie stabilniej kołuje i dobiega.
Klapy do startu 15-20%, do lądowania mogą być spokojnie większe.

Już chyba wiem dlaczego Ramotniak ci go doradził... Bo nie trzeba lecieć ze skalpelem żeby docinać ci lotki :banana:
Grats mate!
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Luke Skywalker
Administrator
Posty: 515
Rejestracja: 21-02-2010
Podziękował: 53 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: Luke Skywalker » 5 sty 2011, o 14:20

Thanks pal...
No tak, nie da się ukryć. Licencja już nie raz po głowie mi fruwała. I to robiona na EPKA oczywiście... Oj chorercia, wszystko przez Bartka. Musiał mnie tym Kolibrem "przelecieć"... :wall: Teraz Outrage się popłacze.

Ł.

PS.: Jak będę składał i programował radio, pouśmiecham się o rady typu klapy, wychylenia jakieś i inne...
Outrage 550 ("Youngtimer")
JR DSX7

Drodzy Forumowicze! Ortografia nie gryzie!
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 5 sty 2011, o 23:06

Gmeracz pisze:Już chyba wiem dlaczego Ramotniak ci go doradził... Bo nie trzeba lecieć ze skalpelem żeby docinać ci lotki :banana:
Grats mate!
powód jest prozaiczny... inż Ramotniak juz takiego oblatał:

Obrazek

Gmeracz pisze:Klapy (...) do lądowania mogą być spokojnie większe.
no tak nie do końca - od pewnego momentu zamieniają sie w hamulce i model sie robi mocno niestabilny... optymalnie wychodzi ok 30-35 stopni.
(na fotce jest więcej)

Obrazek
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 6 sty 2011, o 02:28

Ja napisałem że...
Gmeracz pisze:Klapy do startu 15-20%, do lądowania mogą być spokojnie większe.

Ale Grzesiowi to nie pasiło :rotfl:
Ramotny pisze:no tak nie do końca - od pewnego momentu zamieniają sie w hamulce i model sie robi mocno niestabilny... optymalnie wychodzi ok 30-35 stopni.

Dobrze, następnym razem użyję liczb, bo słowo "większe" nie wystarcza :nw:
Tak, 25-30 st. to oznacza "większe" :lol:

Inna sprawa że te lotki mają koszmarne szczeliny... Dobrym patentem jest naklejenie od góry paska z folii transparentnej do zamaskowania szczeliny. Góra profilu jest najważniejsza ;)
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 6 sty 2011, o 10:24

Gmeracz pisze:Inna sprawa że te lotki mają koszmarne szczeliny... Dobrym patentem jest naklejenie od góry paska z folii transparentnej do zamaskowania szczeliny. Góra profilu jest najważniejsza ;)
Wiem - fabryczne klapy u Luka mają zawias na górnej powierzchni - zgodnie ze sztuką. Moje rozwiązanie jest znacznie gorsze ale zostało wybrane świadomie ponieważ chodziło o uproszczenie konstrukcji napędu klap - wiem że jest wcześniejsze oderwanie strug i stąd zachowanie mojego modelu.
Na szczęście stare skrzydło już kończy powoli swój żywot i w nowym zrobię jak należy.

Tak nawiasem to rozwiązanie producenta aerodynamicznie jest oczywiście bez zarzutu ale napęd klap nie jest optymalny (mój ma tą samą wadę) ponieważ przy maksymalnym wychyleniu klap serwo jest dość mocno obciążane. Lepszym rozwiązaniem choć bardziej skomplikowanym mechanicznie jest takie (tu przy maksymalnym wychyleniu klap serwo w ogóle nie jest obciążone):

Obrazek

Obrazek

cały potężny wątek o tym samolocie jest tu: http://www.rcgroups.com/forums/showthre ... ight=flaps
(a w/w na str 22, moje tu: http://www.rcgroups.com/forums/showthre ... ssna+flaps)
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 6 sty 2011, o 11:07

Witajcie.

Gmeracz - brawo Luśka..! Widać, że były lotnik szybowcowy jesteś.. :) Znasz aerodynamikę.. Faktycznie - szczelina na lotkach jest niewskazana a góra jest najważniejsza.. To jeden z nagorszych oporów - szczelinowy.

Ramotny - klapy w Ceśce są typu Fowlera (czyli takie, które opuszczają się po prowadnicy i wysklepiają profil. Wysunięcie klap powoduje także zwiększenie powierzchni i powstanie szczeliny miedzy skrzydłem a klapą.. Klapa ma także swój profil aerodynamiczny, wprawdzie z dość "tępym" noskiem, ale jednak jest to profil. Szczelina plus odpowiedni profil klapy - sprzyja przyklejeniu strug na górnej powierzchni klapy, a więc posiada większą skuteczność przy mniejszej prędkości nie powodując przeciągnięcia..

Normalny zakres klap to 10 (do startu), 20 i 30 stopni.. kiedyś konstruktor "popisał" się i C-150 klapy miały zakres do 45 stopni, ale okazało się, że w połączeniu ze słabiutkim motorkiem, samolot jest dość niebezpieczny szczególnie gdy zajdzie potrzeba odejścia na drugi krąg.. Klapy działały jak hamulec aero i samolot miał problem żeby nabrać na tyle wysokości, aby móc bezpiecznie klapy schować (oczywiście stopniowo).. Schowanie klap tuż po oderwaniu sie od ziemi to murowana natychmiastowa gleba.. :)

Nie wiem czy zauważyliście (Luke'owi chyba kiedyś pokazywałem), że każda ceśka ma zwichrzenie geometryczne płata. To jest powód dzięki któremu te samoloty uchodzą za tak "odporne" na niektórych pilotów którzy powinni orać pole a nie latać.. Cessa nie wchodzi w korek dzięki temu i ma inne zalet.. Ale nie bedę przynudzał.. Sam kiedyś poleciałem C-152 z zamiarem sprawdzenia jak to cudo może wolno latać i powiem wam, że bez klap przy zadartej masce skorość była 35-40KT. Oczywiście dźwięk trąbki słyszany był dość długo :) A samolot wygladałm jak tonący ptak.. Łeb zadarty, ale jedzie w dół.. :) nawet maszyna nie miała chęci przewalić się przez skrzydło.. Ot- takie ustrojstwo bezpieczne.. I stąd myslę że przenosi się to na modele - które mają opinie bardzo łatwych i przyjemnych.. szczególnie na poczatku kariery pilota RC..
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 6 sty 2011, o 11:55

Bartoszko pisze:Witajcie.

Gmeracz - brawo Luśka..! Widać, że były lotnik szybowcowy jesteś.. :) Znasz aerodynamikę.. Faktycznie - szczelina na lotkach jest niewskazana a góra jest najważniejsza.. To jeden z nagorszych oporów - szczelinowy.

Ramotny - klapy w Ceśce są typu Fowlera (czyli takie, które opuszczają się po prowadnicy i wysklepiają profil. Wysunięcie klap powoduje także zwiększenie powierzchni i powstanie szczeliny miedzy skrzydłem a klapą.. Klapa ma także swój profil aerodynamiczny, wprawdzie z dość "tępym" noskiem, ale jednak jest to profil. Szczelina plus odpowiedni profil klapy - sprzyja przyklejeniu strug na górnej powierzchni klapy, a więc posiada większą skuteczność przy mniejszej prędkości nie powodując przeciągnięcia..

Bartku - ja to wszystko wiem (w sumie 6 lat MEiL-u coś jednak dało) a moja konstrukcja była wymuszona wymogiem najprostszego napędu "klap" i wiem że aerodynamicznie jest fatalna :wall:
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 6 sty 2011, o 12:22

Ramotny - nie wiedziałem, że jesteś inż. lotnictwa :oops:
No i dałem się podejść.. :wall:

Ale wracając do klap, to na Twoich zdjęciach bardziej to przypomina "prawdziwe" klapy niż zwykły zawiasik na górnej powierzchni.. :)
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 6 sty 2011, o 12:24

Bartoszko pisze:Ramotny - nie wiedziałem, że jesteś inż. lotnictwa :oops:
No i dałem się podejść.. :wall:

Ale wracając do klap, to na Twoich zdjęciach bardziej to przypomina "prawdziwe" klapy niż zwykły zawiasik na górnej powierzchni.. :)

On jest na dolnej... :)
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 6 sty 2011, o 14:03

No to mamy ping-ponga :banana:
Ale za to mamy tematy o których nie wiedzą młodzi modelarze he he...

Ja tam wychowałem się na Wicherku i Składnicy Harcerskiej ;) Wiem że to była dobra szkoła, ale w sumie bardzo żmudna i trudna. Kiedy pojawił się laminat, pierwszą formę na kadłuby robiliśmy mieszając żywicę z... piaskiem formerskim :wow2:
Nie wiem do dzisiaj, jak my to używaliśmy... Ważyło to chyba z tonę... A kadłubem przyrżnąłem kiedyś w malucha na lotnisku. Wbił się i tak został. Modelowi nic :rotfl:

Ale wracając do profili. Ja tam nie będę nawet do was podskakiwał, ale w sumie to o czym piszecie było już w świetnej konstrukcji RWD, skrzela, pływające klapy, bajery...
Ale pamiętam że zwichrzenie płata to już w dawnych konstrukcyjnych modelach Cessny robiliśmy. Pytanie, czy żółtkom chciało się zwichrzyć formę, bo to w końcu komplikuje całą sprawę z produkcją. Jeżeli nie to jedynie usprawniając profil w obszarze lotek można coś poprawić.

A wracając do dyskusji - Grześ, ja pisałem o szczelinie w lotkach a nie w klapach :hammer: :rotfl:

No i jak zwykle dodam na koniec:
A swoją drogą... Latając do kraju EasyJetem często siedzę za skrzydłem i lubię obserwować jak się to wszystko pootwiera, powysuwa i zostaje 1/4 skrzydła stała, a reszta to klapy, lotki i inne bajery. To jest niesamowite "jak to jest zrobione"... Przecież jest jeszcze paliwo, mechanika, elektryka, pneumatyka... I zawsze podoba mi się, jak podchodzi już ścieżką, otworzy klapy na maksa i pozamyka na gładko całą górę skrzydła. Mechaniczny majstersztyk :)
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 6 sty 2011, o 14:41

Gmeracz pisze:Pytanie, czy żółtkom chciało się zwichrzyć formę, bo to w końcu komplikuje całą sprawę z produkcją. Jeżeli nie to jedynie usprawniając profil w obszarze lotek można coś poprawić.
owszem nie chciało... :hammer:

Gmeracz pisze:A wracając do dyskusji - Grześ, ja pisałem o szczelinie w lotkach a nie w klapach :hammer: :rotfl:
owszem :nw: . Niemniej w tym modelu lotki mają ciągłość górnej powierzchni ponieważ "zawias" to taśma klejąca łącząca lotkę z płatem naklejona właśnie na górnej powierzchni - szczelina jest tylko od dołu. Ja napisałem o klapach bo nieaerodynamiczność bardziej rzuca się w oczy. :)

Gmeracz pisze:zawsze podoba mi się, jak podchodzi już ścieżką, otworzy klapy na maksa i pozamyka na gładko całą górę skrzydła. Mechaniczny majstersztyk :)
no w tym modelu tego nie zobaczysz :dk:
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 6 sty 2011, o 14:46

Owszem - u Ciebie..
- Ale mnie chodziło o ten dokładnie przykład:
Obrazek

:D
Awatar użytkownika
Luke Skywalker
Administrator
Posty: 515
Rejestracja: 21-02-2010
Podziękował: 53 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: Luke Skywalker » 6 sty 2011, o 16:07

Ależ dyskusja rozgorzała... Jedna mała Cesia za 55 dołków a ile mądrości poleciało?! :mrgreen:
A na MEiL-u to można zgłębiać także tajniki budowy turbiny Elektrowni Kozienice, więc z tym inżynierem lotnictwa to jeszcze nic pewnego :rotfl:

:thumb:

Luke
Outrage 550 ("Youngtimer")
JR DSX7

Drodzy Forumowicze! Ortografia nie gryzie!
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 6 sty 2011, o 16:12

Luke Skywalker pisze:A na MEiL-u to można zgłębiać także tajniki budowy turbiny Elektrowni Kozienice, więc z tym inżynierem lotnictwa to jeszcze nic pewnego Luke
:hammer: Wydział MEiL / Kierunek: Samoloty i Śmigłowce / Specjalizacja: Automatyka i Osprzęt Lotniczy / Promotor: prof. (...) Jerzy Maryniak
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Luke Skywalker
Administrator
Posty: 515
Rejestracja: 21-02-2010
Podziękował: 53 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: Luke Skywalker » 6 sty 2011, o 16:15

Podpuszczę Cię jeszcze trochę, to może dyplom zeskanujesz...? :mrgreen:

Ł.
Outrage 550 ("Youngtimer")
JR DSX7

Drodzy Forumowicze! Ortografia nie gryzie!
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 6 sty 2011, o 16:18

Luke Skywalker pisze:Podpuszczę Cię jeszcze trochę, to może dyplom zeskanujesz...? :mrgreen:

Ł.

Jutro w pracy :thumb:
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Luke Skywalker
Administrator
Posty: 515
Rejestracja: 21-02-2010
Podziękował: 53 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: Luke Skywalker » 23 lut 2011, o 21:32

No i jest.
Dotarła. Cała i zdrowa. Zamówiona 5 stycznia... :masakra: Warto zaznaczyć, że faktyczny czas dostawy zajął 6 dni, pozostały okres model przebywał... w niebycie :dk:
Model jest firmowany przez "Skyartec" - egzotyczne, nieznane, ale w Internecie można ich pooglądać o tu: http://www.skyartec.com/

Krótki reportaż z rozpakowania :mrgreen:

Obrazek
Duże, szare pudło. Chyba nawet nie grzebane przez UC (dzięki, za nie przywalenie się do mojej Ceśki :thumb: )

Obrazek
Ciekawa uwaga drobnym drukiem w pionie po prawej: If opened... do not accept! Czyli że co? Jak UC otworzy, to mam nie przyjąć przesyłki?! Sprytnie...

Obrazek
W środku kolorowe pudełeczko :D

Obrazek
W pudełeczku... skrzydełko

Obrazek
Skrzydełko wyposażone w serwa "Skyartec". Luzy jak w starych Eskajach...

Obrazek
Dramatycznie delikatne jarzma popychaczy klap i lotek...

Obrazek
Kadłub. W środku regulator 25A (Skyartec) i silnik bezszczotkowy 1530 kV (outrunner) także Skycośtam

Obrazek
Wspomniany regulatorek

Obrazek
... i motorek.

Obrazek
Podwozie i zapasowe śmigło

Obrazek
Ster wysokości i KIERUNKU :mrgreen:

Obrazek
Pierwsza przymiarka na sucho. Obok mój pierworodny zapatrzony w nową zabawkę tatusia

Pierwsze wrażenia:
+ dobrej jakości pianka
+ dość dokładnie i ciasno pasowane elementy
+ duży kosz na baterię mieszczący na oko spokojnie 3S 2000 mAh
+ cena w Hobby City: 55$

- tandetne jarzma popychaczy
- serwa nie budzące zaufania...
- niechlujne oklejenie (do poprawki i dopieszczenia)

Relacja z montażu pojawi się w osobnym wątku.

Zdrówka!!!
Wasz Luke
Outrage 550 ("Youngtimer")
JR DSX7

Drodzy Forumowicze! Ortografia nie gryzie!
Awatar użytkownika
edek
Elita forum...
Posty: 582
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 20 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: edek » 23 lut 2011, o 21:46

Luke Skywalker pisze:Obrazek
Ciekawa uwaga drobnym drukiem w pionie po prawej: If opened... do not accept! Czyli że co? Jak UC otworzy, to mam nie przyjąć przesyłki?! Sprytnie...


:O Prosiles ich o to czy sami nakleili? Bardzo sprytne :D
exTeam Gaui
Awatar użytkownika
Luke Skywalker
Administrator
Posty: 515
Rejestracja: 21-02-2010
Podziękował: 53 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: Luke Skywalker » 23 lut 2011, o 22:00

Hehehe... dobre. Swoją drogą długo trzeba było nad tym myśleć :rotfl2:
Ł.
Outrage 550 ("Youngtimer")
JR DSX7

Drodzy Forumowicze! Ortografia nie gryzie!

Wróć do „Trenery, parkflajery i inne...”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość