Kbar (czyli FBL za 30$)

Czy ktoś jeszcze pamięta flybara?
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 14 wrz 2022, o 12:46

Tak się to robi również w innych FBLach i nie ma w tym nic zdrożnego ani skomplikowanego :dk:
Awatar użytkownika
Carson
Faraon
Posty: 2201
Rejestracja: 22-05-2018
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Podziękował: 281 razy
Podziękowano: 112 razy

Postautor: Carson » 14 wrz 2022, o 13:03

Mialem w tym modelu braina 1 i katy mialem rowne bez rzezbienia. Czyzby brain mial ukrytą wbudowana kompensacje koslawych glowic (jaka jest w wiekszosci helikow)?
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 14 wrz 2022, o 14:02

Nie ma. Również polecają wyrównać to zakresem w nadajniku.
Każda głowica jest inna, nie ma możliwości żeby z automatu system zgadywał z jaką aktualnie geometrią ma do czynienia
Awatar użytkownika
Osa
Elita forum...
Posty: 903
Rejestracja: 18-01-2014
Lokalizacja: Józefów (ten koło Błonia)
Podziękował: 27 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: Osa » 24 wrz 2022, o 08:35

Hej.
Nie potrafię znaleźć jednoznacznej odpowiedzi czy to ustrojstwo obsługuje SBUS.
A żeby było pewniej czy można to spiąć z odbiornikiem ARCHER M+ ?


Wysłane z mojego M2103K19G przy użyciu Tapatalka
KATANA X-Lite / Horus X10 S na EdgeTX
Pozdrawiam Adam
Awatar użytkownika
Carson
Faraon
Posty: 2201
Rejestracja: 22-05-2018
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Podziękował: 281 razy
Podziękowano: 112 razy

Postautor: Carson » 24 wrz 2022, o 09:28

Obsluguje sbus bo tak mam wlasnie spiety z odbiornikiem flyskya. Jednym, 3 zylowym kabelkiem.
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 24 wrz 2022, o 17:41

M+ do helika? To jakiś mikrus?
Awatar użytkownika
Osa
Elita forum...
Posty: 903
Rejestracja: 18-01-2014
Lokalizacja: Józefów (ten koło Błonia)
Podziękował: 27 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: Osa » 24 wrz 2022, o 18:37

Już mi przeszło, to był durny pomysł.


Wysłane z mojego M2103K19G przy użyciu Tapatalka
KATANA X-Lite / Horus X10 S na EdgeTX
Pozdrawiam Adam
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 25 wrz 2022, o 00:48

Polecam Archera RS. Pełen zasięg, rozmiar i masa praktycznie jak ten M+.

Używam z powodzeniem w 700 i 580.
Awatar użytkownika
Osa
Elita forum...
Posty: 903
Rejestracja: 18-01-2014
Lokalizacja: Józefów (ten koło Błonia)
Podziękował: 27 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: Osa » 25 wrz 2022, o 07:50

Mam R6 ale upierdzielilem antenkę przez chwilę myślałem o włożeniu do 380-tki na chwilę M+
Poczekam na anteny.


Wysłane z mojego M2103K19G przy użyciu Tapatalka
KATANA X-Lite / Horus X10 S na EdgeTX
Pozdrawiam Adam
Awatar użytkownika
bjacek
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 77
Rejestracja: 23-08-2023
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 6 razy
Kontaktowanie:

Postautor: bjacek » 20 paź 2023, o 19:56

Dziwna rzecz z kbarem... Mam jakiś taki KBAR KOALA w nieprzeźroczystej obudowie. Nastawy wprowadzałem VStabi 5.3. Zbudowałem na nim helikopter na bazie TRexa 450. Dziś, pomimo brzydkiej pogody postanowiłem chociaż rozkręcić wirnik, żeby zobaczyć w praktyce swoje nastawy. Mam naprawdę duży garaż w takiej jakby szopie i tam zabrałem helikopter. Ustawiłem go na posadzce i wio. W miarę nabierania obrotów przez wirnik helikopter zaczął odrywać się od ziemi. Przy tym lekko pochylił się w lewo, więc delikatne skontrowałem. Jakież było moje zdziwienie, gdy helikopter pogłębił przechył! Skończyło się na szorowaniu łopatą o posadzkę, tylko tyle. Zdążyłem jakoś zareagować, wyłączyć silnik i większych szkód nie było.
Wziąłem helikopter do ręki. Przyznaję, nie sprawdziłem przed lotem, bo wierzyłem producentowi. Przechyliłem go w prawo - tarcza idzie za ruchem, a nie przeciwko niemu. W lewo i do przodu - to samo. Zabrałem helika na warsztat i ponownie odpaliłem vstabi.
Mam kbara zamontowanego za wirnikiem kablami do tyłu. Ale skoro żyro nie reaguje w odpowiednim kierunku, to znaczy, że trzeba go przekręcić. Fizycznie, albo w programie. Zacząłem w vstabi "kręcić" kbarem i trochę się zdziwiłem. "Przekręcenie" w konfiguratorze kbara dnem do góry poprawiło reakcję na przechyły boczne, a kablami do przodu na przechyły przod/tył.
Raz kozie śmierć, łopatki i tak mam już przytarte. Zabrałem helikopter ponownie do garażu. I tym razem wszystko działało poprawnie. Nie odważyłem się mocno oderwać go od ziemi, bo jeszcze muszę poprawić serwo śmigła ogonowego, ale reakcje były jak najbardziej poprawne.
Reasumując: fizycznie mam kbara koala zamontowanego kablami do tyłu i dnem do dołu, a w sofcie jest kablami do przodu i dnem do góry. I działa!
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 820
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 20 paź 2023, o 21:08

Nie powpinałeś przypadkiem serw nie tak jak trzeba? Nie znam sie na kebabach ale raz w spiricie źle to powpinałem a potem "nadrobiłem" rewersami i układem spirita w apce. Teoretycznie w zawisie wszystko działało ale w którymś momencie FBL się pogubił i helik zaparkował na poziomie -1. Od tamtej pory zawsze ustawiam tak, żeby wszystko się zgadzało. Na biurku możesz sobie zawsze sprawdzić jak tarcza reaguje na drążki i jak FBL kontruje tarczę w zależności jak przechylisz model.
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 821
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 139 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: kudzu » 20 paź 2023, o 21:37

Popieram, też szukałbym w pomieszanych serwach. Trzeba doprowadzić do sytuacji, że zarówno ruchy z aparatury, jak i z fbla, będą się odbywać we właściwym kierunku, oczywiście ze skonfigurowaną pozycją fbla zgodnie z prawdą.
Mam zielonego „kebaba” w tarocie 450 i działa, jak należy. A @macem to chyba tylko na kebabach lata.
Adam
Goblin 380, XL380, Belt CPX, V911s, MX-16 HoTT
Awatar użytkownika
bjacek
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 77
Rejestracja: 23-08-2023
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 6 razy
Kontaktowanie:

Postautor: bjacek » 20 paź 2023, o 22:01

Mam dwa kbary. Jeden "mini" działa bez pudła. Drugi "koala" zachowuje się tak dziwnie. W programie vstabi jest przecież diagram jak podłączyć serwa, ale zaraz jeszcze raz sprawdzę. Rewersy na serwach ustawiły się same na skutek pracy kreatora. Wszystko działa jak trzeba, tylko z kierunkiem pracy żyra jest problem.
Jedno sprostowanie - koale mam ustawionego dnem do dołu, ale kablami do przodu. Skłamałem, że jest dnem do góry.

EDIT: sprawdziłem, jest jak fabryka przykazała. #1 z tyłu, #2 po lewej, #3 po prawej.
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 821
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 139 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: kudzu » 20 paź 2023, o 22:32

Jeżeli tarcza reaguje poprawnie na ruchy drążkami i trzyma poziom przy przechylaniu modelu, to musi być ok. Ale jeśli któryś z warunków nie jest spełniony, to zacząłbym od początku, włącznie z wyzerowaniem rewersów w nadajniku.
Adam
Goblin 380, XL380, Belt CPX, V911s, MX-16 HoTT
Awatar użytkownika
bjacek
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 77
Rejestracja: 23-08-2023
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 6 razy
Kontaktowanie:

Postautor: bjacek » 20 paź 2023, o 22:51

Faktycznie, mam włączony revers na wysokości. Ale jeśli go wyłączę, to muszę "zanegować" reversy na tarczy we vstabi. Wówczas przód/tył jest ok, ale przestawiają się kierunki - prawo robi się lewo, a lewo prawo. Jeśli zmienię tarczę z HR-3 (serwo od wysokości z tyłu) na H-3 (serwo od wysokości z przodu) i zamienię kanały 2 z 3 na serwach, to jest dobrze i mogę w aparaturze wyłączyć rewersy. Tylko wtedy mam odwrotnie tarczę, a KOALA siedzi poprawnie. Więc wracamy do punktu wyjścia - sensor dobrze, ale tarcza odwrotnie. A przedtem była dobrze tarcza, a sensor odwrotnie.
Na razie nie mam pomysłu co może być przyczyną. Model reaguje dobrze i na razie tak go zostawię. No chyba, że coś mi się przyśni ;)
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 821
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 139 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: kudzu » 21 paź 2023, o 06:55

Ustaw kbara zgodnie z rzeczywistością i pokombinuj z kanałami, bo wygląda jakby jednak serwa były źle podłączone.

A odbiornik masz podłączony jednym kablem czy każdy kanał osobno? Bo tam też można pomieszać.
Adam
Goblin 380, XL380, Belt CPX, V911s, MX-16 HoTT
Awatar użytkownika
Ravp66
Stały bywalec...
Posty: 212
Rejestracja: 28-12-2014
Lokalizacja: Zabrze
Podziękował: 13 razy
Podziękowano: 16 razy

Postautor: Ravp66 » 21 paź 2023, o 16:33

Coś źle Masz z kompensacją.
Najpierw ustaw aparaturę. Z tego co pamiętam musisz mieć ustawioną tarczę na H-1 (przynajmniej tak jest w Futabie). Później wyzeruj wszystkie ustawienia aparatury (trymery, D/R, EXPO, end pointy, Reversy, Sub Trymy itd). Następnie ustaw serwa w neutrum i załóż orczyki w taki sposób, żeby były ustawione 90 stopni lub 0. Zależy od śmigłowca (sposobu mocowania serw).
W zakładce "Receiver" sprawdzasz zgodność kanałów. Następnie po podłączeniu FBL i programu ustaw w zakładce "Transm." odpowiedni kierunek reakcji serw na paskach programu, oraz wychylenie 100%. Dla kierunku -ustawiasz Reversy w aparaturze. Dla uzyskania 100% wychyleń w programie w aparaturze - sub trim. Po ustawieniach musi się zgadzać kierunek oraz wartość w procentach wychyleń w programie z aparaturą. W zakładce "sensor" ustawiasz FBL zgodnie z montażem na heliku.

Tutaj Masz dobre filmiki z ustawień - fajnie gość tłumaczy.
https://www.youtube.com/watch?v=pxgu8eg2tS8&t=2s


.... Potem wybierasz odpowiednią tarczę dla Twojego śmigłowca w zakładce "Swash". Czy wysokość Masz z przodu czy tyłu śmigłowca.
I teraz przechodzisz do zakładki "coll dir." i ustawiasz odpowiedni kierunek ruchu tarczy.
Następnie ustawiasz kierunki pracy serw. I tu powinno wszystko grać - to znaczy tutaj musisz ustawić wszystko prawidłowo. Poniżej Masz link do filmu. Tam powinieneś dostać wszystkie odpowiedzi na Twój problem.


https://www.youtube.com/watch?v=pALbZuob2nE

Jak już wszystko poustawiasz to obowiązkowo, przed lotem - sprawdź prawidłowość działania kompensacji serw na tarczy i ogonie. Jak wszystko jest ok to startuj.

Przyjemnej pracy. :D
Mam nadzieję, że choć trochę pomogę.
Futaba
Trochę śmiglaków, samolot i szybowiece.

pozdrawiam
Rafał
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 21 paź 2023, o 22:18

Popieram wszytko co piszą poprzednicy, ALE:

K-bar posiada zupełnie inny czujnik niż oryginalne vBary, w związku z czym posiada również emulator oryginalnych czujników który bierze sygnał z tego nowego 3-osiowego i przerabia na 3 osobne sygnały, takie jak produkowały 3 osobne czujniki w vBarze.

Chińczyk wymyślił że to będzie super pomysł jak dorzuci w emulatorze możliwość mieszania osiami - wirtualnego zmieniania orentacji, bo oryginalny soft vStabi nie przewidział wszystkich możliwych kombinacji.

No i teraz ważne: nie każdy k-bar to ma, ale część owszem - dodatkowy przycisk który pozwala na wirtualne "obracanie" pudełka, czyli zamienianie osi między sobą. Zacznij od sprswdzenia czy u Ciebie nie ma przypadkiem takiego małego mocroswitcha na płytce w środku.

Bo jak masz pozamieniane osie to wysiwiejesz a tego nie ustawisz.
Awatar użytkownika
bjacek
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 77
Rejestracja: 23-08-2023
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 6 razy
Kontaktowanie:

Postautor: bjacek » 22 paź 2023, o 19:18

Dziękuję za linki do filmów.
Sprawdzałem już na wiele sposobów - rewersy, połączenia serw, kanałów, kierunki i parę innych rzeczy. Mój KBAR KOALA zachowuje się poprawnie, gdy fizycznie jest zamontowany kablami do tyłu, a w sofcie jest "przekręcony" o 180 stopni w poziomie. Oczywiście powoduje to zamianę stron w osiach poziomej i podłużnej. Helikopter podnosiłem z ziemi w pomieszczeniu i jest dobrze. Więc wydaje mi się, że albo zostały zamienione osie w sposób taki, jak opisuje to Mwx, albo wlutowano inny układ żyroskopu nie przejmując się zmianą, jak to Chińczyk potrafi. W swojej "karierze" już trafiłem na żyro do modelu samolotu, które miało w ten sam sposób obrócone osie, więc wiem, że w ferworze obniżenia kosztów produkcji lub poszukiwania podzespołów chiński producent potrafi zdziałać cuda.
Kiedyś, gdy zdecyduję się na zmianę lub z innego powodu odkleję KBARA od modelu, to poszukam przyczyny wewnątrz. Na razie zostawiam tak, jak jest. Zwłaszcza, że to tylko jeden parametr w konfiguratorze, który jak na razie w niczym mi nie przeszkadza ;) Jeśli wpadnę na coś, to podzielę się informacją.
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 22 paź 2023, o 21:10

Nie no, jeśli nie ma przycisku na PCB to nie ma szans żeby żyro działało na odwrót, albo było jakoś na odwrót wlutowane.

Raczej masz rewers nie tam gdzie trzeba i złą konfigurację w vStabi

Pozornie to działa i jest OK, ale będą jaja z prekompensacjami i pirokompensacją.

Musisz dążyć do tego żeby to co pokazuje orientacja vBara w vStabi było zbiezne z tym co jest w modelu.

Weź ten sprzęt i pokaż mi jak w końcu się spotkamy w sprawie tego kita 450.

Wróć do „Systemy FBL”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości