Heli - głowice, tarcze (rodzaje, sposób działania, ustawienia)

Zasady działania, ustawienia, modyfikacje...
Gajos

Postautor: Gajos » 21 paź 2015, o 21:44

telemaniak pisze:Obawiam się że mają rację chłopaki. Ja to tak rozumiem:
Aby helikopter poleciał do przodu płaszczyzna rotora musi pochylić się w tym kierunku. Aby płaszczyzna rotora pochyliła się do przodu łopata musi być w najwyższym punkcie swojego lotu podczas mijania belki ogonowej, a w najniższym podczas przechodzenia nad dziobem modelu. Czyli łopata musi wznosić się w trakcie pokonywania drogi od dzioba helikoptera do belki ogonowej oraz opadać zaraz po minięciu belki, aż do momentu kiedy znowu dotrze nad dziób modelu. Zatem w momencie mijania belki ogonowej ciąg łopaty musi zmieniać się z dodatniego na ujemny... czyli przechodzić przez 0. I wszystko staje się jasne...
Efekt żyroskopowy występuje ale ma drugorzędne znaczenie...
Prawie dobrze. I o to mi chodziło, że siłę nośną rotora chcielibyśmy pochylić w tym kierunku. Ale, żeby to pochylenie do przodu uzyskać, z powodu efektu żyro wirującej w prawą stronę głowicy, musimy tę głowicę pochylać w lewo. Gdybyśmy ją pochylali zgodnie z intencjami do przodu, to w efekcie pochyliłaby się w prawo.
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 21 paź 2015, o 21:52

EDIT
Skasowałem te bzdury które sam napisałem bo nie nadawały się nawet do poprawienia.

Efekt precesji żyroskopowej żyroskopowy jest głównym czynnikiem powodującym przechylanie się helikoptera.
Ostatnio zmieniony 9 lis 2015, o 16:09 przez Kenobi36, łącznie zmieniany 1 raz.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
valoos
Domownik forum...
Posty: 404
Rejestracja: 17-05-2011
Lokalizacja: Łopuchowo / Poznań
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: valoos » 21 paź 2015, o 22:25

Ja do sterowania śmigłowca podchodzę od strony rozłożenia ciśnień - bo przecież każdy lot, nawet płatowcem opiera się na ciśnieniach (konkretnie różnicy ciśnień)
Śmigłowiec w zawisie, w wyidealizowanej sytuacji powinien mieć równomierny rozkład ciśnień pod dyskiem głównego rotora.
Jeżeli ma się teraz pochylić w którąkolwiek stronę to gdzieś te ciśnienia muszą się zmienić. Prawda?
Podejście "klasyczne" sugerowałoby, że aby pochylił się do przodu ciśnienie pod rotorem po stronie belki ogonowej powinno się zwiększyć, a z przodu zmniejszyć.
"Teoria precesji żyroskopowej" zakłada, że: aby pochylić śmigłowiec do przodu (patrząc z góry na roto godzina 12) należy zwiększyć ciśnienie prawej stronie rotora (godzina 3) [przy założeniu że wiruje on zgodnie z ruchem wskazówek zegara], a po lewej zmniejszyć (godzina 9). Zjawisko precesji zrobi już swoje i obróci heli o 90* później.
Dla mnie, aby wykazać że "teoria precesji żyroskopowej" jest prawdziwa należy tylko eksperymentalnie wykazać, że kiedy pochylamy prawy drążek do przodu bardziej dmucha po prawej stronie.
Jeżeli tak nie będzie znaczy, że teoria t nie ma znaczącego wpływu na nasze maszyny.
Poczyniłem już nawet pierwsze kroki eksperymentalne na zwłokach mojego protoska, ale z braku kadzidełek :D trudno jest jednoznacznie wykazać gdzie bardziej dmucha.

Czy ktoś ma jakieś uwagi? Obiekcje?
Zgadzacie się z tym tokiem rozumowania?
Co jest nie zapisane zmierza do nieistnienia...
Awatar użytkownika
valoos
Domownik forum...
Posty: 404
Rejestracja: 17-05-2011
Lokalizacja: Łopuchowo / Poznań
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: valoos » 21 paź 2015, o 23:13

Przepraszam że w osobnym poście, ale robię to celowo.
Konkurencyjna teoria, nazwijmy ją roboczo "Aerodynamiczną" z tego co doczytałem na forum da się przedstawić mniej więcej tak:
Obrazek Obrazek
Po rozwinięciu cylindra na płasko otrzymujemy sytuację
Obrazek

Co po "aerodynamicznej dedukcji" i przerysowaniu nieco sytuacji daje nam taki obraz
Obrazek
Łopata nad ogonem jest w położeniu wyraźnie wyższym od tego z przodu śmigłowca.

Panowie Aikus,Kenobi - dobrze rozumuję? (proszę o ew. kilka słów komentarza)
Tylko w przypadku "waszej" teorii nie wymyśliłem jeszcze eksperymentu, który mógłby dowieść jej słuszności.
Jakieś propozycje?


PS. Przerzucanie się tutaj samymi linkami nie wyjaśnia niczego, dowodzi co najwyżej kto zarozumiale uważa się za mądrzejszego od innych...
Jest nas tutaj zainteresowanych tym tematem całkiem sporo, więc wspólnymi siłami moglibyśmy wspólnie wyjaśnić to zagadnienie, eksperymentalnie obalić bądź potwierdzić nasze teorie. Mamy przecież środki i umiejętności...
Co jest nie zapisane zmierza do nieistnienia...
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 21 paź 2015, o 23:15

Ja się zgadzam, i jutro powiem czemu dmucha z przodu i z tyłu przy pochylaniu przód / tył

Z walcem też się zgadzam tylko w czwartym i trzecim rysunku podniósłbym oś poziomą aby była po środku
A na trzecim zdjęciu na ogonie strzałka w dół.

Chyba że uwzględniony jest też dodatni skok ogólny ale po wyglądzie łopaty rzekłbym że skok ogólny jest zerowy na rysunkach ;-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
valoos
Domownik forum...
Posty: 404
Rejestracja: 17-05-2011
Lokalizacja: Łopuchowo / Poznań
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: valoos » 21 paź 2015, o 23:48

Skok ogólny celowo pominąłem. Dla uproszczenia rozważań moglibyśmy przyjąć że maszyna jest w stanie niważkości...
Co jest nie zapisane zmierza do nieistnienia...
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 22 paź 2015, o 00:24

Mnie pasuje. Analitycznie nie bardzo znajduję miejsce na wepchnięcie wpływu precesji na sterowanie, jej prędkość kątowa wyjdzie minimalna w stosunku do prędkości kątowej wirnika. Można się jedynie delikatnie spierać o wpływ masy łopat. Ale to też są wartości tego samego rzędu w ramach tej samej klasy śmiglowca, a nie rzędu wielkości by jakoś znacząco wpłynęły na prędkości kątowe precesji
Pozdrawiam,
Jacek
utrinque
Stały bywalec...
Posty: 121
Rejestracja: 05-05-2015
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 26 razy

Postautor: utrinque » 22 paź 2015, o 00:53

Polecam podręcznik Sikorskiego strona 27:
https://www.google.de/url?q=http://www. ... UxYoPsSBOA

Obrazek

Zatkało kakao?
:dance:
Awatar użytkownika
valoos
Domownik forum...
Posty: 404
Rejestracja: 17-05-2011
Lokalizacja: Łopuchowo / Poznań
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: valoos » 22 paź 2015, o 05:40

No i jest konkret ... sprawa w zasadzie rozstrzygnięta.

Co do ostatniego tekstu: "kurcze utrinque, jaki ty jesteś zaje**sty ...."
Co jest nie zapisane zmierza do nieistnienia...
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 255 razy

Postautor: Kowal » 22 paź 2015, o 06:39

Przyspieszajac Wasze eksperymenty i dyskusje podrzucę Wam książeczkę.

Rotorcraft Flying Handbook napisaną przez FAA.

https://www.faa.gov/regulations_policies/handbooks_manuals/aviation/helicopter_flying_handbook/media/helicopter_flying_handbook.pdf

Znajdziecie tam odpwoeidzi na większość pytań, oprócz tego o sens istnienia, to zna tylko admin.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 22 paź 2015, o 07:34

Nice :)
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
telemaniak
Elita forum...
Posty: 734
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 44 razy
Podziękowano: 72 razy

Postautor: telemaniak » 22 paź 2015, o 08:08

Taką mam jeszcze refleksje po zastanowieniu, myślę że teoria Kenobiego oraz Aikusa lub to moje wytłumaczenie to nic innego jak tylko sposób na ZROZUMIENIE zjawiska precesji żyroskopowej. Po prostu jeśli ciało porusza się ruchem obrotowym i chcemy aby płaszczyzna tego ruchu pochyliła się do przodu (wyobraźmy sobie tor jaki zakreśla) to obiekt ten musi wznosić się po jednej stronie i opadać po drugiej. Czyli siły musimy przyłożyć po bokach.
JR XG8, GAUI X5, GAUI255, MX3 > facebook.com/tufframes
utrinque
Stały bywalec...
Posty: 121
Rejestracja: 05-05-2015
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 26 razy

Postautor: utrinque » 22 paź 2015, o 08:20

Żeby zostać "Kopernikiem" najpierw trzeba znać to:
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Brzytwa_Ockhama
Gajos

Postautor: Gajos » 22 paź 2015, o 08:30

telemaniak pisze:Taką mam jeszcze refleksje po zastanowieniu, myślę że teoria Kenobiego oraz Aikusa lub to moje wytłumaczenie to nic innego jak tylko sposób na ZROZUMIENIE zjawiska precesji żyroskopowej. Po prostu 1) jeśli ciało porusza się ruchem obrotowym i chcemy aby płaszczyzna tego ruchu pochyliła się do przodu (wyobraźmy sobie tor jaki zakreśla) to 2) obiekt ten musi wznosić się po jednej stronie i opadać po drugiej. Czyli siły musimy przyłożyć po bokach.
Już blisko, ale przedtem uściślijmy jeszcze tyci:
1) Ciało (bryła) ruchem obrotowym nie porusza się w płaszczyźnie. Coś totalnie tu mylisz... :|
2) Tak, po bokach. A tutaj dokładniej, skoro oś wirowania bryły chcemy pochylić do przodu, a bryła wiruje w prawo, to prawą stronę tej bryły "musimy podnosić", a lewą "najlepiej podobnie, ale opuszczać".
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19704
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1793 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 22 paź 2015, o 08:33

utrinque pisze:Żeby zostać "Kopernikiem" najpierw trzeba znać to:
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Brzytwa_Ockhama

Nie należy wprowadzać nowych pojęć, kategorii czy bytów, jeśli nie jest to uzasadnione poprzez rozum, doświadczenie lub Biblię.

Faken szit, zapomnieliśmy dopisać w regulaminie forum, że wszelkie kwestie trudne do rozwiązania z pomocą rozumu lub naszego doświadczenia zostaną rozpatrzone przez plebana właściwego dla danego działu :wall:
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 22 paź 2015, o 08:55

miruuu pisze:Faken szit, zapomnieliśmy dopisać w regulaminie forum, że wszelkie kwestie trudne do rozwiązania z pomocą rozumu lub naszego doświadczenia zostaną rozpatrzone przez plebana właściwego dla danego działu :wall:


Diecezja regulska ogłasza schizmę. W obronie naszego duszka siły zbrojne postawione w stan gotowości :mrgreen:

Nie rzucim forum skąd nasz thread,
Nie damy pogrześć moda...!
...

Obrazek
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 22 paź 2015, o 08:56

EDIT
Skasowałem te bzdury które sam napisałem bo nie nadawały się nawet do poprawienia.
Ostatnio zmieniony 9 lis 2015, o 16:10 przez Kenobi36, łącznie zmieniany 1 raz.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19704
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1793 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 22 paź 2015, o 09:54

Jak dla mnie brzmi logicznie, ale nie znam sie na tyle, żeby wypowiadać dalej.
Nie mniej musze wtrącić mały ocik - co to za model??
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 22 paź 2015, o 09:57

Taki który mi się zawsze bardzo podobał, SJM chyba 250
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19704
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1793 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 22 paź 2015, o 10:06

Dzięki. Znalazłem, to chyba ten:
SJM 180 CF 3D RC Helicopter Kit (Unassembled) w/ CF Blades

Bo generlanie to mam chrapkę na jakiegoś pierdka klasy 200-300, ale już nie trexowego... Szkoda, że protos albo goblin nie robi. Byłby fajny gadżet bagażnikowy...

Wróć do „Ogólnie o modelach”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość