MiG-29 EDF

I inne wydziwaczenia...
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 1 wrz 2011, o 22:09

Witajcie..! :)

Proroctwa Luke'a sprawdziły się. Stałem się posiadaczem wspaniałego MiG'a-29..! :banana:
Jest to model ze zmiennym wektorem ciągu i posiada szereg ciekawostek ;)
Rozpiętość - okolo 1200mm, długość - nieco ponad 1500mm. A teraz kilka zdjęć:

Model posiada dość ładne pudło, a w środku kontener styropianowy:

Obrazek

Obrazek

Kilka części z zestawu. Widać między innymi solidne podwozie składane w pełni amortyzowane. Podwozie główne składa się tak, że kolo obraca się o 90 stopni, a więc jest równolegle do komory podwozia. Widać także pilota.. ze spadochronem..! :mrgreen: To chyba żart producenta, gdyż jak wiemy - zdarzało się, że Rosyjscy piloci katapultowali się na pokazach z różnych przyczyn, więc producent starał się dokładnie odwzorować MiG'a w każdym szczególe :twisted:

Obrazek

Obrazek


Tutaj na zdjęciu prawie wszystkie części:

Obrazek


I dla porównania - kadłuby F-14 i MiG-29 :)

Obrazek


Ogólnie MiG-29 robi dość duże wrażenie. Przede wszystkim wielkość tego modelu.. Nie bez znaczenia jest fakt, że model posiada bardzo dużo funkcji do wykonania. I tutaj potrzebne jest radio 9ch w pełni wykorzystywane. A oto funkcje:
1. Sterowany wektor ciągu
2. Wysuwane sloty i klapy do lądowania
3. Oświetlenie nawigacyjne
4. Wyrzucany pilot ze spadochronem
5. Spadochron do hamowania
6. Odpalane świece dymne (podwieszane pod skrzydłami)
7. Ster kierunku na obu statecznikach
8. Chowane i wypuszczane podwozie
9. lotki sprzężone z dyszami i płytowym sterem wysokości

Co rzuca się natychmiast w oczy - to wykonanie. Jest bardzo solidne. Niezwykle mała waga kadłuba i innych części modelu - to kolejna zaleta. Niestety model wymaga pasa startowego i odpowiedniego transportu. Skrzydła niestety nie są demontowalne i przy gabarytach tego modelu okazuje się to kłopotliwe. Ale jeśli ktoś ma minimum Peugeota Partnera - da radę..! ;)

To tyle z pierwszych oględzin. Na pytanie kiedy go poskładam - odpowiadam: - Przez zimę. Tylko wtedy mam czas.. :)

Pozdrawiam..!
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 1 wrz 2011, o 22:38

WOW !!!!!!!!!!!!

ale bydlak wielki. :approve:

daj więcej fotek :rotfl:

jaka cena ?
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 1 wrz 2011, o 23:05

Nice, nawet bardzo. Jestem pod WIELKIM wrażeniem. Z czego jest wykonany?

Kolejny do kolejki modeli do kupienia..................
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 1 wrz 2011, o 23:26

Jeszcze żeby w komplecie można było zakupić przynajmniej ze 20-30 metrów solidnego, twardego i płaskiego pasa startowego :(
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 2 wrz 2011, o 07:01

@Grzesiu - a tyle razy zapraszałem do Masłowa.. :masakra: Jak byś zanabył taki model - a wiem, że samochód masz odpowiedni do jego transportu - to jestem pewny, że pasa starczyłoby dla nas obu ;) Raz na jakiś czas chyba byś wygospodarował czas aby polatać..

@AdamskY - MiG jest u mnie od wczoraj i zrobiłem zdjęcia na szybko, ale obiecuję zamieścić więcej fotek. Cena jaką trzeba zapłacić to 1060zł z przesyłką.
Obrazek

To jest jedyny sklep, gdzie można kupić jedną sztukę za niezbyt wysoką cenę. Szaleństwo jest na eBay.. Tam wersje PNP osiągają ceny 600-700$ plus koszty przesyłki :gas:

@Kowal - model jest wykonany jak zwykle z tego samego co reszta tego typu latadeł z tą róznicą, że pianka jest niebywale twarda. jeszcze z takim materiałem się nie spotkałem :)
Moja wersja modelu nie posiada serw, silników i regli, bo uznałem, że model takiego samolotu zasługuje na lepsze wyposażenie niż to oferowane. Do tego MiG'a pójdą napędy alu, regle Cyclone i serwa Hitec'a..
Ten model zostanie u mnie na dłuugo.. :)

Później podam nazwę sklepu gdzie te modele są dostępne.. Teraz uciekam do roboty..
Awatar użytkownika
miszcz_waw
Elita forum...
Posty: 577
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 79 razy

Postautor: miszcz_waw » 2 wrz 2011, o 07:34

Faaaajny! :thumb:
Piotrek
Awatar użytkownika
Luke Skywalker
Administrator
Posty: 515
Rejestracja: 21-02-2010
Podziękował: 53 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: Luke Skywalker » 2 wrz 2011, o 07:52

No i co najważniejsze, ma ster kierunku... :approve:
Ł.
Outrage 550 ("Youngtimer")
JR DSX7

Drodzy Forumowicze! Ortografia nie gryzie!
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 2 wrz 2011, o 09:12

Kurcze, gdyby nie to że jest zrobiony z opakowań na żarcie od Chińczyka, to w ogóle bym się zakochał, a tak tylko mnie zauroczył.

I tak ląduje na liście modeli do kupienia/zrobienia i to dość wysoko.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 2 wrz 2011, o 09:54

@Kowal - bierz MiG'a i nie pitol.. :) Jakość wykonania jest zaskakująco dobra jak na ten materiał..
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 4 wrz 2011, o 18:20

Bartek, wariat jesteś i tyle :masakra: Dobrze że masz wyrozumiałą żonkę hehe.
Imponuje lista możliwości... Aaa, widziałem gdzieś fajne światła stroboskopowe :thumb:
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 4 wrz 2011, o 19:15

Gmeracz pisze:Dobrze że masz wyrozumiałą żonkę hehe.
a ma? :masakra: :plask: :hammer:
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 4 wrz 2011, o 21:06

No tak. W tym MiG'u jest miejsce na oświetlenie. Są porobione kanaliki na przewody i diody.
A żona coraz częściej się buntuje.. I ztego powodu będę musiał sprzedać F-14 :evil: Albo schować na lotnisku 8-) Jeszcze się zobaczy..
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 4 wrz 2011, o 21:10

Ramotny pisze:
Gmeracz pisze:Dobrze że masz wyrozumiałą żonkę hehe.
a ma? :masakra: :plask: :hammer:



.. ano ma..! :)
Na szczęście żona jest skoczkiem spadochronowym i czasem stara się zrozumieć (na swoją miarę) - moją pasję. :thumb:
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 5 wrz 2011, o 09:39

Ramotny pisze:a ma? :masakra: :plask: :hammer:

Bartek, to swoisty na Grześka sposób na okazanie zazdrości... :vhappy: Też ci zazdroszczę tego modeliku, bo to już cacucho :thumb:
A jaka będzie telepawka kolan przy oblocie??
Mam nadzieję że przy kolejnych odwiedzinach pokażesz mi go w locie :nw:
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 5 wrz 2011, o 16:53

Sławku myślę, że telepawki kolan nie będzie :) SU-34 mnie oswoił z charakterystyką lotu ze zmianą wektora ciągu 8-)
A gdybym miał większe doświadczenie w malowaniu styro i depronu, to z pewnością bym przerobił na Fulcrum B. Nie podoba mi się ten garb za kabiną.. :gas:
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 26 gru 2011, o 10:49

Witajcie koledzy..! :)

Tak.. Wiem.. Zaginąłem w akcji..
Ale jestem duchem z Wami i jestem czujny..

Szykuję relację z budowy MiG'a-29, (taką pozbawioną przeciągających się i niepotrzebnych dyskusji). :) Sama budowa. :)


Myślę, że za kilka dni będzie wszystko. Teraz zamieszczam część tego materiału - jako lektura na popołudnie :)


Czas odświeżyć temat.. :)

Odpuściłem sobie pierwotny pomysł z zabudową silników Turnigy L2855-2800 EDF Outrunner (630w), oraz serw Corona 928BB Servo 7.0kg/ 53g/ 0.13sec które to ponoć potrafią się spalić..
70 amperowy regulator TRUST także został zastąpiony mocniejszym.. Cóż. Zamówienie zrobione - przyda się do kolejnego projektu jeśli taki mnie opęta :twisted:
Graty zamówione w HobbyKing'u jakiś czas temu - jeszcze nie przyszły, a poniższe - zamówione niedawno już cieszą oko.. Na temat HK mam odpowiednie zdanie..

Poniżej kilka zdjęć rzeczy zasługujących na dokładniejszą prezentację:

Oto nowe naklejki jakie MiG otrzyma. Lubię Rosyjskie samoloty, ale z szachownicami 8)
Jest to kalkomania zrobiona na specjalnym papierze (właśnie do tego celu). Projekt zrobiony w Corelu i wydrukowany na laserówce:

Obrazek

Tak prezentują się dysze o zmiennym wektorze.. Przyznam, że dysze w SU-34 są wykonane troszkę lepiej. Ale i tak jest bardzo dobrze, gdyż po usunięciu nadlewów - nie będzie większych zastrzeżeń:

Obrazek


A oto podwozie główne. Wydaje się skomplikowane, ale takie nie jest ;) Oczywiście trzeba będzie je pomalować, bo cylindry i tłoczysko nie może być w tym samym kolorze..

Obrazek


... i podwozie przednie. Zintegrowane serwo skrętu.

Obrazek


Tutaj widoczny jest sterownik do podwozia. Niestety do dziś nie wiem, w jakim celu jest widoczny przewód z wtyczką pod akku, gdyż sterownik pobiera i przekazuje prąd z odbiornika i nie wymaga dodatkowego zasilania..

Obrazek


Tutaj serwa które w modelu będą zamontowane. Wystarczą w zupełności:

Obrazek

Troszkę pracy było z przedłużkami do serw. Jest ich troszkę a praktycznie wszystkie wtyczki i gniazda trzeba było zarabiać samemu.. Żmudna robota Panowie..

Obrazek


Tutaj widzimy monstrualne regulatory 100A HobbyWing. Czemu aż takie?

Obrazek


..Ano temu: Potężne 1400W silniki o doskonałych parametrach potrafią z pakietu 6S wydać ciąg statyczny 1700g każdy (przy odpowiedniej turbinie oczywiście)

Obrazek

Silniki są wykonane perfekcyjnie - nie mają żadnego luzu, są wyważone w fabryce. Firma Cyclone specjalizuje się między innymi w napędach EDF.. Te silniki pochcodzą ze sklepu http://www.pw-rc.com :)

Obrazek


Jak tylko pojawią się turbiny - natychmiast zapodam zdjęcia..

No i przyszły turbinki :juppi:

Doszły też ekspresowo tak jak ze sklepu pw-rc.com
Oto kilka zdjęć:

Przesyłka przychodzi w zwykłym kartonie z wielką wizytówką sklepu. Wszystko szczelnie zgrzane w folii. (Można przez chwilkę poczuć zapach Chjińskiego powietrza :mrgreen: To dla odważnych. Do końca nie wiadomo, czy nie nawpuszczali czegoś do foliówki ;) na szczęście jeszcze im nie podpadłem.. )
Obrazek

Zawartość pudła - dwie kompletne turbinki zapakowane fachowo jak wędlinka ;) Duży plus za to.
Obrazek

A oto części składowe zestawu. Są nawet ośki na dwa rodzaje wałów - 3,17 i 4mm.
Obrazek

Tak wygląda wentylator. jest wykonany z materiału dość odpornego na uszkodzenia, bo plastik zawiera włókno węglowe (nie widać na zdjęciu, ale kolor tego wentylatora jest ciemnografitowy). Z ciekawości wrzuciłem na wyważarkę i tu - miłe zaskoczenie.. Wektylator jest pięknie wyważony statycznie :)
Obrazek

Teraz wypada zmontować po jednym kompletnym napędzie (fabryczny i ten prezentowany) i porównać ciąg statyczny. Muszę troszkę przerobić wagę.
O efektach pomiaru napiszę..


Wygospodarowałem troszkę czasu i poskładałem dwa napędy do testów. Ten z lewej - napęd opisany powyżej jako nowy nabytek, natomiast po prawej - fabryczny. Takie są różnice:

Obrazek

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że ten z lewej jest większy, ale to też 70mm. Ma troszkę inny kołnierz.


Obrazek


Praktycznie jestem gotowy do prób, jednak okazało się, że jedyny pakiet 6S trafił szlag, więc teraz pozostaje czekać aż przyjdzie następny..

Dodam tylko, że fabryczne wentylatory wymagały ważenia, a kupione jako alternatywne – nie :kopara:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Dziś udało się uruchomić dla porównania dwa napędy:

1. Zakupiony z 4 łopatowym wentylatorem - jako alternatywny.
2. Fabryczny - z zestawu MiG'a

Do testów użyłem:
- pakiety 2x3S (połączone szeregowo, co daje 6S), 3600mAh, 30-40C.
- Regulatory - HobbyWing 100A (110A)
- silniki Cyclone 2500KV /22,2V/

Nie będę się rozpisywał za bardzo, gdyż postanowiłem zobrazować zdjęciami. Oba napędy pracowały na maksymalnych obrotach:

Napęd 4 łopatowy (alternatywny):

Obrazek


Napęd fabryczny - z zestawu:

Obrazek


Jak widać na powyższych zdjęciach - napęd czterołopatowy wyraźnie "dostał baty" od fabrycznego, pomimo pięknego wykonania :)

Można by rozważać tak:
- Ciąg statyczny wytwarzany przez napęd fabryczny (większy) sprawdzi się lepiej w modelach wolniejszych, ale dynamiczniejszych.
Natomiast napęd z czterołopatowym wentylatorem - powinien lepiej spisywać się w modelach szybkich, a nawet bardzo szybkich.. Bowiem kąt łopatek jest znacznie większy niż w napędzie fabrycznym, a więc większy skok - lepsze parametry przy większych szybkościach.
Z racji tego, że MiG-29 uchodzi na forach zagranicznych za model niezbyt szybki (w zestawieniu trzech modeli :SU-34, SU-47 i MiG-29 - ten ostatni jest najwolniejszy), rozważam pozostawienie napędów fabrycznych. Chyba, że wymyślę coś innego.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I stało się.. Efekt przeglądania Internetu i natrafiłem na coś, co nie pozwala mi być obojętnym 

Posłuchajcie jak brzmi nowy napęd ChangeSun 70mm z 10-cio łopatowym wentylatorem:
http://www.youtube.com/watch?v=elrBV1tk ... e=youtu.be

Hmm.. Może jeszcze jeden..? Do testów..? ;D

Jako że "moc" napędów nie daje mi spokoju i robię wszystko żeby uzasadnić zakup nowych 10-łopatowych turbin, w wolnej chwili postanowiłem znów przeprowadzić ważenie modelu w poszczególnych częściach. Oto co wyszło:

1. Kadłub (jako goła skorupa) - 388g
2. Skrzydła (kompletne z lotkami, klapami i slotami) - 123g
3. Stateczniki (pionowe i poziome) - 105g
4. Kabina kompletna z oszkleniem - 32g
5. Podwozie (kompletne ze sterownikiem) - 233g
6. Napędy EDF (kompletne dwie sztuki) - 400g
7. Regulatory (z przewodami 10AWG i U-BEC) - 276g
8. Pilot plus dwa spadochrony (jeden hamujący) - 26g
9. Rakiety - 33g
10. Pozostała reszta części (luki podwozia, zamki, dysze, itp) - 209g
11. Oświetlenie nav - 17g
12. Przewody do serw (wszystkie) - 74g
13. Serwa (wszystkie) - 164g
14. Odbiornik 9ch - 17g
15. Pakiety (dwie sztuki 3700mAh 30-40C, 3S) - 602g
16. Klej, kalkomania, (szacunkowo) - 100g

Jakby nie liczyć - wyjdzie na gotowo 2799g. Oczywiście - jest troszkę zapasu, gdyż małe elementy i skrzydła ważyłem w workach foliowych..

Podsumowując - napęd fabryczny powinien doskonale sobie poradzić. Nawet powinien być znikomo większy ciąg niż waga gotowego modelu ;) ale..
Liczę na te nowe turbinki 10-cio łopatowe.. Może coś więcej się wydusi..
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jest..!
Wreszcie przyszły nowe napędy :juppi:


A oto kilka fotek nowych napędów:

Obrazek

Obrazek


Obrazek

A tutaj porównanie dwóch napędów C/S. Statory są identyczne. Pierścienie także. Jedyna różnica to tylko wentylator i jego sposób mocowania do silnika:

Obrazek


trzeba przyznać, że wentylator robi wrażenie jak się go weźmie do ręki. Nie dość, że przypomina sprężarkę w silnikach odrzutowych, to jakość wykonania zaskakuje pozytywnie. Jutro wrzucę na wyważarkę i wyjdzie szydło z worka :mrgreen:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Dziś przeprowadziłem testy napędów Change Sun z 10-łopatowym wentylatorem z silnikiem Cyclone.

Oto wyniki (tylko maksymalny reżim - gdyż taki mnie interesował najbardziej).

1. Napęd Change Sun bez pierścienia:

Obrazek

2. Napęd Change Sun z pierścieniem:

Obrazek

- Różnica ciągu statycznego - 25 gram, a więc niewiele..

A teraz wentylator Change Sun w obudowie oryginalnej (to jest obudowa - stator od FreeWing'a a więc najpopularniejsza):

1. Wentylator Change Sun + oryginalny stator, bez pierścienia:

Obrazek

2. Wentylator Change Sun + oryginalny stator, z pierścieniem:

Obrazek

- różnica ciągu statycznego - 139 gram, a więc sporo.. Teraz widać jak ważny jest pierścień w tym przypadku..

Podsumowując - wybór jest prosty. :mrgreen: Pozostaje oryginalny napęd z wentylatorem 10 łopatowym – zakup trafiony w dziesiątkę :rotfl:
Pierwsze wrażenia: - Huk jest tak niemiłosierny, że następnym kolegą polecam używać stoperów lub zagłuszek. Nie da się za bardzo wytrzymać w pomieszczeniu po odpaleniu napędów..

UWAGA!
Jak będziesz przygotowywał napęd Change Sun do eksploatacji, to koniecznie wpuść kropelkę cyjanoakrylu do piasty..! Niestety śrubki ("robaczki") w piaście są za słabe, nie są w stanie utrzymać wentylatora na osi silnika..! W ten sposób uchronisz się przed przykrymi konsekwencjami w postaci zranienia, lub w najlepszym przypadku - uszkodzenia wentylatora.


martwi mnie tylko jedna sprawa... Producent silników podaje max 1400W przy 22,2V, a jak widać na zdjęciu poniżej - napęd generuje 1630W..! Cóż to może oznaczać..? Chyba jedno: - Nie można ciągle latać na dopalaczu..! :twisted:

Tak na marginesie:

Gdyby ktoś zapytał jak testowałem napędy - zamieszczam zdjęcie wykonanej własnymi ręcyma i laserem hamowni:


Obrazek

Ta "superwieża" wykonana jest z pleksy, gdyż tylko takim materiałem dysponowałem "na szybko" :)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Teraz kilka informacji technicznych z budowy:

W miarę postępów w pracy - będę informował i zamieszczał zdjęcia poprzez edycję TEGO wątku. Na początek kilka słów na temat ozdób:
- MiG będzie posiadał oznaczenia 1PLM "Warszawa", numer boczny "70". Wykonałem kalkomanię która wyszła całkiem przyzwoicie. A co najważniejsze - wreszcie szachownice zamiast gwiazd.. ;)
Po naklejeniu kalkomanii - części zostały zabezpieczone lakierem bezbarwnym. dzięki temu naklejki nie odcinają się aż tak bardzo a i są zabezpieczone przez odklejeniem na skutek ewentualnego zamoknięcia ;)

Polecam ten lakier. bardzo dobrze kryje, nie rozlewa się i tworzy genialny efekt. no i jest wodny.

Obrazek

Taki jest efekt pokrycia jedną warstwą lakieru bezpośrednio na elementy modelu:

Obrazek

..I zbliżenie na napisy eksploatacyjne na stateczniku i skrzydłach:

Obrazek

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Znalazłem w Kielcach miejsce, gdzie wycinają laserem i natychmiast podjąłem próbę jak to wygląda..
Zaprojektowałem więc a później zleciłem wycięcie elementó ze sklejki 1mm które są wzmocnieniem wewnętrznym kadłuba w miejscu, gdzie są mocowane akumulatory. Jak wiadomo - niezabezpieczony styropian nie jest trwałym materiałem, a częste wyjmowanie i wkładanie baterii może doprowadzić do nadmiernego zniszczenia. Tak to wygląda:

Sklejka 1mm, w miarę równa - to warunek wycięcia laserem:

Obrazek

Gotowe elementy. jak widać - nie przybędzie znacząco masy..

Obrazek

Pierwsza próba i..


Obrazek
..już widać, że wymierzyłem poprawnie :)

Tak wygląda rozmieszczenie pakietów. Odbiornik znajduje się bezpośrednio pod kabiną i za plecami pilota ;)

Obrazek

A tutaj ogólny widok obu półek:

Obrazek


Powoli zacząłem sprawdzać kolejne części i wcale nie byłem zdziwiony pewnymi niedoróbkami. Poniżej zdjęcia niechlujnie spasowanych klap i lotek:

Obrazek

Obrazek
Przykładowo pokazałem klapy, ale lotki też posiadają takie atrakcje :) Lekarstwo - wykonać zawias we właściwym miejscu. Trzeba zawias wymontować i wkleić poprawnie.

Tak wyglądają wspomniane zawiasy. Zwykłe, "kołkowe" a więc łatwo jest poprawić po fabryce.

Obrazek

pozostając przy skrzydłach - przymierzyłem serwa i zamontowałem oświetlenie nawigacyjne. wszystko pasuje jakby było stąd :mrgreen:

Obrazek
Obrazek

Nie będę zamieszczał większej liczby zdjęć napisów eksploatacyjnych, ale zapewniam, że takie są.. Ażeby nie być gołosłownym - przykład:

Obrazek
Obrazek
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Prace powoli nabierają tempa. Oto efekty:
Oczywiście przypominam, że całą pajęczynę kabli trzeba było robić od podstaw – samemu.

- Wziąłem się za chyba najgorszą robotę. Dopasowywanie wyposażenia i upychania kabli. Oto efekt. Połówka dolna mieści w sobie silniki, regulatory i BEC:
Obrazek
Brakuje jeszcze sterowników do podwozia, oświetlenia no i samego podwozia z kablami. To bedzie następny etap.

W górnej połówce kabli jest nieco więcej. To tutaj idzie "główna wiązka". Teraz przymiarka na sucho:
Obrazek
Obrazek

Na tym zdjęciu widoczne kable "upchane" w jedną wiązkę. W części przedniej - kable są obleczone w stylonowy oplot, a w dalszej części są powiązane nicią stylonową:
Obrazek
Obrazek

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Przy okazji wycinania elementów mocowania akumulatorów dla znajomego który stał się także szczęśliwym posiadaczem identycznego MiG'a - dorobiłem takie elementy:
Obrazek

A teraz po co one są - na to pytanie odpowiedzą poniższe zdjęcia:
Obrazek

Otwory w dolnej części tych elementów służą do nałożenia kleju:
Obrazek

..Po nałożeniu kleju za pomocą pensety lub małych cążek - wkładamy owe elementy w miejsca przygotowane nożykiem, wzdłuż wiązki kabli po obu stronach:
Obrazek

Teraz wystarczy położyć wiązkę pomiędzy wklejone "kotwiczki" i za pomocą stylonowych nici - przywiązać :)
Obrazek

A po co takie kombinacje? Ano po to, ażeby w razie czego nie wyrywać całej wiązki od kadłuba w przypadku konieczności wymiany przewodów i w celu uporządkowania. To jest ważne, bo tych kabli troszkę jest i aby poprawnie skleić połówki kadłuba - musimy zrobić wszystko, żeby żaden kabel nie podszedł pod miejsce łączenia..

Oczywiście należy też zadbać o pewność połączeń serw z przedłużaczami. Do tego celu najlepsze jest takie coś:
Obrazek

Teraz próba zamknięcia dwóch połówek kadłuba. widać, że żaden kabelek nie przeszkadza a i w kabinie będzie porządek ;)
Obrazek

Oczywiście zaraz po dobraniu się do drobnicy jaką znalazłem w zestawie - pojawiły się pytania z serii "co do czego".
Oto jedne z wielu tajemniczych elementów:
Obrazek

..Po krótkiej analizie - sprawa wyjaśniona. To mocowanie elementu gondoli silników:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Przyszedł wreszcie czas na podjęcie decyzji jak podłączyć wszystkie kable.. Ponieważ zakup nowej aparatury (JR 11X zero) nie doszedł do skutku z przyczyn niezależnych ode mnie, musiałem jakoś zaradzić zapotrzebowaniu na kanały. Oto jak wyglądały alternatywne rozwiązania podłączeń:

- jak wiecie w MiG'u jest sporo serw i sporo podłączeń do odbiornika:
3 serwa do dysz
2 serwa do lotek
2 serwa do klap / slotów
2 serwa do stateczników poziomych
2 serwa do sterów kierunku
1 serwo do wysterowania kóła przedniego
3 mechanizmy chowania podwozia
1 moduł oświetlenia
1 serwo do spadochronu hamującego
1 serwo do wyrzucania pilota (z tego zrezygnowałem na samym początku - i nie będziemy dalej brać pod uwagę)


W tej konfiguracji trzeba by dysponować radiem 12 kanałowym ,a niestety mam tylko 9 kanałów (ale 10 gniazd w odbiorniku – w tym jedno do baterii) .. I w związku z tym, wymyśliłem dwa warianty:

I-szy wariant:

1. BEC
2. Regulatory (prawy, lewy) - połączone oba kablem Y
3. Ster kierunku / przednie kółko / dysze (połączone kablem 3w1)
4. Statecznik poziomy / dysza - lewa strona (połączone kablem Y)
5. Statecznik poziomy / dysza - prawa strona (połączone kablem Y)
6. Klapy / sloty
7. Chowanie podwozia
8. lotka lewa
9. lotka prawa
10. Spadochron hamujący

II-gi wariant:

1. BEC
2. Regulatory (prawy, lewy) - oba połączone kablem Y
3. Ster kierunku / przednie koło / dysze (połączone kablem 3w1)
4. Statecznik poziomy / dysza / lotka - lewa strona (połączone kablem 3w1)
5. Statecznik poziomy / dysza / lotka - prawa strona (połączone kablem 3w1)
6. Chowanie podwozia
7. Klapy / sloty
8. Spadochron hamujący

Zalety pierwszego wariantu - możliwość wykonania różnicowości wychylania lotek (góra - więcej, dół mniej), co w przypadku profili niesymetrycznych jest efektem pożądanym.
Wady - większa długość kabli i zagęszczenie przy odbiorniku.

Zalety drugiego wariantu - mniejsza liczba kabli, mniejsze zagęszczenie przy odbiorniku, ogólna prostota.
Wady - brak możliwości wykonania różnicowości wychylenia lotek, brak możliwości dobrania wychylenia lotek względem sterów wysokości..

Uff.. mam nadzieję, że nie zaciemniłem obrazu ;)
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 26 gru 2011, o 16:36

Ty nie masz Świąt? co? :masakra:
(Dzięki za wspaniały wstęp do relacji... :nw:)
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 26 gru 2011, o 17:00

za taka relacje to admin powinien ci ci "forumowego Oskara"

RESPEKT
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 26 gru 2011, o 20:38

Uff... Ale robota... :thumb:
A przy okazji miło wiedzieć że jednak żyjesz :juppi:
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 26 gru 2011, o 20:47

Dzięki chłopaki za słowa uznania :) Są cenne..

Obiecuję - w miarę postępów - zamieszczać dalsze części. mam sporo zdjęć jeszcze nie przetworzonych do zamieszczenia. Myślę, że pojawią się niebawem :)

Gmeracz pisze:A przy okazji miło wiedzieć że jednak żyjesz


A żyję..! :) I mam się dobrze. Obowiązków troszkę przybyło, roboty także, bo zostałem sam. Kolega Kamil - który mnie odciążał wcale nie mało - poszedł w Polskę i pracuje teraz blisko stolycy :) A ja wziąłem na klatę 25 statków powietrznych :)

Wróć do „Delty, skrzydła, jety”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości