Dylematy - czyli jaki wybrać samolot

Bo każdy ma samolot, ale nie każdy się przyznaje...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 23 lis 2021, o 09:23

... blać... ale jaka uraza... Przecież to raczej powód do dumy... wiedzieć takie rzeczy dlatego, żę się je wie, bo się je robiło...
Ja się takich rzeczy tutaj czasem z tego forum dowiaduję... i to jest powód do zawstydzenia...
:|
Awatar użytkownika
Osa
Elita forum...
Posty: 903
Rejestracja: 18-01-2014
Lokalizacja: Józefów (ten koło Błonia)
Podziękował: 27 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: Osa » 23 lis 2021, o 10:17

aikus pisze:... blać... ale jaka uraza... Przecież to raczej powód do dumy... wiedzieć takie rzeczy dlatego, żę się je wie, bo się je robiło...
Ja się takich rzeczy tutaj czasem z tego forum dowiaduję... i to jest powód do zawstydzenia...
:|
No tak jak ja się dowiedziałem, że sterowanie modelem może być pełne lub niepełne. Pełne bo ma lotki.... litości. Dwie dekady "modelarzowania" w niewiedzy chyba się targne na sznur jakiś.

Wysłane z mojego M2103K19G przy użyciu Tapatalka
KATANA X-Lite / Horus X10 S na EdgeTX
Pozdrawiam Adam
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 23 lis 2021, o 10:27

Nie no ... bo samolot to powinien mieć: Ster wysokości, Ster Kierunku, Lotki.
Jak któregoś z tych elementów nie ma to nie jest to pełnoprawny samolot - end of story.
Jasne, że można skutecznie latać samolotem i sterować nim mając tylko gaz i ster kierunku. Owszem.
Można też latać nie mając steru kierunku właśnie (na taki kompromis w sumie najłatwiej mi jest pójść - ESY tak latają i dobra jest).
Ale bez lotek?
Tak z założenia?
No kuwa....
Awatar użytkownika
Osa
Elita forum...
Posty: 903
Rejestracja: 18-01-2014
Lokalizacja: Józefów (ten koło Błonia)
Podziękował: 27 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: Osa » 23 lis 2021, o 10:56

No właśnie masz braki wiedzy praktycznej w tym konkretnym układzie. Lotki służą do utrzymania pochylenia w zakręcie.
Jedynie przy braku steru kierunku można za pomocą lotek i steru wysokości zrobić skręt.
Od lat ludzie latają w dużym i małym lotnictwie przy użyciu tylko steru kierunku i steru wysokości.
Ja się czepiam jedynie stwierdzenia sterowanie pełne, bo posiadanie lotek tego sterowania pełnym nie robi.
Do poprawnego lotu wystarczy tylko ster kierunku i wysokości....
Wysłane z mojego M2103K19G przy użyciu Tapatalka
KATANA X-Lite / Horus X10 S na EdgeTX
Pozdrawiam Adam
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 23 lis 2021, o 11:00

Osa pisze:No właśnie masz braki wiedzy praktycznej w tym konkretnym układzie. Lotki służą do utrzymania pochylenia w zakręcie.
przechylenia (roll)
Osa pisze:Jedynie przy braku steru kierunku można za pomocą lotek i steru wysokości zrobić skręt.
Od lat ludzie latają w dużym i małym lotnictwie przy użyciu tylko steru kierunku i steru wysokości.
zakręt robi się lotkami i sterem wysokości a ster kierunku koryguje "zwis" ogona do środka łuku (->kulka na przyrządach).
Osa pisze:Ja się czepiam jedynie stwierdzenia sterowanie pełne, bo posiadanie lotek tego sterowania pełnym nie robi.
Do poprawnego lotu wystarczy tylko ster kierunku i wysokości....
poprawne to kwestia względna a poprawne vs pełne to zupełnie dwie różne rzeczy...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Osa
Elita forum...
Posty: 903
Rejestracja: 18-01-2014
Lokalizacja: Józefów (ten koło Błonia)
Podziękował: 27 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: Osa » 23 lis 2021, o 11:10

Ludzie....
Skręt wykonuje się sterem kierunku, lotkami kontroluje się przechylenie w osi podłużnej. Można lotkami zrobić skręt w kombinacji z że sterem wysokości. Przy braku steru kierunku. Czego nie rozumiecie.
Wystarczy wziąć pierwszy lepszy model i wychylić w czasie lotu Sk co model zacznie robić? Skręcać.... ciekawostka taka. Lotki służą do korekty przechylenia w tym skręcie bo po wychyleniu Sk model zacznie się też pochylać w osi podłużnej, można to kontrolować SK lub lotkami z tym, że tymi drugimi jest łatwiej i przyjemniej.
W długim skręcie kontrolujemy model w osi podluznej lotkami jeśli są, a zachowanie ogona kontrolujemy (podpieramy) SK.
A co zacznie robić model gdy wychyli mu się lotki...tylko lotki, model/ samolot jest prawidłowo wytrymowany i wyważony, obracać się w osi podłużnej i co skręci może sam???

Równie dobrze można jako hamulca używać Steru Kierunku tylko trzeba go mieć. Lotki w połączeniu z klapami też są pięknym hamulcem.
Skręcanie też może się odbywać tylko przy użyciu Steru wysokości.
Nie miałem nigdy modelu ze skrzelami, a podobno fajnie się lata na dużych kątach natarcia.

Pierwsze samoloty lotek raczej nie miały, modele też.
Skręcanie za pomocą SK było normą.
Za zachodnią granicą rozwija się pięknie nowa dyscyplina F3 RES tam lotek nie ma ale jest hamulec, start z holu gumowego i takie tak.
Twierdzenie, że samolot lub model musi mieć lotki i wtedy ma pełne sterowanie uważam, za błędne.

A co do skręcania wszystko zależy od przyjętej techniki skrętu.

Aikus ma z tego bełkotu wyłowić, że nie end off story i samolot może być bez lotek... będzie miał pełne sterowanie.


Wysłane z mojego M2103K19G przy użyciu Tapatalka
Ostatnio zmieniony 23 lis 2021, o 11:10 przez Osa, łącznie zmieniany 5 razy.
KATANA X-Lite / Horus X10 S na EdgeTX
Pozdrawiam Adam
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 23 lis 2021, o 11:20

kudzu pisze:Chociaż to ciekawe, bo zagrożenie pożarowe raczej nie uległo zmianie.



Wiele nowych zagrożeń pojawiło się na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat.

Na zawodach w których brałem udział przez lata zakazano korzystania z trujących ołowiowych obciążników, w termometrach nie ma już rtęci, paliwo z nitro stało się narzędziem terroru, TVP nie da się oglądać bez poważnego ryzyka zachorowania na raka, na kartonie od suszarki do ubrań jest obrazkowa instrukcja nakazująca żeby zmierzyć rozmiar drzwi przed próbą przepchnięcia przez nie kartonu, a w instrukcji jest napisane żeby nie pić wody pozostałej po suszeniu. Na dodatek nie wolno też już pić kwasu z akumulatora - obrazek na obudowie kategorycznie tego zabrania.

Coraz trudniej przetrwać :dk:
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 23 lis 2021, o 14:42

Osa pisze:No właśnie masz braki wiedzy praktycznej w tym konkretnym układzie.


Nie chcę, żeby to zabrzmiało jak klasyczne schematyczne "chyba Ty" :) ale jedźmy dalej.

Osa pisze:Lotki służą do utrzymania pochylenia w zakręcie.


Zgoda... prawie. Poza tym, że ja bym słowo "utrzymania" zastąpił słowem "kontrolowania".
No i słowo "pochylenia" słowem "przechylenia" ale to już zrobił Ramotny.

Osa pisze:Jedynie przy braku steru kierunku można za pomocą lotek i steru wysokości zrobić skręt.


Nie.
To znaczy ... jest to tylko część prawdy.
To zależy od konstrukcji płatowca.
Można zrobić skręt przy pomocy tylko lotek i gazu.
Można zrobić skręt przy pomocy tylko SK i gazu.

W pierwszym przypadku bazujesz na tym, że przy większym gazie samolot sam ciągnie do góry (co w wielu przypadkach jest skutkiem złego skłonu silnika, ale czasami tak jest i tak ma być), oraz na stateczności kierunkowej, która powoduje, że oś wzdłużna samolotu jako tako pokrywa się z kierunkiem jego lotu.
W drugim przypadku bazujesz na samostateczności poziomej (charakterystycznej dla górnopłatów, dla samolotów w których punkt przyłożenia Siły nośnej jest powyżej CG, dla skrzydeł z wingletami...)

Osa pisze:Od lat ludzie latają w dużym i małym lotnictwie przy użyciu tylko steru kierunku i steru wysokości.



W małym - rzadko.
W dużym ...? ... ekhem... no podaj mi przykład samolotu który nie ma lotek.

Wracając do małego: Jeśli już to częsciej nie używając steru kierunku.
Pewnie, da się.
Co nie zmienia faktu, że jego całkowity brak jak dla mnie jest... brakiem.

Wracając do braku lotek: Latałeś kiedyś DogFighterem albo którymś ESiAkiem?
Nie wiem czy tak się zachowuje każdy dolnopłat... Ale myślę, że jest na to spoora szansa. W każdym z w.w. samo działanie SK powoduje, że samolot się po pierwsze "sypie" a po drugie przechyla się w kierunku przeciwnym do wykonywanego skrętu.
"Prawidłowo" SK działa wtedy ...
... kiedy lecisz na plecach:)

Jak byś wykonał skręt w takim samolocie wyłącznie przy pomocy SK i SW?


Osa pisze:Ja się czepiam jedynie stwierdzenia sterowanie pełne, bo posiadanie lotek tego sterowania pełnym nie robi.


Posiadanie samych lotek - nie.
Posiadanie Lotek, SW i SK - tak.
Tylko takie sterowanie daje Ci pełną kontrolę nad położeniem statku powietrznego w każdej osi (pionowej, poprzecznej, podłużnej).

Osa pisze:Do poprawnego lotu wystarczy tylko ster kierunku i wysokości....


Uhm.
Pod pewnymi warunkami.
Tak samo jak pod jeszcze szczególniejszymi wystarczy tylko SK i gaz.

Wrócimy do tematu jak przelecisz się Kombatem bez lotek.
Powodzenia życzę (ale nie wróżę).
:)
Awatar użytkownika
Osa
Elita forum...
Posty: 903
Rejestracja: 18-01-2014
Lokalizacja: Józefów (ten koło Błonia)
Podziękował: 27 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: Osa » 23 lis 2021, o 14:53

Naprawdę nic ale to nic o mnie nie wiesz ograniczasz się tylko do tego forum. Współtworzyłem Esiaki, produkowałem halówki mam nalotu ponad 15 lat i nie będę się bawił w czepianie za słówka.

Może warto byś się przeleciał czymś innym niż Esiak lub Dogfighter, może klasycznym drewnianym modelem ze sterowaniem tylko na ogonie. Ja latałem i nadal będę to robił.

Zaszufladkowales mnie jakimś poziomie i mi się to kurewsko nie podoba.
Wygrałeś....




Wysłane z mojego M2103K19G przy użyciu Tapatalka
Ostatnio zmieniony 23 lis 2021, o 14:53 przez Osa, łącznie zmieniany 1 raz.
KATANA X-Lite / Horus X10 S na EdgeTX
Pozdrawiam Adam
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 23 lis 2021, o 14:56

Osa pisze:
Skręt wykonuje się sterem kierunku,


Mmmm... Nie.
Chyba, że mówisz właśnie o takim jakimś ultramocno samopoziomującym się samoolocie typu właśnie ten radian... No to wtedy nie bardzo masz inne wyjście.


Osa pisze:lotkami kontroluje się przechylenie w osi podłużnej.


Tak.

Osa pisze:Można lotkami zrobić skręt w kombinacji z że sterem wysokości. Przy braku steru kierunku. Czego nie rozumiecie.


Twoim zdaniem, jeśli do skrętu używasz steru kierunku to nie musisz używać Steru wysokości?


Osa pisze:Wystarczy wziąć pierwszy lepszy model i wychylić w czasie lotu Sk co model zacznie robić? Skręcać.... ciekawostka taka.


NIe zawsze.
A jesli tak, to nie pierwszy lepszy model - napisałem Ci w poprzednim poście który tego nie zrobi.

Osa pisze:Lotki służą do korekty przechylenia w tym skręcie bo po wychyleniu Sk model zacznie się też pochylać w osi podłużnej, można to kontrolować SK lub lotkami z tym, że tymi drugimi jest łatwiej i przyjemniej.


Patrz wyżej.
Wychylasz SK w lewo, a model przechya Ci się w prawo.
Co z tym zrobisz?


Osa pisze: A co zacznie robić model gdy wychyli mu się lotki...tylko lotki, model/ samolot jest prawidłowo wytrymowany i wyważony, obracać się w osi podłużnej i co skręci może sam???


Owszem.
z zastrzeżeniem, że MUSISZ dodać trochę SW.
Ale to wynika z toru lotu w zakręcie.
W zakręcie samolot się się przechya, zatem w swoim układzie odniesienia leci "jakby pod górkę" po łuku.

Są samoloty którymi można wykonać płaski skręt - bez żadnego przechylania.
Wygląda to paskudnie i raczej nie jest możliwe do zrobienia bez pełnego sterowania.



Osa pisze:Równie dobrze można jako hamulca używać Steru Kierunku tylko trzeba go mieć. Lotki w połączeniu z klapami też są pięknym hamulcem.
Skręcanie też może się odbywać tylko przy użyciu Steru wysokości.


TYLKO??
Bez SK i bez lotek?
Mmm.... a jak?



Osa pisze:Twierdzenie, że samolot lub model musi mieć lotki i wtedy ma pełne sterowanie uważam, za błędne.


No OK, Twoje prawo.
Moje prawo uważać tak jak ja uważam.


Osa pisze:Aikus ma z tego bełkotu wyłowić,


To co mnie najbabrdziej dotyka w tej wymianie to Twoja protekcjonalna postawa w stosunku do mnie.
za chuja nie rozumiem czym sobie na nią zasłużyłem.
Nie jest mi konfortowo Ci się odszczekiwać, ale trochę nie zostawiasz mi wyboru...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 23 lis 2021, o 14:57

aikus pisze:Tak samo jak pod jeszcze szczególniejszymi wystarczy tylko SK i gaz.
To był najprymitywniejszy system sterowania 2-kanałowego. A nawet w książce Wojciechowskiego był system1-kanałowy gdzie sterowanie było tylko SK.
Ja powiem tak (moja osobista opinia): pełne sterowanie to gaz, lotki, SW, SK.
Wykorzystywanie tylko SK to wykorzystywanie SPECYFICZNYCH właściwości danej konfiguracji która wcale nie musi się zachowywać tak samo przy innej.
Ultimate jest bardzo wrażliwy na SK i wręcz trzeba uważać ale to akrobat a np Partenavia (dwusilnikow górnopłat podobny do TwinOtter) ma generalnie SK w doopie i słabo reaguje. Reaguje - TAK. Ale "sterowaniem" bym tego nie nazwał.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 23 lis 2021, o 14:58

TAK 2xOT: uspokójcie emocje... Niech każdy lata jak mu wygodniej...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 23 lis 2021, o 15:00

Osa pisze:Naprawdę nic ale to nic o mnie nie wiesz ograniczasz się tylko do tego forum.


To grzech?
Mogłbym nic nie wiedzieć w ogóle...

Osa pisze:Współtworzyłem Esiaki, produkowałem halówki mam nalotu ponad 15 lat i nie będę się bawił w czepianie za słówka.
Wygrałeś....



Jeśli ... precyzyjne określanie tego o czym się mówi nazywasz czepianiem się słówek... no to ...
:dk:
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 23 lis 2021, o 15:02

Ramotny pisze:TAK 2xOT: uspokójcie emocje...



Zapewniam Cię Ramotny, że tym razem (można nawet powiedzieć, że wyjątkowo) jestem mega spokojny.
Serio.
Próbuję dyskutować merytorycznie. Nie wykluczam, że czegoś nie wiem, że gdzieś się mylę.

Nie mnie ta dyskusja tu przerosła.
Awatar użytkownika
Osa
Elita forum...
Posty: 903
Rejestracja: 18-01-2014
Lokalizacja: Józefów (ten koło Błonia)
Podziękował: 27 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: Osa » 23 lis 2021, o 15:03

Masz rację mnie przerosła. Za cienki jestem.


Wysłane z mojego M2103K19G przy użyciu Tapatalka
Ostatnio zmieniony 23 lis 2021, o 15:03 przez Osa, łącznie zmieniany 1 raz.
KATANA X-Lite / Horus X10 S na EdgeTX
Pozdrawiam Adam
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 23 lis 2021, o 15:14

oj tam od razu "żegnam"... :piwo:
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Osa
Elita forum...
Posty: 903
Rejestracja: 18-01-2014
Lokalizacja: Józefów (ten koło Błonia)
Podziękował: 27 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: Osa » 23 lis 2021, o 15:28

Fakt.
Najbardziej wqrwilo mnie to jeśli....
Na rynek UK i Belgii halówki:
-uruchomienie i dogranie produkcji oraz sama produkcja Ramiel w kilku wersjach, Afriel, Gym-Star, nasza polska Płaszczka kolegi Booogie'go.
Niepotrzebnie się wdaje w jakiekolwiek dyskusje ale tak mam, że zawsze trafię na mocniejszego od siebie, który mnie sprowadzi do niższego poziomu. Taki pech.
Nie potrafię tak ładnie pisać i cytować selektywnie.
Niemniej ja wiem swoje i wylatalem swoje, za heliki wziąłem się z ciekawości.


Wysłane z mojego M2103K19G przy użyciu Tapatalka
KATANA X-Lite / Horus X10 S na EdgeTX
Pozdrawiam Adam
Awatar użytkownika
Osa
Elita forum...
Posty: 903
Rejestracja: 18-01-2014
Lokalizacja: Józefów (ten koło Błonia)
Podziękował: 27 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: Osa » 23 lis 2021, o 15:48

Aikusku nie widzę powodu byś się musiał odszczekiwac do mnie no chyba, że chcesz.... Chcieć możesz zawsze. Przygotuje listę samolotów bez lotek, modeli będzie ciężko bo naprawdę tego jest w piernik.
Z naszego rodzinnego podworka proszę Wicherek
Z resztą przy braku lotek często występuje duży wznios skrzydeł.

Wysłane z mojego M2103K19G przy użyciu Tapatalka
Ostatnio zmieniony 23 lis 2021, o 15:48 przez Osa, łącznie zmieniany 1 raz.
KATANA X-Lite / Horus X10 S na EdgeTX
Pozdrawiam Adam
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 23 lis 2021, o 15:56

Adam, od początku:
To Ty tu jako pierwszy zacząłeś się unosić i spłukiwać nam łby.
Może słusznie, może nie słusznie - nie wiem.
Choć oczywiście wydaje mi się, że nie słusznie, ale po to jest dyskusja, żeby dojść do prawdy a nie udowodnić kto mam rację.

Może i masz swoje zasługi, doświadczenie i tak dalej - spoko spoko, ja nie zakładam, że nie.
Ale jak piszesz, że np.

Osa pisze:Do poprawnego lotu wystarczy tylko ster kierunku i wysokości....


To zaczynam powątpiewać, że kiedykolwiek latałeś dolnopłatem.

To po pierwsze.
Po drugie - Twój pierwszy post w temacie:

Osa pisze:No tak jak ja się dowiedziałem, że sterowanie modelem może być pełne lub niepełne. Pełne bo ma lotki.... litości. Dwie dekady "modelarzowania" w niewiedzy chyba się targne na sznur jakiś.


Przepyszny sok z ironii.
Przepyszny.
I nie poprzestałeś na tym.
Dalej było tylko gorzej.

Osa pisze:No właśnie masz braki wiedzy praktycznej w tym konkretnym układzie


To niby stwierdzenie do którego być może masz prawo, ale jak przyszło, żebyś pokazał podstawy tego stwierdzenia - nie zrobiłeś tego.
Obraziłeś się za łapanie za słówka i zwaliłeś winę na brak umiejętności cytowania.

Plus do tego takie oto smaczki:

Osa pisze:Wystarczy wziąć pierwszy lepszy model i wychylić w czasie lotu Sk co model zacznie robić? Skręcać.... ciekawostka taka.


Osa pisze: Czego nie rozumiecie.


Osa pisze: Aikus ma z tego bełkotu wyłowić



No taak... Bo przecież to tylko głupi Aikus.
Nie ma co oczekiwać że pojmie choćby podstawy teorii lotu płatowca, niech wyłowi kwintesencję i gra.


... ale to ja Ciebie zaszufladkowałem.

I Ty się dziwisz, że dyskusja przybrała taki a nie inny obrót?


Edit: poprawka wkleiłem nie ten cytat co chciałem. widać ja też nie do końca ogarniam cytowanie tak jak bym chciał... :)
Ostatnio zmieniony 23 lis 2021, o 16:53 przez aikus, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 23 lis 2021, o 16:04

Tamto było interpersonalne.
Jeśli tak chcesz to możemy to zagrzebać. Serio - luzik, no offence i jedziemy merytorycznie.


Osa pisze:Przygotuje listę samolotów bez lotek, modeli będzie ciężko bo naprawdę tego jest w piernik.
Z naszego rodzinnego podworka proszę Wicherek


Dobra, zanim zaczniesz tracić na to swoją energię (bez ironii), to odpowiedz na jedno pytanie: są wśród nich dolnopłaty?
Jeśli tak - jestem zaje**scie zaciekawiony. Serio.

A jeśli nie - wszystko sprowadza się do tego co napisałem wcześniej: To nie jest PEŁNE STEROWANIE.
Owszem istnieją konstrukcje które mogą poprawnie (albo względnie poprawnie) latać bez któregoś tam steru.
Nie przeczyłem temu choćby przy okazji wspomnianego Radiana.

Wszystkie statki powietrze poruszają się jednak w PRZEZSTRZENI a nie po powierzchni, więc PEŁNE sterowanie musi obejmować trzy osie.
Jeśli zaś nie podoba Ci się samo sformułowanie "pełne sterowanie" to ... no cóż... OK, dobra możemy się umówić, że mówimy o trzech kanałach sterowania albo trzech zestawach powierzchni sterowych (lotki to jeden zestaw) ... nie wiem jak Ci wygodniej.
Żadnego z tych pojęć nie ma w technicznych definicjach, więc merytorycznie dokładnie takie samo prawo Ty masz tego pojęcia nie lubić jak ja mam prawo je lubić.

I dokładnie na tej zasadzie mam prawo nie lubić samolotów bez pełnego sterowania (czy tam jakkolwiek to nazwiemy).

Wróć do „Ogólne dyskusje parapeciarzy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość