Turnigy 9X i 9XR

Tanie a działa...
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8008
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 18 wrz 2013, o 17:52

Helikoptery
Awatar użytkownika
bejo
Elita forum...
Posty: 1280
Rejestracja: 09-06-2013
Podziękował: 15 razy
Podziękowano: 39 razy

Postautor: bejo » 18 wrz 2013, o 17:57

Stokrotne dzięki !. :nw: :nw: :nw: :nw: :nw: Myślałem o lewej ścieżce . Ale nie byłem na 100% pewien.
Awatar użytkownika
bejo
Elita forum...
Posty: 1280
Rejestracja: 09-06-2013
Podziękował: 15 razy
Podziękowano: 39 razy

Postautor: bejo » 23 wrz 2013, o 12:40

Sorry za post pod postem !. Spotkałem się z takim przykładowo ustawieniem : EXPO 20-30-50% i dualRate 50% dla Elev i Aile.

Jak to się wszystko ustawia w TG 9X ?. W podprogramach w apce jest coś takiego -D/R EXP .
Wchodząc w to, mam coś takiego :
SW OFF
CH RUDD
D/R: 100
EXP: 000
Po lewej stronie apki jest przełącznik SW- ON/OFF. Krzywa jest ustawiona liniowo.
Podpowiedzcie mi. Jak poustawiać to na początek , aby było dobrze.

Chodzi mi o to EXPO. Jak rozumiem są to podane wartości 20% przy 0 wychyleniu drążka, 30% przy 50% wychylenia drążka i 50% przy 100% wychylenia drążka.

Co prawda apka wyświetla krzywą , ale dla EXPO mogę wpisać tylko jedną wartość.

Czyli mam zrobić tak ?:
CH ELEV
D/R: 50
EXP: 50
i
CH AILE
D/R: 50
EXP: 50
Czy tak będzie dobrze?. Jeżeli D/R dam na 50% , to wychyły serwa w stosunku do wychyłów drążka zmniejszą sie o połowę?. Czyli przy wychyleniu drążka : 0-20-40-60-80-100% dla serwa będzie to odpowiednio: 0-10-20-30-40-50% ?.
Ostatnio zmieniony 23 wrz 2013, o 19:26 przez bejo, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8008
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 23 wrz 2013, o 19:26

Czyli mam zrobić tak ?

Na poczatek tak- do pierwszych podrygów. Zmniejszasz jak czujesz, że helikopter za wolno reaguje jak na Twoje potrzeby/umiejętnosci.

I lataj tam, gdzie masz duzo przestrzeni- w razie czego dajesz ognia w gore i starsz sie wylądować.
Helikoptery
Awatar użytkownika
bejo
Elita forum...
Posty: 1280
Rejestracja: 09-06-2013
Podziękował: 15 razy
Podziękowano: 39 razy

Postautor: bejo » 23 wrz 2013, o 19:38

Dzisiaj dwa razy sobie podskoczyłem heli ( takie na 2-3 sek. próby zawisu) :banana: . Jeszcze muszę dobrze wyczuć apkę i heli hmm . Trochę za nerwowo reaguje na drągi :nono: . Stąd moje pytania odnośnie D/R i EXPO. Gdyż D/R mam ustawione na 100% , a EXPO na 0.

I takie trochę dla mnie dziwne, bo dopiero gdy drążek gazu przekracza 50% wychylenia ( + 5 stopni kąt łopat) heli zaczyna sie odrywać od ziemi. Ja byłem przyzwyczajony do mikrusa, gdzie heli prawie od razu odrywał się od ziemi po dodaniu lekko " gazu".
Ostatnio zmieniony 23 wrz 2013, o 19:46 przez bejo, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8008
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 23 wrz 2013, o 19:42

To jak nie sluchasz to nie pytaj, ustaw sobie na 900 i -760 i go rozwal.

Przeciez bylo juz o tym ile masz ustawic i to nie byla nasza inwencja tylko odpowiedz na Twoje pytanie.

:masakra:
Helikoptery
Awatar użytkownika
bejo
Elita forum...
Posty: 1280
Rejestracja: 09-06-2013
Podziękował: 15 razy
Podziękowano: 39 razy

Postautor: bejo » 23 wrz 2013, o 19:56

Ależ słucham !. Wcześniej miałem ( tzn. przy tych pierwszych podskokach) ustawioną apkę : D/R 100; EXPO 0. Pozmieniałem te ustawienia na : D/R 50 i EXPO 50. Nie robiłem próby przy tych ustawieniach , bo już ciemno na dworze.

Chodzi mi o to, czy tak zostawić, czy coś jeszcze zmienić?. To się tyczy Elev i Aile . A co z Rudd ?.Tego nie zmieniać ?.
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8008
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 23 wrz 2013, o 20:15

Rudder moz dac na 100/50 albo 80/50. Daj tez po przelacznikiem druga wartosc jeszcze lagodniejsza i idniej zacznij. Jak bedze za wolny to przelacz. Ale tylko Rudder rezte na sztywno 50/50 i sukcesywnie zwiekszasz
Helikoptery
Awatar użytkownika
bejo
Elita forum...
Posty: 1280
Rejestracja: 09-06-2013
Podziękował: 15 razy
Podziękowano: 39 razy

Postautor: bejo » 23 wrz 2013, o 20:22

O.K. Rozumiem ! :thumb: . Dzięki! :nw: .
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19691
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1768 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 25 wrz 2013, o 15:09

I jak oderwałeś go już od gleby?
Awatar użytkownika
bejo
Elita forum...
Posty: 1280
Rejestracja: 09-06-2013
Podziękował: 15 razy
Podziękowano: 39 razy

Postautor: bejo » 25 wrz 2013, o 19:31

Tak! . :thumb: Zrobiłem to dzisiaj. Wydawało mi się ,że będzie o wiele trudniej ( ćwiczę na byle jakim symku ). A i tak nogi miałem jak z waty. :wow2: Nisko nad ziemią "efekt poduszki" robi swoje!. Helik jest niestabilny. Cały czas trzeba kontrować prawym drążkiem w różne strony. Wyżej zaczyna się stabilizować.

Na razie udało mi się go podnieść na jakiś może metr ( wyżej na razie się boję! :nono: ) To i tak dużo jak na moje słabe nerwy!. Chociaż starałem się o tym wtedy nie myśleć, ale wizja kreta gdzieś tam głęboko w podświadomości siedziała.

Czułem się jak pomiędzy młotem a kowadłem !. Z jednej strony ciekawość jak to naprawdę będzie przy tym pierwszym razie. Czy w ogóle mi to się może udać?. Z drugiej strony obawa przed kretem. Ułamek sekundy i może być po wszystkim!.

W ustawieniach apki na razie nic nie zmienałem. Tzn. krzywą skoku i gazu mam ustawione jak na filmie Warsztat Strefa Hobby( kąty łopat : L 0; 2 +5; H +11 ). D/R i Expo mam na 50% dla Elev i Aile. Ogon mam 100/50.
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8008
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 25 wrz 2013, o 19:47

katy ustaw +-11 a w razie czego zmień krzywą skoku na jakąś spokojniejszą
Helikoptery
Awatar użytkownika
bejo
Elita forum...
Posty: 1280
Rejestracja: 09-06-2013
Podziękował: 15 razy
Podziękowano: 39 razy

Postautor: bejo » 25 wrz 2013, o 19:59

Wytłumacz mi . Do czego mam używać ujemnych kątów podczas nauki zawisu? hmm . A w późniejszym czasie nauki lotów postępowych. Autorotacja ?. Jak by to miało wyglądać na wykresie krzywej?.
Teraz dokładnie mam krzywą skoku:
L 045%
1 057%
2 068%
3 083%
H 100%
Ostatnio zmieniony 25 wrz 2013, o 20:11 przez bejo, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8008
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 25 wrz 2013, o 20:05

do nauki nawyków, do nauki lotów w idl'u. Do tego żeby start, lot i lądowanie odbywał się zgodnie z pewną procedurą. Żebys od razu uczył sie poprawnie.
Helikoptery
Awatar użytkownika
bejo
Elita forum...
Posty: 1280
Rejestracja: 09-06-2013
Podziękował: 15 razy
Podziękowano: 39 razy

Postautor: bejo » 25 wrz 2013, o 20:31

Rozumiem !. Na razie jestem w lekkim szoku. Bo jakieś to tam przeżycie jest!. Póki co, chcę się z tym wszystkim jakoś pomału oswoić by się wyzbyć tego strachu przed lataniem. Robert z Adamem kąty te ustawiali w. g. instrukcji obsługi heli . Mam poustawiane różne krzywe dla ID Normal , ID 1 i ID 2.
Awatar użytkownika
super_mario2
Elita forum...
Posty: 980
Rejestracja: 05-02-2011
Lokalizacja: Halinów
Podziękował: 53 razy
Podziękowano: 44 razy
Kontaktowanie:

Postautor: super_mario2 » 25 wrz 2013, o 21:12

i bardzo dobrze.
Natomiast nawet w normalu daj sobie lekkie ujemne kąty, bo jak Ci go kiedyś podwieje to nie będzie chciał wrócić...
Pozdrawiam Mariusz
Goblin 700, T-Rex 450 PRO V2 3GX, 600 ESP BeastX
E-flite MSR, FPVRaptor
Spektrum DX8, Phoenix RC
Awatar użytkownika
bejo
Elita forum...
Posty: 1280
Rejestracja: 09-06-2013
Podziękował: 15 razy
Podziękowano: 39 razy

Postautor: bejo » 26 wrz 2013, o 09:02

W ID 1 mam ustawione kąty : L -5 ; 2 +5 ; H +11 . Krzywą skoku łopat :
L 025
1 045
2 065
3 083
H 100
Mógłbym to wykorzystać. Tylko musiałbym zmienić krzywą gazu, bo mam teraz:
L 90
1 85
2 80
3 85
H 100
Awatar użytkownika
lethe
Elita forum...
Posty: 551
Rejestracja: 05-10-2012
Lokalizacja: lubuskie
Podziękował: 91 razy
Podziękowano: 47 razy

Postautor: lethe » 26 wrz 2013, o 09:51

Ale po co tak kombinować?

Tak jak mówił super_mario2 w normalu potrzebne są lekkie kąty ujemne bo jak przyjdzie powiew i dostaniesz dodatkową siłę nośną w wirniku to bez nich nie będziesz w stanie zmniejszyć wysokości na jakiej jest model. W najgorszym wypadku wyniesie Ci go tak wysoko że stracisz orientację.

Pierwsze loty przez jakiś czas będą bardzo stresujące - co jest normalne - więc nie wiem czy dokładanie dodatkowego przełącznika to dobry pomysł i rzeczywiście ma sens skoro krzywe między sobą będą się tylko minimalnie różnić.

Zwróć też uwagę na to co powiedział wojtekr - wyrabianie prawidłowych nawyków jest bardzo ważne a latanie w normalu do nich nie należy, docelowo powinieneś latać w mniej lub bardziej agresywnym idlu i dobrze by było gdybyś się przerzucił na taki tryb lotu tak szybko jak oswoisz się z modelem.

Swoją drogą mógłbyś też uważniej wczytywać się w posty bo to co napisałem to w sumie tylko podsumowanie tego co koledzy powiedzieli już wcześniej.
Experience is something you obtain only after you need it.
This isn't 3D, I am just trying to land.
Awatar użytkownika
shacker
Elita forum...
Posty: 578
Rejestracja: 28-01-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 25 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: shacker » 26 wrz 2013, o 10:02

lethe pisze:Tak jak mówił super_mario2 w normalu potrzebne są lekkie kąty ujemne bo jak przyjdzie powiew i dostaniesz dodatkową siłę nośną w wirniku to bez nich nie będziesz w stanie zmniejszyć wysokości na jakiej jest model. W najgorszym wypadku wyniesie Ci go tak wysoko że stracisz orientację.


Jak przyjdzie powiew to nic go w normalu nie uratuje. Żeby zejść na kąty ujemne musiałby wyłączyć silnik (krzywa gazu od 0), a wtedy ogon z braku obrotów będzie niekontrolowany. Ujemne kąty w normalu dają tylko lekki docisk przy lądowaniu by model czegoś głupiego nie zrobił podczas hamowania wirnika. Latanie w idlu jak najbardziej, łącznie ze startem z idla (dobry softstart potrzebny), ale nie na tym etapie. Co by nie robić w idlu model będzie 2 razy szybszy i czulszy na sterowanie, więc na początku odpada. Jak pisał lethe - idle po oswojeniu z modelem, czyli pewnie na wiosnę.
DEVO 8S @ ALZRC 450 Pro V2 FBL (ZYX) / T-rex 600 Pro (MSH Brain)
Awatar użytkownika
lethe
Elita forum...
Posty: 551
Rejestracja: 05-10-2012
Lokalizacja: lubuskie
Podziękował: 91 razy
Podziękowano: 47 razy

Postautor: lethe » 26 wrz 2013, o 10:27

shacker pisze:Jak przyjdzie powiew to nic go w normalu nie uratuje.

Szczerze mówiąc nigdy tego nie przerabiałem w praktyce więc tylko teoretyzuję:
1. Po wejściu na ujemne kąty w normalu (wyłączony silnik) helikopter praktycznie rzecz biorąc przechodzi w autorotację, więc jeśli model był w zawisie lub z niewielką prędkością leciał do przodu to sterowanie ogonem nie jest krytycznie ważne.
2. Nie wiem czy każdy ESC/governor tak ma, ale w wielu spotkałem się z funkcją hot start/auto bailout czy podobną która sprawia że kiedy silnik zostanie zatrzymany w locie można go ponownie rozkręcić z pominięciem wszelkich soft startów.

Biorąc to pod uwagę wydaje mi się że można by było w ten sposób w normalu zmniejszyć wysokość lotu, natomiast inną kwestią jest to czy początkujący opanuje tego rodzaju sytuację więc chyba nie zostaje mi nic innego jak się z Tobą zgodzić ;)
Experience is something you obtain only after you need it.
This isn't 3D, I am just trying to land.

Wróć do „Flysky, Hisky, Turnigy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość