Łopaty - wyważanie, torowanie, ustawianie kątów...

Nie ma takiej łopaty co by się do kreta nie dokopała
Awatar użytkownika
Kosmo
Domownik forum...
Posty: 281
Rejestracja: 25-02-2011
Lokalizacja: Bieszczady
Podziękował: 20 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Kosmo » 8 mar 2011, o 13:09

Dla mnie do FPV by się nie nadał. Jest to już za duży model. Gdyby tak spadł mogłaby się wydarzyć tragedia. Jeszcze napęd 6S i pakiet 3000mAh... marnie to widzę.
widziałem wcześniej już tą konwersję jak i zakładkę na FH o X7. Niestety narazie cisza.

Chcę zbudować kiedyś helika używając modelu klasy 700 do tego, plus gimbal, lustrzanka i drugi operator do obsługi kamery. Taki sprzęt latał by w zasięgu wzroku.
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 8 mar 2011, o 18:13

Kosmo pisze:Sławek akurat jeśli chodzi o ustawienie kątów to odnoszę się do Frenzy 90N.

Masz rację, ale gapa ze mnie... Ja tu kombinuję dlaczego masz takie problemy a nie doczytałem... :wall:

Obejrzałem tą twoją głowicę. Jeżeli chodzi o żwawość, to dolny mikser - kulka na zewnątrz, górny mikser łopat - kulka do środka ;)
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Kosmo
Domownik forum...
Posty: 281
Rejestracja: 25-02-2011
Lokalizacja: Bieszczady
Podziękował: 20 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Kosmo » 8 mar 2011, o 18:48

Właśnie przestawiłem kulkę na górnym mikserze na tą zewnętrzną. Kąty jakie uzyskałem to -/+11. Zyskałem 1 stopień więc jest już dobrze. Teraz czekać tylko na pogodę :)
Awatar użytkownika
miszcz_waw
Elita forum...
Posty: 577
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 79 razy

Postautor: miszcz_waw » 7 kwie 2011, o 07:35

W każdym temacie można skomplikować problem do granic rozsądku :D

Obrazek

Obrazek

Wątek z rozwinięciem tematu, zastosowaniem i dyskusją :D
Piotrek
pma_
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 50
Rejestracja: 23-03-2011
Podziękowano: 2 razy

Postautor: pma_ » 8 kwie 2011, o 19:41

A ja po prostu kładę poziomicę na górze głowicy do tego kątomierz na łopatę i już (poziomica pasuje rozmiarowo :) )
Awatar użytkownika
Qugar_
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 98
Rejestracja: 27-02-2010
Lokalizacja: Rogoźno
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 11 razy

Postautor: Qugar_ » 8 kwie 2011, o 20:37

pma_ pisze:A ja po prostu kładę poziomicę na górze głowicy do tego kątomierz na łopatę i już (poziomica pasuje rozmiarowo :) )

zrób zdjęcie poglądowe
KDS 450SV
EasyGlider PRO
Futaba T8FG
pma_
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 50
Rejestracja: 23-03-2011
Podziękowano: 2 razy

Postautor: pma_ » 23 kwie 2011, o 14:15

Mały opis jak ustawiam zerowy kąt łopat względem flybara.
Poniżej opisana technika wymaga użycia wysoce wyspecjalizowanego sprzętu, iezbędne są:
- 2 gumki
- pisak (może być ołówek)
- coś płaskiego co da się położyć na głowicy
- kątomierz

Na początek profesjonalnie blokujemy flybar żeby nam nie latał ;)
Obrazek

Następnie kładziemy nasz płaski przyrząd na głowicy (ja mam jak widać poziomicę) i ustawiamy flybar równolegle (poziomica powinna być prostopadle do wału), mój jest nieco już krzywy więc ciężko ustalić co powinno być równoległe
Obrazek
Obrazek

I na końcu blokujemy nasz kątomierz na zero, zakładamy na łopatę i kręcąc odpowiednimi snapami doprowadzamy do równoległości góry kątomierza z naszą poziomicą
Obrazek

Łopaty są ustawione i jeśli nie mamy jakichś zbędnych luzów itp. na lotnisku latamy zamiast torować łopaty.

Zdjęcia w większej rozdzielczości są tutaj https://picasaweb.google.com/piotr.mark ... O9hO_78wE#
roki
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 93
Rejestracja: 15-07-2010
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 1 raz

Postautor: roki » 23 kwie 2011, o 14:40

Ja tam zawsze ustawiam bok kątomierza by był równolegle do flybar... ;)
Może dokładność mniejsza ale napewno wystarczająca - nigdy nie miałem roztorowanych łopat :banana:
A tak wg, fajny artykuł - przyda się początkującym :nw:
Pozdrawiam
Kasper
Awatar użytkownika
kyl1000
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 80
Rejestracja: 06-06-2011
Lokalizacja: Tarnobrzeg
Podziękował: 7 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: kyl1000 » 6 cze 2011, o 12:16

Witam
Jako że zaliczyłem swojego pierwszego kreta swoja 450 tką, a zajmuję sie tym hobby od bardzo niedawna proszę o Wasze porady odnośnie dalszego używania tak uszkodzonych łopat, czy jest to dopuszczalne ?
Krawędzie natarcia łopat ku mojemu zdziwieniu wyglądają nienaruszone, odpryski i ubicia powstało przy okuciu wskutek złożenia się łopat.
Łopaty są węglowe o ile się nie mylę.

Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
miszcz_waw
Elita forum...
Posty: 577
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 79 razy

Postautor: miszcz_waw » 6 cze 2011, o 12:27

Ja bym latał.
Piotrek
Awatar użytkownika
Kosmo
Domownik forum...
Posty: 281
Rejestracja: 25-02-2011
Lokalizacja: Bieszczady
Podziękował: 20 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Kosmo » 6 cze 2011, o 13:50

Latałbym, na wszelki wypadek możesz wypełnić ubytek ciepłym plastikiem. I obserwuj po lotach czy pęknięcie nie postępuje.
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 6 cze 2011, o 14:03

Ja też bym latał - wewnętrzna struktura nie jest uszkodzona bo oberwał tylko żelkot/lakier.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 7 cze 2011, o 00:52

Uzupełnij to np. żywicą i lataj. To nie jest żadne uszkodzenie.
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
kyl1000
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 80
Rejestracja: 06-06-2011
Lokalizacja: Tarnobrzeg
Podziękował: 7 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: kyl1000 » 10 cze 2011, o 17:27

Dziękuję wszysstkim za odpowiedź.
Awatar użytkownika
przynenta
Stały bywalec...
Posty: 163
Rejestracja: 21-05-2011
Podziękował: 18 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: przynenta » 1 lip 2011, o 22:28

Jaka jest tolerancja przy ustawieniu łopat? Wiem, że ideał jest 0 :masakra: . Siedzę z elektronicznym kątomierzem i mam 0, 5, dalej się męczyć?

Ps. Poziomica i ołówek nie za specjale się sprawdza przy małych modelach :(
Pozdrawiam
Tomek

Spekrtum DX7;PhoenixRC; Blade mCPx; Blade MqX; Copterx 250 SE - do modernizacji ;Copter 450 V2 SE z FLYMENTOR
Gaui X5 FES Super Combo
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 2 lip 2011, o 00:19

Luźna refleksja co do ustawiania łopat - widziałem na filmach Strefy Hobby jak panowie ustawiali flybar na oko ręką a później starali się ustawić dokładnie kąt łopat co do pika w apce poprawiając co chwilę opadający pręt... A przecież flybar jest sprzężony z łopatami i jego pochylenie pręta zmienia automatycznie kąt łopat.
Więc poziomica zda egzamin jeżeli sam model jest faktycznie wypoziomowany. Nie dość tego - niektóre modele mają naturalne pochylenie na podwoziu, więc jedynym miarodajnym elementem jest wał główny.

Mogę się mylić i jednak takie bardzo precyzyjne ustawianie nie ma sensu, jednak wolę ustawić maksymalnie dobrze mechanikę wykorzystując dostępne środki. Owocuje to latającym nienagannie i bez wibracji modelem, że nie wspominając o mniejszym zużywaniu się elementów.

Do blokowania używam tego:

Obrazek



Poza kątami polecam sprawdzanie kątów po obwodzie, co 90 stopni. Dzięki temu mamy pewność też co do kątów cykliki i symetryczności wychyleń obydwu. Wartość cykliki ustawiamy funkcją SWASH lub analogiczną.
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
przynenta
Stały bywalec...
Posty: 163
Rejestracja: 21-05-2011
Podziękował: 18 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: przynenta » 2 lip 2011, o 09:09

Największy problem miałem z blokadą.
Tak to robiłem (może źle):
1. Zblokowałem flybara z razem z belą ogonową.
2. Użyłem do pomiarów kątomierza elektronicznego
3. Złapałem Zero na belce i przeniosłem na flybara
4. Następnie przystąpiłem do regulacji,
5. Po każdym poruszeniu powtarzałem punkt 3
Tolerancja przy przenoszeniu poziomu ok. 0,1 stopnia, przy ustawieniu łopat udało mi się zejść 0,2 granicy błędu.
6. W podobny sposób ustawiłem flybara.

Czy popełniłem jakiś błąd? Wiadomo pierwszy raz, różne Metydy, brak dodatkowych przyrządów pomocniczych, różnie to bywa.
Poderwałem heli na ok. 30 cm i specjalnie nie widziałem jakiś dziwnych zachowań.

Kombinuję zrobić sobie taki przyrząd, ale nie mogę sobie poradzić z połączeniem aluminium :wall:
Pozdrawiam
Tomek

Spekrtum DX7;PhoenixRC; Blade mCPx; Blade MqX; Copterx 250 SE - do modernizacji ;Copter 450 V2 SE z FLYMENTOR
Gaui X5 FES Super Combo
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 2 lip 2011, o 09:58

Gmeracz pisze:jednak wolę ustawić maksymalnie dobrze mechanikę wykorzystując dostępne środki. Owocuje to latającym nienagannie i bez wibracji modelem, że nie wspominając o mniejszym zużywaniu się elementów.


Sławek, nie mylisz się. Odwieczna zasada w modelach - mechanika ma być ustawiona najlepiej jak można, później używasz wynalazków pt. komputer w aparaturze itd. Jest to jedyne słuszne podejście. Owocuje to dużą liczbą spedzonych godzin w powietrzu, a nie głupimi postami na forach i godzinami ustawiania modelu, poprawiania, klejenie itd.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
super_mario2
Elita forum...
Posty: 980
Rejestracja: 05-02-2011
Lokalizacja: Halinów
Podziękował: 53 razy
Podziękowano: 44 razy
Kontaktowanie:

Postautor: super_mario2 » 2 lip 2011, o 11:27

Gmeracz pisze:Luźna refleksja co do ustawiania łopat - widziałem na filmach Strefy Hobby jak panowie ustawiali flybar na oko ręką a później starali się ustawić dokładnie kąt łopat co do pika w apce poprawiając co chwilę opadający pręt... A przecież flybar jest sprzężony z łopatami i jego pochylenie pręta zmienia automatycznie kąt łopat.
Więc poziomica zda egzamin jeżeli sam model jest faktycznie wypoziomowany. Nie dość tego - niektóre modele mają naturalne pochylenie na podwoziu, więc jedynym miarodajnym elementem jest wał główny.

Mogę się mylić i jednak takie bardzo precyzyjne ustawianie nie ma sensu, jednak wolę ustawić maksymalnie dobrze mechanikę wykorzystując dostępne środki. Owocuje to latającym nienagannie i bez wibracji modelem, że nie wspominając o mniejszym zużywaniu się elementów.

Do blokowania używam tego:

Obrazek



Poza kątami polecam sprawdzanie kątów po obwodzie, co 90 stopni. Dzięki temu mamy pewność też co do kątów cykliki i symetryczności wychyleń obydwu. Wartość cykliki ustawiamy funkcją SWASH lub analogiczną.


Gdzie można kupić takie cudo ?
Pozdrawiam Mariusz
Goblin 700, T-Rex 450 PRO V2 3GX, 600 ESP BeastX
E-flite MSR, FPVRaptor
Spektrum DX8, Phoenix RC
Awatar użytkownika
przynenta
Stały bywalec...
Posty: 163
Rejestracja: 21-05-2011
Podziękował: 18 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: przynenta » 2 lip 2011, o 14:04

Kowal pisze: a nie głupimi postami na forach


Podobno nie ma głupich pytań, są tylko ............ ;)
Fora są po to by każdy początkujący mógł się dowiedzieć a inni wymieniać doświadczenia. Gdy nie znajdujesz odpowiedzi, to zadajesz pytanie.

Nie każdy urodziła się od razu Ikarem ;)

Tak czy inaczej ponawiam pytanie czy 0,5 stopnia jest dopuszczalne? Na zwykłym kątomierzu raczej takiej dokładności nie uzyskamy, ponadto jak zauważyłem jest to prawie luz wynikający z niedoskonałości modelu.
Pozdrawiam
Tomek

Spekrtum DX7;PhoenixRC; Blade mCPx; Blade MqX; Copterx 250 SE - do modernizacji ;Copter 450 V2 SE z FLYMENTOR
Gaui X5 FES Super Combo

Wróć do „Łopaty, łopatki i śmigła”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości