Sab 420 RAW

Zielone, czerwone czy czarne. Gobliny i ich krewniacy...
Awatar użytkownika
LechuW
Elita forum...
Posty: 647
Rejestracja: 12-04-2017
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 36 razy
Podziękowano: 15 razy
Kontaktowanie:

Postautor: LechuW » 6 wrz 2022, o 09:01

A ciekawości jaką masz metodę na mierzenie CG?
Pozdrawiam,
Leszek
Goosky S2 SAB Raw 420 RAW 580 Kraken 580
R42
Vcontrol EVO TX16SMKII
Awatar użytkownika
Zybidk
Domownik forum...
Posty: 416
Rejestracja: 30-11-2015
Lokalizacja: Fanø (Dania)
Podziękował: 5 razy
Podziękowano: 56 razy

Postautor: Zybidk » 6 wrz 2022, o 09:41

Tak mierzę. Oczywiście z pakietem w miejscu w którym ma być. Jeśli ogon idzie do góry to oznacza że nos za ciężki i na odwrót. Jak go postawie w takiej pozycji to tak ma zostać
Obrazek
Zybidk
Awatar użytkownika
Carson
Faraon
Posty: 2216
Rejestracja: 22-05-2018
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Podziękował: 282 razy
Podziękowano: 114 razy

Postautor: Carson » 6 wrz 2022, o 10:14

To nie jest najlepsza metoda sprawdzania CG calego modelu imo ;) Dokladniejsze jest powieszenie modelu za okucia glowne lub wypusty huba, wystarczy kilkadziesiat cm sznurka.
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7359
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 641 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 6 wrz 2022, o 12:50

Nie dajesz tam nakręteczek?

beznakretki.jpg


Przy tej masie te 4 nakrętki to już bez znaczenia :mrgreen:

Carson pisze:To nie jest najlepsza metoda sprawdzania CG calego modelu imo.


A co w niej jest nie tak? hmm

Wieszanie za okucia powoduje że CG jest dużo niżej niż oś obrotu i widać tylko duże odchyłki
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
Zybidk
Domownik forum...
Posty: 416
Rejestracja: 30-11-2015
Lokalizacja: Fanø (Dania)
Podziękował: 5 razy
Podziękowano: 56 razy

Postautor: Zybidk » 6 wrz 2022, o 13:00

Maciej muszę poszukać. Bo sab nawet już na tym oszczędził że nie dał w zestawie nakrętek. Dali jakieś beznadziejne napinacze do ogona z których w ogóle nie korzystam, a 4 małych nakrętek nie dali
Zybidk
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7359
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 641 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 6 wrz 2022, o 13:16

Szukaj, szukaj. Ja ostatnio rozpieprzyłem 580 przez podobnej wagi pierdołę i teraz się wymądrzam :D
Awatar użytkownika
Zybidk
Domownik forum...
Posty: 416
Rejestracja: 30-11-2015
Lokalizacja: Fanø (Dania)
Podziękował: 5 razy
Podziękowano: 56 razy

Postautor: Zybidk » 6 wrz 2022, o 13:25

Oblot dopiero w sobotę więc napewno w woreczku od aligna gdzieś leżą hihi. A do tej pory to jeszcze ze 3 razy przejrzę i posprawdzam. Ale tak jak piszesz niby mała śrubka, a może narobić bałaganu
Zybidk
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7359
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 641 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 6 wrz 2022, o 13:31

Czy w wolnej chwili byłbyś łaskaw zmierzyć rozstaw mocowań tego plastikowego podwozia?

Mam na myśli rozstaw ram, wymiar wewnętrzny.
Awatar użytkownika
Carson
Faraon
Posty: 2216
Rejestracja: 22-05-2018
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Podziękował: 282 razy
Podziękowano: 114 razy

Postautor: Carson » 6 wrz 2022, o 13:35

mwx pisze:
Carson pisze:To nie jest najlepsza metoda sprawdzania CG calego modelu imo.


A co w niej jest nie tak? hmm

Wieszanie za okucia powoduje że CG jest dużo niżej niż oś obrotu i widać tylko duże odchyłki


Lopaty kreca sie swobodnie tylko w jedna strone ;) + kwestia niesymetrycznego rozmieszczenia serwa ogonowego w wielu modelach. Ja mialem obserwacje zupelnie odwrotne do Twoich i przestalem sprawdzac CG trzymajac za glowice jak Zybidk. A im mniejszy/lzejszy model tym gorzej sprawdzajac ta metoda.
Ostatnio zmieniony 6 wrz 2022, o 13:52 przez Carson, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Zybidk
Domownik forum...
Posty: 416
Rejestracja: 30-11-2015
Lokalizacja: Fanø (Dania)
Podziękował: 5 razy
Podziękowano: 56 razy

Postautor: Zybidk » 6 wrz 2022, o 13:39

mwx pisze:Czy w wolnej chwili byłbyś łaskaw zmierzyć rozstaw mocowań tego plastikowego podwozia?

Mam na myśli rozstaw ram, wymiar wewnętrzny.

Między ramami 46mm, natomiast między śrubami (przód-tył) 131mm
Zybidk
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7359
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 641 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 6 wrz 2022, o 14:12

Dzięki!

Carson pisze:
Lopaty kreca sie swobodnie tylko w jedna strone ;)


Wystarczy sprawdzić z ogonem raz po lewej i raz po prawej stronie... A wpływu położenia serwa nie rozumiem :dk:
Awatar użytkownika
Zybidk
Domownik forum...
Posty: 416
Rejestracja: 30-11-2015
Lokalizacja: Fanø (Dania)
Podziękował: 5 razy
Podziękowano: 56 razy

Postautor: Zybidk » 6 wrz 2022, o 14:26

Poprawiłem fabrykę. Rzek po długości to nieporozumienie. W ogóle nie trzymał, wystarczyło lekko pchnąć i spadał. A dodatkowe rzepy, taśmy to dodatkowy ciężar na przodzie. Teraz pasek polowe krótszy i mniej tacki hihi
Obrazek
Zybidk
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16287
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1772 razy
Podziękowano: 1022 razy

Postautor: aikus » 6 wrz 2022, o 14:58

mwx pisze:wpływu położenia serwa nie rozumiem :dk:


Czego nie rozumiesz... Model jest cięższy po tej stronie (Prawej lub lewej) po której jest serwo i tak ma być.
:)
Ale Bogiem a Prawdą nie wydaje mi sie, aby akurat to nieyważenie miało jakikolwiek istotny wpływ... (*)

Tym nie mniej, ja wyważam modele tak jak Carson.
Zgoda, Maciek ma rację, że nisko położony środek ciężkości utrudnia ten proces nieco, ale znaczy to tylko tyle, że trzeba się bardziej przyłożyć.
No i rzecz najistotniejsza: nie przyrównujemy płóz do poziomu, tylko wał do pionu!!
:)
(chyba, że wiemy, że płozy są prostopadłe do wału, co nie w każdym modelu tak jest... W niektórych celowo nie jest, a w niektórych (np. w mojej starej Gauce przed ostatnim kretem) z powodu starości i rozkraczenia Gorillowego podwozia :vhappy:

*)... chyba, żę ktoś głownie lata helikopterami bokiem, a nie tyłem i przodem... ale i tak, asymetrii związanej z kierunkiem obrotów wirnika głównego oraz wirnikiem ogonowym jest w helikopterze tyle, że taki drobiazg ... to naprawdę... j3b@ł pies j3b@ł@ cała wieś...
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 820
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 6 wrz 2022, o 15:29

Może się mylę ale w tym konkretnie modelu nie ma one way'a więc model nie jest ograniczony tylko w jedną stronę. Dobrze myślę?

Co do serwa na ogonie to jest to asymetra ale nie w osi pracy wirnika chyba tylko raczej w osi wzdłużnej do belki więc raczej nie ma wpływy na metodę pokazaną na zdjęciu?
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
Carson
Faraon
Posty: 2216
Rejestracja: 22-05-2018
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Podziękował: 282 razy
Podziękowano: 114 razy

Postautor: Carson » 6 wrz 2022, o 15:48

Jestem w 90% pewny, ze ma :) Analogiczna sytuacja do tej gdzie dyskutowalismy o (NIE) wywazaniu lopat gdzie jedna jest krawedzia splywu skierowana w sufit a druga w blat.

Co do owb to tutaj masz racje ale ile modeli helikow ma directdrive? :)

Posprawdzajcie sobie CG w modelach jedna i druga metoda i ocenicie widocznosc niewywazonego modelu
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7359
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 641 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 6 wrz 2022, o 15:59

Oczywiście że ma OWB.

Widać je nawet na zdjęciu na poprzedniej stronie.
Awatar użytkownika
Zybidk
Domownik forum...
Posty: 416
Rejestracja: 30-11-2015
Lokalizacja: Fanø (Dania)
Podziękował: 5 razy
Podziękowano: 56 razy

Postautor: Zybidk » 6 wrz 2022, o 16:36

redb pisze:Może się mylę ale w tym konkretnie modelu nie ma one way'a więc model nie jest ograniczony tylko w jedną stronę. Dobrze myślę?

Co do serwa na ogonie to jest to asymetra ale nie w osi pracy wirnika chyba tylko raczej w osi wzdłużnej do belki więc raczej nie ma wpływy na metodę pokazaną na zdjęciu?

Jest OWB.

Obrazek
Zybidk
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16287
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1772 razy
Podziękowano: 1022 razy

Postautor: aikus » 6 wrz 2022, o 18:44

Carson pisze:Jestem w 90% pewny, ze ma :) Analogiczna sytuacja do tej gdzie dyskutowalismy o (NIE) wywazaniu lopat gdzie jedna jest krawedzia splywu skierowana w sufit a druga w blat.

Co do owb to tutaj masz racje ale ile modeli helikow ma directdrive? :)

Posprawdzajcie sobie CG w modelach jedna i druga metoda i ocenicie widocznosc niewywazonego modelu


Znaczy no tak tak, ma znaczenie oczywiście bo serwo ogonowe jest odsunięte zarówno w osi poprzecznej jak i wzdłużnej, więc owszem, to ma znaczenie (technicznie), ale praktycznie nadal uważam jest jest to pomijalne.
Co nie zmienia faktu, że CIe popieram kuźwa no... to już się nie kłóć!
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 820
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 6 wrz 2022, o 19:28

Kurła to tu mnie zaskoczyliście z tym OWB bo sądziłem że nie ma i myślałem, że to bedzie wadą tego DD a tu proszę, fajnie.

Nie będę się kłócił co do CG, gónwo wiem i gónwo widziałem ale wyobraziłem sobie rzut 2d tego zdjęcia i wektory sił na nim rozrysowane i po prostu tam gdzie jest serwo ogonowe ten wektor bedzie skierowany w dół no bo grawicja go ciągnie go w doł no ale może to zbyt duże uproszczenie ...
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16287
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1772 razy
Podziękowano: 1022 razy

Postautor: aikus » 6 wrz 2022, o 19:50

Problem jest w tym, że serwo ogonowe przesuwa środek ciężkości (przyjmijmy, że jest po lewej stronie), na lewo.
Więc jeśli trzymasz model za wał lewym bokiem do góry to będzie on w stanie równowagi chwiejnej PODOBNIE jak łopaty skręcone w wyważarce krawędziami spływu w jedną stronę i ustawione tymi krawędziami w górę - praktycznie nie jesteś w stanie ich ustawić poziomo, bo zawsze w którąś stronę uciekną.
Jeśli zaś będziesz trzymał helikopter prawą stroną do góry (serwem do dołu) to tak jak łopaty skręcone w wyważarce tak samo ale krawędziami spływu do dołu, będą się dążyły do równowagi stabilnej i jeśli do niej dojdą to różnica pomiędzy nimi a poziomem pokaże ewentualne niewyważenie.
Problem z wyważaniem w ten sposób helikoptera (jak dla mnie - zwłaszcza małego) jest taki, że opory toczenia na wałku, nawet przy OWB praktycznie dyskwalifikują tę metodę jako dokładną.
Drugi problem jest taki (i różnica w stosunku do łopat jednocześnie), że łopaty są w stanie równowagi chwiejnej, ale - można przyjąć, że istnieje oś symetrii przechodząca pionowo przez wałek wyważarki.
W przypadku helikoptera i tego jego nieszczęsnego serwa ogonowego - takiej osi symetrii nie ma.
Tak samo jakbyś do jednej łopaty na krawędź spływu przyczepił ciężarek, a do drugiej na krawędź natarcia.
Może i to się wyważy i może one i będą leżały poziomo, ale weź spróbuj na takich łopatach latać - powodzenia życzę :)

Tylko, że tak jak mówię - to jest techniczna teoria.
W praktyce takich rzeczy w helikopterze jest znacznie więcej (kable, serwa tarczy) i szczerze, pierwszy raz się z tym zetknąłem, żeby ktoś na to zwracał uwagę a głównym powodem jest tu to, że wszystkie one są relatywnie blisko CG i są relatywnie małymi masami.
A to co jest najistotniejsze to wyważenie wzdłużne i wszyscy się tu zgadzamy - z tego powodu właśnie nawet Zibi, jak pokazuje na zdjęciu jak wyważa model no to jak go trzyma?
Poziomo.
Żeby nie było tak, żę jest za ciężki na dziób ani na ogon.
Nie trzyma go pionowo.

Co oczywiście wszystko nie zmienia faktu, że na pewno warto sobie przynajmniej zdawać sprawę z takich niuansów.
W prawdziwym lotnictwie jest to jak najbardziej brane pod uwagę.
Ostatnio znajoma która robi papiery na helikopter miała pierwszy lot solo... i co? Taka mała chudziutka dziewuszka, okazało się, że musieli jej wpierdolić worek z piaskiem pod fotel, żeby się wyważenie zgodziło (bo po drugiej stronie jest zbiornik który jest cięższy).
Pewnie i w tym wypadku gdyby to olali to helikopter by sobie z tym spokojnie poradził...
... ale to jest dorosłe lotnictwo - tam nie ma przebacz. Są normy procedury i nie ma, że jest "prawie dobrze".
Inna bajka.

Jak to powiedział Maciuś w innym wątku - nie filozować tylko latać!

Wróć do „SAB Goblin”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości

cron