Obrót helika w lewo przy gwałtownym ruchu drążka "gazu"

Zasady działania, ustawienia, modyfikacje...
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 18 lip 2019, o 07:19

Witam,
Mam taki problem, że gdy gwałtownie dodaje "gazu" w normalu, czy też w idlu przy thro na 80% helik obraca się jakieś 45-90 stopni w lewo, po czym wraca do "punktu zero". Gyro ustawione w apce na 75% - w moim przypadku to max bo później już telepie ogonem. Zaznacze, że dzieje się tak przy ustawieniu max kątów na +12/-12° w helikach 500, 550, 600 a w 450 nawet przy +10/-10°. Zauważyłem że po zmniejszeniu wychyleń maksymalnych kątów z +12/-12° na +10/-10° oraz przy 450tce z +10/-10° na +8,5/-8,5° problem nie występuje, ale wiadomo że helik przy takich ustawieniach kątów jest już mniej agresywny co utrudnia mi choćby naukę tic-toc'ów . Wszystkie heliki które obecnie posiadam to t-rexy i w instrukcjach do trybu 3d jest podane ustawienie właśnie +12/-12°. Dla jasności... przy każdym systemie fbl który miałem tak sie działo- zyx2, skookum sk-360, beastx.
:help: :help: :help: :help: :help:
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X
Awatar użytkownika
pkali
Lider forum...
Posty: 2911
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 155 razy
Podziękowano: 241 razy

Postautor: pkali » 18 lip 2019, o 09:00

W idlu latasz z governorem?

Tapatalk
XLPower 520, protos 380, xl380, protos mini, gaui MX3, oxy2, omphobby M2, omphobby M1
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 18 lip 2019, o 09:12

Nie ale w dx6i nie ma tej funkcji a druga apke mam hiteca aurora9x i tam jest ale nigdy tego nie uzywalem. A ta funkcja wlasnie do tego sluzy?
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X
Awatar użytkownika
pkali
Lider forum...
Posty: 2911
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 155 razy
Podziękowano: 241 razy

Postautor: pkali » 18 lip 2019, o 09:18

Governora nie ustawia się w apce tylko w regulatorze lub fbl. Jego zadaniem jest utrzymanie stałych obrotów silnika niezależnie od obciążenia. U Ciebie ewidentnie brakuje obrotów przy maksymalnych kątach. W normalu pokombinuj z krzywą gazu, w idlu spróbuj włączyć gova. Jeśli to nie pomoże musisz latać na większych obrotach bo wszędzie mogą być za małe.

Tapatalk
XLPower 520, protos 380, xl380, protos mini, gaui MX3, oxy2, omphobby M2, omphobby M1
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1684 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 18 lip 2019, o 10:28

Przyczyn puszczającego ogona mogą być tysiące a nawet setki albo dziesiątki - po takim opisie nie ma nic ewidentnego.
Tak na szybko:
- za mała wartość "pitch precompensation"
- za mała czułość ogólna żyrka ogonowego
- za mały skok maksymalny dodatni łopatek ogona.

Mówimy tutaj o T-rexach -w tych helikach ogony to temat - rzeka.
Zawsze były słabe, ze względu na niskie tail-ratio, ale też ze względu na ewidentne babole konstrukcyjne (np. bardzo mały skok maksymalny łopatek ogonowych w T-Rexie 450 Pro).
To ostatnie można dośc łatwo poprawić przedłużając szlifowanie fazki na wałku ogonowym, tak, żeby odsunąć nieco wirnik od skrzynki. Jak osiągniesz skok maksymalny rzędy 45* to już jest OK.
W większych helikach (550 i 600) ludzie zakładali większe łopatki ogonowe.
To oczywiście powodowało często kolejne komplikacje - np. mielące sie nagminnie zębatki...

I takie to było życie heli-latacza w świecie T-rexów...

Natomiast... Governor raczej nie pomaga w utrzymaniu ogona. Wręcz przeciwnie - governor podwyższa wymagania odnośnie konstrukcji ogona, zeby było dobrze.
Im twardszy governor tym bardziej ma ochotę ten ogon zabrać - tak samo jak im bardziej stroma krzywa gazu w setupie bez governora.


Kolejność zdarzeń i ciąg przyczynowo skutkowy jest taki;
1. zwiększenie skoku ogólnego -> zwiększenie momentu reakcyjnego -> zabranie ogona.
i jednocześnie
2. zwiększenie skoku ogólnego -> zmniejszenie obrotów -> reakcja GOVa, zwiększenie momentu (również reakcyjnego) -> zabranie ogona....
... i dopiero potem zwiększenie obrotów jak się FBL wyrobi w klatce kompensacji to ogon wróci na pozycję, a jak nie - to nie.

W przypadku krzywych można pominąć etap zmniejszenia obrotów - reszta bez zmian.

Jak się nie obrócisz to dupeńka z tyłu ;)
Dlatego zabieranie się do rozwiązywania problemów z ogonem od strony governora to nie jest droga do sukcesu.
Awatar użytkownika
pkali
Lider forum...
Posty: 2911
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 155 razy
Podziękowano: 241 razy

Postautor: pkali » 18 lip 2019, o 10:59

Tak się zastanawiam i masz 100% rację. Jednak dobrze mądrego poczytać ;).

Tapatalk
XLPower 520, protos 380, xl380, protos mini, gaui MX3, oxy2, omphobby M2, omphobby M1
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 18 lip 2019, o 11:15

aikus pisze:Tak na szybko:
- za mała wartość "pitch precompensation"
- za mała czułość ogólna żyrka ogonowego
- za mały skok maksymalny dodatni łopatek ogona


Skok łopatek ogona mam ustawiony maksymalny możliwy,
Gyro tak jak pisalem, na 75% i wyżej jest już źle, a co to jest "pitch precompensation"?
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1684 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 18 lip 2019, o 11:35

Clad pisze:Skok łopatek ogona mam ustawiony maksymalny możliwy,



No i jaki on jest?
Ile ma stopni? Choćby na oko...


Clad pisze:Gyro tak jak pisalem, na 75% i wyżej jest już źle,


75%, czyli około połowy HH - to z grubsza ma sens.

Clad pisze:a co to jest "pitch precompensation"?


Parametr który mówi, że jak dodajesz skoku ogólnego to ma od razu dodawać trochę kątów do ogona, nie czekając na to, aż żyroskop coś poczuje.
Jak przestrzelisz - helik będzie uciekał na chwilę w prawo przy dodawaniu kątów.
Natomiast dokładnie tak "pitch precompensation" to to się nazywa w Brainie.
Jest jeszcze Cyclic precompensation - działanie analogiczne.

Jak to się nazywa w innych FBLach - nie mam pojęcia, nie pamiętam / nie wiem.
...
ALE! Cyclic precompensation to jest parametr który pomaga. Kosmetycznie. Nie jest krytycznie ważny do poprawnego działania ogona.
Jeśli ogon ewidentnie Ci puszcza to tym parametrem go nie naprawisz.

Jeśli mówimy o 450tce to ja stawiam na skok łopatek. Tam była naprawdę bida ...
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 18 lip 2019, o 11:58

450tke polozylem na boku, zalozylem elektroniczny kątomierz i ruszalem łopatkami tak, żeby wartości na +i - były mniej wiecej jednakowe. No i jest około 25 stopni. Czyli z tego co piszesz to jest dużo za mały i to jest najprawdopodobniej przyczyna mojego problemu?
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1684 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 18 lip 2019, o 12:12

Nooo.... 25 stopni to za mało.
Tak jak mówię, ja sobie w T-Rexach zawsze szlifowałem wałek przedłużając fabryczną fazkę w kierunku końca wałka, zeby odsunąć hub od skrzynki.
UWAGA!!!
Szlifując wałek uważaj, żeby nie nadać mu kształtu zwężającego się ku końcowi!!
Jeśli tak zrobisz - z dużym prawdopodobieństwem spowoduje to odrfunięcie Ci wirnika w locie (wiem z doświadczenia).
Musisz zostawić na końcu albo choćby malutką krawędź, albo po prostu szlifować tak, aby wałek ku końcowi się delikatnie poszerzał.
Choć co do zasady - fazka powinna być po prostu płaska.
Dobrze dokręcić robaczka na klej i będzie git.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1684 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 18 lip 2019, o 12:15

Update: zobacz:

Obrazek

Jak osiągniesz taki kąt to jesteś gość :)
Oczywiście w zawisie on raczej nie będzie potrzebny (nie aż taki), ale bardzo szybko Ci się przyda w wietrze pozornym (lot bokiem, lejek, piruet w locie postępowym, czy choćby latanie w bocznym wietrze.. ).
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 18 lip 2019, o 12:20

Ja taki kąt osiągnąłem w Oxy 4 przez wrzucenie ślizgacza od innego modelu i bałem się, że łopatki się połamią po osiągnięciu maksymalnego kąta ;)
Trochę nawet ograniczyłem endpointem... i lepiej trzyma ogon.
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1684 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 18 lip 2019, o 12:33

Kombinacji w T-Rexie można robic dużo, łącznie z wymianą wałka na inny (dłuższy, własnoręcznie wystrugany)... Tyle, żę tam ten pinion na wałku jest jakoś chyba wprasowywany na wałek na wieloklin, więc wymiana tego jest trudna tak, zeby to potem nie puściło...
No ale się da - zrobiłem to kiedyś... Wkleiłem na CA, czyli użyłem jednego z gorszych sposobów ale nigdy mi to nie puściło ...
;)
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 18 lip 2019, o 12:41

To w 450tce spróbuje zrobić tak jak to zobrazowałeś :) a od czego zacząć na większych modelach? Czy zostać poprostu przy mniejszych kątach?
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1684 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 18 lip 2019, o 13:08

Z większych T-Rexów miałem tylko 600tkę ESP.
Nigdy nie miałem w niej problemów z ogonem (poza raz zmieloną zębatką).
Jednak:
1. Była to 600tka nie składana przeze mnie, tylko przez Tymine, który wprowadził tam jakieś mody (nie wiem na 100% jakie, ale na pewno m.in. założył koło główne od 700tki, bardzo możliwe, że założył też większe łopatki niż standardowe na co wskazywałoby, że udało mi się raz zmielić zębatke mimo, że...
2. ... nie latałem jeszcze wtedy jakoś dobrze - głownie loty postępowe i proste figury dynamiczne (pętle, beczki itp) ... Nie miałem zatem duzych wymagań co do ogona ...
... mimo to, udało mi się zmielić zębatkę...

Tyle wiem.
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 18 lip 2019, o 13:13

A nie pamietasz może na jakich kątach wtedy latałeś?
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1684 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 18 lip 2019, o 13:26

Standardowo około 12 - to już był FBL, nota bene BeastX ;)
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 18 lip 2019, o 13:39

Aha. Czyli takie, z którymi mam problem. Dzieki bardzo za wyczerpujące odpowiedzi :nw: :thumb: . Bede walczył dalej.
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 18 lip 2019, o 14:14

aikus pisze:
Obrazek



To jest już dość blisko deadlocka...

W T-rexie 450 większym problemem są opory na mechanice i mało sztywny popychacz. Na rozkręconym tylnym wirniku nawet ręką ciężko zmieniać kąty, a co dopiero szybko jakimś małym serwem.

Jakie masz serwo na ogonie?

To jest BeastX?
Ostatnio zmieniony 18 lip 2019, o 14:26 przez mwx, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 18 lip 2019, o 14:24

Kst ds215mg
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X

Wróć do „Ogólnie o modelach”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość