Hirobo Freya 90 - powrót

Jeżeli czegoś nie ma na liście powyżej, szukaj w tym dziale.
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 3 mar 2018, o 19:32

Witam w wątku, w którym prezentował będę przywracanie do stanu używalności modelu jak w temacie. Na początek trochę historii. Model kupiłem w katowickim Model Fanie jesienią 2004. Przez kolejne dwa lata model był normalnie użytkowany i stopniowo tuningowany. Następnie, na skutek różnych zawirowań życiowych (tych dobrych i tych bardzo złych), do 2011 latałem tą Freyką okazjonalnie. W 2011, z powodu budowy domu i dwóch przeprowadzek, helik trafił do magazynu w mojej pracy. Przeleżał tam do 2015. Od tego czasu mam go z powrotem u siebie. Od jakiegoś czasu żal mi dupę ściska, że takie dobro leży w mojej modelarni i porasta kurzem. Decyzja zapadła - pora model odbudować :dance: . Na dzień dzisiejszy tak się to prezentuje.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Wkrótce przedstawię planowany zakres prac. Obecnie rozważam różne opcje zasilania. Po pierwotnym pakiecie pozostały jedynie wspomnienia.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
Wodzu
Stały bywalec...
Posty: 117
Rejestracja: 19-12-2010
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 5 razy

Postautor: Wodzu » 4 mar 2018, o 01:10

Brawo Grabcio :D :thumb:
Pozdrawiam Wojtek.

Tylko trening czyni mistrza.
Awatar użytkownika
marek_c4
Lider forum...
Posty: 1956
Rejestracja: 23-10-2014
Lokalizacja: Swarzędz
Podziękował: 18 razy
Podziękowano: 57 razy
Kontaktowanie:

Postautor: marek_c4 » 4 mar 2018, o 09:55

:approve:
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
olafd
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 23
Rejestracja: 15-02-2018
Lokalizacja: Zgierz LA

Postautor: olafd » 4 mar 2018, o 10:41

Czarna Osa. Piekne cacko. Zazdraszczam :)
Goblin Urukay Comp, Hirobo Eagle3, Trex 700nitro DFC, etc
Awatar użytkownika
SeKLeS
Lider forum...
Posty: 1860
Rejestracja: 26-09-2014
Lokalizacja: Riom (Francja)
Podziękował: 29 razy
Podziękowano: 135 razy

Postautor: SeKLeS » 4 mar 2018, o 10:44

Czego to ludzie po piwnicach nie trzymają... Miałem okazję odwiedzić to magiczne miejsce i heli ze zdjęcia to tylko jeden z wielu sprzęciorów wartych uwagi :)
Za co krzywo patrzy na mnie kobieta:
ReX 500EFL 3GX vel ŚPIOCH
Protos Mini vel... Miniak?
Protos Pincet
Extra 260 PA vel WiDmO
Reactor vel Papierzak
F16 - w budowie
Aurora 9
Awatar użytkownika
Sulim
Stały bywalec...
Posty: 191
Rejestracja: 28-07-2015
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 12 razy

Postautor: Sulim » 4 mar 2018, o 12:22

Zacny model. I co ciekawe, o ile się nie mylę, do dzisiaj można kupić części do Hirobo. Wprawdzie ceny łeb urywają, ale są.
Idę odkurzyć mojego Airskippera
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 4 mar 2018, o 15:14

Dzięki wszystkim doceniającym urodę tego klasyka (żeby nie powiedzieć zabytku). Z częściami faktycznie jest całkiem dobrze. Ja kupuję w rcjapan.net . Poniżej lista czynności, które chcę zrobić przy modelu w ramach przywracania go do stanu lotnego:
- czyszczenie całego modelu i ewentualnie wymiana naklejek - te, co są, mogą nie przetrwać czyszczenia;
- ogarnięcie tematu zasilania avioniki (jest już tu na forum oddzielny temat);
- wymiana odbiornika - do sterowania tego modelu używałem nadajnika Futaba 9 CP na pasmo 35 MHz, obecnie to radio ma założony moduł Futaba TM-8 FASST 2,4 GHz i jest moim nadajnikiem rezerwowym, we Freyce będzie założony odbiornik Frsky TFR8SB FASST (już zamówiony);
- wymiana instalacji paliwowej - wszystkie wężyki;
- ocena stopnia zużycia silnika - kompresja jest dobra więc nie powinno być problemów, silnik był konserwowany olejem "after run", prawdopodobnie (na 95%) wymiana łożysk i wymiana świecy;
- sprawdzenie sprzęgła odśrodkowego;
- sprawdzenie łożyska jednokierunkowego;
- sprawdzenie bicia na końcu wałka rozruchowego;
- sprawdzenie i ewentualna wymiana paska napędu ogona;
- przegląd ślizgacza i łożyskowania okuć wirnika ogonowego;
- ocena stanu i ewentualna wymiana wszystkich łożysk;
- sprawdzenie okablowania;
- sprawdzenie działania żyroskopu i serwa ogonowego;
- sprawdzenie czujnika obrotów i governora;
- sprawdzenie wszystkich serw;
- sprawdzenie geometrii flybara;
- sprawdzenie wyważenia i torowania łopat;
- sprawdzenie wszystkich ustawień po stronie nadajnika dotyczących tego modelu (krzywe, endpointy, duale, expotencjale i inne pierdoły).
Jeśli widzicie, że pominąłem coś istotnego - piszcie, proszę.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
Sulim
Stały bywalec...
Posty: 191
Rejestracja: 28-07-2015
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 12 razy

Postautor: Sulim » 4 mar 2018, o 17:51

Jestem Ciekawy ile Ci wyjdzie w wadze, gotowy do lotu.
Powinien być chyba oddzielny dział- KLASYKI. Trochę tych Thunder Tigerów, Calibrów, Hirobo, JR leży u ludzi po szafach.
Mogły by jeszcze polatać.
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19702
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1783 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 4 mar 2018, o 18:56

Podlinkujcie z 5 wątków z klasykami to machniemy dla nich dział :)
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 23 mar 2018, o 12:55

Dziś odbieram z poczty odbiornik. Z rcjapan.net idą łożyska silnika, pasek napędu ogona i komplet naklejek. Udało się domyć łopaty główne. Z myciem modelu jest większy problem. Jak pisałem leżał jakiś czas w magazynie u mnie w pracy. Niestety czasami w pobliżu koledzy malowali jakieś drobiazgi farbami w sprayu. Całość jest dość dokładnie pokryta warstewką syfu w postaci kurzu zmieszanego z farbami - dobrze to widać na zdjęciu z pierwszego postu przedstawiającym tłumik. Idzie to zmyć alkoholem izopropylowym, ale łatwo nie jest. Naklejki tego zabiegu nie przetrwają i dlatego zamówiłem nowe. W przyszłym tygodniu pewnie sprawdzę całą elektrykę i kupię wężyk paliwowy.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 27 mar 2018, o 10:37

Wczoraj zacząłem dłubać przy modelu. Zdjąłem wydech, przewody paliwowe (na razie oprócz ssaków w zbiornikach), stary odbiornik 35 MHz oraz rurkę na antenę. Model z Jeti Max Becem 2 i dwoma pakietami 2S 2200 mAh wyważa się za bardzo na przód - ta opcja zasilania została więc wyeliminowana. Zbindowałem nowy odbiornik i podłączyłem z wyposażeniem modelu. Po podłączeniu zasilania okazało się, że całe wyposażenie po tylu latach żyje i ma się dobrze :banana: . Podobnie silnik - był solidnie zalany olejem, przez kolektor wydechowy cylinder, tłok i pierścień wyglądają OK. Nie widać rys, nadmiernego nagaru, kompresja bardzo dobra. Rozpocząłem odchlewianie mechaniki - tu łatwo i szybko nie będzie :wall: . Tłumika chyba nie da się domyć - raczej go wypoleruję. Z wirnikiem głównym powinno pójść najłatwiej. Jest cały metalowy. Potraktowałem go kiedyś solidnie olejem silikonowym w sprayu i to mu dobrze zrobiło - teraz wystarczy dobrze wytrzeć.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8008
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 27 mar 2018, o 11:12

Ja z tym silnikiem latałem na 2S 1750 - to jest makieta, przecież nie będziesz tym latał godzinami więc nie potrzebujesz dużego pakietu, w razie czego miej dwa czy trzy.
Helikoptery
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 27 mar 2018, o 11:33

Eeee.... chyba pomyłka. Do makiety idzie mechanika Freyki z OS GT15HZ (benzyna), a tu prezentuję przywrócenie do służby swojej pierwszej Freyi nitro. W makiecie mam zasilanie 2S LiFe avionika + 2S LiPo zapłon. Tu, ze względu na wiekowe wyposażenie ma być zasilanie 4 cele NiCd/NiMh lub odpowiednik. Przy 5 celach dym wylatywałby nie tylko z wydechu :rotfl2: . Mam jeszcze graty do złożenia 3 Freyi :dance: jako platformy benzynowej do zapoznania się z FBL Futaby CGY750. Przez te kilkanaście lat trochę mi się tych gratów Hirobo nazbierało.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8008
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 27 mar 2018, o 12:24

a, sorry - tym bardziej 1x1750 wystarczy - latam tak Goblinem 540
Helikoptery
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16174
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1737 razy
Podziękowano: 1014 razy

Postautor: aikus » 27 mar 2018, o 23:19

Coraz ciekawiej się tu robi :thumb:

Ja dołączę do klasyków za 10 lat, jak nadal będę starą X7'. latał :>
Ale dla Maszyn Grabcia przydałby się wtedy dział "Retro" ;)
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 28 mar 2018, o 12:44

Może być "Retro", a może "Pracownia rekonstrukcji zabytków" lub "Archeo" hmm :lol: .
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 30 mar 2018, o 08:10

Wczoraj sprawdziłem dostępność wężyków paliwowych w modele.sklep.pl - do wyboru, do koloru. Po robocie pojechałem do sklepu stacjonarnego i... :gas: - sklep zlikwidowany :wall: . Po powrocie do domu postanowiłem trochę przy Freyce podłubać. Zdjąłem łopaty, głowicę z wałem, łożyskiem jednokierunkowym i zębatkami. Dzięki temu uzyskałem możliwość wyciągnięcia armatury ze zbiornika głównego bez rozbierania ramy. Przy okazji wyszło, że dolne, dodatkowe łożysko wału nie do końca jest w osi z pozostałymi dwoma. Trzeba będzie to poprawić. Dobrałem się do silnika. W środku wygląda na tyle dobrze, że na razie nie będę go wyciągał. Zamówione łożyska zostaną w zapasie. Równie dobrze wygląda wężyk ssaka w zbiorniku wyrównawczym - gdybym miał taki cienki to pewnie bym wymienił, na razie zostanie stary. Łożyska wału głównego i łożysko jednokierunkowe są OK. W modelu są widoczne ślady korozji, ale tylko na niektórych śrubach i kilku popychaczach. Myślę, że da się to doczyścić. Poniżej kilka fotek z mojej wczorajszej działalności.
Freya_01.jpg

Freya_02.jpg

Freya_03.jpg

Freya_04.jpg

Freya_05.jpg

Freya_06.jpg

Freya_07.jpg

Freya_08.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16174
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1737 razy
Podziękowano: 1014 razy

Postautor: aikus » 30 mar 2018, o 10:13

Echh... ten widok otwartej skrzyni korbowej...
To jest nie do porównania z niczym jednak...
Coś te spaliny w sobie mają...
Awatar użytkownika
Sulim
Stały bywalec...
Posty: 191
Rejestracja: 28-07-2015
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 12 razy

Postautor: Sulim » 31 mar 2018, o 11:14

Grabcio, a przycinałeś plastikowy tunel pod głowicę OS'y, co by ją wyeksponować ??

Po świętch zabieram się za mojego Airskippera, więc dołączę do klubu Archeologów.
Poza tym, Governor :thumb:
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16174
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1737 razy
Podziękowano: 1014 razy

Postautor: aikus » 31 mar 2018, o 11:24

Sulim pisze:Poza tym, Governor :thumb:


Dla niezaznajomionych z tematem to brzmi jak jakieś specyficzne gwarowe pozdrowienie.
Coś jak "Poza tym - bądź zdrów! :thumb: " albo "Poza tym darz bór! :thumb: "

Governor!! :thumb:

Wróć do „Pozostałe marki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości