Postaram się tu zebrać wszelkie info moim zdaniem pomocne dla tych którzy chcą kupić lub już użytkują i chcą zmodyfikować swoja konfigurację CopterX CX 450.
Zastrzegam że niektóre zawarte tu oceny są moim subiektywnym zdaniem. Większość linków odnosi się do sklepu ehirobo i HobbyKing które na chwilę pisania tego tekstu prezentowały najlepszy poziom cenowy dla wybranych komponentów.
Co to CopterX 450 V2? CopterX 450 jest to bardzo udany klon helikoptera RC Align T-Rex 450SE V2. Obecnie model ten został zastąpiony przez
T-REX 450 Sport V2 lub
T-REX 450 PLUS DFC.Klonów takich jak CopterX jest wiele jednak ten posiada powszechnie opinie najlepszego i najlepiej wykonanego. Najbardziej popularną alternatywą dla CopterX jest
HK-450 lub
HK-450GT. Oprócz już wspomnianych istnieje na runku wiele innych mniej lub bardziej udanych kopii i klonów konstrukcji Aligna wśród których należy wymienić co najmniej
Tarot V3.
Wersje CopterX 450CopterX 450 jest sprzedawany w 3 podstawowych wersjach:
CopterX CX 450ME - powoli już wymierająca wersja z plastikowymi elementami wirnika głównego i ogonowego, stabilizatorami pionowym i poziomym oraz aluminiową ramą. Dostępna zarówno jako
KIT bez elektroniki jak i
RTF.
Zalety: cena
Wady: plastikowe elementy, otwarte mocowania przednich serw tarczy, aluminiowa i łatwo gnąca się rama
CopterX CX 450AE - nadal jeszcze popularna wersja pozbawiona plastikowych elementów wirników i stateczników. Posiada zamknięte gniazda montażu przednich serw tarczy, wykonane w całości w aluminium wirniki, aluminiową ramę i stateczniki. Dostępna w wersji
KIT bez elektroniki lub
RTF.
Zalety: ulepszona konstrukcja ramy w stosunku do wersji ME, brak elementów plastikowych
Wady: aluminiowa i łatwo gnąca się rama
CopterX CX 450SE - najwyższa wersja modelu różniąca się od wersji AE zastosowaniem karbonowych płyt ramy, stateczników i półki pod baterię. Dostępna w wersji
KIT bez elektroniki lub
RTFZalety: karbonowa rama, dobry stosunek jakość/cena
Wady: brak
CopterX CX 450PRO (V3) - to już nieco inna bajka. Pomimo mogącej mylić nazwy jest to praktycznie inny helikopter. Jest to klon
Align T-Rex 450 Pro który nadal znajduje się w sprzedaży i ma się dobrze. Należy on do dej samej klasy wielkościowej "450" czyli o łopatach 325-335mm. Bardzo niewielki procent jego części jest wymienny z klasycznym CopterX CX 450 - nawet elementy głowicy pomimo mylnie podobnego wyglądu nie są kompatybilne. Do głównych różnic należy zaliczyć całkowicie inny projekt ramy składającej się jedynie z 2 płyt, inny sposób montażu serw tarczy, umiejscowienie serwa ogonowego wewnątrz ramy, zintegrowana półka na pakiet. Model ten domyślnie jest wyposażony w napęd ogona poprzez wałek co jest wydajniejsze energetycznie i pewniejsze mechanicznie ale potencjalnie może prowadzić do większych kosztów eksploatacji szczególnie dla początkujących pilotów ze względu na łatwe niszczenie zębatek napędu ogona zahaczając ogonem o ziemię. Z tego też powodu jak również dla zaspokojenia osobistych preferencji niektórych pilotów powstały wersje również z napędem na pasek. CopterX CX 450PRO sprzedawany jest jako kit pozbawiony elektroniki
w wersji z napędem na pasek i
w wersji z napędem na wałek oraz jako RTF z elektroniką
w wersji z napędem na pasek i
w wersji z napędem na wałek. Jest to kolejny model Aligna który jest chętnie klonowany przez np.
Tarot,
ALZRC,
EXI,
HK.
Wersje KIT i RTFWersja KIT to goła mechanika śmigłowca pozbawiona wszelkich elementów elektronicznych. Wersja RTF to śmigłowiec złożony i teoretycznie gotowy do lotu. Słowo teoretycznie jest tu bardzo istotne podobnie jak świadomość specyfiki i ograniczeń związanej z wersją RTF.
Wersja RTF jest wyposażana w bardzo tanią elektronikę. 6-cio kanałowa aparatura nadawcza jest programowalna ale pozbawiona wyświetlacza co sprawia że ustawienia należy wykonywać po podłączeniu jej do komputera. Jest też ona pozbawiona niektórych funkcji obecnych w lepszych nadajnikach jak np. zegara odliczającego czas lotu. Serwa zamontowane w RTF to typowe mikro serwa 9g (teoretycznie ważące 9 gramów), podobne do
HXT900, posiadające plastikowe tryby podatne na uszkodzenia, charakteryzujące się ograniczaną precyzją i silą. Żyroskop jest piezoelektryczny co sprawia że może posiadać dryft czasowy i termiczny a jego precyzja i szybkość reakcji jest ograniczona. Regiel (ESC) 50A z wbudowanym BEC-em i silnik 3500Kv to prawdopodobnie najlepsze elementy wyposażenia RTF, ich jakość i parametry są zadowalające i wystarczające dla większości pilotów. Ponadto kupując RTF dostajemy również:
- przydatną i dobrej jakości walizkę do transportu helikoptera wraz z aparaturą
- jedną baterię LiPo 15C 2200mAh - 15C to bardzo mało ale na sam początek wystarczy
- ładowarkę do baterii LiPo - jest to prosta, nie komputerowa, ładowarka pozbawiona wyświetlacza i nie pozwalająca na właściwą kontrole procesu ładowania i stanu baterii.
- zestaw klei i smarów, gąbkę do łopat i kilka pomniejszych akcesoriów
Dlaczego RTF nie jest RTF? Helikoptery RC klasy 450 to całkiem już spore zabawki mogące zrobić krzywdę zarówno pilotowi jak i innym osobom i mieniu w pobliżu w związku z czym należy je traktować z odpowiednia ostrożnością i dbałością. Doświadczenie wielu osób mówi że tych dwóch cech często brakuje osobom składającym zestawy RTF.
Otrzymując do rak zestaw RTF należy jeszcze przed pierwszym lotem sprawdzić następujące rzeczy:- trzymanie wszystkich śrub zamontowanych na helikopterze i obecność na nich kleju do śrub
- wypoziomowanie pozycji neutralnych serw tarczy
- wypoziomowanie tarczy wirnika głównego
- wyważenie łopat
- kąty natarcia łopat (ustawienia krzywej pitch)
- torowanie łopat
Kiedy KIT a kiedy RTF. Wersje KIT powinno się wybierać w trzech przypadkach:
- chcąc samodzielnie skompletować i zamontować tania elektronikę według własnego gustu. Opcja dla osób dysponujących ograniczonym budżetem ale poszukujących indywidualnej konfiguracji i nie bojących się montażu zestawu.
- chcąc zamontować wysokiej klasy i kosztowna elektronikę, lepszą lub po prostu inną niż ta dawana w zestawach Aligna.
- chcąc jej użyć jako bazy części zamiennych dla posiadanego już helikoptera.
Wersje RTF powinno się wybierać mając świadomość jej wad i ograniczeń. Jest ona dla osób mających obawy czy będą w stanie samodzielnie zmontować helikopter oraz akceptujących dawane wyposażenie. Również osoby z obawami o montaż i wybierające RTF powinny jednak sobie zdawać sprawę z konieczności wykonania wspomnianych już wcześniej kontroli i ustawień.
Dla konfiguracji pośrednich pod względem ceny i jakości elektroniki zdecydowanie lepszym wyborem będzie kupno oryginalnego modelu Align.
Wybieram KIT i co dalej?Zakładając ze decyduje się na wersje KIT brakuje jeszcze kilku komponentów do rozpoczęcia lotów. Będę tu podawał głównie linki do HobbyCity.
Silnik - cos z zakresu 3500 - 4000KV, o wale 3.17mm.
Wersja tania:
TP 450-Size 2415-07T Brushless Heli Motor 3850kv lub podobny. Silniki bez markowe, przeznaczone do helikopterów klasy 450, o KV rzędu 3500-3900.
Wersja optymalna:
Turnigy Typhoon 450H 2218H lub
Turnigy Typhoon 450H 2215H. Ten drugi jest nieco mocniejszy i nieco bardziej prądożerny - kto co woli.
Wersja mocna:
Turnigy E500 6T 4000Kv 200W lub
Align 450M. E500 jest silny ale ciągnie sporo prądu i potrafi zamordować pakiet, 450M to nowy, wydajny silnik Aligna o bardzo dobrych parametrach.
Uwaga - coraz częściej pojawiają się skargi że seria M silników Align ma poważne kłopoty z łożyskami i jest spore ryzyko trafienia na wadliwy egzemplarz, można kupić zestawy naprawcze ale...
Wersja ekstremalna:
Turnigy H2223 3500KV lub
Turnigy 2836 3700kv - bardzo mocne silniki za bardzo rozsądne pieniądze.
Porównanie między innymi tych silników.Inne opcje:
Scorpion HKII-2221-6 lub
Scorpion HKII-2221-8 albo ich odpowiedniki firmowane przez Hyperion różniące się podobno jedynie łożyskami - potężne, markowe silniki.
Regulator (ESC) - do silników bez szczotkowych 30-40A, najlepiej z wbudowanym BEC 3A
Wersja tania:
HobbyKing Red Brick 50A ESC najprostszy regulator za niewielkie pieniądze z wbudowanym BEC. Inna opcja
Hobbyking SS Heli Series 50-65A ESC - odrobinę droższy, BEC 3A, praktycznie nie programowalny.
Wersja optymalna:
TURNIGY Plush 40amp Speed Controller używany przez wielu pilotów, sprawdzony i polecany. Wbudowany 3A BEC.
Wersja ekstremalna:
Turnigy Super Brain 40A Brushless ESC lub
TURNIGY K-Force 40A Brushless ESC/
HobbyWing Platinum-40A (K-Force to rebrand HobbyWinga). Oba to świetne regle, Super Brain ma wbudowany logger, K-Force jest nieco starszy ale fantastyczny. Oba programowalne i wyposażone w BEC choć Super Brain ma tylko 2A.
Inne opcje: Align RCE-BL35X 35A - bardzo dobry regiel z wbudowanym BEC 3A, Castle Creations Phoenix Ice 50 - kolejna marka lub
podobny choć całkowicie nie markowy
Turnigy dlux 55A.
Raz na całe życie: KONTRONIK JAZZ 40 LV - cena kosmiczna ale boli tylko raz podobno.
Serwa na tarczę - wielki dylemat. Serwa klasy micro, ciąg min 1.6kg/cm
Wersja tania:
Turnigy TG9e 9g,
HXT900 lub dowolne inne serwa micro 9g z plastikowymi trybami. Są to serwa tanie i łatwo dostępne choć mało precyzyjne i słabe. Do ostrego 3D było by z nimi ciężko ale latać się da!
Wersja tania w metalu:
Turnigy MG90S Metal Gear Servo lub
HobbyKing 929MG Metal Gear Servo podobnie jak poprzednicy nie są to mistrzowie precyzji. Jakość zależna od partii i sztuki ale posiadające metalowe tryby i cenowo nie do przebicia a wymienione tu 929MG zbierają sporo pozytywnych opinii.
Wersja optymalna:
Align DS415M lub
Hitec HS-65HB Micro Karbo Gear Servo - Align to świetne serwo w metalu a Hitec w karbonicie (nie sugerujcie się ceną HS - można je dostać dużo taniej)
Wersja ekstremalna:
Hitec HS-65MG Micro Metal Gear Servo lub ich cyfrowa wersja HS-5065MG. Najlepsze do klasy 450 za ludzkie pieniądze, bardzo wytrzymałe i precyzyjne.
Inne opcje: Savox SH-0257 MG - oryginał Aligna 410M który bierze od nich mechanikę, te są całkowicie cyfrowe,
Turnigy TGY-375DMG - ciekawe parametrami,
MKS DS95 - kosmiczna cena i takie też parametry lub tez ich podróba choć podobno odbiegająca nieco jakością
TGY-306G Ultra Fast/High Torque MG Digital Alloy Cased Servo.
Serwo na ogon - czym szybsze tym lepsze, zdecydowanie cyfrowe.
Wersja tania:
Turnigy TG9e 9g,
HXT900 - może to nieco dziwne ale tak, te serwa od biedy można i na ogonie zamontować choć nie należy się zbyt wiele po nich spodziewać. Jeśli wszystko będzie dobrze zestrojone to ogon będzie zachowywał się znośnie.
Wersja optymalna:
Turnigy DS480 Digital Servo dawniej zwane MKS DS 480,
D922MG Digital Metal Gear Servo lub
GWS Park HPX Servo - serwa szybkie, cyfrowe, wystarczająco mocne.
Uwaga, serwo DS480 jest dosyć wybredne i nie współpracuje z żyroskopem Futaba GY520 oraz miewa problemy z Align GP750. Można tez montować wynalazki wielkości DS520/525 ale o niższej cenie, ciężko jednak przewidzieć na jaka sztukę się trafi
HK15158A Digital BB/Coreless Mini ServoWersja ekstremalna: Align DS520/DS525M lub
HGD digital 261HB - szybkie i mocne serwa cyfrowe renomowanych marek.
Inne opcje: Align DS420/DS425M - dobre serwo na ogon choć do 3D zbyt słabe,
DS95-i - ponownie kosmos cenowy i jakościowy.
Opcja nieśmiertelna: Futaba GY401/520 Gyro & S9257 Digital Servo Combo - combo które dziala, działało i będzie działać po wieki.
Żyroskop - dobre kosztuje!
Wersja tania:
Hobby King 401B AVCS Digital Head Lock Gyro - legendarne, tanie, tanie, tanie.
Wersja optymalna:
HobbyKing GA-250 - nie piezo tylko MEMS, rewelacyjna cena lub
digitalGYRO 104-AL - POLSKIE, niedrogie (250PLN), dobre, z loggerem - czego chcieć więcej?
Wersja ekstremalna: Futaby GY520, GY611, czy nawet GY701 - jak szaleć to szaleć!
Inne opcje: SPARTAN QUARK - bardzo dobre i powszechnie chwalone!
Opcja nieśmiertelna: Futaba GY401 Gyro & S9257 Digital Servo Combo - combo które dziala, działało i będzie działać po wieki.
BEC opcjonalnie dla bezpieczeństwa.
Wersja tańsza:
TURNIGY 3A UBEC tani ale dobry i dający bezpieczeństwo zasilaniu elektroniki.
Wersja droższa:
pulseBEC153 lub
pulseBEC163 - bardzo dobre, POLSKIE regulatory napięcia dla pewnego zasilania awioniki helikoptera.
Pakiety - 2200mAh, minimum 20C
Wersja tania:
ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 20C - taniej już nie będzie! Jakość zależna od partii ale można kupić 3 sztuki za cenę jednego dobrego.
Wersja optimum:
Turnigy 2200mAh 3S 30C Lipo Pac lub
Rhino 2250mAh 3S1P 30C Lipoly Pack znośne pakiety w bardzo znośnych cenach. Potem przyjdzie czas na 35C lub 40C.
Wersja ekstremalna:
Hyperion G3 EX 2200mAh 3S 45C lub
Thunder Power 2250mAh 3S G6 Pro Power 65C - jak szaleć to szaleć, mocy nigdy dość!
Inne opcje:
Voltz 2200mAh 3S 35C - bardzo dobre pakiety po rozsądnych cenach,
Blue LiPo 2200mAh 3S1P,
Sky Lipo 2200mAh 30C,
GENS ACE 2200mAh 30C - zbierające świetne opinie pakiety z poza głównego nurtu
Turnigy nano-tech:
Turnigy nano-tech 2200mah 3S 35~70C lub
Turnigy nano-tech 2200mah 3S 45~90C - nowa technologia, niska cena i teoretycznie genialne parametry, opinie na ich temat są niestety raczej mało przychylne -
LINK.
Lipo monitor - znowu bezpieczeństwo, aby paliwo się w locie nie skończyło
Wersja tańsza:
Hobby King Battery Monitor 3S - tanio ale działa choć głusi twierdza ze cichy jest.
Wersja droższa:
lipoGUARD3S - świeci, wyje, da się programować a i logger podłączyć można. Dobre bo POLSKIE!
Apka + odbiornik - każdy bierze to co lubi. 6 kanałów, 2,4GHz.
Wersja tania:
Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx - coś podobne jak ta z RTF. Mało wygodne w ustawieniach, mało wyjściowe ale tanie i działa.
Wersja optimum: Spectrum DXi6 DSM2 - dobre radio dobrej firmy, sąsiad też je pewnie ma lub miał wiec jakby co zawsze może pomóc.
Wersja optimum na przyszłość: Spectrum DX7, JR DSX7, Futaba FF7 - wyśmienite radia 7-mio kanałowe na wypadek gdyby kiedyś spalinki się zachciało.
Wersja ekstremalna: Futaba 10CA, JR 11X i tym podobne tylko te ceny...
Potrzebne inne "akcesoria" - co to ja zapomniałem?
Aby poskładać helika do kupy potrzebne jeszcze będą:
zębatka na silnik - zależnie jaki silnik wybierzecie będzie w komplecie lub nie. Koszt niewielki a zawsze jest wybór pomiędzy dwoma ilościami zębów.
Złącza pakiet-regiel - jeśli kupujecie baterie w HobbyCity to z założenia dostaniecie na nich końcówki XT60, będzie wam brakować jednej do wlutowania w kable regla. Ten komplet starczy na regiel, ładowarkę, ładowanie 2x3S i jeszcze zostanie minimalny zapas.
Złącza regiel-silnik, lub
wersja deLux - zazwyczaj silnik ma już wlutowane ale brak ich na reglu. Goldy 3.5mm mogą również służyć do łączenia pakietu z reglem (XT60 to właśnie one w plastikowej obudowie) choć jest to mniej wygodne i bezpieczne niż rozwiązanie powyżej.
Kątomierz do łopat - niezbędny do ustawienia krzywych katów i regulacji.
Zestaw kluczy - potrzebne są: imbusy 1,5mm i 2mm, klucze (najlepiej nasadowe) 4.5mm i 5.5mm, śrubokręt krzyżakowy. Przydatne tez będą małe szczypce, cążki i zestaw pilników.
Mam KIT i bebechy, jak to poskładać?Składanie helika wbrew pozorom nie jest wcale takie trudne a na dodatek w sieci jest dużo filmów instruktażowych prowadzących krok po kroku jak należy go złożyć i jak poustawiać. Ja osobiście upodobałem sobie filmiki Finless-a z helifreak:
link - trzeba się zarejestrować. Istnieją oczywiście również instruktaże po polsku choć tak po prawdzie to
instrukcja od T-RexaSE V2(link z zasobnika) i trochę chęci wystarczy.
Na koniec powinno wyjść coś na kształt tworu widocznego poniżej.
I idziemy dookoła
Mam nadzieje ze moje wypociny się wam przydadzą i spodobają. Wszelkie uwagi i poprawki mile widziane.