Strona 1 z 1

Zmiana wysokości przy przechyłach - dlaczego?

: 6 cze 2011, o 14:31
autor: Ramotny
Padło takie pytanie:

Wydaje mi się że przy przechylaniu helika w prawo ma tendencję do delikatnej utraty wysokości czego przy przechylaniu w lewo nie obserwuję. dodam że jest to na małych wysokościach ok 1m i małych obrotach.

Jak być może zauważyłeś model nie "wisi" pionowo tylko jest leciutko przechylony w prawo - to skutek działania (w lewo patrząc od tyłu) siły wirniczka ogonowego poniżej płaszczyzny wirnika głównego. To daje przechylenie modelu w prawo (oraz tendencję do spychania w lewo z płaskiej powierzchni przy starcie).
Jeśli przechylasz model w lewo to wektor siły nośnej (przechylony w stabilnym zawisie lekko w prawo) ulegnie "pionizacji" a zatem nie zmniejszy się składowa pionowa-nośna. I odwrotnie - przechylenie w prawo jeszcze bardziej przechyli wektor siły nośnej wirnika głównego i zmniejszy składową pionową (nośną) a zatem model zacznie się zniżać. To nie są wielkie różnice ale jak widzisz wystarczające aby zaczęły oddziaływać na model..

Re: Zmiana wysokości przy przechyłach - dlaczego?

: 6 cze 2011, o 14:39
autor: Kosmo
Grzegorz wielki szacunek za ogromną wiedzą z którą się z nami dzielisz! Dzięki za to :thumb: :)

Re: Zmiana wysokości przy przechyłach - dlaczego?

: 6 cze 2011, o 14:52
autor: tomek68
A u mnie do tej pory działało to inaczej spychało mi model w lewo a pochylony w prawo był trymerkiem dla skompensowania siły ogonka.
Inaczej, wydaje mi się że wpływ położenia wirnika ogonowego poniżej płaszczyzny wirnika głównego ma tu drugorzędne znaczenie ?. :roll:

Re: Zmiana wysokości przy przechyłach - dlaczego?

: 6 cze 2011, o 14:55
autor: Ramotny
Gwoli uzupełnienia należy powiedzieć że ta sama przyczyna powoduje że rozpoczęcie lotu postępowego wymaga również zwiększenia kątów wirnika (a tym samym jego siły nośnej) po to aby składowa pionowa nie zmniejszyła się wskutek pochylenia wektora siły nośnej wirnika. Jeśli pochylimy model do przodu bez "dodania gazu" (o ile "dodanie gazu" zwiększy kąty i/lub obroty) to owszem zacznie lecieć w przód ale jednocześnie będzie obniżał lot...

@tomek: tak - i właśnie to przechylenie w prawo (w zawisie) powoduje że jak go jeszcze mocniej przechylisz w prawo to zacznie obniżać lot a w lewo nie. Nie sam ogonek ma znaczenie (ani położenie względem wirnika głównego) tylko fakt że jego poziomy "ciąg" powoduje przechylenie modelu i wektora siły nośnej wirnika głównego (w celu zrównoważenia "spychania" w bok).

Obrazek

@Kosmo: dzięki za niezasłużone pochwały - jeszcze wielu rzeczy nie wiem i pewnie nigdy nie będę wiedział... :)