Co dziś zrobiłeś ze swoją (nie tylko) latającą maszyną

Na każdy temat. Byle kulturalnie...
Regulamin forum
Jakiekolwiek wulgaryzmy, obrażanie innych użytkowników i wszelkie inne działania sprzeczne z powszechnie przyjętymi normami społecznymi będę automatycznie eliminować posty, wątki a nawet autora.
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1302
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 84 razy
Podziękowano: 75 razy

Postautor: Adam12 » 30 kwie 2024, o 17:57

Polatałem, chodzi toto całkiem przyjemnie. Dołożyłem na ogon ślizg z rurki weglowej żeby pianki nie szarpać i usztywniłem popychacz kierunku, bo miękki jak diabli. Na razie podwozie jest, ale perspektywicznie będę chciał wymienić na jakieś z pręta stalowego, bo lotnisko marne i szarpie okrutnie tymi kółkami. RTF wyszło 610g z pakietem 1300 mAh - nie za lekko i dobrze, bo u mnie powiewa w zasadzie zawsze.

PM1.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
XL Power 380; ParkMaster Pro; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16059
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1704 razy
Podziękowano: 1012 razy

Postautor: aikus » 4 maja 2024, o 20:24

No... Panowie i Panie...
Długo nic nie pisałem bo nie było o czym. a dziś jest.
Dziś nadszedł ten dzień, że odkurzyłem apkę, ożywiłem akumulatorek w niej... Przetarłem z kurzu X3 i wykonałem 3 loty.
Pierwszy w zaciszu Artjowego przybytku gdzieś tam pod Warszawą, dwa kolejne na umierających Regułach.
Przy tej okazji zastanawiam się, czy dopóki na maszcie nie ma anten nie ożywić jeszcze Nowego Pasa na ten jeden sezon, ale mniejsza o to, Najważniejsze, że pamiętam jak się trzyma apkę i do czego służą drążki.
Mam też po do przyjeżdżać do Wincentowa.
Tak długiej przerwy jeszcze nie miałem... i do tego momentu miałem naprawdę w whoy obaw i wątpliwości. Nie miałbym pary, żeby uczyć się wszystkiego od zera.
Ale nie jest tak źle. Przeciwnie, jest .... prawie bardzo dobrze!
Ależ mi ... było dobrze....
Awatar użytkownika
lopez
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 56
Rejestracja: 02-05-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 30 razy

Postautor: lopez » 23 sie 2024, o 21:40

No i zrobiłem 450 ze zmotoryzowanym ogonem, i dziś wylatałem jeden pakiet, tylko dlatego, że zakładałem, ze sie zaraz rozbije. Tak się na szczęście nie stało :banana:
Pierwsze, co sie zauważa przy tej konstrukcji, to brak oporów na wirniku, efektem tego jest mały moment reakcyjny, przy kręceniu wirnikiem stojąc na podłodze,
to sprawia, ze helik w ogóle nie chce sie obracać w lewo, a po wyłączeniu łopaty kręcą sie naprawde długo.
W powietrzu jest już ok, ale zauważyć można dużą asymetrię w sterowaniu. Start w lewo i stop w prawo jest bardzo miękki. Ma w tym pomagac TTA (Tail Torque Assist),
czyli przyspieszanie wirnika głównego gdy motor ogonowy ma najnizsze obroty. Wstępnie udało mi sie zniwelować różnice, ale jeszcze muszę nad tym popracować.
Natomiast przy pompkach ogon trzyma jak skała. Trochę się też obawiałem jęczenia silnika, jak to w mikrusach można zauważyć, a tu się okazało, że też nie jest tak źle.
20240822_002513s.jpg

20240822_002433s.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdro,
Romek.
--
Trex 450 Pro+Sport Rotorflight
Awatar użytkownika
bjacek
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 91
Rejestracja: 23-08-2023
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 9 razy
Kontaktowanie:

Postautor: bjacek » 24 sie 2024, o 21:54

Super! Nie miałeś problemu ze sterowaniem ogonem? Jak to "skalibrowałeś", tzn. jak jest ustawiony FBL i którego użyłeś?
Awatar użytkownika
lopez
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 56
Rejestracja: 02-05-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 30 razy

Postautor: lopez » 24 sie 2024, o 23:55

Używam Mateka G474 z Rotorflight. Zakładałem najgorsze, ze ogon w ogole nie bedzie trzymał i sie rozbije zaraz po starcie. Na domyslnych ustawieniach co prawda jest daleko od ideału, ale dość pewnie :)
Skupiłem sie głównie na tych paramterach:
- Mixer -> tail -> motor idle throttle na 5%, to nalezy tak ustawic, aby silnik sie nie zatrzymywał gdy wychyle drążek w lewo, można to zrobić jeszcze na stole, bez łopat oczywiście
- Yaw pid P zwiekszylem z 50 do 75
- Yaw pid D zwiekszylem z 10 do 40
- CW stop gain zmniejszyłem ze 100 do 75
- CCW stop gain zwiekszylem ze 100 to 130
- TTA gain zwiekszylem z 20 do 40 (domyślnie jest 0)
wartości podaje orientacyjnie z pamięci

pierwszy obrót w logach wygladał tak
tail_tune_start.png


po wstępnym tuningu już tak
tail_tune_end.png


widać poprawę i czucie, zwłaszcza zmniejszenie przestrzelenia i bounce-back, ale wychodzi mi, że chyba przesadziłem z TTA gain, bo pojawiaja sie oscylacje na głównym wirniku i że jeszcze mam za mało D.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdro,
Romek.
--
Trex 450 Pro+Sport Rotorflight
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16059
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1704 razy
Podziękowano: 1012 razy

Postautor: aikus » 26 sie 2024, o 08:37

Zaj38isty kawał roboty!!!
:piwo2:

Wróć do „Brudnopis”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości

cron