utrinque pisze:Gdyby nie było przesunięcia o 90 stopni niezależnego od RPM i prędkości lotu, heli pochylałby się na boki przy zmianie RPM i zmianie prędkości lotu.
Dlaczego uważasz, że zmiana RPM powodowałaby pochylanie na boki?
utrinque pisze:Gdyby nie było przesunięcia o 90 stopni niezależnego od RPM i prędkości lotu, heli pochylałby się na boki przy zmianie RPM i zmianie prędkości lotu.
marketleader pisze:utrinque pisze:Gdyby nie było przesunięcia o 90 stopni niezależnego od RPM i prędkości lotu, heli pochylałby się na boki przy zmianie RPM i zmianie prędkości lotu.
Dlaczego uważasz, że zmiana RPM powodowałaby pochylanie na boki?
Oczywiście że nie powoduje. Zwiększa tylko moment reakcji helika, które to zwiększenie koryguje nam żyro ogona.utrinque pisze:...
Nie powoduje. I tego się trzymajmy. (Każdy kto lata heli wie, że nie powoduje.)
utrinque pisze:marketleader pisze:utrinque pisze:Gdyby nie było przesunięcia o 90 stopni niezależnego od RPM i prędkości lotu, heli pochylałby się na boki przy zmianie RPM i zmianie prędkości lotu.
Dlaczego uważasz, że zmiana RPM powodowałaby pochylanie na boki?
Nie powoduje. I tego się trzymajmy. (Każdy kto lata heli wie, że nie powoduje.)
Moim zdaniem mogłoby się dziać tak tylko wtedy, gdyby wirnik ogonowy był "wyżej" albo "niżej", niż środek ciężkości helika.marketleader pisze:...
No to jeszcze raz. Dlaczego "heli pochylałby się na boki przy zmianie RPM"?
zborecque pisze:Kurczę, dawno nie zaglądałem do tego wątku i zauważyłem w międzyczasie, że teoria "aerodynamiczna" padła niemal całkowicie na rzecz teorii o precesji żyroskopowej, a wpadłem na pomysł jeszcze jednego doświadczenia. Otóż jeśli dobrze rozumiem, główną wątpliwością PRZECIWKO teorii precesji była mała masa wirnika w stosunku do reszty śmigłowca i co za tym idzie - siły w ten sposób powstające nie przechyliłyby wirnika tak samo z "doczepionym" śmigłowcem pod spodem, ale zadziałałyby bez niego.
Zakładając, że eksperymenty z kołem rowerowym to nie fake można zrobić takie koło, do którego przyczepiony byłby od spodu jakiś ciężar o kształcie mniej więcej podłużnym i masie dającej proporcjonalnie masę "ciała" śmigłowca bez wirnika w stosunku do "wirnika" jakim jest koło rowerowe. Czyli stosunek masy wirnika śmigłowca do reszty śmigłowca miałby być taki sam jak stosunek masy koła rowerowego do tego eksperymentalnego ciężaru "heliko-kszałtnego". Teraz wprawiamy koło rowerowe w szybkie obroty i przykładamy siłę (nawet taką dźwignią jak na filmach - zamocowaną na szczycie osi pozwalając na przyłożenie siły z dowolnej strony, ale już "spoza" wirnika) np. z prawej strony "helika" - ale naciskając na dźwignię "od dołu" - czyli tak, jakbyśmy chcieli przechylić całość w lewo. Jeśli teraz cały ten "model" przechyli się do przodu (zakładając obroty koła zgodne z ruchem wskazówek zegara patrząc od góry) to znaczy, że zadziałała precesja żyroskopowa i to obracające się koło wystarczyło, aby podnieść cały "model" w stronę przesuniętą o 90 stopni. A jeśli przechyli się w lewo - to znaczy, że jednak aerodynamika musi wchodzić w grę. (albo trzeba jeszcze bardziej rozpędzić koło)
aikus pisze:Ano mamy znoszace sie wzajemnie precesje zyroskopowe dwoch wirnikow - to bezdyskusyjnie i bezapelacyjnie - chyba kazdy sie zgodzi.
Dopóki mowa o łopatach/wirnikach, z których jeden w lewo, a drugi w prawo...utrinque pisze:...
Nic się nie znosi. Kierunek obrotu wirnika nie ma znaczenia. Dla obu wirników przecunięcie ("opóźnienie") reakcji wynosi 90 stopni. ...
W takim razie swoimi łopatami sterują w przesunięciu o 180°. Wszystko to znowu "dwie pieczenie przy jednym ogniu".utrinque pisze:... Obie tarcze pochylają się w tą samą stronę przy poruszaniu sterami. ...
A wrrrrrrrr!utrinque pisze:...
utrinque pisze:Po jego obejrzeniu jasne jest dlaczego kierunek rotacji wirnika nie ma znaczenia.
Eeetam, Utrinque się zawziął, i już.marketleader pisze:... No niestety kierunek obrotu wirnika ma znaczenie. ...
marketleader pisze:Sterowanie tarczami faktycznie będzie takie samo (obie w lewo), ale sterowanie kątami łopat jest odwrotne zależnie od kierunku obrotów wirnika CW (nad dziobem) czy CCW (nad ogonem).
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość