XL Glider Plane z Lidla

Nie masz pomysłu gdzie pogadać o swoim samolocie? Pisz tu. Wojtek posprząta...
Awatar użytkownika
Artu
Fochmen
Posty: 3469
Rejestracja: 09-01-2011
Lokalizacja: 52°38'25''N, 20°56'31''E
Podziękował: 163 razy
Podziękowano: 414 razy

Postautor: Artu » 1 cze 2018, o 09:50

Dzisiaj o 9 było jeszcze 5szt "szaraków" w ĆwierćTusku :thumb:

I teraz mam dwa :juppi:

IMG_20180601_114514_crop.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdrawiam, Artur
"...rzeczy niemożliwe do zrobienia robią ci, którzy o tym nie wiedzą"
Awatar użytkownika
Artu
Fochmen
Posty: 3469
Rejestracja: 09-01-2011
Lokalizacja: 52°38'25''N, 20°56'31''E
Podziękował: 163 razy
Podziękowano: 414 razy

Postautor: Artu » 1 cze 2018, o 20:20

No dobra, mam silniki DYS BE1806 2300KV, i nie zawaham się ich użyć ze śmigłami 5030 :grin2:
Zastanawiam się, czy serwa Turnigy™ TGY-1600A wytrzymają hmm Mam zamiar zrobić "lotki" z całych skrzydeł, tak jak jest to wielokrotnie pokazane na YT...
Pozdrawiam, Artur
"...rzeczy niemożliwe do zrobienia robią ci, którzy o tym nie wiedzą"
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 1 cze 2018, o 20:40

Artu pisze:Dzisiaj o 9 było jeszcze 5szt "szaraków" w ĆwierćTusku :thumb:

I teraz mam dwa :juppi:

IMG_20180601_114514_crop.jpg

To dobrze, bo o 10:30 już nie było wcale. Kupiłem (pośredniio, umyślnego posłałem) syskie ctery, dla Miruuu, Piotra_T, jeszcze jednen umyślny sam se kupił i ten czwarty też, żeby nie ostał się samiuteńki biedaczek... Jak ktoś chce, to czeka na nowego, wspaniałego właściciela i jakiś kosmiczny wypas ;) .
Szczęśliwym zdobywcom tych wielkich trofeów szczerze gratulujemy :D .
Malowanie (konieczne :masakra: ) wg. koncepcji własnych :lol: .
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
gusto
Elita forum...
Posty: 755
Rejestracja: 11-08-2016
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 10 razy

Postautor: gusto » 2 cze 2018, o 15:22

Jakiś czas temu kupiłem coś podobnego na BG.
Ale okazuje się że jest mniejszy niż te lidlowe.
Chyba wszystkie wyprzedali bo już nie mogę znaleźć go w ofercie. :)
Wymiary ma takie: 47 długości,48 szerokość,12 wysokość, waga kita 50g
Myślałem że setup do elektryfikacji wezmę sobie na wzór waszych ale jednak będę musiał mieć coś lżejszego. hmm
Myślałem o czymś takim:
Motorek 1306 4000kv
Esc 6A
Bateria 450 mAh 2s
Jak myślicie będzie dobrze?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Protos 380 | X360 | Diatone R349 |

Taranis X9D SE
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 2 cze 2018, o 18:28

Będzie dobrze. Choć on fajnie lata szybko i zastanaowilbym się nad 400 3s, przy pozostałym setupie bez zmian :)
Awatar użytkownika
marek_c4
Lider forum...
Posty: 1956
Rejestracja: 23-10-2014
Lokalizacja: Swarzędz
Podziękował: 18 razy
Podziękowano: 57 razy
Kontaktowanie:

Postautor: marek_c4 » 2 cze 2018, o 19:35

gusto pisze:Jakiś czas temu kupiłem coś podobnego na BG.
Ale okazuje się że jest mniejszy niż te lidlowe. ...

Maciej - może kup od razu taki medelik
https://sklep.modelarnia.pl/p5092,fox-1 ... aw-rc.html
Mi Fox bardzo się podoba ... ;)
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
gusto
Elita forum...
Posty: 755
Rejestracja: 11-08-2016
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 10 razy

Postautor: gusto » 2 cze 2018, o 19:55

No wiem fajny. :)
Tylko że duży i tylko we Wrześni będę mógł polatać.
I jeszcze jedna rzecz za tą kasę to mam dwa pakiety do 500tki. :)
A ten kit już mam i biedny leży na półce. :)
Protos 380 | X360 | Diatone R349 |

Taranis X9D SE
Awatar użytkownika
gusto
Elita forum...
Posty: 755
Rejestracja: 11-08-2016
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 10 razy

Postautor: gusto » 2 cze 2018, o 21:49

miruuu pisze:Będzie dobrze. Choć on fajnie lata szybko i zastanaowilbym się nad 400 3, przy pozostałym setupie bez zmian :)

Jesteś pewien? A nie będzie za ciężki .Tu walczymy o każdy gram. :D
Protos 380 | X360 | Diatone R349 |

Taranis X9D SE
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 2 cze 2018, o 21:53

2S A 3S to z 10-15 gram roznicy.
Tyle możesz zaoszczędzić dobrze klejac ;)

Osobiście jestem pewien :)

One fajnie latają w miarę wolno jak są super lekkie. A dając silnik już takie nie sa. Natomiast jako małe przecinaki dają sporo frajdy. Oczywiście kto co lubi, ale akurat tych gramów z pakietu bym się nie obawial.

Niewiele trzeba zrobić żeby były małe i sztywne. Choć wiadomo, lepiej mieć dużego i sztywnego.
Awatar użytkownika
gusto
Elita forum...
Posty: 755
Rejestracja: 11-08-2016
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 10 razy

Postautor: gusto » 2 cze 2018, o 22:17

Eeech. :?
To chyba sobie odpuszczę ta przeróbkę. :oops:
Za słaby pilot jestem na szybkie małe wycinaki.
Chyba muszę mieć coś o rozpiętości 1,5-2 m.
Coś takiego jak Marek polecał.
Protos 380 | X360 | Diatone R349 |

Taranis X9D SE
Awatar użytkownika
Piotr_T
Elita forum...
Posty: 1278
Rejestracja: 13-06-2017
Lokalizacja: Józefosław
Podziękował: 70 razy
Podziękowano: 94 razy

Postautor: Piotr_T » 2 cze 2018, o 22:26

Lidlolek w wersji rzutek został oblatany. Młoda latała z nim przez cały wieczór ;-). Po w miarę symetryczym złożeniu poleciał poprawnie, choć przy małej prędkości ma tendencję do nurkowania. Jutro sprobuję nieco dociążyć mu ogon i powinien już całkiem ladnie się "ślizgać". Pianka z której go zrobiono do betonowych nie należy, konieczne będą wzmocnienia, ale kreciki które zaliczył nie zostawiły na niej żadnego śladu. Trzeba więc będzie zastanowić się nad setupem i sposobem sterowania (lotki, SK, SW czy bez SK, albo może bez lotek, tylko SK i SW). Na 99,9% bedę go chciał zrobić w wersji light & slow, więc setup będzie na 2S (tak mi chodzą po głowie 2 niebieskie lipole od V977 :-) ).
Jeszcze raz dziękuję Andrzejowi za poświęcenie czasu i zakup modelu.

Pozdrawiam,
Piotr.
Wirniki - XL Power 550, Protos Mini 325 3S, OMP Hobby M2 EXP
Skrzydła - Zeta Wing-Wing Z-84 2S, LIDL EDF 2S
FlySky FS-I6X
Awatar użytkownika
Artu
Fochmen
Posty: 3469
Rejestracja: 09-01-2011
Lokalizacja: 52°38'25''N, 20°56'31''E
Podziękował: 163 razy
Podziękowano: 414 razy

Postautor: Artu » 3 cze 2018, o 06:26

Piotr_T pisze:Jutro spróbuję nieco dociążyć mu ogon i powinien już całkiem ładnie się "ślizgać".

Jak odetniesz kabinkę, to czeka tam taka niespodzianka :rotfl2:

IMG_20180603_071714m.jpg

Śruba M10 o wadze 40g :mrgreen:

IMG_20180603_071744m.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdrawiam, Artur
"...rzeczy niemożliwe do zrobienia robią ci, którzy o tym nie wiedzą"
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 3 cze 2018, o 06:57

Jak już oglądasz po korektach, daj znaka w którym miejscu wychodzi środek ciężkości.
Awatar użytkownika
Piotr_T
Elita forum...
Posty: 1278
Rejestracja: 13-06-2017
Lokalizacja: Józefosław
Podziękował: 70 razy
Podziękowano: 94 razy

Postautor: Piotr_T » 3 cze 2018, o 22:51

miruuu pisze:Jak już oglądasz po korektach, daj znaka w którym miejscu wychodzi środek ciężkości.

Wyszedłem z założenia teoretycznego, że poprawnie wyważony samolot (szybowiec) ma mieć SC w +/- jednej trzeciej długości centropłata licząc od stony krawędzi natarcia skrzydła. I mój egzemplarz prawie tak ma - podparty w punktach odległych o 53 mm od krawędzi natarcia (owe 33%) wykazuje niewielkie opadanie na ogon. Załadowanie 6 podkładek M5 w szczeliny kabinki od jej przedniej strony (to miałem pod ręką :-) ) usunęło ten efekt - nie wiem, ile te podkładki ważyły, ale wiele tego nie było, myślę, że 2-3 gramy. Problem jest inny - moja sztuka ma niezbyt korzystne ustawienie kąta statecznika poziomego względem skrzydła. Gdy podgiąłem ogon ku górze i usunąłem podkładki, to udało mi się uzyskać prawie poprawny lot ślizgowy, choć i tak przy małej prędkości nadał nieco przepadał na dziób (nurkował). Nie jest więc dobrze. Dołożenie 2 nakrętek M6 na ogon (ok. 10 gr.) znacznie poprawiło zachowanie się szybolka, ale to chyba nie była dobra droga, bo problem złych katów nadal istnieje i przy większej prędkości nadal będzie do d... . Z nakrętkami na ogonie (przyłapane taśmą) SC przesunął się do tyłu na ok. 60-65 mm (prawie połowa, trudno było zmierzyć - pomiar w plenerze). Wniosek dla mnie jest taki, że przy usztywnianiu trzeba będzie skorygować kąty statecznika poziomego (lub skrzydła).

Pozdrawiam,
Piotr.
Wirniki - XL Power 550, Protos Mini 325 3S, OMP Hobby M2 EXP
Skrzydła - Zeta Wing-Wing Z-84 2S, LIDL EDF 2S
FlySky FS-I6X
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 3 cze 2018, o 23:58

Piotr_T pisze:Jeszcze raz dziękuję Andrzejowi za poświęcenie czasu i zakup modelu.

Spoko, nie ma za co - dało się tak logistycznie zgrać, że ten czas to jedna rozmowa tel. z Jackiem (to "umyślny" - kierowca rączego Mesia ;) ) i jeszcze bonusy-pożytki z tego wynikły... Umyślny też stał się szczęśliwszy o jedno posiadanie :D
Proponowałbym na początek tylko SK i SW, lotki zostaw na zaś. Silniczek 1806 będzie już ciut za duży dla zgłoszonych przez Ciebie oczekiwań, ale poszperam w przydasiach - mam (miałem?) chyba coś odpowiedniejszego. Dualsky robił malutkie silniczki zintegrowane z ESC dla oszczędności ciężaru przewodów i złącz, taki na 2S byłby w sam raz.
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
Piotr_T
Elita forum...
Posty: 1278
Rejestracja: 13-06-2017
Lokalizacja: Józefosław
Podziękował: 70 razy
Podziękowano: 94 razy

Postautor: Piotr_T » 4 cze 2018, o 21:34

Poszukałem, pomyślałem i... jest pierwsza seria pytań ;-)

1. Wychodzi mi, że będę potrzebował silnik ok. 2000 KV, ok. 300g ciągu, ok. 60W mocy na 2S. Nie za wiele takich, ale coś jest. Do tego ESC 20A z BEC 5V / 2A (trochę rozwojowo). Może być?
2. Śmigło chciałbym składane, ale... takie są dość drogie i nie ma ich za wiele. Poza tym zagadką jest dla mnie jego rozmiar (no dobra... wiem, że dobiera się je do silnika i reszty modelu)
3. Wyczytałem, że powierzchnia steru wysokości ma wynosić 30% powierzchni całego statecznika, a steru kierunku przy braku lotek nawet 50%. Prawda ci to?
4. Na 99% będę robił tylko usterzenie na ogonie. Multiplexy na początkujących też lotek nie mają, a ich dorobienie to nie taki duży problem (trzymając się słów Profesora Krecika)
5. Jak usztywnić elementy? Skrzydła i stateczniki chyba dość prosto - wklejonym płaskownikiem węglowym, ale ogon... tą samą metodą, czy też próbując zaaplikować do środka pręt lub rurkę z tegoż materiału (IMHO spora szansa, że się to nie uda). W przypadku ogona jest o tyle gorzej, że usztywnienie powinno również lekko zadrzeć go do góry.
6. Serwa chcę osadzić w belce ogonowej - od steru wysokości z boku, od steru kierunku z góry. Miejsca powinno starczyć, tym bardziej, że przesadnie wielkie nie będą (chyba że to kiepski pomysł).
7. Na co kleić węgle, łoże silnika? UHU-Porkiem?

Zaczynam więc szukać i kompletować elementy wyposażenia...

Pozdrawiam,
Piotr.
Wirniki - XL Power 550, Protos Mini 325 3S, OMP Hobby M2 EXP
Skrzydła - Zeta Wing-Wing Z-84 2S, LIDL EDF 2S
FlySky FS-I6X
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 5 cze 2018, o 00:48

ad 1. Właśnie o takim pisałem. Jeszcze nie szukałem, bo mam urwanie ja... znaczy głowy z robotą.
ad 2. Za ciężkie do takiego silniczka, weż na początek zwykłą "pomarańczkę" GWS - nie kupuj, dam Ci
ad 3. To nie jest żadna reguła, zależy od całej reszty płatowca. Tutaj SW zrób 30...35%, a SK 35...40%
ad 4. Tak mały i lekki samolocik będzie wystarczająco zwinny na samym SK. Do nauki i naprawy korzystniejszy będzie bez lotek.
ad 5. Płaszczyzny płaskownikiem, ogon cienkościenną rurką węglową. Elapor daje się łatwo drążyć bez skrawania (bez ubytku materiału) nawet na duże głębokości (800 mm i więcej) i dokładnie, także nieprostoliniowo. Jak wygniesz ogonek i wydrążysz prosto, to po wetknięciu rurki węglowej zostanie taki wygięty (w przybliżeniu, dziesiąte mm nie grają tu roli). Sposobu drążenia nie opiszę, bo to długo a póżno jest trochę - lepiej pokazałbym na żywo.
ad 6. Będzie kłopot z wyważeniem, daj serwa gdzieś tuż za skrzydłami i cienkie bowdeniki do sterów.
ad 7. Uhuporkiem - jeżeli na długo szacujesz eksploatację, na cyjaka - jeżeli na krótko. Cyjaka traktuję jako środek pomocniczy (trzecia ręka do przytrzymania czegoś tam) lub dorażny, bo kruszeje samoistnie i odspaja się od powierzchni. Dobrze klei i wypełnia też pianka montażowa, ale taka lepsiejsza (den Braven czy jakoś tak...). Kruszeje dopiero po roku - dwóch. Bezkonkurencyjny jest klej do szyb samochodowych, ale jest drogi w użyciu - trzeba szybko zużyć cała tubę, bo i tak stanie na dębowo w krótkim czasie (2 tygodnie do pół roku, to zależy od wielu czynników, głównie szczelności ponownego zamknięcia tuby).

O skłonie i wykłonie silnika nie zapomnij. Skłon tutaj gdzieś tak 2,5...3 stopnie, wykłon podobnie. Zostaw możliwość dotrymowania tego, np. podkładkami pomiędzy łożem a silnikiem.
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 5 cze 2018, o 03:32

Ad 4. Rób od razu z lotkami. Chwila roboty a będziesz miał model znacznie prostszy do latania.
Awatar użytkownika
Piotr_T
Elita forum...
Posty: 1278
Rejestracja: 13-06-2017
Lokalizacja: Józefosław
Podziękował: 70 razy
Podziękowano: 94 razy

Postautor: Piotr_T » 5 cze 2018, o 22:48

Dzięki za podpowiedzi.

Pomysł z bowdenami może nie byłby zły, bo byłoby mniej przeróbek usterzenia ogonowego (mógłbym dać dwa bowdeny z jednego serwa na obie strony SW i trzeci na drugie serwo i SK i nie bawić się w poprzeczkę łączącą połówki SW i podcinania / wycinania stateczników), ale boję się, że to spartaczę, no i mam wrażenie, że jak na klasę modelu, to jest to rozwiązanie trochę zbyt "profi". Popatrzyłem i wydaje mi się, że założenie dwóch serw 5g sklejonych tyłkami do siebie i osadzenie ich poziomo we wspólnej dziurze na belce ogonowej tuż przed statecznikiem pionowym będzie całkiem OK - linii kadłuba mocno nie zakłócą i nie osłabią go zbyt mocno, a popychacze do sterów będą krótkie i łatwe do założenia. Wyważenie też nie powinno na tym mocno ucierpieć, bo dziób będzie wyraźnie cięższy, niż obecnie. Dla potrzeb lotek rozważam serwa 3,7g podłączone na kablu "Y", choć mógłbym też "wmiksować" sobie kolejny kanał do obsługi drugiej lotki (pytanie, co lepsze?). Serwa na lotki i ogon powinny wydolić, bo na takich latają poprzerabiane lidlolki opisane na forum pfmrc.pl. SIlnik i ESC też już teoretycznie mam wybrane. Pewnie będzie jeszcze sporo pytań, m.in. z czego i jak zrobić łoże silnika, ale generalnie koncepcja zaczyna nabierać kształtów :-). No i obawy mam co do stałego śmigła zamocowanego na dziobie, czy nie będzie jednorazowe (jeden lot = jedno śmigło ;-) ).

Pozdrawiam,
Piotr.
Wirniki - XL Power 550, Protos Mini 325 3S, OMP Hobby M2 EXP
Skrzydła - Zeta Wing-Wing Z-84 2S, LIDL EDF 2S
FlySky FS-I6X
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 5 cze 2018, o 23:19

Piotr_T pisze: obawy mam co do stałego śmigła zamocowanego na dziobie, czy nie będzie jednorazowe (jeden lot = jedno śmigło ).

Wynalazek na gumce pewnie znasz ? Prop-saver się takie cuś nazywa, śmigło mocowane gumką. Trudno złamać. Śmigło na zwykłej piaście stałej, które nie wiruje przy "lądowaniu" też zwykle przeżywa.
Tylko dużo gumek kup na zapas, bo pękać lubią ;) .
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...

Wróć do „Trenery, parkflajery i inne...”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość