Wybór serwa - do spaliny .50 lub .90

Gdy je o coś prosisz, wzruszają ramionami...
Awatar użytkownika
Pawel_P73
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 36
Rejestracja: 01-10-2012
Lokalizacja: Białystok
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 1 raz

Postautor: Pawel_P73 » 27 lis 2016, o 00:27

Ace RC na razie zostawię w raptorze. On jest lekki i na śmigłach 600 radzi sobie dobrze bardzo z tymi serwami.
Do 3D na poważnie to pewnie byłoby za mało.

To teraz może ktoś zechce mi podpowiedzieć jakie serwa do Voyagera JR Propo FlyBar w zależności od opcji. Będę wdzięczny.

Chcę powymieniać te serwa ze względu na przebieg no i ogon pocierpiał kilka lotów, bo żyroskop JR fabryczny
zaczął telepać nim.
Zamieniłem awaryjnie żyro na KDS800 i próby zdał, nawet bardzo dobrze, ale nie chcę na tym latać, bo to pewnie
krótka radość.

Smigłowiec waży 8,5 kg plus ładowność ponad 5kg. I tym nie robię i nie będę robił nic więcej niż latanie z obciążeniem lub bez.

Opcja pierwsza z żyrem klasycznym:
Dziś na ogonie ma fabryczne serwo JR DS8900G:

4,8V moment 3,5kg
szybkość 0,05s

A cyklika to, też fabryczne, JR DS 8401:

zasilanie: 4,8V-6V
prędkość: 0,19 sec/60 (przy 4,8V)
moment obrotowy (kg-cm): 11 kg (przy 4,8V)
wymiary: mm.
waga: 49 g.
tryby: plastik

Artja- z Twoich postów wnioskuję, że sprawdza Ci się na ogonie, jeśli dobrze zrozumiałem- Futaba S9254 ? Tylko ono jest na 4,8V a polecany BLS451 daje 10,5kg dopiero przy 6V więc tu muszę zasilać 6V.
Oraz Savox 1290- to jest mocniejsze(większa siła nie zaszkodzi choć niekonieczna), na 6V i niedrogie ale jak rozumiem sprawdzone?

Czy ten SAVOX zrozumie się z żyro spartan quark?

Opcja druga:
Zamiast klasycznego żyro włożenie Braina ale zostawienie FB.
Dlaczego takie założenie? Przy FB nie ma konieczności dokładania mocniejszych serw no i wymiany samej głowicy
W 800 to już znaczna kasa.
Brain ma tryb Autolevel, który potrzebny jest na dużą odległość i do misji z podwieszonym ładunkiem.
Oprócz Braina wchodzi w grę jeszcze naza H, z tym, że naza nie jest do spalin ze względu na wibracje,
i ewentualnie Pixhauk- to chciałbym najbardziej ale wiem, że raczej nie ogarnę.

Teoretycznie powinno to działać z FB ale pewnie nikt tego nie ćwiczył więc ta opcja pozostanie pewnie teoretyczna.
Samolot potrzebuje pasa startowego, wielowirnikowiec kontrolera mocnego a heli tylko pilota dobrego :-)
Awatar użytkownika
dawo
Sknerus
Posty: 2145
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Piastów
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 83 razy

Postautor: dawo » 27 lis 2016, o 03:17

Jak już napisałeś o Brain'ie to wibracje akurat na autolevel mają duży wpływ. Mam problem z atakiem - w trex600 - i główną zębatką które generują za duże wibracje - jak rozkręce model bez łopat to aż łaskocze po rękach :) Normalnie da się latać ale autolevel odpada bo świrują akcelerometry czy jakoś tak i przy próbie bez łopat wykrzywia tarcze co w locie nie pomoże tylko zaszkodzi - tyle ode mnie na temat Braina i wibracji :)
Heli: 450, V922, 2x250, Protos 380, Protos 500, 2 x XL POWER 550
Samoloty: 2 x Combat, FunCub, MX-S, Sebart Katana 50E, Skrzydło, 2xF16, Hyper Bipe, Hawk EDF, Rad Jet, Akrobat Halowy,Bolt Mavimodels, ASW28 Volantex, E-flight v900 i Mini EDGE 540, Kwarciński Micron 150,
Drony: quad 250 i QX 90,
Samochodziki: Traxxas Rustler i 2 x Rustler 4x4, Slash 2wd, Summit, Arrma Typhon i Infraction 6s
DX9 G2 :)
Awatar użytkownika
Pawel_P73
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 36
Rejestracja: 01-10-2012
Lokalizacja: Białystok
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 1 raz

Postautor: Pawel_P73 » 27 lis 2016, o 09:38

Rozumiem, z tym, że mówisz o wibracjach pochodzenia awaryjnego.
Takich nie ma prawa być w maszynie.
W Voyagerze bez łopat mam tylko wibracje od silnika. No oczywiście biorę pod uwagę te znaczące amplitudą.
To jasne, że wpływ mają wszystkie.

Nie wiem dokładnie jaki masz szczególny problem z zębatką. Co prawda Trex-a 600 nie znam bezpośrednio ale n
ie mogę dać wiary, że tego nie da się wyeliminować.

W Trex600 jest dwu średnicowy wał główny. Takie wały lubią się zgiąć w cieńszej części i ciężko to zauważyć metodą np. "taczania po płaskim".
Efektem takiego zgięcia będzie nierówna praca zębatki i wibracje. Może tu jest problem?
Samolot potrzebuje pasa startowego, wielowirnikowiec kontrolera mocnego a heli tylko pilota dobrego :-)
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8008
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 27 lis 2016, o 11:14

Pawel_P73 pisze:W Trex600 jest dwu średnicowy wał główny. Takie wały lubią się zgiąć w cieńszej części i ciężko to zauważyć metodą np. "taczania po płaskim".


To jakiś mit raczej, nie ma opcji, żeby tam się zgiął. Miałem 4 600'tki, wiele kretów i tam nigdy się nie zgiął bo nie ma jak. Ta część wału jest za 2 łożyskiem- musiał być ramę rozwalić na kawałki.

Co do pracy serwa 451 z napieciem 5V to też bez przesady: w spalinie latałem w takiej konfiguracji w to jest raptem 2kg mnie ale i tak jest 8.5- latałem z serwami 6kg, fakt, że dawno i inaczej ale nie czułem różnicy pomiędzy mocniejszymi serwami.

A co do S9254 to jest bardzo dobre serwo z wielu powodów: Futaba, plastikowa obudowa, szybkie etc. Więc jak nie chcesz zasilać wszystkiego 5V to zasil je przez stepdown'a w końcu wystarczy zejść o około 1V
Helikoptery
Awatar użytkownika
dawo
Sknerus
Posty: 2145
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Piastów
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 83 razy

Postautor: dawo » 27 lis 2016, o 11:22

U mnie najbardziej wiruje między zębatką zdawczą silnika a główną - pewnie problem załatwią skośne zęby - mam nadzieje ale jakoś nie chce mi się zabierać do grzebania :|
Heli: 450, V922, 2x250, Protos 380, Protos 500, 2 x XL POWER 550
Samoloty: 2 x Combat, FunCub, MX-S, Sebart Katana 50E, Skrzydło, 2xF16, Hyper Bipe, Hawk EDF, Rad Jet, Akrobat Halowy,Bolt Mavimodels, ASW28 Volantex, E-flight v900 i Mini EDGE 540, Kwarciński Micron 150,
Drony: quad 250 i QX 90,
Samochodziki: Traxxas Rustler i 2 x Rustler 4x4, Slash 2wd, Summit, Arrma Typhon i Infraction 6s
DX9 G2 :)
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8008
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 27 lis 2016, o 11:24

A jakie masz zębatki? Oryginalne? Bo one potrafią być krzywe. I czy wał silnika jest prosty?
Helikoptery
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 27 lis 2016, o 13:00

Pawel_P73 pisze:....
Artja- z Twoich postów wnioskuję, że sprawdza Ci się na ogonie, jeśli dobrze zrozumiałem- Futaba S9254 ? Tylko ono jest na 4,8V a polecany BLS451 daje 10,5kg dopiero przy 6V więc tu muszę zasilać 6V.
Oraz Savox 1290- to jest mocniejsze(większa siła nie zaszkodzi choć niekonieczna), na 6V i niedrogie ale jak rozumiem sprawdzone?

Czy ten SAVOX zrozumie się z żyro spartan quark?


Savox 1290 bez problemu współpracuje z quarkiem, serwo jest sprawdzone i w klasie 600 daje radę. Mam tu na myśli sportowe latanie z elementami prostego 3D. Hardkorowo Rapciuchem i tak za bardzo nie polatasz z innych względów, więc będzie OK.

Co do zasilania Futaby, to stepdown jak Wojtek wspomniał załatwia problem obniżenia napięcia. Jak dla mnie jedyna zaleta pójścia w serwa HV to eliminacja BEC'a z układu zasilania. Szybkość serw na tym etapie ma dla mnie drugorzędne znaczenie, natomiast nadwyżka siły w pewnym momencie zaczyna być konsumowana na przyrost masy związanej z większym i cięższym pakietem zasilania awioniki. Tutaj już trzeba sobie samodzielnie zbilansować ilość lotów na jednym pakiecie oraz częstotliwość latania i wygodę zmiany pakietów w konkretnym modelu.
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Pawel_P73
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 36
Rejestracja: 01-10-2012
Lokalizacja: Białystok
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 1 raz

Postautor: Pawel_P73 » 27 lis 2016, o 13:07

wojtekr pisze:
Pawel_P73 pisze:W Trex600 jest dwu średnicowy wał główny. Takie wały lubią się zgiąć w cieńszej części i ciężko to zauważyć metodą np. "taczania po płaskim".


To jakiś mit raczej, nie ma opcji, żeby tam się zgiął. Miałem 4 600'tki, wiele kretów i tam nigdy się nie zgiął bo nie ma jak. Ta część wału jest za 2 łożyskiem- musiał być ramę rozwalić na kawałki.




Absolutnie nie zapieram się, że tak jest. Tak jak pisałem trex600 osobiście nie znam. Zwracam jednak uwagę na możliwość w praktyce występującą, ale nie oczywistą.
Przy zamknięciu oczu na ten aspekt nigdy go nie wyeliminujesz.
Ja wyłapałem to w 500HK czyli klonach Trex500, które remontowałem po poprzednikach. Też szukałem przyczyn gdzie indziej, a sprawę załatwiła zwykła
wymiana wałka. Da się to łatwo zmierzyć np. czujnikiem zegarowym ze statywem. Ja akurat nie dysponowałem, a "taczanie po płaskim" nie wykazało
wad na mniejszej średnicy :-) . Oczywiście 500-ka to nie 600-ka.

2kg na serwach to blisko 20% różnica zapewne będzie odczuwalna tym bardziej, że fabryczne serwa są i tak trochę silniejsze.
Nie widzę możliwości by osłabiać znacznie to co i tak nie za mocne. Stepdown tylko w ostateczności.

Artja- Raptora zostawiam na tym co jest.

Dobór nowych serw do VOYAGERA JR PROPO. To ponad 8kilowa 800-ka do latania tak jak pisałem.
Jeśli Savox jest sprawdzony to jest odpowiedni.
Samolot potrzebuje pasa startowego, wielowirnikowiec kontrolera mocnego a heli tylko pilota dobrego :-)
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8008
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 27 lis 2016, o 13:15

Pawel_P73 pisze:2kg na serwach to blisko 20% różnica zapewne będzie odczuwalna tym bardziej, że fabryczne serwa są i tak trochę silniejsze.
Nie widzę możliwości by osłabiać znacznie to co i tak nie za mocne. Stepdown tylko w ostateczności.


Zależy jak na to spojrzeć DS610 mają 9.6 do 12kg więc 8.5 a 9.6 t raczej nie duża różnica, pamiętaj, że mówimy o spalinie gdzie prędkości wykonywania ewolucji jest mocno limitowana przez moc silnika- to nie elektryk gdzie możemy wsadzić dowolny silnik. POza tym jak ocenisz w spalinie źe 8.5 kg to za malo? Jakie figury masz na myśli?
Helikoptery
Awatar użytkownika
Pawel_P73
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 36
Rejestracja: 01-10-2012
Lokalizacja: Białystok
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 1 raz

Postautor: Pawel_P73 » 27 lis 2016, o 13:21

Nie wiem. A jak Ty byś ocenił?
Samolot potrzebuje pasa startowego, wielowirnikowiec kontrolera mocnego a heli tylko pilota dobrego :-)
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8008
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 27 lis 2016, o 13:28

Powyżej pewnej prędkości obrotu, reakcji modelu elementem "hamujący" przestają być serwa a staje się brak mocy silnika, który nie ma siły utrzymać obrotów przy dużych kątach.

Jak pisałem- latałem na 6kg serwach ogonowych na tarzczy 600Nitro i nie zauważyłem jakiś braków ale inaczej latałem niż dzisiaj- niższe obroty, mniejsze kąty inny model.
Helikoptery
Awatar użytkownika
Pawel_P73
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 36
Rejestracja: 01-10-2012
Lokalizacja: Białystok
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 1 raz

Postautor: Pawel_P73 » 27 lis 2016, o 14:24

Idę w zakład, że i na 5 kg serwach też polecę.

Na marginesie- To nie jest sprzęt do wyrafinowanych figur i latanie nim to też zupełnie coś innego niż latanie 3kg maluszkiem takim jak Raptor 50

Latajac na ustawieniach według instrukcji i tak jest "krowiasty". Wejście w zakręt, wyjście, hamowanie, czy szybkie schodzenie wygląda zupełnie inaczej
niż w sprzętach do 3D. Po dociążeniu ładunkiem przypomina raczej lot prawdziwego śmigłowca niemalże z rozbiegiem przy starcie i dobiegiem przy lądowaniu.

Rzecz w tym, że mój problem to nie analiza doboru parametrów, a zamiana oryginałów, tak jak pisałem kilka postów wyżej, dobranych przez konstruktorów
JR PROPO. Sił Nie chcę wyważać otwartych drzwi. Ktoś mądry to przemyślał ja chcę tylko z jego obliczeń korzystać.
W oryginale mam 11kg.
Chcę dobrać jak najbliższe parametrami, sprawdzone jakościowo serwa. Gdyby nie chodziło o sprawdzoną jakość i pewność dobór byłby łatwy.
Tower pro za ~50zł i po ptokach ;)
Samolot potrzebuje pasa startowego, wielowirnikowiec kontrolera mocnego a heli tylko pilota dobrego :-)
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8008
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 27 lis 2016, o 14:56

Pawel_P73 pisze:Idę w zakład, że i na 5 kg serwach też polecę.

Na marginesie- To nie jest sprzęt do wyrafinowanych figur i latanie nim to też zupełnie coś innego niż latanie 3kg maluszkiem takim jak Raptor 50

Latajac na ustawieniach według instrukcji i tak jest "krowiasty". Wejście w zakręt, wyjście, hamowanie, czy szybkie schodzenie wygląda zupełnie inaczej
niż w sprzętach do 3D. Po dociążeniu ładunkiem przypomina raczej lot prawdziwego śmigłowca niemalże z rozbiegiem przy starcie i dobiegiem przy lądowaniu.

Rzecz w tym, że mój problem to nie analiza doboru parametrów, a zamiana oryginałów, tak jak pisałem kilka postów wyżej, dobranych przez konstruktorów
JR PROPO. Sił Nie chcę wyważać otwartych drzwi. Ktoś mądry to przemyślał ja chcę tylko z jego obliczeń korzystać.
W oryginale mam 11kg.
Chcę dobrać jak najbliższe parametrami, sprawdzone jakościowo serwa. Gdyby nie chodziło o sprawdzoną jakość i pewność dobór byłby łatwy.
Tower pro za ~50zł i po ptokach ;)

O jakim modelu pisEsz bo ja o 600

Wysłane z mojego SM-N910C przy użyciu Tapatalka
Helikoptery
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8008
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 27 lis 2016, o 16:27

dobra, pogubiłem się w meandrach dyskusji o gnących się wałach na przetoczeniu :)

Masz model spalinowy 800 i potrzebujesz serwa 11kg to masz BLS451 pędzone na 6V, i wszystkie inne w górę. Z plastikowych obudów masz jeszcze Hi-Tec'a i jakieś Savoxy (zobacz w modelemax)

Jak masz gdzie je kupić to po prostu bierz i będziesz zadowolony a przy takim modelu poniżej tych wartości bym nie schodził (o 6kg pisałem o 600 a nie 800)

Nie do końca zgodzę się z Aikusem, że MKS'y brał bym w ciemno- na pewno są to super serwa ale w tej cenie zapewne dostaniemy Futaby o podobnych czy lepszych parametrach.

BLS451 można kupić za około 380zł (w Polsce 400zł) a BLS274 za 420zł
Helikoptery
Awatar użytkownika
Pawel_P73
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 36
Rejestracja: 01-10-2012
Lokalizacja: Białystok
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 1 raz

Postautor: Pawel_P73 » 27 lis 2016, o 20:09

No troszkę wątków w pytaniu powstało.
Zastanawiałem się o co chodzi i co niejasno określiłem. Fajno, że już się rozumiemy i dzięki za chęci zrozumienia moich postów.

Może wiesz gdzie w Polsce BLS451 kupię za 400zł i BLS274 za 420zł?

Aha i nie muszą być plastikowe obudowy. Oryginały JR są plastikowe i przekładnie mają plastikowe ale to nie jest wymóg.
Choć przyznać muszę, że to rozwiązanie JR nie dość, że trwałe to i tanie przy zmianie zębatek.

Co do odpowiedzi Aikusa- ta dotyczyła ogólnie sprawdzonych marek, czyli trwałych i pewnych, nie chodziło o najlepsze ceny vs parametry.
Samolot potrzebuje pasa startowego, wielowirnikowiec kontrolera mocnego a heli tylko pilota dobrego :-)
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7326
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 636 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 7 gru 2016, o 16:41

Sorry, ale dorzucę jeszcze jeden wątek.

Jakie macie serwa na gazie, do współpracy z governorem/limiterem? Ja wrzuciłem do 600N DS520 i teraz zastanawiam się czy serwo typowo elektrykowe przetrwa w warunkach nitro ...
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8008
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 7 gru 2016, o 16:44

To raczej powinno ale na gaz można dać cokolwiek byle by było wibracjo-odporne

Ja kupuję plastikowe Futaby - najtańsze i najwolniejsze serwo na HV
Helikoptery
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 7 gru 2016, o 17:32

U mnie wszędzie na gazie DS620
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Leo
Domownik forum...
Posty: 394
Rejestracja: 04-10-2014
Lokalizacja: Wrocław/Gliwice
Podziękował: 5 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: Leo » 8 gru 2016, o 19:28

Moim zdaniem z governorem ma sens szybkie serwo, nawet ogonowe. Ze względu na szybkość jego reakcji. U mnie w Raptorze (krótko, bo krótko), ale na gazie latało drugie S9254 które miałem na zbyciu. Silnik nie przydychał przy mocnym kopnięciu skokiem ogólnym, bo serwo gazu wyprzedzało serwo skoku swoją szybkością :)
Jak kupisz mi zapałki, to zrobię Ci helikopter...
73, SP6LEO
TT Raptor 50 E-Titan|Align TRex 450 Pro|Blade 130 X|Blade mCP X OBL|XK K120|Asssault Reaper 500
Futaba T14SG|Robbe-Futaba FX-18 V2
Kyosho PureTen EP Alpha 3|Reely P240 Hotlander|TT Naulantia|HK Bat 1
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 8 gru 2016, o 20:24

:-)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe

Wróć do „Serwa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość