YGE / YEP - kalibracja governora

Bez nich ani rusz!
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 4 lis 2014, o 08:38

Instrukcja mowi prawie dokladnie jak to zrobic.
W necie mozna znalezc opisow z rozterkami uzytkownikow, z nieudanymi probami przeprowadzenia tejze kalibracji, ale jakos malo sensownych i jednoznacznych wnioskow.
A mnie zastanawialo po co to w ogole jest??
Kluczem do zrozumienia po co jest kalibracja governora "Gov. Store" jest zwykly governor w tym samym reglu.
Trzeba go wlaczyc. Gov. Zwykly gov. Nie gov store, tylko gov.
Wtedy kalibracja odbywa sie za kazdym razem i dziala do odlaczenia pakietu.
Trzeba sobie w tym trybie troche polatac zeby zaobserwowac jak zachowuje sie governor.
Na slabych pakietach bedzie trzymal nizsze obroty i obroty beda tez mniej "sztywno" trzymane (tak jakby bylo nizsze I).
Ponadto, jesli w czasie rozkrecania wirnika (czyli wlasnie w czasie trwania kalibracji) zaczniemy od razu ostro latac, to tez obroty beda tez duzo nizsze.
Aby governor w tym trybie dzialal prawidlowo trzeba mu chyba najlepiej zawsze dac sie rozkrecic do pelnych obrotow na zerowych kątach (albo co najwyzej na lekko dodatnich).

W trybie Gov. Store. kalibracja dziala dokladnie tak samo, tyle ze przeprowadza sie ja raz. regiel ja zapamietuje i juz zawsze korzysta z zapamietanej kalibracji.
Jedyny minus tego jest taki, ze jak wsadzimy slabszy pakiet to governor bedzie staral sie utrzymac obroty powyzej mozliwosci pakietu i oczywiscie mu sie to nie uda - wiec w zasadzie to zaden minus.
Ot truizm, ze slaby pakiet trzeba oszczedzac zeby jeszcze troche polatal, bo jak sie mu da WP134D0L to zdechnie w ciagu kilku cykli.
Kiedy latam w trybie Gov (czyli governora uczacego sie za kazdym razem) governor sam poniekad rozpoznaje kondycje pakietu i do niej dobiera maksymalna ilosc mocy jaka pobiera dla silnika.


Kiedy juz wiemy jak dziala i co wlasciwie robi ta cala kalibracja to teraz trzeba sie zastanowic jak ja poprawnie wykonac dla trybu Gov. Store.
Instrukcja mowi, zeby uniesc helika do zawisu przy gazie 90% i poczekac az obroty sie lekko zawahaja (helik majtnie leciutko ogonem).
Jest to dobry sposob, ale pod pewnymi warunkami o ktorych instrukcja juz nie wspomina:
1. pakiet jest wzorowej kondycji
2. pakiet jest full naladowany
3. helik musi byc DELIKATNIE podniesiony do zawisu - zadnego szarpania drazkiem gazu.

W przypadku niespelnienia ktoregokolwiek z tych trzech warunkow governor zapamieta sobie ze generalnie nie ma do dyspozycji za duzo mocy i potem juz bedzie zawsze taki zmulisty.

Ostatnio programowalem sobie gova w 450tce z okazji zmiany radia i jakbym nie kombinowal to wychodzilo mi ze musze miec gaz na 90% zeby w miare sensownie latac (obroty 2800rpm).
O co chodzi - mysle, przeciez nic sie nie zmienilo poza radiem, a wczesniej moglem miec obroty 3600rpm, a 2800 to mialem przy 60% ...
No tak, ale kalibracje governora tym razem przeprowadzalem przy okolo 5*C - pakiet nie ma szans.

Jakie jest wyjscie w takiej sytuacji?
Olac instrukcje i przeprowadzic kalibracje na silniku z minimalnym tylko obciazeniem.
Ja zdjalem lopaty glowne i ustawilem minimalny kąt na wirniku ogonowym.
OSTROZNIE!! Silnik rozkreci sie wtedy do naprawde wysokich obrotow!!
Ale efekt jest taki, ze moge regulowac obroty w sensownym zakresie obnizajac krzywa. Tak jak kiedys i tak jak chcialem.


Moze komus sie to przyda.
Awatar użytkownika
valoos
Domownik forum...
Posty: 404
Rejestracja: 17-05-2011
Lokalizacja: Łopuchowo / Poznań
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: valoos » 4 lis 2014, o 10:07

Też trochę rozkminiałem jak będzie wygodniej. Niestety irytujące jest to, że COKOLWIEK zmienisz w ustawieniach regla jesteś zmuszony kalibrować gova na nowo. Zmieniałem intensywność soft startu - na nowo kalibracja, podniosłem nieco napięcie odcięcia, bo na jednym z pakietów pikał po locie - kalibracja, zmiana odbiornika i ponowna kalibracja gazu - i co ? - znowu kalibracja gova. Trzeba po prostu wbić sobie do głowy, że kalibracja gova zawsze na końcu.
Co jest nie zapisane zmierza do nieistnienia...
Awatar użytkownika
Kula
Elita forum...
Posty: 1468
Rejestracja: 04-01-2013
Lokalizacja: Pruszków, Warszawa
Podziękował: 55 razy
Podziękowano: 148 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Kula » 4 lis 2014, o 23:00

valoos pisze:Też trochę rozkminiałem jak będzie wygodniej. Niestety irytujące jest to, że COKOLWIEK zmienisz w ustawieniach regla jesteś zmuszony kalibrować gova na nowo. Zmieniałem intensywność soft startu - na nowo kalibracja, podniosłem nieco napięcie odcięcia, bo na jednym z pakietów pikał po locie - kalibracja, zmiana odbiornika i ponowna kalibracja gazu - i co ? - znowu kalibracja gova. Trzeba po prostu wbić sobie do głowy, że kalibracja gova zawsze na końcu.



A to dziwne, bo wiele razy zmieniałem parametry typu soft start i NIGDY nie musiałem kalibrować ponownie gova. Zawsze trzymał takie same obroty bez względu na pozostałe zmiany. Dopiero wyłączenie gova (gov. OFF) i ponowne włączenie kasuje nastawy.
"Każden jeden musi se czasem polatać..." (Złomek-Auta)

Graupner HOTT
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 4 lis 2014, o 23:10

Też nigdy nie musiałem programować gova po zmianie parametrów.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 5 lis 2014, o 08:48

Bo wydaje mi sie ze prawda jest po srodku jesli o to chodzi: Soft start i napiecie odciecia nie kasuja kalibracji gova, ale ponowne ustawienie zakresu gazu - tak.
Przy najmniej ja musialem kalibrowac gova wlasnie po ponownym ustawianiu zakresu gazu, a nowy zakres gazu ustawialem z okazji zmiany radia.
Tym nie mniej, valoos dobrze mowi, ze kalibracja gova to cos co najlepiej zostawic sobie na koniec.
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 5 lis 2014, o 08:55

Kalibracja gova opiera się na zakresie gazu. W nowym reglu chyba nawet nie da się skalibrować gova bez wcześniejszego skalibrowania gazu.
Poza tym to się robi tylko raz, jest to pierwsza rzecz którą się robi z każdym reglem więc o takim wyjątku nawet nikt nie wspomina.

Więc prawda nie jest po środku tylko blisko krawędzi :-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 5 lis 2014, o 10:05

Nie no czekaj... Reset. Od poczatku.
1. W nowym reglu (czy w starym reglu po podlaczeniu do nowego radia) PIERWSZE co trzeba zrobic to kalibracja zakresu gazu. Bez tego czasem nie daje sie nawet uzbroic regla nie mowiac o czymkolwiek innym - reigel wie, ze ma nieskalibrowany zakres gazu i jakos tak to jest ze nawet jesli pozwala sie uzbroic to wiele wiecej nie pozwala zrobic. Programowanie zwyczajnie nie dziala.
2. Przy kalibracji gazu, wartosci poprzedniej kalibracji gov.store (o ile byly) ulegaja ... zresetowaniu? zapomnieniu? Tak czy siak kalibracje gov.store trzeba powtorzyc.

Wiec tyle prawdy valoosa, ze kalibracja gazu resetuje kalibracje gova.
Nie potwierdzam, aby zmiana softstartu resetowala kalibracje gova.
Nie sprawdzalem nigdy jak dziala zmiana napiecie odciecia (zawsze mam domyslne 3,1V).

No, ale poniewaz... kalibracje gova robi sie w dzialajacym juz heliku, czy to podrecznikowo w zawisie czy "po mojemu" bez lopat, to dobrze jest zostawic ja sobie na koniec, jako ostatnia rzecz do zrobienia.
Awatar użytkownika
valoos
Domownik forum...
Posty: 404
Rejestracja: 17-05-2011
Lokalizacja: Łopuchowo / Poznań
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: valoos » 5 lis 2014, o 10:19

Ok. Poddaje się argumentom - jest spora możliwość że gaz na nowo skalibrowałem sobie sam przez przypadek z drąga.
Co jest nie zapisane zmierza do nieistnienia...
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 5 lis 2014, o 10:21

Aikus. 1,2 No przecież tak piszę.
Dlatego po zmianie zakresu gazu trzeba kalibrować gova i jest to jedyny przypadek (chyba).

Valos.
Niestety wystarczy raz włączyć model z gazem w górze a potem zamiast rozłączyć model pchnąć drążek w dół i gaz zaprogramowany (na ogół nieprawidłowo bo rzadko kto ma 100% krzywą) więc i gov rozregulowany.

Pewnie też stąd biorą się wątki że regulator zepsuty bo nie reaguje na zmiany idle i / lub daje 100% ognia.
Ostatnio zmieniony 5 lis 2014, o 10:29 przez Kenobi36, łącznie zmieniany 1 raz.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 5 lis 2014, o 10:28

DELETE
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 5 lis 2014, o 10:35

Kenobi36 pisze:[...]
Niestety wystarczy raz włączyć model z gazem w górze a potem zamiast rozłączyć model pchnąć drążek w dół i gaz zaprogramowany (na ogół nieprawidłowo bo rzadko kto ma 100% krzywą) więc i gov rozregulowany.



Troche OT ale tak mi sie skojarzylo - wlasnie po to byla mi apka z alarmem o WYłączonym HOLDzie.
;)
Awatar użytkownika
subframe
Stały bywalec...
Posty: 140
Rejestracja: 17-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 26 razy
Podziękowano: 16 razy

Postautor: subframe » 5 lis 2014, o 11:31

Kenobi36 pisze:Niestety wystarczy raz włączyć model z gazem w górze a potem zamiast rozłączyć model pchnąć drążek w dół i gaz zaprogramowany (na ogół nieprawidłowo bo rzadko kto ma 100% krzywą) więc i gov rozregulowany.
Pewnie też stąd biorą się wątki że regulator zepsuty bo nie reaguje na zmiany idle i / lub daje 100% ognia.


Dzięki, to wiele tłumaczy w moim przypadku. Byłem przekonany że zakresy gazu można zaprogramować tylko z karty.. :wall:
A tak w ogóle bardzo ciekawy wątek. :)
pozdrawiam
Subframe
450PRO DFC, V977, 250GT
Me-109, Cessna 182
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 5 lis 2014, o 12:46

Subfraaaaame... no co Ty... Dwója!
Jak zakres gazu z karty? Przeciez to nie mozliwe!

Kalibrowanie zakresu gazu to jest pokazanie reglowi co to znaczy zero gazu i co to znaczy maks gazu, bo kazde radio ma troszeczke inaczej. I to jest pierwsza rzecz ktora sie robi z kazdym regulatorem po podpieciu do nowego radia.
W spalinach ustawialo sie end pointy serwa gazu - to jest taki odpowiednik tej kalibracji zakresu gazu, roznica jest taka, w w spalinach poniewaz widac to serwo i jak ono tam steruja przepustnica to mozna endpointami w apce zrobic tak, zeby serwo chodzilo w sensownym zakresie a w elektryku latwiej jest powiedziec reglowi ze gaz ma od tąd do tąd i koniec.
:)
Awatar użytkownika
subframe
Stały bywalec...
Posty: 140
Rejestracja: 17-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 26 razy
Podziękowano: 16 razy

Postautor: subframe » 5 lis 2014, o 14:21

aikus pisze:Subfraaaaame... no co Ty... Dwója!
Jak zakres gazu z karty? Przeciez to nie mozliwe! :)


To co w takim razie oznaczają funkcje "STOP" o "FullSpeed" w Special Functions na karcie?
ps. Dwója lepsza niż jedynka.. w dzisiejszych czasach to całkiem przyzwoita ocena :swir:
pozdrawiam
Subframe
450PRO DFC, V977, 250GT
Me-109, Cessna 182
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 5 lis 2014, o 14:43

subframe pisze:
To co w takim razie oznaczają funkcje "STOP" o "FullSpeed" w Special Functions na karcie?


A to jest dobre pytanie - nie wiem. Trzebaby w manualu do karty zobaczyc, oni tam sie dosc dobrze rozpisali, chociaz tez nie napisali wszystkiego.
Np. nie napisali, ze zeby miec softstart, ale latac na krzywych, trzeba wylaczyc governor (opcja Gov OFF) trzy razy.
Inaczej bedzie taki jakby sofrstart ktory dziala caly czas, czyli reakcja silnika na zwiekszenie gazu z duuuzym opoznieniem.
W samolocie nie ma problemu, bo ustawiam sobie softstart "plane fast" i jest git.
Ale gdybym w helikopterze chcial latac na krzywych to kaplica....

Wracajac do STOP i FULLSPEED...
hmm

Chyba nawet wiem jakby to moglo dzialac.
Karta proggramujaca ma dwa goldpiny 1x3.
Regiel podlacza sie do jednego z nich, a do czego sluzy drugi? tego nikt mi nie byl w stanie do tej pory powiedziec...
Teraz mysle sobie, ze ten drugi jest po to, zeby podlaczyc tam odbiornik i pokazujac z apki pozycje STOP oraz FULLSPEED naciskac odpowiednie przyciski w karcie co pozwoli na ...
... zapamietanie zakresu gazu.
Ale nie wiem czy to jest w manualu i UWAGA - toi jest tylko moje zgadywanie. Moge sie mylic.



subframe pisze:ps. Dwója lepsza niż jedynka.. w dzisiejszych czasach to całkiem przyzwoita ocena :swir:



Heh, no co racja to racja :piwo:
Awatar użytkownika
armagedon
Domownik forum...
Posty: 477
Rejestracja: 26-09-2014
Lokalizacja: Myszków
Podziękował: 27 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: armagedon » 5 lis 2014, o 14:55

Ja widziałem na YT jak gość programował zakres gazu z karty bynajmniej tak mi się wydawało :o i też tak programowałem regulator,to może dlatego mam cały czas problem z tym gov!!!
Czyli jak zacznę od nowa programować regulator to pierwszą czynnością jest,włączyć apkę gaz na maxa włączyć model i zjechać do minimum gazem,po czym programujemy kartą timing i wszystko za koleją czy tak?
Rex 100
Tarot 450pro
Goblin 700 speed
Goblin 700 ważka
Mikado 800
Aurora9
Pozdrawia.Sebastian S.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 5 lis 2014, o 15:22

GEneralnie jest tak wg mojej najlepszej wiedzy):
Podstawowa kalibracja z drazka ktora MUSI byc przeprowadzona:

1. Wlaczyc apke i dac drazek na maksa (zakladam, ze do kalibracji krzywa gazu jest 0 50 100).
2. Podlaczyc regiel...
3. pi pi pi pi pi pi pi ......
4. w czasie tego pi pi pi pi pi zjechac drazkiem na sam dol (jesli nie chcemy hamulca)*.
5. pu piiii (regiel zapamietal pozycje 0 gazu)
6. podjechac drazkiem powyzej polowy gazu (im wyzej tym szybszy softstart, ale ustawiamy tak tylko soft start dla heli, wiec najszybszy jaki mozna ustawic to heli-fast - na samym dole bedzie baaaardzo wooolny softstart dla heli powiedmzy klasy 700).
5. pu piiiii - regiel zapamietal jaki chcemy soft start.
6. drazek na sam dol
7. pik pik pik pik **........... pulilili - UWAGA!! regiel uzbrojony i gotowy do startu.

* Jesli chcemy miec hamulec to trzeba zjechac drazkiem nie calkiem do dolu - powiedzmy gdzies tak do 1/5 i wtedy to bedzie 0 gazu, a ponizej tego bedzie hamulec.

** w punkcie siodmym jest tyle pikniec ile cel w baterii.


Reszte parametrow teoretycznie jakos tam mozna programowac z drazkow, ale jest to maksymalnie posrane i lepiej uzyc karty tym bardziej ze i tak nie wszystko mozna z drazkow. Niektore rzeczy mozna tylko z karty.


Te siedem punktow dobrze miec w glowie na wszelki wypadek, bo jak sie na lotnisku zdarzy disaster o ktorym mowi Kenobi, ze wlaczymy regiel przy niezerowym gazie i majtniemy drazkiem w dol i nam sie pochrzani ten zakres gazu to dobrze wiedziec jak wrocic do dobrej kalibracji zakresu gazu na szybko na lotnisku.
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 5 lis 2014, o 17:38

aikus pisze:Jak zakres gazu z karty? Przeciez to nie mozliwe!

aikus pisze:
subframe pisze:To co w takim razie oznaczają funkcje "STOP" o "FullSpeed" w Special Functions na karcie?
A to jest dobre pytanie - nie wiem. Trzebaby w manualu do karty zobaczyc, oni tam sie dosc dobrze rozpisali, chociaz tez nie napisali wszystkiego.


Właśnie do programowania zakresu gazu :lol:
Ja programuję zawsze z karty, bo nigdy nie wiem po jakich piknięciach trzeba opuścić gaz aby zaprogamować z apki :-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 5 lis 2014, o 19:24

No i co, tak sie to robi jak ja zgadlem?
No bo tak czy siak apka musi byc....
No to ... Subframe - piątka!
Aikus - pała!
:)
marek_m
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 10
Rejestracja: 24-10-2014
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 5 razy

Postautor: marek_m » 10 lis 2014, o 18:59

Całkiem fajne filmiki o programowaniu YEP - a można znaleźć tutaj:
http://www.youtube.com/watch?v=IZI3_RXMW0g
http://www.youtube.com/watch?v=7e-HL5k8ojI

Ten drugi dotyczy między innymi gov. store.
Pozdrawiam,
Marek

Wróć do „Regulatory obrotów”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości