Bell 222 (Hirobo Freya 90 + OS GT15HZ)

Miło patrzeć, trudniej zrobić...
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 16 lut 2018, o 22:36

Nie. Wiatraki będą w pylonach bocznych i będą wypychać ciepłe powietrze przez lekko powiększone otwory na podwozie. W lewym pylonie wiatrak wypada tuż przy tłumiku.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 16 lut 2018, o 22:47

Grabcio pisze:Termometr zamontowany podczas oblotu mechaniki między głowicą a kolektorem wydechowym pokazywał temperaturę podobną jak w silnikach żarowych. Nie przekraczała 115 stopni przy temperaturze otoczenia około 27 stopni. Wygląda to obiecująco.


Co do farby to chyba nie ma obawy, raczej prawie byle jaka wytrzyma - to nie nitro

Przy lotach makietowych raczej nie bał bym się temperatury (silnika)- Mój GT15HZ nie miał problemów z temperaturą tylko z mocą ale ta w makiecie jest zbędna.

Rzeczywiście, jak pisze Artja, jest temat chłodzenia i skierowania tego chłodzenia w odpowiednie miejsce, a to wygląda mega niepokojąco:
Laminat przytknięty tłumika :masakra:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Helikoptery
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 16 lut 2018, o 23:31

To zdjęcie tłumika przed przeróbką. Kolektor tłumika został skrócony o 9 mm i jest kilka mm szczeliny między wydechem a laminatem. Grunt to wypchnąć / wyciągnąć ciepłe powietrze na zewnątrz, a nie mieszać je wewnątrz kadłuba. Mam też plan B, ale ze względu na nakład pracy wolę najpierw sprawdzić rozwiązania prostsze.

Na zdjęciu z cytatu tłumik jest włożony luzem, bez przykręcenia do silnika - trudno aby sam lewitował w kadłubie bez jego dotykania :vhappy: .
Ostatnio zmieniony 16 lut 2018, o 23:36 przez Grabcio, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 16 lut 2018, o 23:36

to spoko, plan B to radiator? :)
Helikoptery
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 16 lut 2018, o 23:39

Nie. Kierownice strug powietrza chłodzącego z wylotem w oryginalnych wydechach plus wymuszenie przepływu (wiatraki po stronie ciepłej i zimnej).
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 3 mar 2018, o 18:50

Dzięki za przypięcie wątku. Mała aktualizacja. Kadłub udało się wymaskować pod czarny kolor.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Następnie położyłem cienką warstwę podkładu.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Jeśli jutro uda mi się nagrzać garaż powyżej 15 stopni to położę czarny lakier.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 6 mar 2018, o 18:56

No i czarny położony. Na razie nie mogę zmyć acetonem kleju z masek napisów. Muszę poczekać parę dni, aż lakier się uodporni na działanie tego rozpuszczalnika. Tak to wygląda na chwilę obecną.
Obrazek
Obrazek

Edycja: Poprzednie zdjęcia w wątku miały szerokość 800 pikseli, tu wstawiłem 1024. Tak wstawiać, czy powrócić do poprzednich rozmiarów (a może pakować jeszcze szersze)?
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
marek_c4
Lider forum...
Posty: 1956
Rejestracja: 23-10-2014
Lokalizacja: Swarzędz
Podziękował: 18 razy
Podziękowano: 57 razy
Kontaktowanie:

Postautor: marek_c4 » 7 mar 2018, o 07:57

Ale pięknie :thumb:
Dla mnie 1024 jest OK (akurat mieści mi się na ekranie - większe musiałbym przesuwać na boki)
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 7 mar 2018, o 08:28

Dzięki. Kiedy Ty zaczynasz prace malarskie?
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 7 mar 2018, o 08:50

Kurna, jak pieknie!
Awatar użytkownika
Rafules
Elita forum...
Posty: 1234
Rejestracja: 01-03-2016
Lokalizacja: Września
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 22 razy

Postautor: Rafules » 7 mar 2018, o 08:54

Cierpliwość i rękę to masz do tego :)
Goblin 580 Raw
Goblin 420 Raw
Goblin 500 Sport
Blade 180 Infusion x 2
Spektrum Nx8
Awatar użytkownika
marek_c4
Lider forum...
Posty: 1956
Rejestracja: 23-10-2014
Lokalizacja: Swarzędz
Podziękował: 18 razy
Podziękowano: 57 razy
Kontaktowanie:

Postautor: marek_c4 » 7 mar 2018, o 09:04

Grabcio pisze:Dzięki. Kiedy Ty zaczynasz prace malarskie?

Ja ... no jakiś zastój mnie dopadł :oops:
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 23 mar 2018, o 12:36

Udało się wreszcie zmyć klej po maskach napisów oraz wykonać drobny retusz oznaczeń. Nie ma czasu ostatnio na dłubanie. Prawie cały tydzień byłem w delegacji. Dziś też wyjeżdżam. Na domiar złego kończą mi się taśmy maskujące Tamiya - może jeszcze starczy na wymaskowanie dolnego, czerwonego paska.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 15 kwie 2018, o 18:39

Sezon lotów rozpoczęty. Dziś polatałem mechaniką Bella docierając silnik. Jeszcze ze 4 zbiorniki, czyli jakieś 5 godzin nudów i będę mógł ostatecznie wyregulować silnik.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 23 kwie 2018, o 09:06

Wczoraj był kolejny dzień docierania silnika. Jeśli pogoda pozwoli to w na początku maja mam zamiar zakończyć ten proces i wyregulować ostatecznie silnik. Mechanika na obrotach 1350 lata kiepsko i musiałem wrócić na 1400 obr/min. Przy okazji wyszedł za mały naciąg paska napędu ogona - potrafił wpadać w delikatny rezonans, co odbijało się na pracy żyroskopu.
Jeśli pogoda się pokasztani to wracam do maskowania i malowania kadłuba.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 3 maja 2018, o 14:00

Kolejny post jeden po drugim, ale są postępy. Silnik prawie dotarty. Pozostał jeden zbiornik i będzie można go wyregulować. Na kadłubie przybył kolejny kolor. Tym razem czerwony - dolny pasek i korki. nie będę pokazywać kolejnego maskowania. Poniżej efekt ostatniego malowania i małe zestawienie całości.
Bell001.jpg

Bell002.jpg

Bell003.jpg

Bell004.jpg

Bell005.jpg

Bell006.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
marek_c4
Lider forum...
Posty: 1956
Rejestracja: 23-10-2014
Lokalizacja: Swarzędz
Podziękował: 18 razy
Podziękowano: 57 razy
Kontaktowanie:

Postautor: marek_c4 » 3 maja 2018, o 14:29

Pięknie to wygląda Robert :thumb:
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 21 maja 2018, o 12:06

Wczoraj powalczyłem pierwszy raz z regulacją silnika. Wnioski nasuwają mi się dwa. Gaźnik w silniku OS GT15HZ jest bardzo wrażliwy na ustawienie dysz regulacyjnych. Proces docierania jeszcze się nie zakończył. Udało mi się osiągnąć stan, gdzie model lata stabilnie mając 1500 obr/min na głowicy, podniosłem obroty w trybie normal do 1450 obr/min (i raczej to będą obroty docelowe w tym trybie), governor dobrze pracuje i można przełączać obroty między 1450 a 1500 bez szarpnięć i zadławień silnika. Na pewno regulacja i docieranie nie są zakończone. Maksymalne obroty, jakie chcę uzyskać to 1670 obr/min. Czasami silnik jeszcze delikatnie prycha, co objawia się niewielkimi kopnięciami ogona (odchyłka modelu o około 5 stopni). Temperatura silnika nie przekracza 120 stopni - OS dopuszcza 130 stopni Celsjusza. Musiałem delikatnie przeregulować krzywe i ustawić w governorze położenie przepustnicy. Przy redukcji obrotów przez gova silnik potrafił się mocno przydławić. Po regulacji gova i składu mieszanki jest dobrze. Przy kolejnym odpaleniu silnika zamierzam już osiągnąć obroty odpowiadające maksymalnej mocy i dalej walczyć z regulacją gaźnika. Po dotarciu i wyregulowaniu silnika trzeba będzie zmienić świecę.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 3 cze 2018, o 17:18

Korzystając z burzowej pogody i mojej fizycznej niechęci do ruszenia się dziś z chałupy postanowiłem zrobić pierwszy przegląd silnikowy w mechanice makiety. Wypalone zostało około 3 litry benzyny. Silnik powinien być w zasadzie dotarty. Jednak coś z nim było nie tak. Odpalił gorzej niż na początku, regulacja była trudniejsza niż myślałem. Wykręciłem świecę - chiński odpowiednik CM6.
20180603_143935_1528041257117.jpg

Elektrody zasyfione. Okazało się, że na tłoku jest twardy nagar.
20180603_144341_1528041323560.jpg

Zdjąłem głowicę.
20180603_150751_1528041462435.jpg

Sama głowica prawie czysta.
20180603_150721_1528041413482.jpg

Łatwo dała się domyć.
20180603_151555_1528041615753.jpg

Nagar na tłoku nie dał się zmyć i musiałem go usunąć mechanicznie. Na szczęście na tłoku nie ma wżerów i wypaleń.
20180603_153349_1528041542935.jpg

Świeca wymyta z nagaru pozostanie jeszcze na 2 - 3 zbiorniki. Muszę kupić oryginalną NGK.
20180603_165441_1528041666831.jpg

Widać, że mieszanka była za bogata. Na początku wzbogaciłem ją bardziej niż ustawienia fabryczne. O świecach chińskich też czytałem bardzo niepochlebne opinie i że po dotarciu silnika należy je czym prędzej wymienić. Reasumując inspekcja silnika wykonana w samą porę.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 4 cze 2018, o 00:44

Jaki olej używasz do mieszanki i w jakich proporcjach?
Pozdrawiam,
Jacek

Wróć do „Makiety”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości

cron