Koncepcja którą postanowiłem zrealizować opiera się na puzzlach, każde ramie zachodzi i zaczepia się o sąsiednie. Dodatkowo każde ramie ciągnie się aż do śruby sąsiedniego więc po skręceniu 4 śrubami wchodzącymi w słupki rama się nie rozjedzie tak jak puzzle i utrzyma sztywność.
Przy tej konstrukcji praktycznie CP nie jest potrzebne. Ale ze względu na mocowanie pozostałych elementów warto go zastosować, przy czym nie musi to być grubość 2mm lecz wystarcza 1mm który. CP też wyeliminuje potrzebę podkładek gdyż średnica łba śruby i słupka jest dosyć mała i u mnie wprowadza dyskomfort psychiczny

Ramiona z węgla o grubości 4mm, w najwęższym miejscu szerokość to 9mm, w okolicy ramy czyli tam gdzie się ramiona najczęściej łamią prawie 12mm. Dzięki puzzlom, eliminacji ciężkiego CP i śrub rama ta będzie ważyć około 55g. Dla przykładu rama na której został zbudowany Ścigacz v12 waży 52g a ramiona o grubości 4mm mają raptem 6mm szerokości.
Całość tak się tak prezentuje

Dosyć długo trwało skonstruowanie klatki na kamerę, szczególnie problem stwarzała kamerka swift micro z obiektywem 2.1mm. Obiektyw ten w rzeczywistości jest prawie 1.8mm i widzi bardzo szeroko a z powodu lekkiego efektu rybiego oka w rogach widzi mega szeroko, prawie za siebie

Jeszcze próba jak to wszystko będzie pasować.

Projekt i kasa zostały wysłane i po 4 dniach listonosz zastukał do drzwi.
Jakie proste ?

Ale zanim ramka przyszła zmontowałem całego quada na wydrukowanej ramie

Niestety nie chciał polecieć , wpadał w straszne wibracje.

Setup wzęty ze ścigacza v12 czyli:
Bezproblemowo sprawdził sie stack HGLRC XJB F440, FC oparte na F4 z betaflight OSD, ESC 4x40A i VTX, 3 płytki, rozstaw śrub 20x20mm, i 13.5g


Mimo że regulatory to 4x40A na płytce 20x20mm to spokojnie dawały radę silnikom 2205.5 2600kv
Silniki użyte to ZMX FinX23, rozmiar 2305.5, lekkie i mocne, o 5g lżejsze od FinX30 2307.5 na których latam Ścigaczami v10
Kamera to Foxeer Predator Micro
Jest to najnowsza generacja kamerek FPV oparta na przetworniku CMOS. W stosunku do popularnej HS1177 i pochodnych na Sony CCD tam ma Super WDR, idealnie sprawuje się pod słońce. Radzi sobie też lepiej w noocy, przy minimalnym oświetleniu da się latać. Ma też mniejsze opóźnienie. Wadą jest yello które się pojawia jak śmigła są krzywe i jest sporo wibracji.
Porównanie WDR, proszę zwrócić uwagę na żarówkę:

Śmigła pewnie jak wcześniej DAL Cyclone 5050, dosyć ciężkie na ten silnik tej wielkości ale nowoczesne technologie pozwoliły uzyskać wystarczająco duży moment obrotowy że mnie się dobrze latało.
Będę też testował śmigła DAL Cyclone 5051 , są to śmigła o nieco większym skoku lecz o dużo mniejszej powierzchni więc zapewnią mniejszy ciąg maksymalny, ale że są dużo lżejsze to szybciej będą reagować na korekty lotu.
2 próbne ramki dotarły.
Tak wygląda jeden komplet.

Ramka jest przepiękna, w realu prezentuje się dużo lepiej niż na zdjęciach.
Zmontowana ze słupkami alu i śrubami tytanowymi 53g

Nie będę opisywał całej budowy, tylko kilka słów o montażu stack'a HGLRC.
Stack HGLRC przychodzi ze stalowymi śrubami M2 i dystansami. Ramę zaprojektowałem na otwory 3mm. Dodatkowo mam skrócone śruby wiec musiałem pokombinować.
W centerplejcie rozwierciłem otwory na 3.5mm i wsadziłem krótkie odcinki rurki silikonowej. Rurka ma chyba 4.5mm zewnętrznej średnicy więc została ściśnięta w środku. Przez rurkę przecisnąłem śruby i nakręciłem pierwszy zestaw dystansów bez zaciskania ale za to na słaby klej. W ramionach dziury rozwierciłem do 4mm aby mógł się schować łeb śruby i rurka silikonowa.


Przełożenie całej elektroniki szybko poszło, troszkę więcej trytkowanie luźnych podzespołów jak kondensatory, buzzer czy antenka. Zabezpieczyłem też przewody przed ucięciem przez śmigło lub wyrwaniem przez gałąź.
Jak zwykle po budowie ważenie

Na lekkich śmigłach Cyclone T5051, 214g

i na śmigłach Cyclone T5050, 222g

Sama rama

Ochrona silników przy upadku asfalt, beton czy inne twarde powierzchnie.

Ochrona kamery, kilka otworów na rózne kamery z różnymi obiektywami i kątem pochylenia


Dookoła śrub sporo mięsa aby się CF się nie kruszyło.





I klasyczne zabezpieczony przed brudem czyli obtoczony PETem z Cocacoli


Pod spodem pakiet 4s1050 , tylko 120g, ścigacz z nim waży łącznie 341g

CDN.