Pierwsza spalina

Miałeś motorynkę za młodu? To dział dla Ciebie!
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 10 paź 2015, o 20:09

Gajos pisze:Hevi, mam kilkanaście OSów z Japonii i żaden uszczelki tam nie ma. Mam też na przykład trzy różne Thunder Tigery z Tajwanu - to samo. To już 21 wiek. Jeśli silnik wymaga tam uszczelki, to jest po prostu tandetny, źle zaprojektowany albo wykonany niezgodnie z projektem, korpus ma duże odkształcenia termiczne, po prostu dziadostwo. Ale to zdanie moje, i jak każdy mam do niego prawo.


Yamada 56SR i OS 105HZ-R mają uszczelkę tłumika w zestawie fabrycznym, OS 50HZ co prawda nie miał, ale logika podpowiada żeby ją założyć. Szczególnie jeśli popatrzy się na rozkład masy tłumika względem punktów mocowania. W najlepszym przypadku lepsza jedna nadmiarowa uszczelka niż lewe powietrze ssane na złączu. Gajos, zapomnij na chwilę o samolotach z kompaktową zabudową i obejrzyj sobie tłumiki helikopterowe.
Pozdrawiam,
Jacek
Gajos

Postautor: Gajos » 10 paź 2015, o 20:23

AtrJa, a jakie Ty tam lewe ssanie na złączu widzisz... :masakra:

EDIT 12.10.2015 12:44: Hevi, czy przed pierwszym lotem dotarłeś serwa?
Ostatnio zmieniony 12 paź 2015, o 11:48 przez Gajos, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 10 paź 2015, o 20:31

Ssanie na zewnątrz :grin2: Pomijając już spadek ciśnienia w instalacji bo króciec w silnikach bez pompy jest na tłumiku za złączem
Pozdrawiam,
Jacek
Gajos

Postautor: Gajos » 10 paź 2015, o 20:43

A jak sądzisz, jaki przekrój może mieć ewentualna szpara, w stosunku do przekroju rurki wydechowej? Nie doszukujesz się przypadkiem tyci znaczących szczególików zapominając o zjawiskach fundamentalnych? Sorki, nic osobistego. Cackam się z Tobą "jak z Jajkiem"... ;) :piwo2:

EDIT 12.10.2015 12:44: Hevi, czy przed pierwszym lotem dotarłeś serwa?
Ostatnio zmieniony 12 paź 2015, o 11:49 przez Gajos, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 10 paź 2015, o 21:02

Te tycie szczególiki sprawiają że poleci się usyfionym w oleju niewyregulowanym kaszlakiem, który po prostu zgaśnie w locie i tyle :gas:
Pozdrawiam,
Jacek
Gajos

Postautor: Gajos » 10 paź 2015, o 21:04

Mi tam nic nie gaśnie, bo ja latać umiem... :P
A że bardziej syfi, to oczywiście prawda. :thumb:

EDIT 12.10.2015 12:44: Hevi, czy przed pierwszym lotem dotarłeś serwa?
Ostatnio zmieniony 12 paź 2015, o 11:49 przez Gajos, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 10 paź 2015, o 21:07

poza tym przedmuchy na uszczelce topią uszczelkę i tłumik:

Obrazek
Helikoptery
Gajos

Postautor: Gajos » 10 paź 2015, o 21:11

Oczywiście, więc lepiej gdy ich nie ma...
W ASPkach też je pousuwałem i nadałem przylgniom delikatną walcowość. Nie puści ani parki, zakład?
A i chłodzenie lepsze, zakład?

EDIT 12.10.2015 12:44: Hevi, czy przed pierwszym lotem dotarłeś serwa?
Ostatnio zmieniony 12 paź 2015, o 11:49 przez Gajos, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Bartekgazior
Domownik forum...
Posty: 255
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Warszawa- Bielany
Podziękował: 22 razy
Podziękowano: 24 razy

Postautor: Bartekgazior » 11 paź 2015, o 00:30

Robiłem eksperymenty z różnymi uszczelkami, jednak najlepsze są z amelinium. Można nawet takie spotkać w zestawach z tłumikiem, np RJX albo kupić od razu 5 czy 10 chyba sztuk w HK. Najlepsze byłyby pewnie miedziane ;) bo bardziej miękkie i lepsze przewodzenie ciepła. Można posmarować bardzo cienką warstwą żywicy epoxy (patent z instrukcji badziewnych angielskich tłumików westona) Może być nawet Poxipol 5 min. Klej się zapiecze i będzie uszczelniał oraz usztywniał połączenie- jak hermetik. Sprawdzone, choć nie zawsze chce mi się paćkać klejem. Daje się rozłączyć :)

Gajos- możesz się śmiać, ale nawet mała nieszczelność- lekkie poluzowanie tłumika lub puszczenie któregoś z gwintów w tłumiku i przedmuch ma wyraźnie odczuwalny wpływ na pracę silnika. Nawet ostatnio miałem taki przypadek- tłumik uratowałem wstawiając Helicoila M3 :D trochę upierdliwe przy tych rozmiarach gwintu ale dało radę. A silnik? Szczelina była taka, że moooże paznokieć byś wcisnął- nie za duża (bo puścił jeden gwint) a silnik zaczął wyć od zubożonej mieszanki i od razu temp. poszła w górę. Raz, że zaburzało zjawiska falowe w układzie wylotowym, dwa- to co napisał Artja- spada ciśnienie w układzie paliwowym. Poza tym ja nie lubię jak coś tam pierdzi z kolektora ;)
Pozdrawiam, Bartek
Raptor 50 Titan FBL, HK 450 Pro FBL. Samoloty nitro i elektro.
Gajos

Postautor: Gajos » 11 paź 2015, o 01:33

Ja o tyci szczelince, a Ty zaraz o awarii dyskwalifikująco dramatycznej, spowodowanej albo laickim montażem, albo zastosowaniem jakiejś kretyńskiej porady, podpierając się hasłami co najmniej z Horyzontów Techniki, sugerując mi szyderki jakieś. Nie umiem zrozumieć co się z Wami dzieje. :masakra:
Zubożała mu mieszanka, wszedł na obroty i się przegrzał? Niemożliwe! Mam pomysł - zdejmij w locie tłumik w ogóle i dokładnie nam efekty zrelacjonuj.
Nie wiem jak to powiedzieć, żebyś po zapałki nie kazał mi skoczyć... Powiem może wprost - poszukaj rzetelnych i autorytatywnych danych o rozszerzalności cieplnej stopów aluminium, miedzi, tektury/preszpanu i związanej żywicy epoksydowej (zwłaszcza z przyśpieszaczami). Potem spróbuj policzyć albo wyobrazić sobie, jakiego rzędu ciśnienie osiąga Poxipol pomiędzy przylgniami i jakiego rzędu naciski wywrze na przylgnie.
Ja się domyślam, że rozkręciło Ci się nie z przyczyny Poxipolu, tylko z przyczyny innej, ale tego typu harcerskie metody po prostu tylko niszczą silnik i tłumik, a w ten sposób możemy sobie tak tu bredzić i konfabanulować na przemian do samej usranej śmierci... ;)
Albo nawet i dłużej, zakład? (Głupkowate, wiem, ale już mi z Wami ręce opadają. W ogóle nie wiem jak się do słanych przez Was gminnie przekazów odnosić i jak je interpretować.)

EDIT 12.10.2015 12:44: Hevi, czy przed pierwszym lotem dotarłeś serwa?
Ostatnio zmieniony 12 paź 2015, o 11:49 przez Gajos, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 11 paź 2015, o 04:21

Gajos pisze:Ja o tyci szczelince, a Ty zaraz o awarii dyskwalifikująco dramatycznej, spowodowanej albo laickim montażem, albo zastosowaniem jakiejś kretyńskiej porady, podpierając się hasłami co najmniej z Horyzontów Techniki, sugerując mi szyderki jakieś. Nie umiem zrozumieć co się z Wami dzieje. :masakra:
Zubożała mu mieszanka, wszedł na obroty i się przegrzał? Niemożliwe! Mam pomysł - zdejmij w locie tłumik w ogóle i dokładnie nam efekty zrelacjonuj.



Bartekgazior ma rację że jak sie rozszczelni tłumik to mieszanka się zuborzy a przez to temperatura wzrośnie.
A dzieje się dlatego że z tłumika jest podawane ciśnienie do zbiornika paliwa. Więc jak tłumik się rozszczelnia to spada ciśniemie a bez tłumika to helikoper nie polevi o ile nie ma pompki a to jeszcze jest rzadkość.
Nie znasz sie na budowie silnika nitro w helikoprrze a krytylujesz..
Więc może nam odpowiedz co się z Tobą dzieje i jaki masz cel bycia na forum?
Zakładasz jakieś wątki typu Brednie Gajosa które nie są ani śmieszne ani do niczego przydatne i tylko zaśmiecają forum. 90% twoich postów są jakimis komentarzami które nic nie wnoszą, a nawet czasami ciężko zrozumieć o co Ci chodzi.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Gajos

Postautor: Gajos » 11 paź 2015, o 04:50

... zuborzy ...
A nie zOborzy?

EDIT 12.10.2015 12:44: Hevi, czy przed pierwszym lotem dotarłeś serwa?
Ostatnio zmieniony 12 paź 2015, o 11:49 przez Gajos, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 11 paź 2015, o 05:24

Racja zuboży.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 11 paź 2015, o 07:07

Gajos pisze:Ja o tyci szczelince, a Ty zaraz o awarii dyskwalifikująco dramatycznej, spowodowanej albo laickim montażem, albo zastosowaniem jakiejś kretyńskiej porady, podpierając się hasłami co najmniej z Horyzontów Techniki, sugerując mi szyderki jakieś. Nie umiem zrozumieć co się z Wami dzieje. :masakra:


Widziałeś kiedyś co wibracje robią z tycią szczelinką? Złóż helika, odpal, polataj.

Gajos pisze:Zubożała mu mieszanka, wszedł na obroty i się przegrzał? Niemożliwe! Mam pomysł - zdejmij w locie tłumik w ogóle i dokładnie nam efekty zrelacjonuj.


Bez pompy zdechnie od razu, z pompą rozkaszle się i za chwilę też zdechnie. Hint: ciśnienie w instalacji zasilającej gaźnik

Gajos pisze:Nie wiem jak to powiedzieć, żebyś po zapałki nie kazał mi skoczyć... Powiem może wprost - poszukaj rzetelnych i autorytatywnych danych o rozszerzalności cieplnej stopów aluminium, miedzi, tektury/preszpanu i związanej żywicy epoksydowej (zwłaszcza z przyśpieszaczami). Potem spróbuj policzyć albo wyobrazić sobie, jakiego rzędu ciśnienie osiąga Poxipol pomiędzy przylgniami i jakiego rzędu naciski wywrze na przylgnie.
Ja się domyślam, że rozkręciło Ci się nie z przyczyny Poxipolu, tylko z przyczyny innej, ale tego typu harcerskie metody po prostu tylko niszczą silnik i tłumik, a w ten sposób możemy sobie tak tu bredzić i konfabanulować na przemian do samej usranej śmierci... ;)
Albo nawet i dłużej, zakład? (Głupkowate, wiem, ale już mi z Wami ręce opadają. W ogóle nie wiem jak się do słanych przez Was gminnie przekazów odnosić i jak je interpretować.)


Prozą poszło słabo, spróbujmy więc obrazkowo. Na fotce trzy silniki, od lewej: OS 50SX, YS 56SR, OS 105HZ-R. Z proporcji widać, że gabarytowo jakoś drastycznie nie różnią się.

Obrazek

A teraz proporcje tłumików, od lewej Hatori 22FH, Align 50, OS Power Boost 56, OS 50

Obrazek

Mocowanie na dwie śruby M3 bez uszczelki i podkładek dopuszczam tylko dla tłumika OS 50, wszystkie pozostałe z uszczelkami plus podkładki sprężyste pod śrubami.

Dla porządku powinna być jeszcze jedna fotka powierzchni kontaktowej styku tłumika z karterem, ale już się spakowałem i idę latać. Więc tylko informacyjnie fotka węzła na tłumiku Hatori. Porównaj Gajos to mocowanie z tym co znasz z silników samolotowych i podziel się wnioskami.

Obrazek
Pozdrawiam,
Jacek
Gajos

Postautor: Gajos » 11 paź 2015, o 09:28

A reszta?

EDIT 12.10.2015 12:44: Hevi, czy przed pierwszym lotem dotarłeś serwa?
Ostatnio zmieniony 12 paź 2015, o 11:50 przez Gajos, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 11 paź 2015, o 09:30

Jaka reszta?
Helikoptery
Gajos

Postautor: Gajos » 11 paź 2015, o 13:44

Kenobi36 pisze:... Bartekgazior ma rację że jak sie rozszczelni tłumik to mieszanka się zuborzy a przez to temperatura wzrośnie. A dzieje się dlatego że z tłumika jest podawane ciśnienie do zbiornika paliwa. Więc jak tłumik się rozszczelnia to spada ciśniemie a bez tłumika to helikoper nie polevi o ile nie ma pompki a to jeszcze jest rzadkość.
Ben, kurde mol, przecież to jest oczywiste i jasne jak słońce no! Nie wiem już kiedy mówisz serio, a kiedy jaja sobie robisz. Ja mam rozumieć wszystko w lot, a nikt inny nie... Przecież ja "kazałem" Bartkowi zdjąć tłumik w locie w żartach, w przenośni, świrując o zapałkach i właśnie dlatego, że jego efekt jest wiadomy i aż nadto oczywisty.
Kenobi36 pisze:... Nie znasz sie na budowie silnika nitro w helikoprrze a krytylujesz.. ...
Przesadzasz, trochę się znam. Moje "cacuszko" hula jak wściekłe, zakład? I naprawdę, samolotowe i heli nie różnią się prawie wcale. Właściwie "w ogóle".
Kenobi36 pisze:... Więc może nam odpowiedz co się z Tobą dzieje i jaki masz cel bycia na forum? ...
Nic się nie dzieje, mam kupę wolnego czasu i tyle. A cel mam ciągle ten sam, co już na początku mówiłem - co tam mogę tym się podzielić, ale przede wszystkim - za darmochę, z premedytacją, jak ostatnia gnida pasożyt, wyssać z Was jak najwięcej wiedzy w jak najkrótszym czasie... :D
Kenobi36 pisze:... Zakładasz jakieś wątki typu Brednie Gajosa które nie są ani śmieszne ani do niczego przydatne i tylko zaśmiecają forum. 90% twoich postów są jakimis komentarzami które nic nie wnoszą, a nawet czasami ciężko zrozumieć o co Ci chodzi.
Jesteś chyba troszkę przewrażliwiony. Założyłem go wreszcie, pod sugerowanym tytułem i za czyjąś radą, bodajże Ajkusa. W "Kąciku śmiechowym" się nie da, więc założyłem obok. Sporo ludzi tam zerka, no to chyba nie przeszkadza, jakieś tam zainteresowanie jest... I to większe, niż w Twoim "Czemu wolę elektryki? :D"... :P
Nie bądź taki ponurak jak Rany, szkoda czasu, serio! :piwo2:
wojtekr pisze:Jaka reszta?
Ojtam, już dawno byś wiedział, gdyby następny post nie zniknął... :P

EDIT 12.10.2015 12:44: Hevi, czy przed pierwszym lotem dotarłeś serwa?
Ostatnio zmieniony 12 paź 2015, o 11:50 przez Gajos, łącznie zmieniany 1 raz.
Gajos

Postautor: Gajos » 11 paź 2015, o 13:53

"No a reszta?! Czemu reszta milczy?!"
Czekam aż ktoś sam się domyśli albo sobie ten film/spektakl przypomni... Zwykłe jaja i tyle. Bo Artja sypnął fotkami, że mi by to ze 20 ekranów zajęło, no to tak mi się jakoś głupkowato skojarzyło.
Dobra, już na razie znikam, bo straszne smutasy jesteście, jak jakieś dziadki stare...

EDIT 11.10.2015 16:31: Brawo Kosmo! Zestaw nagród zbiorę i poślę Ci do wyboru na PW. :thumb:

EDIT 12.10.2015 12:44: Hevi, czy przed pierwszym lotem dotarłeś serwa?
Ostatnio zmieniony 12 paź 2015, o 11:50 przez Gajos, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Sulim
Stały bywalec...
Posty: 191
Rejestracja: 28-07-2015
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 12 razy

Postautor: Sulim » 11 paź 2015, o 20:42

Artja pisze:
Gajos pisze:Hevi, mam kilkanaście OSów z Japonii i żaden uszczelki tam nie ma. Mam też na przykład trzy różne Thunder Tigery z Tajwanu - to samo. To już 21 wiek. Jeśli silnik wymaga tam uszczelki, to jest po prostu tandetny, źle zaprojektowany albo wykonany niezgodnie z projektem, korpus ma duże odkształcenia termiczne, po prostu dziadostwo. Ale to zdanie moje, i jak każdy mam do niego prawo.


[...] W najlepszym przypadku lepsza jedna nadmiarowa uszczelka niż lewe powietrze ssane na złączu. .


No to są właśnie te urban legends Artja.
Żadnego lewego powietrza tam nie będzie. Możesz w ogóle wyjąć ten tłumik i silnik będzie chodzić normalnie.
Latać heli też będzie, tyle że się usyfi. Tłumik to właściwie żaden tłumik. Chodzi bardziej o "odbiór" temperatury
bo ciszej to raczej nie jest. No chyba, że zafundujemy sobie jakiegoś Zimmermana. , bo pozostałe
to zwykłe rury, te droższe to rezo. Ale wtedy hałasu nie ubędzie.
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 11 paź 2015, o 21:47

Dzięki Sulim że się włączyłeś. Efekty dźwiękowe to akurat najmniejsze z moich zmartwień. Nie wiem czy można nazwać "normalną" pracą skoki temperatury i falowanie obrotów przy rozszczelnionym tłumiku. Jak dla mnie to jest stan awaryjny, inaczej jak telemetrią nie jestem w stanie wcześniej tego wyłapać zanim całkiem odpadnie mi tłumik albo zagśnie silnik.
Co sądzisz w takim razie o wyższości braku rzeczonej uszczelki nad jej obecnością, tudzież odwrotnie?
Pozdrawiam,
Jacek

Wróć do „Silniki spalinowe i akcesoria”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość