Dylematy - czyli jaki wybrać samolot

Bo każdy ma samolot, ale nie każdy się przyznaje...
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19690
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1768 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 16 lis 2021, o 22:00

W moim odczuciu ktoś kto latał helikiem piankolota ogarnie w chwilę a sterowanie zerojedynkowe będzie właśnie najbardziej naturalne (nic się nie dzieje poza tym co zrobiliśmy).
Awatar użytkownika
mikegsx400
Lider forum...
Posty: 1887
Rejestracja: 01-10-2014
Lokalizacja: Pruszków/W-wa
Podziękował: 134 razy
Podziękowano: 164 razy

Postautor: mikegsx400 » 16 lis 2021, o 22:22

Ja z kolei oglądałem te samoloty w F3M jak jeszcze działał stacjonarnie i powiem że jakością mnie zupełnie nie przekonały, wyglądają jak pianki z "na polskim niebie". Czyli szorstka, matowa powierzchnia, prawie na pewno wycinana, a nie wtryskiwana. Osobiście bym nie kupił (zwłaszcza, że cena też taka sobie).
"...możesz być znacznie szybszy, nie myśl o tym, po prostu to zrób!"
jano
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 40
Rejestracja: 01-02-2015
Lokalizacja: Ostrołęka
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 4 razy

Postautor: jano » 17 lis 2021, o 21:35

Ja polecam modele z RC Factory, tanie to one nie są ale w stu procentach warte swojej ceny, latają świetnie. Daj sobie spokój z górnopłatami, latasz helikopterami to z akrobatką poradzisz sobie bez problemu lata to jak gazeta. Nie potrzeba pasa
startowego startujesz z ręki i lądujesz do ręki, chcesz wolno latasz wolno chcesz szybko latasz szybko, przy nodze i daleko. Kretami nie ma się co przejmować mała masa swoje robi, ja swoim glebiłem nie raz a jak na piankę to on jest duży 125 cm
rozpiętości i dalej jest w służbie gotowy do lotu, nie było poważnych napraw uzupełniania ubytków, UHU POR robi robotę. Jest to zabawka do bezstresowego latania a robienie fikołków szybko Ci się spodoba.
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 17 lis 2021, o 21:40

Ja się bawię od paru miesięcy Ultimate (ze Scorpio ale RCForever też ma).
Nie jest tani ale lata super...
https://www.scorpio-polska.pl/katalog/e ... 65241.html

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1292
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 84 razy
Podziękowano: 74 razy

Postautor: Adam12 » 18 lis 2021, o 14:10

Ramotny pisze:Ja się bawię od paru miesięcy Ultimate (ze Scorpio ale RCForever też ma).
Nie jest tani ale lata super...
https://www.scorpio-polska.pl/katalog/e ... 65241.html

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka

Oglądałem to wczoraj jak lata i na 3S może byłaby z tego spacerówka ciut szybsza od Fun Cuba. A jak z kretoodpornością ? Dwupłat jakoś mnie straszy, że to zaraz się rozleci. Na pierwszy samolot to tak ... :dk:
XL Power 380; ParkMaster Pro; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
mikegsx400
Lider forum...
Posty: 1887
Rejestracja: 01-10-2014
Lokalizacja: Pruszków/W-wa
Podziękował: 134 razy
Podziękowano: 164 razy

Postautor: mikegsx400 » 18 lis 2021, o 14:34

Masz nawet niedaleko fajną sztukę. Stoi już ponad rok, także może jeszcze by coś urwać:
https://m.olx.pl/d/oferta/e-flite-samol ... xDbrh.html
"...możesz być znacznie szybszy, nie myśl o tym, po prostu to zrób!"
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 18 lis 2021, o 15:13

Adam12 pisze:Oglądałem to wczoraj jak lata i na 3S może byłaby z tego spacerówka ciut szybsza od Fun Cuba. A jak z kretoodpornością ? Dwupłat jakoś mnie straszy, że to zaraz się rozleci. Na pierwszy samolot to tak ... :dk:

Samolot jest wyjątkowo odporny na moje "używanie" i przeżył już parę solidnych kretów - jeden z pierwszych jest na foto 1. Przy czym "przeżył" oznacza, że dał się łatwo odbudować.
Najsłabszym elementem całej konstrukcji jest zaczep dolnego płata (foto2) - jest wadliwie zaprojektowany i łatwo się łamie. Opracowałem wzmocnienie (foto3) które znakomicie się sprawdza.
Skrzydła na razie ani razu nie ucerpiały, Takoż łoże silnika i sam silnik. Łatwo wygiąć podwozie (foto5) ale w sumie to zaleta bo działa jak pochłaniacz energii (niechcianej).
Po ostatnim krecie musiałem wzmocnić półkę pylona górnego płata (widać na foto4) bo rozpadła się na 3 części - wyjątkowo dobrze dała się skleić cyjanoakrylem.
Jak chodzi o zasilanie to na 3S 2200mAh lata dość spokojnie i nawet na śmigle można zawisnąć choc pełny fun jest na 4s przy czym zgodnie z sugestią Jazza (od którego nabyłem U) latam nie na 11x6 tylko 12,6x6. Próbowałem też 11x7/3 i 12x6 klasyczne ale najlepiej sprawuje sie 12,6x6 Dynama.
Uwaga: do latania na zwykłym polu fabryczne podwozie z kółkami 30mm i owiewkami zupełnie się nie nadaje - zdemontować i założyć koła 75mm z Conrada. Dodatkowo odwróciłem podwozie o 180 żeby oś kół wypadła bardziej z przodu - mniej podatny na kapotaż w trawie.

Moj zięć in spe też ma taki i poza dwoma małymi kretami nic mu się nie stało.

Warto dodać, że fabryczny odbiornik AR637TA ma wbudowany stabilizator 3- stopniowy:
1 BEGINNER z ograniczonymi wychyleniani i gdzie NIE DA się wywrócić na plecy + samostabilizacja po puszczeniu drążków,
2 MEDIUM - tu już można poszaleć ale też nieco pomaga (słabsza stabilizacja bez panic-mode)
3 ADVANCED - pełne szaleństwo.
Zaczałem od 1 szybko przeszedłem na 2 a teraz wyłacznie 3.
Zięciu nb lata na zwykłym JR 7-kanałowym więc nie miał wszystkich auto-bajerów ale ostatnio wymieniliśmy odbiornik na "surowy" JR721 i śmiga jak na początkującego znakomicie.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 18 lis 2021, o 15:28

Adam, o dwupłatach powiem Ci tak: Latają... NIEPOWTARZALNIE.
Nie wiem czy to dobry pomysł na pierwszy samolot, ale na pewno nie jest bardzo zły.
Natomiast trochę różnych samolotów w życiu przećwiczyłem, miałem HyperBipa, miałem Gemini... Obecnie nie mam żadnego dwupłata i jest to kwestia czasu kiedy znowu będę miał i będę miał na zawsze.
Żaden, absolutnie żaden samolot nie będzie się zachowywał w powietrzu tak jak dwupłat (no chyba, że może trójpłat).
Niestety nie bardzo umiem to jakoś lepiej wytłumaczyć... Chodzi o połączenie kilku jego cech: posłuszność, zwinność i trzymanie się powietrza.

Jeśli zaś chodzi o naprawy, to jak każda pianka... Pierdolniesz, urwiesz, bierzesz gorącą wodę, klej, poświęcasz godzinkę i model jest gotowy do lotu.
Są modele delikatniejsze, są modele pancerniejsze, ale korelacji z dwupłatami bym się tu nie doszukiwał.
Moje pierwsze gemini przyjebalo kiedyś dziobem w ziemię tak, że strefa zgniotu skończyła się na centropłacie.
Serio.
Naprawiłem.
Prawie nic nie było widać.
Żywot skończyło dopiero w czołowym zderzeniu z kombatem Rawcia na Regułach... Z obydwu modeli posypały się wióry, w gemini pękły obydwa skrzydła.
I też gdybym bardzo chciał to bym to naprawił, ale odpuściłem.
Wyjąłem spod tapczana drugie gemini i przełozyłem osprzęt :)
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1292
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 84 razy
Podziękowano: 74 razy

Postautor: Adam12 » 18 lis 2021, o 17:12

Na placu boju w zasadzie zostały:
https://sklep.modelarnia.pl/p17278,mxs- ... f-fms.html
https://www.rc4max.com/multiplex_acroma ... 40953.html
https://www.rc4max.com/e-flite_ultimate ... 48072.html

W zasadzie warunkiem podstawowym jest szczupłość miejsca do latania, więc model musi mieć możliwości powolnego lotu, opcjonalnie mogę powiększyć lotnisko na 150mx150m wtedy start z ręki, lądowanie typu "kontrolowany upadek w trawie". Podejrzewam, że dwupłat może być najwolniejszy i przy tym powinien mieć dobre możliwości manewrowe jeszcze. Ale bedzie najbardziej obrywał przy lądowaniu. Do tego lądowisko pochylone ze 30st, za to lądowanie pod górę :)

Generalnie wolałbym normalny kadłub jak "krzyżyka", z normalnym pakietem, a nie 2S 400mAh. W rozmiarze 80 cm rozpiętości chyba nic takiego nie ma.

Jakieś pomysły jeszcze czy dać sobie siana ?
XL Power 380; ParkMaster Pro; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 18 lis 2021, o 17:58

Pytanie co to jest "powolny lot"...
Przy Ultimate to TRZEBA podkreślić i pamiętać, że jest stworzony pod kątem akrobacji i ma przerywacze strug na skrzydłach (wobblery?) więc przy bardzo niskiej prędkości robi się "niespokojny". Uczciwie to przyznaję. Z drugiej strony ma tyle mocy nawet na 3S że w razie zagrożenia "dajesz rurę" i odchodzisz na drugie podejście.
Na oko minimalna rozsądna prędkość lądowania to ok 2-3 m/s.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 18 lis 2021, o 18:02

Ja bym z tych trzech brał tego Ultimate'a.
Na drugim miejscu Acromastera - widziałem w akcji, wiem jak lata.
Natomiast ... Ty tak cały czas podkreślasz małość miejsca...
Trochę tego nie rozumiem, bo 150m to tak na oko ma Stary X na Regułach i z tej klasy pianek żadna nie miała problemu żeby z tego startować i lądować (problemy zaczęły się dopiero przy spalinach i przy moim Rangerze, ale to zupełnie inna bajka).
... więc ... no nie rozumiem, ale skoro tak, skoro tak się boisz to może pomyśl o tym?
https://rc.susco.pl/p/57/12115/multiple ... oloty.html

Mniejszy brat acromastera (nie koniecznie w tym sklepie).
Cos jak wspominany przez mirka Reactor.

Nie spełnia normalnego kadłuba i normalnego pakietu, no ale ... albo albo.
LearJetem też nie da się wylądować na przygodnej łączce... Antkiem - owszem.
Ostatnio zmieniony 18 lis 2021, o 20:00 przez aikus, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1292
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 84 razy
Podziękowano: 74 razy

Postautor: Adam12 » 18 lis 2021, o 18:29

aikus pisze:...Trochę tego nie rozumiem, bo 150m to tak na oko ma Stary X na Regułach i z tej klasy pianek żadna nie miała problemu żeby z tego startować i lądować ...

Pierwszy samolot. Nie chcę żebym przypanikował i żeby uciekł albo komu krzywdę zrobił. W heli w najgorszym razie dajesz hold i cegła. Możesz się zatrzymać (zawis). Tu lecisz i jak będzie tak będzie. Zanim się nauczę trochę minie :vhappy: Temu trochę waham się między dużym (110cm), a tym Parkmasterem. Też go oglądałem ale ... Temu tak marudzę :nw:
XL Power 380; ParkMaster Pro; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
Osa
Elita forum...
Posty: 903
Rejestracja: 18-01-2014
Lokalizacja: Józefów (ten koło Błonia)
Podziękował: 27 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: Osa » 18 lis 2021, o 19:07

No to w przypadku parapetu hołd to silnik ma zero, ster wysokości w dół lotki w górę....
Daleko nie zaleci

Wysłane z mojego M2103K19G przy użyciu Tapatalka
KATANA X-Lite / Horus X10 S na EdgeTX
Pozdrawiam Adam
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 18 lis 2021, o 20:00

Hold / failsafe dla samolotów robię na dwa sposoby:
1. drąg na jaja i lekko w lewo lub w prawo - samolot zaciąga, przepada, wpada w korek, wychodzi z korka, znowu zaciąga, przepada... i tak opadając w końcu glebie nie zbyt mocno w ziemie - przeważnie bez strat. - tak robię dla małych samolotów.
2. drąg nie za bardzo na jaja (ale trochę tak), klapy - full, lotki prosto, SK lekko w którąś stronę - samolot krąży w ciasnym zakręcie i w końcu gdzieś tam krzywo ląduje robiąc cyrkiel - tak robię w większych.

To drugie ma taką wadę, że jak samolot jest wysoko, to wiaterek może go całkiem daleko znieść, więc generalnie wolę to pierwsze.

Można oczywiście ustawić stery tak, żeby samolot wyszedł na prostą i powoli szybował i opadał, ale nie odważyłem się nigdy w żadnym samolocie tak zrobić - za duże HGW gdzie to poleci.
Awatar użytkownika
mikegsx400
Lider forum...
Posty: 1887
Rejestracja: 01-10-2014
Lokalizacja: Pruszków/W-wa
Podziękował: 134 razy
Podziękowano: 164 razy

Postautor: mikegsx400 » 18 lis 2021, o 20:07

To nikt nie ustawia failsafe z pełnym gazem? :O
"...możesz być znacznie szybszy, nie myśl o tym, po prostu to zrób!"
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 18 lis 2021, o 20:11

Nie.
Tak się nie robi.
Gupi chyba jesteś jakiś...
Awatar użytkownika
mikegsx400
Lider forum...
Posty: 1887
Rejestracja: 01-10-2014
Lokalizacja: Pruszków/W-wa
Podziękował: 134 razy
Podziękowano: 164 razy

Postautor: mikegsx400 » 18 lis 2021, o 22:13

sam jesteś dureń i vice versa :P
"...możesz być znacznie szybszy, nie myśl o tym, po prostu to zrób!"
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 19 lis 2021, o 09:52

mikegsx400 pisze:To nikt nie ustawia failsafe z pełnym gazem? :O
Podoba mi się ta koncepcja....

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1292
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 84 razy
Podziękowano: 74 razy

Postautor: Adam12 » 19 lis 2021, o 13:40

Plany mi się odwleką - auto postanowiło się rozkraczyć :wall:
Muszę jeszcze obadać możliwe opcje terenowe. Wszystkim dziękuję za informacje, wiem w jakim kierunku iść :nw:
XL Power 380; ParkMaster Pro; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
mikegsx400
Lider forum...
Posty: 1887
Rejestracja: 01-10-2014
Lokalizacja: Pruszków/W-wa
Podziękował: 134 razy
Podziękowano: 164 razy

Postautor: mikegsx400 » 19 lis 2021, o 14:24

Ramotny pisze:...Podoba mi się ta koncepcja....


No właśnie, to tak jak na studiach, drugie terminy są dla głąbów i nieudaczników, a my twardziele i ryzykanci, lubiący życie na krawędzi preferujemy terminy trzecie i kolejne :D
I FS tak samo;)
"...możesz być znacznie szybszy, nie myśl o tym, po prostu to zrób!"

Wróć do „Ogólne dyskusje parapeciarzy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości