Pierwszy lot XL380

Znajdziesz tu również Protosy MSH...
Awatar użytkownika
kris
Stały bywalec...
Posty: 117
Rejestracja: 16-12-2019
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 5 razy

Postautor: kris » 29 lip 2020, o 20:11

Dzisiaj po raz pierwszy oblatałem swój po raz pierwszy złożony model śmigłowca.
Tutaj wielkie dzięki dla PiotrS za pomoc ze złożeniem oraz bardzo pozytywne rozwiązanie problemu reklamacji :-)

Lot był bardzo krótki, bo zależało mi na sprawdzeniu czy wszystko ok. I ogólnie jest ok, mam tylko takie 2 rzeczy do wyjaśnienia:
* Ogon ucieka mi w prawo. Jest tak zarówno przed startem podczas rozkręcania wirnika (skokowo), jak i podczas lotu (bardziej płynnie).
* Reakcja ogona na drążek jest bardzo mocno. Praktycznie jak sprawdzałem na wyłączonym modelu, to serwo nawet przy małym wychyleniu drążka chodzi zawsze na 100% zakresu. A zakres serwa w Brain-ie ustawiłem raczej dobrze.

Mam kiepskiej jakości film. Ale tam jeszcze przed startem widać jak ucieka mi ogon. A podczas lotu też ma takie ucieczki. Gdy ogon w prawo to model, gdy w lewo to moja korekcja.
https://www.youtube.com/watch?v=UvqUU-6KztY

Ma ktoś może jakiś pomysł z czego to może wynikać?
FBL to Brain

Z góry dziękuję za wszelkie sugestie.
pozdrawiam
Krzysztof

Kraken 580, Goblin Buddy, XL380, Blade 230s
Spektrum DX8 G2
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19689
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 29 lip 2020, o 20:38

Na razie tak krótko dla orientacji:

1. Szybkość ogona - zmniejsz tail rotational speed

Obrazek

2.ucieczka ogona - czy slisgacz chodzi mega luźno? Sprawdź zdejmując popychacz z serwa i poruszaj nim. Ogon powinien zmieniać się lekko i bez oporów.
Jeśli tu będzie ok, przejdziemy do ustawień braina.
Awatar użytkownika
mikegsx400
Lider forum...
Posty: 1882
Rejestracja: 01-10-2014
Lokalizacja: Pruszków/W-wa
Podziękował: 133 razy
Podziękowano: 163 razy

Postautor: mikegsx400 » 29 lip 2020, o 22:31

Na końcu 12 i początku 13 strony tematu o XLu, masz poradę która powinna pomóc.
"...możesz być znacznie szybszy, nie myśl o tym, po prostu to zrób!"
Awatar użytkownika
kris
Stały bywalec...
Posty: 117
Rejestracja: 16-12-2019
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 5 razy

Postautor: kris » 30 lip 2020, o 07:39

Dzięki za podpowiedzi!
Rzeczywiście ogon chodzi trochę ciężko i zauważyłem to już podczas składania. Myślałem, że tak ma być i że dlatego na ogon stosuje się większe serwo.
Poprawię to w tym tygodniu i dam znać jakie będą tego efekty.

Sprawdzę też "tail rotational speed". Co prawda mam tam ustawienia fabryczne, ale na pewno warto to sprawdzić. Zakładam, że ta wartość 430 jest pewnym punktem odniesienia. Zrobię to jednak po poprawkach w ogonie, by nie robić 2 zmian na raz :-)
pozdrawiam
Krzysztof

Kraken 580, Goblin Buddy, XL380, Blade 230s
Spektrum DX8 G2
Awatar użytkownika
Carson
Faraon
Posty: 2201
Rejestracja: 22-05-2018
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Podziękował: 281 razy
Podziękowano: 112 razy

Postautor: Carson » 30 lip 2020, o 07:48

Nie musisz sie domyslac co oznacza dana wielkosc w rotational speed ;) 360 oznacza, ze jak dasz lewy drazek na maxa w lewo/prawo to helik wykona jeden pelny obrot w ciagu 1s. Zeby sprawdzic czy mechanika ogona dziala tak jak nalezy to odepnij popychacz od serwa i poruszaj nim. Musi dzialac ultra plynnie i lekko ;)
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19689
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 30 lip 2020, o 07:57

Brak płynnosci może wynikać z ramienia, które steruje slisgaczem. Przyjrzyj się czy jest na pewno równe. Te plastikowe często wymagają korekty. Np. w mini protosie nawet w instrukcji było podane żeby delikatnie podgrzać i wyrównać w czasie ustawień. Ja swój również lekko naginałem. W innych helikopterach z plastikiem też, czasem je przy okazji łamiąc... więc... ostrożnie :)
Awatar użytkownika
kris
Stały bywalec...
Posty: 117
Rejestracja: 16-12-2019
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 5 razy

Postautor: kris » 30 lip 2020, o 10:48

Carson pisze:Nie musisz sie domyslac co oznacza dana wielkosc w rotational speed ;) 360 oznacza, ze jak dasz lewy drazek na maxa w lewo/prawo to helik wykona jeden pelny obrot w ciagu 1s. Zeby sprawdzic czy mechanika ogona dziala tak jak nalezy to odepnij popychacz od serwa i poruszaj nim. Musi dzialac ultra plynnie i lekko ;)


Tak. To, że jest to ilość stopni na sekundę, to już wiedziałem. Nie byłem jednak pewien jakie wartości się ustawia. Ja u siebie ma w trybie 2 380 deg/s i w trybie 3 430 deg/s. A teraz przyszło mi do głowy by sprawdzić w symulatorze i tam latam na 550 deg/s.
Więc Protos powinien raczej mulić.
Nie mniej, na pewno muszę poprawić konstrukcje ogona. Może to z tego będą się brały wszystkie te problemy
pozdrawiam
Krzysztof

Kraken 580, Goblin Buddy, XL380, Blade 230s
Spektrum DX8 G2
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19689
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 30 lip 2020, o 10:54

Myślę, że okolice 400 to dobry punkt wyjścia żeby metodą prób zweryfikować swoje preferencje. Możesz sobie dodatkowo zwiększyć expo - czyli mniejsza czułość drążka w okolicy neutrum - co pozwoli Ci delikatniej oprerować ogonem z zachowaniem możliwości szybkiego nawrotu.
Natomiast zakresy, októrych wspomniałeś masz ustawione prawdopodobnie prawidłowo. Nawet lekki ruch drąga na ziemi spowoduje że slisgacz dotrze do końca - to prawidłowa reakcja.

Sprawdź przy okazji czy w skrajnych wychyleniach ogona nie trzeszczy serwo - to będzie oznaczało że slisgacz naciska na na elementy, które z nim graniczą -a dobrze zostawić tam mikro przestrzeń - z pół mm.
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1286
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 81 razy
Podziękowano: 74 razy

Postautor: Adam12 » 30 lip 2020, o 13:53

kris pisze:...Nie mniej, na pewno muszę poprawić konstrukcje ogona. Może to z tego będą się brały wszystkie te problemy

Ramię ślizgacza jest krzywe. Do tego paskudnie miękkie więc endpointy serwa ogonowego ustaw uważnie - serwo pcha, ślizgacz stoi, a ramię wygina się.
XL Power 380; Volantex Saber; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 30 lip 2020, o 13:56

Adam, a Ty już swoim latasz?

Ramię aluminiowe od P380 pasuje do XL380, tylko nie jest tanie.
Kilka sztuk przyjdzie w przesyłce, które jest aktualnie w odprawie.
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19689
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 30 lip 2020, o 14:02

To poproszę o rezerwację jednego dla mnie.
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1286
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 81 razy
Podziękowano: 74 razy

Postautor: Adam12 » 30 lip 2020, o 18:22

PiotrS pisze:Adam, a Ty już swoim latasz?

Ramię aluminiowe od P380 pasuje do XL380, tylko nie jest tanie.
Kilka sztuk przyjdzie w przesyłce, które jest aktualnie w odprawie.

Coś zaczynam. Na razie muszę Braina 1 podmienić na innego, bo do szału mnie doprowadza wpinanie BT od strony silnika (Brain na podłodze).
Ramię pomyślę. To jest to - MSH41168 czy coś innego ? Nie wiem co mają koledzy, którzy udostępniali filmy, widziałem tam dość szybkie loty tyłem. Jeśli standartowe ramię trzyma to OK. Bo w X3 czy T470 są sztywniejsze.
XL Power 380; Volantex Saber; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19689
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 30 lip 2020, o 18:27

Nie możesz go tam zostawić na stałe?
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1286
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 81 razy
Podziękowano: 74 razy

Postautor: Adam12 » 30 lip 2020, o 18:30

Don Mirson pisze:Nie możesz go tam zostawić na stałe?

Mam jeden z tych starych czarnych BT i działa. Mam też dwa te nowe przezroczyste i oba zdechły. Trzeciego nie kupię :) W sumie ciekaw jestem czy między Brain 1 i 2 są jakieś różnice prócz logów ?
XL Power 380; Volantex Saber; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 30 lip 2020, o 18:33

[quote="Adam12"
Ramię pomyślę. To jest to - MSH41168 czy coś innego ? Nie wiem co mają koledzy, którzy udostępniali filmy, widziałem tam dość szybkie loty tyłem. Jeśli standartowe ramię trzyma to OK. Bo w X3 czy T470 są sztywniejsze.[/quote]

dwie osoby tylko znam które mają alu ramię
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1286
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 81 razy
Podziękowano: 74 razy

Postautor: Adam12 » 30 lip 2020, o 18:36

PiotrS pisze:dwie osoby tylko znam które mają alu ramię
Hosse ?
Po ile przewidujesz te aluramionka ?
XL Power 380; Volantex Saber; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 30 lip 2020, o 18:52

XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
kris
Stały bywalec...
Posty: 117
Rejestracja: 16-12-2019
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 5 razy

Postautor: kris » 4 sie 2020, o 20:24

Poprawiłem ogon, tak, że chodzi bez oporów.
Nie mniej dalej podczas lotu model obraca się przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Nie jest to może jakieś szybkie, pewnie w ~20 sekund robi pełen obrót.
Dodatkowo raz czy drugi zdarzały mi się delikatne drgania ogona.
Czy dobrze rozumiem, że powinienem to wyregulować zwiększająć wartość Integral w PID. Wartość Proportional chyba nie powinienem zmieniać, biorąc pod uwagę, że czasami łapie lekkie drgania
Czy może jest to kwestia mechaniki?

Może zapytam jeszcze: Czy podłoże na którym stoi model, musi być super równe? Czy jak jest lekkie pochylenie to możliwe, że brain źle się inicjalizuje?

Z góry dziękuję za wszystkie sugestie.
pozdrawiam
Krzysztof

Kraken 580, Goblin Buddy, XL380, Blade 230s
Spektrum DX8 G2
Awatar użytkownika
Piotr_T
Elita forum...
Posty: 1278
Rejestracja: 13-06-2017
Lokalizacja: Józefosław
Podziękował: 70 razy
Podziękowano: 94 razy

Postautor: Piotr_T » 4 sie 2020, o 22:24

Może durne pytanie, ale czy nie masz przypadkiem ogona w trybie Rate?
Bo jeśli jest prawilno w Heading Lock, mechanicznie działa płynnie i jest ustawiony tak, że w trybie kalibracji (w Advanced) w położeniu środkowym orczyk serwa jest prostopadle, a ślizgacz równolegle do belki (co z kolei reguluje się długością popychacza) i prawidłowo ustawione są endpointy (tak, żeby w skrajnych położeniach ślizgacz dochodził do końca, ale zbyt mocno nie napierał na obudowę skrzynki i hub wirnika), to raczej nie ma szans na to, żeby ogon nie trzymał. To znaczy jest, w przypadku o wiele zbyt niskiego gaina. Ja ustawiłem go wejściowo na podane w podpowiedziach Braina 45%, potem na polu zjechałem do 39% i jest OK, ale i tak nigdy nie miałem takich problemów. BTW - ogon w Mini jest identyczny jak w XL 380. W cyzelowanie poszczególnych "składników" PID się nie bawiłem - jak na moje umiejętności nie miałem potrzeby.

Pozdrawiam,
Piotr.
Wirniki - XL Power 550, Protos Mini 325 3S, OMP Hobby M2 EXP
Skrzydła - Zeta Wing-Wing Z-84 2S, LIDL EDF 2S
FlySky FS-I6X
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19689
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 5 sie 2020, o 05:39

Pidow nie ruszaj. Tylko gainem drgania zniweluj. W tym modelu wystarczy, nie trzeba rzeźbić.

Wróć do „XLPower”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość