MATEKSYS G474-HELI + Rotorflight

Czy ktoś jeszcze pamięta flybara?
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 835
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 140 razy
Podziękowano: 68 razy

Postautor: kudzu » 30 kwie 2024, o 21:23

lopez pisze:Gratulacje :) czy mógłbyś mi wystawić gdzieś choć jednego loga, bo jestem ciekaw :) podejrzanie wglada to przyspieszenie obrotów, potem dość widoczny spadek, czy na pewno w ESC masz wylaczonego gova?


Hej, dzięki za propozycję. W ESC mam na bank linear thr. Logi mógłbym spróbować jakoś udostępnić, ale chyba na razie nie ma sensu, bo sytuacja się nieco zmieniła - o tym zaraz. Przy okazji zauważyłem u mnie jakiś problem z blackboxem - logi scalone do pliku "all" są jakieś wybrakowane, praktycznie bez danych, mimo, że sam plik ma rozmiar odpowiadający sumie logów z poszczególnych lotów; na szczęście te logi solo są ok.

A co do zmiany sytuacji - przeszedłem z HoTTa na Lorę :D Testowo władowałem do XL380 mikrusika RP1 (docelowo chciałbym mieć RP3) od Radiomastera. Jeszcze nie latałem na tym ELRSie, ale to, jak Rotorflight dogadał się po CRSF z odbiornikiem i jak fajnie działa telemetria oraz lua od RF dla Boxera - BAJKA :D
Za to coś pochrzaniło mi się z konfiguracją ESC, bo mimo, że jest uzbrojony i dostaje odpowiedni PWM (działa na override), to silnik nie startuje. Chyba mam coś porypane z zakresami. Nie rozumiem, dlaczego konfiguracja throttle znajduje się zarówno w zakładce Receiver, jak i Motors. Ale powolutku do tego dojdę.
Adam
Goblin 380, XL380, Belt CPX, V911s, MX-16 HoTT
Awatar użytkownika
lopez
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 35
Rejestracja: 02-05-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 17 razy

Postautor: lopez » 3 maja 2024, o 22:14

kudzu pisze:Hej, dzięki za propozycję. W ESC mam na bank linear thr. Logi mógłbym spróbować jakoś udostępnić, ale chyba na razie nie ma sensu, bo sytuacja się nieco zmieniła - o tym zaraz.

Prawde mówiąc podejrzewałem, że próbujesz startowac w "normalu" i masz w radiu ustawiona krzywa gazu, czego sie raczej nie robi z governorem, ale z tak małego wycinka trudno wnioskować :)

kudzu pisze:Przy okazji zauważyłem u mnie jakiś problem z blackboxem - logi scalone do pliku "all" są jakieś wybrakowane, praktycznie bez danych, mimo, że sam plik ma rozmiar odpowiadający sumie logów z poszczególnych lotów; na szczęście te logi solo są ok.

To mimo wszystko podeślij mi jakąś próbke, blackbox nie jest jakoś szczególnie rozwijany, a na dniach mam plan, żeby przy tym toche pokodować i lekko uzupełnić braki, wiec może coś wydedukuje z tego.

kudzu pisze:A co do zmiany sytuacji - przeszedłem z HoTTa na Lorę :D Testowo władowałem do XL380 mikrusika RP1 (docelowo chciałbym mieć RP3) od Radiomastera. Jeszcze nie latałem na tym ELRSie, ale to, jak Rotorflight dogadał się po CRSF z odbiornikiem i jak fajnie działa telemetria oraz lua od RF dla Boxera - BAJKA :D

Apka lua to swietna sprawa, nie trzeba zabierac laptopa na pole tylko prosto z radia można zmieniać ustawienia. Telemetria w ELRS jest jednak troche ograniczona, glownie przez protokół CRSF który był projektowany głównie z myslą o dronach. Nie ma tam miejsca na takie paramtery jak temperatura ESC lub predkosc glowicy. Ale w RF znaleźli fajne obejście i można sobie przekierować paramtery. Ja np. zaciagam sobie RPM sensorem ground_speed :) wiecej o tym pisza tutaj https://www.rotorflight.org/docs/Tutori ... etry-reuse. Z tego co wiem, to rozwiazanie tymczasowe. Zeby rozszerzyc protokoł wymagana jest dodatkowa współpraca co najmniej developerów EdgeTx i ewentualnej zgody TBS. W FrSky-u jest troche lepiej pod wzgledem ilosci paramterów, minusem jest natomiast fakt, ze potrzebuje on do pracy dwoch uartów i jest troche wolniejszy.

kudzu pisze:Za to coś pochrzaniło mi się z konfiguracją ESC, bo mimo, że jest uzbrojony i dostaje odpowiedni PWM (działa na override), to silnik nie startuje. Chyba mam coś porypane z zakresami. Nie rozumiem, dlaczego konfiguracja throttle znajduje się zarówno w zakładce Receiver, jak i Motors. Ale powolutku do tego dojdę.

No nie ma z tym łatwo, sam do konca tego nie ogarniam. Sporo dyskusji na ten temat było na Discordzie. Jeśli miałbym coś doradzic, to do sprawdzenia sa przede wszystkim dwie rzeczy
1. czy FC w ogóle sie uzbraja, najlepiej sprawdzac w zakładce "status" w polu "arming disable flags", widac tam z jakiego powodu sie uzbraja
2. jaki jest ustawiony spoolup time, w zakładce motor/gov, defaultowo tam jest okolo 15s, co powoduje, że FC zwieksza sygnal dla ESC bardzo powoli (symuluje soft-start), a ESC dopiero wystaruje po osiagnieciu co najmniej 20%. To może potrwać kilka sekund, nie wiem, czy byłes wystarczajaco cierpliwy :)

U siebie mam ustawione to tak, ze
1. w radiu kanal throtle mam ustawiony zawsze na 100% a obroty ustawiam w profilu (przełączanie profilów też mam pod innym switchem)
2. w radiu switch HOLD ustawia mi kanal throtle na -100%
3. wowczas sekwencja startowa wyglada tak: HOLD ON -> ARM -> HOLD OFF - FC uzbroi sie, tylko jesli throtle bedzie ponizej okreslonego poziomu (w okolicy -100%) inaczej silnik nie ruszy
Pozdro,
Romek.
--
Trex 450 Pro+Sport Rotorflight
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 835
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 140 razy
Podziękowano: 68 razy

Postautor: kudzu » 5 maja 2024, o 22:13

lopez pisze:
kudzu pisze:Hej, dzięki za propozycję. W ESC mam na bank linear thr. Logi mógłbym spróbować jakoś udostępnić, ale chyba na razie nie ma sensu, bo sytuacja się nieco zmieniła - o tym zaraz.

Prawde mówiąc podejrzewałem, że próbujesz startowac w "normalu" i masz w radiu ustawiona krzywa gazu, czego sie raczej nie robi z governorem, ale z tak małego wycinka trudno wnioskować :)

Udało mi się z tym uporać jakoś w tygodniu i machnąć już kilkanaście szczęśliwych lotów :) To, co zrobiłem, to w ESC zwiększyłem "startup power" z 1 do 3 i w RF obniżyłem "handover throttle" do 10%, żeby gov jak najszybciej przejął kontrolę; "startup time" wydłużyłem do 20 sekund - teraz rozkręca się przepięknie.

lopez pisze:
kudzu pisze:Przy okazji zauważyłem u mnie jakiś problem z blackboxem - logi scalone do pliku "all" są jakieś wybrakowane, praktycznie bez danych, mimo, że sam plik ma rozmiar odpowiadający sumie logów z poszczególnych lotów; na szczęście te logi solo są ok.

To mimo wszystko podeślij mi jakąś próbke, blackbox nie jest jakoś szczególnie rozwijany, a na dniach mam plan, żeby przy tym toche pokodować i lekko uzupełnić braki, wiec może coś wydedukuje z tego.

W PW poszedł link do plików.
Wczoraj, gdy zerkałem na logi, zauważyłem coś nowego - wszystkie nowe pliki zapisały się z tą samą datą:

logi.jpg


lopez pisze:
kudzu pisze:A co do zmiany sytuacji - przeszedłem z HoTTa na Lorę :D Testowo władowałem do XL380 mikrusika RP1 (docelowo chciałbym mieć RP3) od Radiomastera. Jeszcze nie latałem na tym ELRSie, ale to, jak Rotorflight dogadał się po CRSF z odbiornikiem i jak fajnie działa telemetria oraz lua od RF dla Boxera - BAJKA :D

Apka lua to swietna sprawa, nie trzeba zabierac laptopa na pole tylko prosto z radia można zmieniać ustawienia. Telemetria w ELRS jest jednak troche ograniczona, glownie przez protokół CRSF który był projektowany głównie z myslą o dronach. Nie ma tam miejsca na takie paramtery jak temperatura ESC lub predkosc glowicy. Ale w RF znaleźli fajne obejście i można sobie przekierować paramtery. Ja np. zaciagam sobie RPM sensorem ground_speed :) wiecej o tym pisza tutaj https://www.rotorflight.org/docs/Tutori ... etry-reuse. Z tego co wiem, to rozwiazanie tymczasowe. Zeby rozszerzyc protokoł wymagana jest dodatkowa współpraca co najmniej developerów EdgeTx i ewentualnej zgody TBS. W FrSky-u jest troche lepiej pod wzgledem ilosci paramterów, minusem jest natomiast fakt, ze potrzebuje on do pracy dwoch uartów i jest troche wolniejszy.


Zgadza się - tym też udało mi się jakiś czas temu pobawić. Przy okazji zauważyłem błąd w dokumentacji: HEADSPEED nie można ustawić dla pitch, roll i yaw, wbrew temu, co tam podają. Mój RF podaje takie możliwości:

Kod: Zaznacz cały

# get crsf_att_pitch_reuse
Allowed values: NONE, THROTTLE, ESC_TEMP, MCU_TEMP, MCU_LOAD, SYS_LOAD, RT_LOAD, BEC_VOLTAGE, BUS_VOLTAGE, MCU_VOLTAGE

# get crsf_att_roll_reuse
Allowed values: NONE, THROTTLE, ESC_TEMP, MCU_TEMP, MCU_LOAD, SYS_LOAD, RT_LOAD, BEC_VOLTAGE, BUS_VOLTAGE, MCU_VOLTAGE

# get crsf_att_yaw_reuse
Allowed values: NONE, THROTTLE, ESC_TEMP, MCU_TEMP, MCU_LOAD, SYS_LOAD, RT_LOAD, BEC_VOLTAGE, BUS_VOLTAGE, MCU_VOLTAGE

# get crsf_gps_heading_reuse
Allowed values: NONE, HEADSPEED, THROTTLE, ESC_TEMP, MCU_TEMP, MCU_LOAD, SYS_LOAD, RT_LOAD

# get crsf_gps_ground_speed_reuse
Allowed values: NONE, HEADSPEED, THROTTLE, ESC_TEMP, MCU_TEMP, MCU_LOAD, SYS_LOAD, RT_LOAD

# get crsf_gps_altitude_reuse
Allowed values: NONE, HEADSPEED, THROTTLE, ESC_TEMP, MCU_TEMP, MCU_LOAD, SYS_LOAD, RT_LOAD

# get crsf_gps_sats_reuse
Allowed values: NONE, ESC_TEMP, MCU_TEMP, PROFILE, RATE_PROFILE, LED_PROFILE


Trafiłem też na przydatną flagę:

Kod: Zaznacz cały

set report_cell_voltage = ON

Dzięki temu RxBt podaje napięcie (średnie) pojedynczej celi - nie trzeba dzielić w głowie ;)

Ale nie znalazłem rozwiązania na wepchnięcie pomiarów barometru z FC do telemetrii CRSF. Naturalnym kandydatem wydaje się być GPS Alt:

Zrzut ekranu 2024-05-05 231124.jpg


lopez pisze:
kudzu pisze:Za to coś pochrzaniło mi się z konfiguracją ESC, bo mimo, że jest uzbrojony i dostaje odpowiedni PWM (działa na override), to silnik nie startuje. Chyba mam coś porypane z zakresami. Nie rozumiem, dlaczego konfiguracja throttle znajduje się zarówno w zakładce Receiver, jak i Motors. Ale powolutku do tego dojdę.

No nie ma z tym łatwo, sam do konca tego nie ogarniam. Sporo dyskusji na ten temat było na Discordzie. Jeśli miałbym coś doradzic, to do sprawdzenia sa przede wszystkim dwie rzeczy
1. czy FC w ogóle sie uzbraja, najlepiej sprawdzac w zakładce "status" w polu "arming disable flags", widac tam z jakiego powodu sie uzbraja
2. jaki jest ustawiony spoolup time, w zakładce motor/gov, defaultowo tam jest okolo 15s, co powoduje, że FC zwieksza sygnal dla ESC bardzo powoli (symuluje soft-start), a ESC dopiero wystaruje po osiagnieciu co najmniej 20%. To może potrwać kilka sekund, nie wiem, czy byłes wystarczajaco cierpliwy :)

U siebie mam ustawione to tak, ze
1. w radiu kanal throtle mam ustawiony zawsze na 100% a obroty ustawiam w profilu (przełączanie profilów też mam pod innym switchem)
2. w radiu switch HOLD ustawia mi kanal throtle na -100%
3. wowczas sekwencja startowa wyglada tak: HOLD ON -> ARM -> HOLD OFF - FC uzbroi sie, tylko jesli throtle bedzie ponizej okreslonego poziomu (w okolicy -100%) inaczej silnik nie ruszy


Z tym też udało mi się szczęśliwie uporać. I aż wstyd, że to przeoczyłem. Oczywiście, że pojawiała się flaga RX_FAILSAFE, tylko nie bardzo wiedziałem, z czym ją powiązać. Okazało się, że "Valid Pulse Range Settings" w zakładce Failsafe były błędne - nadajnik wychodził poza dolny zakres, a brało się to stąd, że ustawiłem sobie arming na -125% ;D

A co do konfiguracji throttle w zakładkach Receiver i Motors, to chyba wyczuwam sens.
W Receiver ustawiamy zakres radia - to akurat jest oczywiste - ale sam RF (i pewnie Betaflight) wymaga, by gaz był co najmniej 10 us poniżej 0%. Więc ja mam tak:

Zrzut ekranu 2024-05-05 224148.jpg


Natomiast w Motors ustawiamy to, czego ESC się spodziewa, ale tutaj znowu jest jakieś "Disarm Throttle PWM value", z tym, że nie ma już żadnych zależności od wartości 0%. I to chyba jest z myślą o reglach, które obsługują uzbrajanie. A że HW czegoś takiego nie ma, to ustawiłem wartości domyślne, czyli 1100 - 1920 i wygląda to u mnie tak:

Zrzut ekranu 2024-05-05 224859.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Adam
Goblin 380, XL380, Belt CPX, V911s, MX-16 HoTT
Awatar użytkownika
lopez
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 35
Rejestracja: 02-05-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 17 razy

Postautor: lopez » 6 maja 2024, o 22:36

kudzu pisze:W PW poszedł link do plików.
Wczoraj, gdy zerkałem na logi, zauważyłem coś nowego - wszystkie nowe pliki zapisały się z tą samą datą:

Odpisałem na PW.
Z tą datą to jest tak, że FC nie ma zegara RTC i bateryjki, więc normalnie nie zapamieta daty i godziny lotu. Ale gdy sie podlaczasz konfiguratorem, to on przesle do FC aktualną date i pokazuje to co ma, zawsze to lepiej niż "0000-00-00" :). A gdy juz masz radio typu Radiomaster z ELRS'em, to to radio ma już bateryjke i RTC i może przesłać te informacje Ale jak to dokladnie dziala, nie wiem, nie zglebiałem. Ponadto, technicznie, logi zapisywane sa w pamieci Flash, i dla oszczednosci i wydajnosci tam nie ma systemu plików. Jest tylko ten jeden plik "all", który jest potem dla wygody udostepniany jako dodatkowe osobne pliki przez driver USB/MSC.

kudzu pisze:Zgadza się - tym też udało mi się jakiś czas temu pobawić. Przy okazji zauważyłem błąd w dokumentacji: HEADSPEED nie można ustawić dla pitch, roll i yaw, wbrew temu, co tam podają. Mój RF podaje takie możliwości:

tu chyba dokumentacja nie nadaza, cos kojarze dyskusje, ze w EdgeTx jakiegoś buga naprawili, i scalowanie wartości sie porypało.

kudzu pisze:Trafiłem też na przydatną flagę:

Kod: Zaznacz cały

set report_cell_voltage = ON

Dzięki temu RxBt podaje napięcie (średnie) pojedynczej celi - nie trzeba dzielić w głowie ;)

A tego nie wiedziałem, przydasie, dzięki :)

kudzu pisze:Ale nie znalazłem rozwiązania na wepchnięcie pomiarów barometru z FC do telemetrii CRSF. Naturalnym kandydatem wydaje się być GPS Alt:

Najwyrażniej nikt dotąd nie potrzebował.
Pozdro,
Romek.
--
Trex 450 Pro+Sport Rotorflight

Wróć do „Systemy FBL”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość