PiotrS pisze:No to jeszcze podpowiem, że w planach jest technologia V2G (Vehicle to Grid), która pozwala traktować samochody elektryczne jako magazyny energii na kółkach.
W zasadzie Nissan Leaf już ma ją zaimplementowaną.
Są też pilotażowe programy wykorzystania tej technologii w Wielkiej Brytanii. Ludzie piszą, że nawet całkiem się to w tym programie opłaca.
Gdyby auta masowo były wykorzystywane do magazynowania energii, OZE miałoby dużo łatwiej. Musi być jakiś system zachęt dla właścicieli aut, bo są obawy o degradację baterii.
Ciekawe, jak zakończą się takie pilotaże, bo tego rodzaju rozwiązanie wydaje się mieć więcej wad, niż zalet. Przede wszystkim taki system jest nieprzewidywalny, tzn nie da się zaplanować, ile energii będzie można zmagazynować i ile odzyskać. Być może będzie istniał system dostarczający informację z każdego pojazdu o tym, że jest podłączony do sieci, jaką dysponuje energią, ile jej można dołożyć, a ile wyssać, no ale to będzie informacja o stanie bieżącym. Mooooooże, po wielu latach, udałoby się zgromadzić odpowiednią ilość danych, by w miarę dokładnie szacować. Albo każdy pojazd będzie w czasie rzeczywistym przesyłał mnóstwo ciekawych danych, każdy kierowca będzie profilowany i AI ogarnie takie kalkulacje co do kWh
Inna sprawa, to sam sposób użytkowania samochodów i zapotrzebowanie ze strony sieci. No bo popatrzmy tutaj:
Zrzut ekranu 2023-09-07 105243.jpg
https://www.pse.pl/obszary-dzialalnosci ... owanie-kse dostęp 7.09.2023
Zapotrzebowanie z wczoraj, w MW.
No i teraz załóżmy, że w nocy, gdy zapotrzebowanie na moc jest najniższe, samochody/mobilne magazyny stoją w garażach podłączone do sieci i służą swoją pojemnością. Niech i tak będzie, że mamy wtedy nadmiar mocy, a nie, że kupujemy od sąsiadów
Czy ona akurat będzie pochodzić z OZE? Może z wiatraków, może z jakichś MEWek, bo z fotowoltaiki raczej nie
No ale tak po 7:00 sporo z takich autek się odepnie i do 9:00, 10:00 będzie podróżować z sypialni do miasta, do pracy (peszek, że akurat wtedy pobór mocy zaczyna gwałtownie rosnąć, częściowo pewnie przez poranne golenie, gdy jeszcze autko jest w sieci, ale częściowo przez otwierające się zakłady pracy, gdy autka są już poza domem), następnie dojeżdżają pod firmę, do galerii handlowej, na targ po pomidory i pasowałoby je z powrotem do tej sieci podłączyć. I to już nie jest tak, że podłącza się, jak do ładowarki, na pół godziny, a potem następny i następny - w tym wypadku powinny być częścią systemu cały czas, czyli większość miejsc parkingowych powinna posiadać przyłącze. I teraz pozostaje pytanie co dalej, bo sieć, w razie potrzeby, wysysa to, co wcześniej zgromadziła - no ale ile? No bo powiedzmy, że niespodziewanie, przed końcem pracy, pojawi się potrzeba wyskoczenia do dziadków na wieś, kilkadziesiąt km za miasto i co - zastanawiać się czy prądu wystarczy? Wiadomo, że pewnie będzie jakaś mądra apka, która pozwoli online śledzić sytuację, może będzie można ustawiać limity itp, ale dla systemu to będzie kolejny cios w przewidywalność i stabilność.
mwx pisze:Niecałe 2 miesiące temu parlament EU przegłosował regulacje zmuszające producentów eCrapu do powrotu do wymiennych baterii. Od 2027 nie będziemy już musieli wyrzucać 2 letnich ajfonów, ale zadaje się że to ma być rozszerzone też do takich sprzętów jak hulajnogi, rowery, itp. Wizja samochodu do którego można by kupić zapasowe moduły i konkurencja na rynku takich modułów jest dla mnie całkiem spoko.
Swoją drogą bardzo ciekawi mnie co zrobi apple żeby ominąć te przepisy
Czy Europa jest dla Apple na tyle atrakcyjna, by się w to bawić?
Ja swojego ajfona nie musiałem wyrzucać po 2 latach, mam go już 3,5 roku. I fakt, przydałoby się już wymienić baterię i pewnie to zrobię, bo się da (kosztuje to połowę jego obecnej wartości rynkowej
), a następnie przekażę go córce, która obecnie używa egzemplarza z 2016 roku, w którym to też wymieniłem baterię (osobiście, bo się dało, bo nie ma nikomu nie potrzebnej wodoszczelności); tenże jednak pewnie trafi już do utylizacji, bo ilość pamięci mocno ogranicza jego funkcjonalność, w zasadzie tylko do dzwonienia i pisania wiadomości, a po co komu taki telefon??
Ale mi TLTR wyszedł... na zwór tych Aikusowych - Maciejowe TLDR gwarantowane
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.