1. PODŁĄCZANIE APARATURY.Prawie w każdym obecnie sprzedawanym modelu sposób podłączenia jest identyczny dla wielu typów aparatur. Wtyczki serw powinny być wpięte do odbiornika czarnym (czasem brązowym) przewodem na zewnątrz, żółtym (czasem białym) przewodem do środka. Ponieważ praktycznie wszyscy stosują żyroskopy, schemat dotyczy takiego podłączenia.
Standardowo używamy minimum 6 kanałów, dodatkowe mogą posłużyć do omówionych poniżej czynności:
...Kanał.....Element sterujący........Obsługiwana czynność
===============================================================
1...........prawe serwo tarczy......pochylanie tarczy w prawo/lewo
2...........tylne serwo tarczy.......pochylanie tarczy do przodu/tyłu
3...........regulator..................zmiana obrotów silnika
4...........żyroskop (3 żyły).........sterowanie serwem ogonowym w lewo/prawo
5...........żyroskop (1-żyła).........sterowanie czułością żyroskopu
6...........lewe serwo tarczy........pochylanie tarczy w lewo/prawo
===============================================================
7...........np. zewnętrzny UBEC....zasilanie odbiornika i serw poza regulatorem
8 i więcej.............................podwozie, światła, pirotechnika itd.[/list]
Jeżeli nasz żyroskop pracuje w trybie HH, mamy dwie możliwości podłączenia i późniejszego sterowania:
1. Wtyczka 1-żyłowa wpięta żyłą do środka (+) = sterowanie czułością żyra tylko z aparatury.
2. Wtyczka 1-żyłowa wpięta żyłą na zewnątrz (-) = sterowanie czułością tylko za pomocą potencjometru żyroskopu.
W aparaturach 6-cio kanałowych można podłączyć UBEC tzw. przewodem "Y" z dowolnym serwem innego kanału. Wtyczkę tego rozgałęźnika wpinamy za miast serwa, do końcówek podpinamy serwo i wtyczkę UBEC-a. Przewód ten to nic innego jak dwa gniazdka przedłużacza do serw zlutowane równolegle. UBEC dostarcza tylko napięcia (+ oraz -) i nie ingeruje w środkową żyłę sygnału sterowania serwem. Przewody te są ogólnie dostępne w sklepach. Można też go wykonać z powodzeniem samemu z dwóch krótkich przedłużaczy do przewodów serw.

Kolejne punkty przedstawią sposób ustawienia nadajnika. Są zgrupowane w podstawowe, niezbędne oraz zaawansowane, jako uzupełnienie i wykorzystanie prawie w pełni zaawansowanych funkcji oprogramowania. Jest to też przykład łączenia kilku funkcji do wykonania jednej zamierzonej przez pilota.
Do obsługi używamy tzw.
Dial 'n Key, czyli pokrętła do ruchu góra-dół (Up, Dn), a także kliknięcia nim do zatwierdzenia (Enter):

Będziemy programować funkcje przełączników z lewej strony (A, B, E), oraz z prawej (pokrętło VR, G). Osobiście używam jeszcze prawego małego przełącznika "D", którego funkcję opiszę na końcu.
Lewy górny przycisk służy do wyboru menu. Jedno kliknięcie - menu podstawowe (M1), drugie - zaawansowane (M2).
Lewy dolny przycisk służy co wycofania się o jeden poziom wstecz (ESC).
Prawe przyciski przewijają menu ekran góra-dół (PgUp, PgDn), a na głównym ekranie pozwalają ustawiać zegar czasu lotu i czasu działania nadajnika.
Kursorem ekranowym jest migający trójkąt. W nawiasach podałem skróty używane w opisie poniżej.
2. PODSTAWOWE USTAWIENIA NADAJNIKA.Czynności niezbędne do uruchomienia i prawidłowej regulacji modelu przed lotem.
2.1. WYBÓR NOWEJ PAMIĘCI MODELU:

Wybieramy M1, (Up, Dn) MODEL (Enter). (Up, Dn) numer pamięci (Enter). Potwierdzamy (Enter).
Po przejściu (Up, Dn) na nazwę możemy zmienić ją na własną. Wracamy do M1 (ESC).
2.2. WYBÓR TYPU TARCZY STERUJĄCEJ:

Jeżeli jesteśmy w M1 szukamy (Up, Dn) PARAMETR (Enter). Dla najbardziej popularnej tarczy 120 stopni wybieramy HR3. Pozostałe sprawdź w instrukcji (lub tu:
viewtopic.php?f=67&t=151&start=0).
Przechodzimy (Up, Dn) do drugiego ekranu i ustawiamy przypisanie kanałów do przełączników.
E to 3-pozycyjny przełącznik używany do zmiany trybów lotu i krzywych gazu oraz kątów natarcia: Normal/Idle 1/Idle 2.
B służy do przełączania żyroskopu pomiędzy trybami RATE i HH.
2.3. USTAWIENIE PRAWIDŁOWYCH REWERSÓW POSZCZEGÓLNYCH SERW:Podłączamy do odbiornika serwa tarczy, żyroskop z podpiętym serwem ogonowym oraz zasilanie (najlepiej bateria 4,8V dołączana do apki. Proponuję nie podłączać w tej chwili relera i silnika).

Będąc w M1 szukamy (Up, Dn) REVERSE (Enter). Poruszając prawym drążkiem sprawdzamy działanie każdego serwa z osobna. W przypadku odwrotnego kierunku działania wybieramy kanał (PgUp, PgDn) i zmieniamy rewers (Up, Dn).
Lewym drążkiem sprawdzamy ruch serwa ogonowego. W pozycji LEWO serwo standardowo przesuwa popychacz do tyłu, w stronę ogona.
2.4. USTAWIENIE LIMITÓW RUCHU SERW:Jeżeli któreś z serw ma inny zakres ruchu niż jest to wymagane, możemy ten zakres zmienić.

W M1 szukamy (Up, Dn) E.POINT (Enter). Wybierając kanał (PgUp, PgDn) ustalamy skrajną pozycję orczyka serwa. Zmianę wartości lewo-prawo wykonujemy wychylając drążek danego serwa.
2.5. PRECYZYJNE POZYCJONOWANIE ORCZYKÓW SERW:W celu regulacji zerowego położenia orczyka serwa możemy wykorzystać tą funkcję. Jednak służy ona tylko do niewielkich korekt. Wprawdzie zakres regulacji jest duży, ale w skrajnych przypadkach może to doprowadzić do próby działania serwa poza fizycznym zakresem ruchu.

W menu M1 szukamy (Up, Dn) SUB-TRIM (Enter). Wybierając kanał (PgUp, PgDn) ustalamy precyzyjną pozycję orczyka serwa.
2.6. USTALENIE PRAWIDŁOWYCH REWERSÓW POSZCZEGÓLNYCH FUNKCJI TARCZY:Po ustawieniu rewersów pojedynczych serw może się zdarzyć, że serwa pracują zespołowo w sposób prawidłowy, ale w przeciwnym kierunku.
Występują trzy kombinacje ruchu serw przy tarczy sterowanej 3-ma serwami:
Zmiana obrotów min-maks. - wszystkie serwa góra-dół
Zakręt w lewo-prawo - prawe serwo do góry, lewe na dół lub odwrotnie
Pochylenie przód-tył - tylne serwo góra-dół
Jeżeli któraś z funkcji działa odwrotnie wykonujemy rewers całej funkcji, nie zmieniamy rewersu poszczególnych serw (to już wcześniej ustawiliśmy):

W menu M1 szukamy (Up, Dn) SWASH (Enter). Wybierając funkcję (PgUp, PgDn) ustalamy wartością procentową KIERUNEK DZIAŁANIA FUNKCJI, czyli rewers wszystkich serw danej funkcji jednocześnie:
AIL - Aileron, czyli przechylanie lewo-prawo
ELE - Elevator, czyli pochylanie przód-tył
PIT - Pitch, czyli obroty silnika min.-maks.
2.7. AKTYWACJA PRZEŁĄCZNIKIEM "B" TRYBU RATE/HH ŻYROSKOPU:

W menu M2 szukamy (Up, Dn) GYRO (Enter). Na drugiej stronie tego menu (PgUp, PgDn) aktywujemy GYRO, zmieniamy przełącznik z "E" na "B" i zmieniamy MODE na "GY".
Po przejściu do pierwszej strony będziemy mogli w przyszłości ustalić czułość żyroskopu dla poszczególnych trybów lotu (po ich aktywacji - patrz funkcje zaawansowane).
Po wykonaniu powyższych ustawień model jest gotowy do pierwszych prób w locie na poziomie podstawowym.
3. ZAAWANSOWANE USTAWIENIA NADAJNIKA.Są to funkcje uzupełniające dla podstawowych, a także bardzo praktyczne i wygodne w codziennym użyciu.
3.1. USTAWIENIE ODLICZANIA CZASU LOTU (STOPER):

TIME = czas odliczania zegara na ekranie głównym,
MODE = DOWN - odliczanie malejące, UP - odliczanie rosnące. Po upływie zadanego czasu odzywa się sygnał dźwiękowy, zegar kontynuuje odliczanie.
SW = przełącznik uruchamiający odliczanie.
TRICK - Jeżeli ustawimy SW=3, zegar zostanie uruchomiony automatycznie po przekroczeniu 50% drążka gazu. Bardzo wygodne i nie wymaga pamiętania o włączeniu/wyłączeniu zegara.
ZEROWANIE ZEGARA - na ekranie głównym użyj PgDn, PgUp, następnie kliknij kółkiem aby wyzerować zegar. W ten sam sposób możemy wyzerować zegar główny czasu pracy nadajnika. Na fabrycznej baterii wynosi on ok. 5:30..4:30 godz.
Są dostępne dedykowane akku typu LiPo, które zwiększają znacznie czas pracy 2..4 krotnie i można je ładować ładowarką do akku LiPo pakietów. Nie wymaga to
czekania 16 godzin na pełne naładowanie standardowych akku. Z moich doświadczeń wynika, że średnio eksploatowane akku zaczynają tracić swoją sprawność po roku. Skraca się czas ich działania ok. 1 godz.
3.2. AKTYWOWANIE BLOKADY SILNIKA ELEKTRYCZNEGO (TRYB AUTOROTACJI):Podczas wszystkich czynności serwisowych i regulacyjnych, podłączaniu akumulatorów przed lotem, przenoszeniu modelu na start, powrotu ze startu itp. dla własnego bezpieczeństwa zaleca się używać tej funkcji. Poza tymi sytuacjami jest to standardowa funkcja wyłączania silnika podczas lądowania autorotacyjnego.

Po zmianie pozycji TH-HOLD na:
OFF zostanie aktywowany prawy przełącznik G (wersje 7C, 7CH) lub na
ON zostanie aktywowany przełącznik E (wersjaa 7CA).
Pozostałe opcje służą do:
POS - kalibracja pozycji serwa gazu (istotne dla wersji spalinowych do kalibracji wolnych obrotów).
R-OF - kalibracja pozycji serwa ogonowego (tylko w trybie żyroskopu RATE. Nie używać w trybie HH!!!).
3.3. MODYFIKACJA KRZYWYCH GAZU I KĄTA NATARCIA ŁOPAT:Krzywe gazu to wartości procentowe zmiany przesuwu tarczy (i jednoczesnej zmiany obrotów silnika poprzez regulator) w stosunku do położenia lewego drążka gazu (MODE 2). Oznacza to, że latając w różnych sytuacjach, lub stylem latania możemy zmieniać dynamikę lotu poprzez zmianę tych wartości jednorazowo (zmieniając bieżące wartości - np. tryb NORMAL) lub przełączając się w locie na inny zestaw ustawień (tryby Normal/Idle 1/Idle 2).
Standardowo pilot ma do dyspozycji trzy pakiety ustawień:
1 - NORMAL służy do uruchomienia silnika, rozkręcenia, startu i zawisu
2 - IDLE 1 służy do lotów postępowych, lotów sportowych oraz dla programu F3C (ogólnie to zestaw figur typu pętla, beczka, zawroty, przewroty oraz loty statyczne od-do)
3 - IDLE 2 używany jest przez pilotów akrobacyjnych do wykonywania różnorodnych dynamicznych figur (tzw. 3D).

Ustawiamy wartości poszczególnych punktów krzywej.
TRICK - po wprowadzeniu pkt 1 i 3 ustaw się na wartości dla pkt 2 i przytrzymaj kółko na 0,5 sek.
Program sam wyliczy pośrednią wartość.
Na drugim ekranie opcji możemy aktywować poszczególne tryby ustawień. Nie musisz aktywować obydwu od razu.

Analogicznie postępujemy z krzywymi kątów łopat wykorzystują nakładany na łopaty kątomierz. Po ustawieniu na przyrządzie żądanego kąta, zmieniamy wartość krzywej aż wyrównamy poziomą krawędź kątomierza z wypoziomowanym prętem flybara:
3.4. ZMIKSOWANIE (zmiana działania) KANAŁU "5" - przełącznik "E" Z PRZEŁĄCZNIKIEM CZUŁOŚCI ŻYROSKOPU "B"Ponieważ wcześniej zmieniliśmy ustawienie reakcji na lewy trójpozycyjny przełącznik "E" do zmiany trybu n/1/2 i będzie nam się to kłócić z planowanym użyciem przełącznika "B", możemy zmiksować jego przełączanie z funkcją przełączania żyra pomiędzy GATE i HH.

Jest to typowy przykład użycia mikserów do zmiany założonych czy przypisanych wcześniej funkcji poszczególnych przełączników. To, że wcześniej z ustawień wynika, iż dany przełącznik będzie używał tej, a nie innej funkcji nie oznacza, że tak musi być.
Ja chciałem pozostać (może z przyzwyczajenia) przy przełączniku "B", bo jest dłuższy i łatwiej go wyczuć i sprawdzić przy starcie, jaki jest status żyroskopu. Do siebie - RATE, od siebie - HH.
MASTER - kanał (funkcja) przejmujący kontrolę
SLAVE - kanał (funkcja) przejęta przez MASTER
SW - przełącznik wykonujący tą funkcję
Inaczej mówiąc, jeżeli chcemy wykonać jakąś funkcję/czynność, a przypisanie na stałe do konkretnych przełączników nam to uniemożliwia, możemy "przejąć kontrolę" nad tym ustawiając MIX, który jest zawsze nadrzędny nad pierwotną funkcją drążka/przełącznika.
===
Oczywiście ten tutorial nie wyczerpuje wszystkich możliwości oprogramowania aparatury. Część druga jest bardziej propozycją wykorzystania, niż dokładnym instruktażem.
Mam jednak nadzieję, że ten tutorial pomoże osobie rozpoczynającej swoją przygodę z modelami helików w szybszym i bezstresowym poznaniu niezbędnych ustawień, aby uruchomić i ulotnić naszą ulubioną "zabawkę".
Powodzenia i wysokich lotów 