Napięcie awioniki

Wtyczki, kable, ładowanie pakietów, teorie prądowe i inne elektro-zagwostki.
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 821
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 139 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: kudzu » 24 sty 2023, o 14:37

Trochę się zdziwiłem, bo nie znalazłem dedykowanego tematu.
Jakie ustawić napięcie w BECu? Maksymalne możliwe? Wiadomo, że wyższe napięcie to niższe prądy i większa sprawność BECa czyli generalnie mniejsze straty. Ale czy są jakieś przeciwwskazania?
U mnie jest tak:
GR-16 -> 3.6 - 8.4 V
KBAR -> ~3.5 - 9 V (nie mam pewności)
DS515MG HV -> 6.0 - 8.4 V
DS290IG -> 4.8 - 8.4 V

Teraz mam 7,0 V, ale mógłbym ustawić w HW te 8,2 (albo 8,0, zostawiając większy margines). Jedyne, co mi na razie wpada do głowy, to większe straty na stabilizatorach liniowych w odbiorniku i fblu, ale to są małe prądy, więc grzanie też małe.
Adam
Goblin 380, XL380, Belt CPX, V911s, MX-16 HoTT
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 24 sty 2023, o 14:52

kudzu pisze:Jakie ustawić napięcie w BECu? Maksymalne możliwe?


Tak, pod warunkiem, że ufasz producentowi serw, że rzeczywiście te serwa to wytrzymają.
Ja na przykład nie ufam i ustawiam wszędzie co najmnniej o oczko niżej.

kudzu pisze:Wiadomo, że wyższe napięcie to niższe prądy


Nie. Dokładnie odwrotnie.
Wyższe napięcie to i prąd wyższy.
Podstaw do prawa Ohma.
Rezystancja uzwojenia silnika jest stała...

kudzu pisze:i większa sprawność BECa czyli generalnie mniejsze straty.


Tu akurat nie wiem, być możę tak, ale znaczenie tego jest pomijalne.

kudzu pisze: Ale czy są jakieś przeciwwskazania?
U mnie jest tak:
GR-16 -> 3.6 - 8.4 V
KBAR -> ~3.5 - 9 V (nie mam pewności)
DS515MG HV -> 6.0 - 8.4 V
DS290IG -> 4.8 - 8.4 V

Teraz mam 7,0 V, ale mógłbym ustawić w HW te 8,2 (albo 8,0, zostawiając większy margines). Jedyne, co mi na razie wpada do głowy, to większe straty na stabilizatorach liniowych w odbiorniku i fblu, ale to są małe prądy, więc grzanie też małe.


Przeciwwskazania - takie jak napisałem na początku.
Wskazania: Im wyższe napięcie tym wynikające wprost z mocy silników, wyższe parametry serw (szybkość i siła).
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 821
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 139 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: kudzu » 24 sty 2023, o 15:25

aikus pisze:
kudzu pisze:Wiadomo, że wyższe napięcie to niższe prądy


Nie. Dokładnie odwrotnie.
Wyższe napięcie to i prąd wyższy.
Podstaw do prawa Ohma.
Rezystancja uzwojenia silnika jest stała...

:plask:
Adam
Goblin 380, XL380, Belt CPX, V911s, MX-16 HoTT
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 24 sty 2023, o 15:58

.... to oczywiście takie trochę uproszczenie, ale co do zasady jak rośnie napięcie, to rośnie natężenie, o tyle samo razy, więc moc rośnie o kwadrat tego razy...
Kurde, nie wiem czy dobrze to opisałem słownie... no generalnie:
przypuśćmy że napięcie wyjściowe jest 2V, natężenie przy tym napięciu 2A.
z prawa Ohma mamy R=U/I, czyli R=1
Moc: P=U*I = 4W

Teraz podnosimy napięcie, powiedzmy o 1V, czyli mamy 3V
Natężenie wzrośnie również do 3A
Moc wyniesie 9W.

Jak podniesiemy napięcie dwukrotnie, czyli na 4V to natężenie wyniesie 4A, a moc 16W.


ALE UWAGA! Może też być dokładnie tak jak mówisz, jeśłi w układzie będzie przetwornica utrzymująca stałą moc na wyjściu (coś w rodzaju governora).
Wtedy, jeśli dostanie wyższe napięcie na wejściu, będzie sobie odpowiednio skracać wypełnienie PWM na wyjściu... w pewnym zakresie oczywiście - w zakresie swoich zdolności przetwórczych.
.... no ale w przypadku serw takie cuda się nie dzieją.
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 25 sty 2023, o 10:40

Ustaw 8V i z czapy.

Nigdy mi się żadne serwo nie zużyło od za wysokiego napięcia a mam takie co i ponad 1500 lotów wykonały na HV, w deszczu, śniegu, jeziorze, garażu, upale i na mrozie.

Zdecydowanie częściej zużywają się od lotów poniżej poziomu gruntu.
Awatar użytkownika
msheli
Elita forum...
Posty: 1490
Rejestracja: 16-05-2015
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
Podziękował: 110 razy
Podziękowano: 73 razy

Postautor: msheli » 25 sty 2023, o 11:00

mwx pisze:Ustaw 8V i z czapy.
Zdecydowanie częściej zużywają się od lotów poniżej poziomu gruntu.


Dokładnie, ja od dawna mam 8,3V i nigdy żadnego problemu nie miałem.
XLPower 550 / Goosky S2

Moje loty....
https://www.youtube.com/@wojciechdum75/videos
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 25 sty 2023, o 12:12

Dodam dla ścisłości że owszem, zjarały mi się trzy KST215, ale wszystkie na przestrzeni pierwszych 10 lotów i zawsze było to upalone uzwojenie w silniku. Jedno na tarczy jedno na przepustnicy w nitro a trzecie - nie pamiętam. Nie wiem, może jakaś nieudana seria silniczków, albo podróby, albo gówniane warunki przechowywania i korozja :dk: . Wszystkie dostały nowe silniki i pociskają do dziś dzielnie na HV (te w nitro są pędzone bezpośrednio z LiPo 2S)

Wróć do „Prądownia”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

cron