Regulatory EMAX - funkcje i programowanie
: 7 kwie 2010, o 16:34
Na portalu (bo ładniej się formatuje) jest artykuł na temat możliwości i programowania regulatorów EMAX.
http://heli-team.pl/index.php?option=co ... &Itemid=92

Tu przytoczę większy fragment o używaniu i programowaniu z nadajnika (można jeszcze z karty co jest i szybsze i wygodniejsze)
Włączanie normalne
1. Ustaw drążek gazu na minimum
2. Włącz nadajnik
3. Włącz ESC (zwykle przez podłączenie baterii)
4. Regulator wykryje sygnał MIN i potwierdzi biiip-nięciem (długim)
5. Regulator wykryje napięcie baterii i potwierdzi kilkoma bip-nięciami (krótkimi) ilość cel.
6. Regulator przeprowadzi autodiagnostykę. Jeśli nie wykryje błędów zagra muzyczkę (tu-ta-ti) i będzie gotów do działania.
Jeśli regulator wykryje błąd wewnętrzny podczas autodiagnostyki wykona 20 krótkich bip-nięć.
Włączanie z ustawieniem zakresu gazu
1. Ustaw drążek gazu na maksimum
2. Włącz nadajnik
3. Włącz ESC (zwykle przez podłączenie baterii)
4. Regulator wykryje sygnał MAX i potwierdzi zapamiętanie bip-bip-nięciem (dwa krótkie). W ciągu 5 sekund wróć drążkiem gazu na minimum
5. Regulator wykryje sygnał MIN i potwierdzi biiip-nięciem (długim)
6. Regulator wykryje napięcie baterii i potwierdzi kilkoma bip-nięciami (krótkimi) ilość cel.
7. Regulator przeprowadzi autodiagnostykę. Jeśli nie wykryje błędów zagra muzyczkę (tu-ta-ti) i będzie gotów do działania.
Jeśli regulator wykryje błąd wewnętrzny podczas autodiagnostyki wykona 20 krótkich bip-nięć.
Parametry programowalne
W zależności od własnych potrzeb i upodobań można zaprogramować (zmienić) następujące parametry pracy regulatora (nastawy domyślne są wytłuszczone):
Brake (hamulec) - jak ma się zatrzymać silnik po ustawieniu drążka na minimum:
* OFF (hamulec wyłączony)
* SOFT (wolniej i słabiej)
* HARD (szybciej i mocniej
Timing - sposób sterowania silnikiem:
* LOW (niski - dla silników o wysokiej induktancji i niskim KV)
* MID (średni - dla silników o niskiej induktancji i wysokim KV)
* HIGH (wysoki - dla niektórych silników o niskiej induktancji i wysokim KV dla których dochodzi do drgań przy wysokich obrotach)
Cutoff (odcięcie) - jak ma się zachować regulator przy spadku napięcia baterii:
* SOFT-CUT - spowolnienie silnika do 50%
* CUT-OFF - zatrzymanie silnika (odcięcie)
Start mode (rodzaj startu) - jak ma następować rozruch silnika:
* FAST (szybki) - dla silników o niskiej induktancji i małym obciążeniu początkowym
* SOFT (wolny) - dla silników o średniej induktancji i średnim obciążeniu początkowym
* VERY SOFT (bardzo wolny) - dla silników o wysokiej induktancji i dużym obciążeniu początkowym
Throttle curve (krzywa gazu) - nazywana na programatorze "krzywą governora":
* Krzywa 1 - liniowa
* Krzywa 2 - uniesiona słabo
* Krzywa 3 - uniesiona mocno
Ilość cell Li-xx (Li-xx Cells) - używane do ustalenia napięcia odcięcia ("Cutoff voltage") blokady głębokiego rozładowania.
* można nastawić "na sztywno" 1-12 cel lub
* ustawić 0 i wtedy regulator sam określi ilość cel na podstawie napięcia przy włączaniu.
Cutoff voltage (napięcie odcięcia) - poziom blokady głębokiego rozładowania:
* LOW (niski) - 2.6V / celę
* MID (średni) - 2.85V / celę
* HIGH (wysoki) - 3.1V / celę
Motor rotation - kierunek pracy silnika - jedyny parametr ustawialny z nadajnika (patrz dalej):
* NORMAL - normalny
* REVERSE - odwrotny
Progamowanie za pomocą nadajnika
1. Wejście do programowania:
1. ustaw drążek gazu na MAX
2. włącz nadajnik
3. włącz regulator poczekaj 2 sek aż usłyszysz bip-bip oznaczające zapamiętanie położenia MAX
4. poczekaj następne 6 sekund aż usłyszysz muzyczkę ta-ti-ta-ti - jesteś w programowaniu
2. Wybór parametru do programowania
Każdemu parametrowi odpowiada inna sekwencja piśnięć regulatora. Gdy usłyszysz właściwy dźwięk w ciągu 3 sekund ustaw drążek na minimum (bip = krótki, biiip = długi):
* bip - Hamulec
* bip bip - Timing mode
* bip bip bip - Start mode
* bip bip bip bip - Cutoff mode
* biiip - Throttle curve
* biiip bip - Li-xx Cells
* biiip bip bip - Cutoff voltage
* biiip bip bip bip - Motor rotation
* biiip biiip biiip - wyjście
3. Wybór wartości parametru
Po wejściu do parametru regulator będzie cyklicznie piszczał prezentując dostępne wartości parametru. Gdy usłyszysz właściwy sygnał w ciągu 3 sekund przesuń drążek do maksimum żeby wybrać wartość - usłyszysz zatwierdzające ti-di-ti-di. Jeśli nie chcesz dalej programować cofnij drążek do minimum - zakończysz programowanie. Jeśli pozostawisz drążek w maksimum to po 3 sekundach wrócisz do kroku 2 - wyboru parametru (lub wyjścia).
1 opcja = 1 bip, 2 opcja = 2 bipy, 3 opcja = 3 bipy
Hamulec: OFF / SOFT / HARD
Timing mode: LOW / MID / HIGH
Start mode: FAST / SOFT / VERY SOFT
Cutoff mode: SOFT-CUT / CUT-OFF
Throttle curve: 1 / 2 / 3
Li-xx cells: Auto / 2 / 3 / x - ile bipnięc tyle cel
Cutoff voltage: LOW / MID / HIGH
Motor rotation: NORMAL / REVERSE
4. Wyjście
* z poziomu 2 przez wybór "WYJSCIE"
* z poziomu 3 przez przytrzymanie drążka na minimum przez 3 sekundy.
----------------------------------------------
Tyle jak chodzi o instrukcję - teraz uwagi moje
Regulatory EMAX używam od ponad roku: 18A (w samolocie), 25A, 35A, 40A i 60A. Generalnie są dobre za tą cenę i jestem zadowolony ale:
- VERY SOFT START - to VERY jest niestety bardzo umowne. Wada wynika z faktu, że w regulatorze nastawiono sztywny czas rozruchu (ok. 5 sekund) ze sztywnym nachyleniem krzywej rozruchu. Efekt jest taki, że przez pierwsze 5 sekund faktycznie silnik rozpędza się powoli ale nie do nastawionej drążkiem prędkości tylko jakiejś swojej (ok 30%) i jeśli drążek jest wyżej to po tych 5 sekundach nastąpi skokowy "kopniak" - tym mocniejszy im większa różnica między tym co osiągnie silnik a nastawą drążka. Trzeba więc mimo wszystko ręcznie powoli (tzn z wyczuciem) rozpędzać silnik.
- BEC - niestety zbytnia wiara w to co deklaruje producent kosztowała mnie dwa zestawy łopat carbonowych do 500-tki. BEC regulatora 60A miał napędzać całą awionikę 500-tki i w zawisie jeszcze sobie radził ale najmniejsza próba ruszenia tarczą blokowała zasilanie i model spadał. Oznacza to że od 60A wzwyż musi być zastosowany dodatkowy/równoległy/niezależny BEC (ja mam jakiś taniutki Turnigy 3A i hula).
- GOVERNOR - a raczej "krzywa governor" - jest marna. Ja osobiście nie widzę różnicy przy krzywej 1, 2 czy 3. Latam na #1 (liniowej).
To co muszę im zapisać "na plus" to znakomicie działającą blokadę głębokiego rozładowania - jest super i nastawa HIGH jest akurat (średnio po locie, zależnie od pakietu 3.2-3.5V).
Do modeli klasy 450 wystarczy regulator nawet 25A a 30-35A jest z nadwyżką (oczywiście zależy od silnika i całej konfiguracji oraz stylu latania). Do 500 - 60A. Z wszystkich posiadanych regulatorów dwa mi padły po ciężkich kretach, jeden się spalił przy włączaniu a jeden wskutek zamoczenia. Żaden nie zawiódł w locie (poza BECem nieszczęsnej 60-tki)
Współpracują z prawie wszystkimi posiadanymi przeze mnie silnikami poza naprawdę pojedynczymi wypadkami (np. o dziwo AXI GOLD).
Ogólnie polecam.
tagi: regulator, regulatory, emax, programowanie
http://heli-team.pl/index.php?option=co ... &Itemid=92
Tu przytoczę większy fragment o używaniu i programowaniu z nadajnika (można jeszcze z karty co jest i szybsze i wygodniejsze)
Włączanie normalne
1. Ustaw drążek gazu na minimum
2. Włącz nadajnik
3. Włącz ESC (zwykle przez podłączenie baterii)
4. Regulator wykryje sygnał MIN i potwierdzi biiip-nięciem (długim)
5. Regulator wykryje napięcie baterii i potwierdzi kilkoma bip-nięciami (krótkimi) ilość cel.
6. Regulator przeprowadzi autodiagnostykę. Jeśli nie wykryje błędów zagra muzyczkę (tu-ta-ti) i będzie gotów do działania.
Jeśli regulator wykryje błąd wewnętrzny podczas autodiagnostyki wykona 20 krótkich bip-nięć.
Włączanie z ustawieniem zakresu gazu
1. Ustaw drążek gazu na maksimum
2. Włącz nadajnik
3. Włącz ESC (zwykle przez podłączenie baterii)
4. Regulator wykryje sygnał MAX i potwierdzi zapamiętanie bip-bip-nięciem (dwa krótkie). W ciągu 5 sekund wróć drążkiem gazu na minimum
5. Regulator wykryje sygnał MIN i potwierdzi biiip-nięciem (długim)
6. Regulator wykryje napięcie baterii i potwierdzi kilkoma bip-nięciami (krótkimi) ilość cel.
7. Regulator przeprowadzi autodiagnostykę. Jeśli nie wykryje błędów zagra muzyczkę (tu-ta-ti) i będzie gotów do działania.
Jeśli regulator wykryje błąd wewnętrzny podczas autodiagnostyki wykona 20 krótkich bip-nięć.
Parametry programowalne
W zależności od własnych potrzeb i upodobań można zaprogramować (zmienić) następujące parametry pracy regulatora (nastawy domyślne są wytłuszczone):
Brake (hamulec) - jak ma się zatrzymać silnik po ustawieniu drążka na minimum:
* OFF (hamulec wyłączony)
* SOFT (wolniej i słabiej)
* HARD (szybciej i mocniej
Timing - sposób sterowania silnikiem:
* LOW (niski - dla silników o wysokiej induktancji i niskim KV)
* MID (średni - dla silników o niskiej induktancji i wysokim KV)
* HIGH (wysoki - dla niektórych silników o niskiej induktancji i wysokim KV dla których dochodzi do drgań przy wysokich obrotach)
Cutoff (odcięcie) - jak ma się zachować regulator przy spadku napięcia baterii:
* SOFT-CUT - spowolnienie silnika do 50%
* CUT-OFF - zatrzymanie silnika (odcięcie)
Start mode (rodzaj startu) - jak ma następować rozruch silnika:
* FAST (szybki) - dla silników o niskiej induktancji i małym obciążeniu początkowym
* SOFT (wolny) - dla silników o średniej induktancji i średnim obciążeniu początkowym
* VERY SOFT (bardzo wolny) - dla silników o wysokiej induktancji i dużym obciążeniu początkowym
Throttle curve (krzywa gazu) - nazywana na programatorze "krzywą governora":
* Krzywa 1 - liniowa
* Krzywa 2 - uniesiona słabo
* Krzywa 3 - uniesiona mocno
Ilość cell Li-xx (Li-xx Cells) - używane do ustalenia napięcia odcięcia ("Cutoff voltage") blokady głębokiego rozładowania.
* można nastawić "na sztywno" 1-12 cel lub
* ustawić 0 i wtedy regulator sam określi ilość cel na podstawie napięcia przy włączaniu.
Cutoff voltage (napięcie odcięcia) - poziom blokady głębokiego rozładowania:
* LOW (niski) - 2.6V / celę
* MID (średni) - 2.85V / celę
* HIGH (wysoki) - 3.1V / celę
Motor rotation - kierunek pracy silnika - jedyny parametr ustawialny z nadajnika (patrz dalej):
* NORMAL - normalny
* REVERSE - odwrotny
Progamowanie za pomocą nadajnika
1. Wejście do programowania:
1. ustaw drążek gazu na MAX
2. włącz nadajnik
3. włącz regulator poczekaj 2 sek aż usłyszysz bip-bip oznaczające zapamiętanie położenia MAX
4. poczekaj następne 6 sekund aż usłyszysz muzyczkę ta-ti-ta-ti - jesteś w programowaniu
2. Wybór parametru do programowania
Każdemu parametrowi odpowiada inna sekwencja piśnięć regulatora. Gdy usłyszysz właściwy dźwięk w ciągu 3 sekund ustaw drążek na minimum (bip = krótki, biiip = długi):
* bip - Hamulec
* bip bip - Timing mode
* bip bip bip - Start mode
* bip bip bip bip - Cutoff mode
* biiip - Throttle curve
* biiip bip - Li-xx Cells
* biiip bip bip - Cutoff voltage
* biiip bip bip bip - Motor rotation
* biiip biiip biiip - wyjście
3. Wybór wartości parametru
Po wejściu do parametru regulator będzie cyklicznie piszczał prezentując dostępne wartości parametru. Gdy usłyszysz właściwy sygnał w ciągu 3 sekund przesuń drążek do maksimum żeby wybrać wartość - usłyszysz zatwierdzające ti-di-ti-di. Jeśli nie chcesz dalej programować cofnij drążek do minimum - zakończysz programowanie. Jeśli pozostawisz drążek w maksimum to po 3 sekundach wrócisz do kroku 2 - wyboru parametru (lub wyjścia).
1 opcja = 1 bip, 2 opcja = 2 bipy, 3 opcja = 3 bipy
Hamulec: OFF / SOFT / HARD
Timing mode: LOW / MID / HIGH
Start mode: FAST / SOFT / VERY SOFT
Cutoff mode: SOFT-CUT / CUT-OFF
Throttle curve: 1 / 2 / 3
Li-xx cells: Auto / 2 / 3 / x - ile bipnięc tyle cel
Cutoff voltage: LOW / MID / HIGH
Motor rotation: NORMAL / REVERSE
4. Wyjście
* z poziomu 2 przez wybór "WYJSCIE"
* z poziomu 3 przez przytrzymanie drążka na minimum przez 3 sekundy.
----------------------------------------------
Tyle jak chodzi o instrukcję - teraz uwagi moje
Regulatory EMAX używam od ponad roku: 18A (w samolocie), 25A, 35A, 40A i 60A. Generalnie są dobre za tą cenę i jestem zadowolony ale:
- VERY SOFT START - to VERY jest niestety bardzo umowne. Wada wynika z faktu, że w regulatorze nastawiono sztywny czas rozruchu (ok. 5 sekund) ze sztywnym nachyleniem krzywej rozruchu. Efekt jest taki, że przez pierwsze 5 sekund faktycznie silnik rozpędza się powoli ale nie do nastawionej drążkiem prędkości tylko jakiejś swojej (ok 30%) i jeśli drążek jest wyżej to po tych 5 sekundach nastąpi skokowy "kopniak" - tym mocniejszy im większa różnica między tym co osiągnie silnik a nastawą drążka. Trzeba więc mimo wszystko ręcznie powoli (tzn z wyczuciem) rozpędzać silnik.
- BEC - niestety zbytnia wiara w to co deklaruje producent kosztowała mnie dwa zestawy łopat carbonowych do 500-tki. BEC regulatora 60A miał napędzać całą awionikę 500-tki i w zawisie jeszcze sobie radził ale najmniejsza próba ruszenia tarczą blokowała zasilanie i model spadał. Oznacza to że od 60A wzwyż musi być zastosowany dodatkowy/równoległy/niezależny BEC (ja mam jakiś taniutki Turnigy 3A i hula).
- GOVERNOR - a raczej "krzywa governor" - jest marna. Ja osobiście nie widzę różnicy przy krzywej 1, 2 czy 3. Latam na #1 (liniowej).
To co muszę im zapisać "na plus" to znakomicie działającą blokadę głębokiego rozładowania - jest super i nastawa HIGH jest akurat (średnio po locie, zależnie od pakietu 3.2-3.5V).
Do modeli klasy 450 wystarczy regulator nawet 25A a 30-35A jest z nadwyżką (oczywiście zależy od silnika i całej konfiguracji oraz stylu latania). Do 500 - 60A. Z wszystkich posiadanych regulatorów dwa mi padły po ciężkich kretach, jeden się spalił przy włączaniu a jeden wskutek zamoczenia. Żaden nie zawiódł w locie (poza BECem nieszczęsnej 60-tki)
Współpracują z prawie wszystkimi posiadanymi przeze mnie silnikami poza naprawdę pojedynczymi wypadkami (np. o dziwo AXI GOLD).
Ogólnie polecam.
tagi: regulator, regulatory, emax, programowanie