Druk 3D - co warto wiedzieć (?)

Kup drukarkę, wydrukuj drukarkę, zwróć drukarkę...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16278
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1769 razy
Podziękowano: 1022 razy

Postautor: aikus » 15 paź 2024, o 07:31

HeliBoomer pisze:
aikus pisze:No ale czekaj... możesz dotknąć, tylko musisz wytrzeć IPĄ, czy jak dotkniesz i wytrzesz to już i tak dupeńka tylko mniejsza, a jak nie wytrzesz, to większa?


NIE TYKAĆ KUŁAAAA!!! (i tyle), wiadomo że jak sie tyknie to sie człowiek ratatuje IPĄ, jednak po co naprawiać skoro lepiej zapobiegać?


Po to, że chcę wiedzieć czy nie podoba mi się to BARDZO BARDZO, czy tylko bardzo.
Bo tak konkretnie to nie wyobrażam sobie tego nie dotknąć przy obsłudze drukarki. Mogę wiedzieć i szanować zasadę, że się nie dotyka.

Przykład z dotykaniem szkieł w okularach który podałeś jest bardzo dobry - wiadomo, że nie należy ich dotykać i wiadomo, że się ich dotyka.
A nawet jak w zasadzie się ich nie dotknęło - magicznie i tak stają się brudne (tłuste, zakurzone).
Wtedy się je czyści i wszystko jest OK....
... na jakiś czas.
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 15 paź 2024, o 11:05

HeliBoomer pisze:super tajny pro tip tylko dla Twoich oczu :rotfl:

tylko nikomu ani mru mru
(serio)
uwaga...
gotowy?

suszarka do grzybów z lidla (nie żartuję, działa, mam 3 takie)

TAD-AMM!
trochę się spodziewałem takiej odpowiedzi bo w internetach to samo piszą.

HeliBoomer pisze:natomiast globalnie ws wilgotności sznurków: Kupujesz 50 worków strunowych, zwykłych strunówek, tyle że duzych, i w sumie tyle, działa,
ja jeszcze to tego odsysam powietrze z woreczka zwykłą rurką i płuckami.

HeliBoomer pisze:z inwestycji to warto sobie do druku w warunkach domowych (biorąc pod uwagę że wziałes combo czyli z AMS-em) od razy wydrukować przewijarkę na szpule bambusowe bo jak bedziesz chciał normalne jakies sznurki załozyc to AMS zgłupieje..

ło to to:
https://www.printables.com/model/407688 ... -w?lang=pl

To muszę wpierw zdobyć szpulki Bambu czy w AMS będzie zestaw startowy (4) ?
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
HeliBoomer
Stały bywalec...
Posty: 182
Rejestracja: 24-07-2024
Lokalizacja: Mazowieckie
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: HeliBoomer » 16 paź 2024, o 19:44

SPRZEDANE!!!

- a własciwie wymienione na RC :P

taki to los, "miałem miec piniendze to żem jeszcze wydał piniendze"... :masakra:
...bo cały urok latania heli polega na tym że jest to trudne...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 30 paź 2024, o 16:13

No i mam P1S i od razu kicha na początek - jak tylko do mnie przyszła to pojawiły się promocje w różnych krajowych sklepach i to co mnie kosztowało 3200 netto można nabyć za 3150 brutto - więc niestety lekko dałem ciała. Trudno.
Drukarka jest fajniutka i narobiłem już 100h na niej (co niestety oznacza czasami również niewyspanie).
Teraz oglądam różne filmy i czytam poradniki żeby uniknąć błędów i/lub ułatwić sobie pracę.
Na pierwszy ogień poszło zrobienie suszarki do filamentów - zgodnie z Twoją sugestią - za grosze :piwo: :thumb:

IMG_20241029_232040_1.jpg

IMG_20241029_232132_1.jpg

IMG_20241029_232150_1.jpg

IMG_20241029_232219_1.jpg


Teraz nauka filamentów, parametrów i całego knowhow... :wall2:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
HeliBoomer
Stały bywalec...
Posty: 182
Rejestracja: 24-07-2024
Lokalizacja: Mazowieckie
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: HeliBoomer » 30 paź 2024, o 16:45

Ramotny pisze:
Teraz nauka filamentów, parametrów i całego knowhow... :wall2:


bardzo legancka suszarka :approve:

jak bedziesz miał jakieś pytania to wal jak w dym, ale może odkopiemy jakiś stosowniejszy wątek do tego? w sumie można by założyć jakiś nowy, zawsze chętnie pomogę społeczności tego forum (w miarę mozliwości czasowych), i nie tylko w FDM ;)

bo najgorsze co można zrobić to naoglądać się jutubuff gdzie 80% to magia kina.. serio, jak ja czasem patrzę jakie bzdury Ci ludzie opowiadają (nie wszyscy) to ręce opadają, więc zamiast tracić czas lepiej zapytać praktyka (tu polecam swoją skromną osobę) bo pewnie w8/10 przypadków podam gotowe rozwiązanie bo przerabiałem juz ten temat miesiąc albo 5 lat temu ;)
...bo cały urok latania heli polega na tym że jest to trudne...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 6 lis 2024, o 09:44

No i pierwsze doświadczenia za mną - do tej pory było jako tako ale wczoraj zaliczyłem pierwszego cloga na jakimś polskim filamencie (PLA, czarny) co skończyło się długą walką o oczyszczenie dyszy ale ostatecznie się udało (z pomocą YT oczywiście).
Natomiast dziś zauważyłem że mam warping ale tylko w jednym miejscu a nie na całej płycie. Drukowałem na wcześniejszych parametriach gdy było ok i oczywiście płyta była przemyta izopropanolem ale musiałem coś przeoczyć bo raczej tylko to może być przyczyną inaczej więcej miejsc by warpowało. Materiał Ecoline PLA T=190-230 nastawy P1S - Generic PLA)
Warping.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
HeliBoomer
Stały bywalec...
Posty: 182
Rejestracja: 24-07-2024
Lokalizacja: Mazowieckie
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: HeliBoomer » 6 lis 2024, o 13:03

Ramotny pisze:No i pierwsze doświadczenia za mną - do tej pory było jako tako ale wczoraj zaliczyłem pierwszego cloga na jakimś polskim filamencie (PLA, czarny) co skończyło się długą walką o oczyszczenie dyszy ale ostatecznie się udało (z pomocą YT oczywiście).
Natomiast dziś zauważyłem że mam warping ale tylko w jednym miejscu a nie na całej płycie. Drukowałem na wcześniejszych parametriach gdy było ok i oczywiście płyta była przemyta izopropanolem ale musiałem coś przeoczyć bo raczej tylko to może być przyczyną inaczej więcej miejsc by warpowało. Materiał Ecoline PLA T=190-230 nastawy P1S - Generic PLA)

Twój clog to moja wina, bo zapomniałem, przez to jak oczywiste to dla mnie to zapomniałem Ci powiedzieć jaki4e sznurki lubimy a jakich nie...


lubimy i uzywamy:
3D Kordo
Rosa3D - (szpule pasują do AMS)
Spektrum

plus kilka innych przy materiałach specjalistycznych jak PC, PACF (i pochodne), wszelkie nylony itp


uzywamy jak musimy (działa ale bez szału):
Sunlu
PF Filament
Devil


pod żadnym pozorem NIE UZYWAMY:

PlastSpaw - najdgorszy syf i zapychacz dysz, grudy w filamencie, dekalibracja średnic itd, to produkcja na poziomie sznurków z przed 10 lat, zło, zło, zło i przepis na flashbacki niczym z Wietnamu..


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


ten Twój ecoline to jakiś wynalazek, pewnie rebrand jakiegos chińczyka z alibaby (standard niestety) i mógł miec grudy które zapchały dysze...


w kwestii odklejania od stołu to są 3 mozliwości (i nie więcej)

1.mokry sznurek
2. żle odtłuszczone PEI, prawidłowo robi się to tak:
spryskujemy IPA99% opryskiwaczem do kwiatów całe PEI załozone na drukarkę, mocno, IPA na pokryć całą powierzchnię i wycieramy czystym ręcznikiem papierowym, potem 2 raz (juz mniej( psikamy PEI IPĄ i wycieramy i tu pojawia się myk papier którym wycieramy PEI nie może być wcześniej dotknięty przez rękę, czyli odwijamy z rolki ręcznik, "wywijamy" dziewiczą stroną do góry i wycieramy, można sie śmiać ale to wiele razy rozwiązało propblem bo nasze łapy sa tłuste, łój, pot, itp którego nie czujemy tam jest i przenosi się na PEJ za pomocą pośredniego choćby papieru a potem są takie własnie akcje ze niby się wszystko trzyma a w jakimś losowym miejscu puszcza i sie odkleja wydruk..
3.Drukowałes PLA przy zamkniętych drzwiczkach i z załozonymi bokami - PLA tego nie lubi, do druku z PLA lepiej choćby otworzyć drzwiczki
...bo cały urok latania heli polega na tym że jest to trudne...
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 990
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 164 razy
Podziękowano: 95 razy

Postautor: kudzu » 19 lis 2024, o 22:41

Jakie są możliwości takich typowych, amatorskich tudzież nieprzemysłowych drukarek? Czy ścianka o grubości 0.5 mm to coś niezwykłego?
Chciałem ułożyskować wysłużony stepper, ale potrzebuję do tego wykonać tuleje/adaptery pod łożyska (oryginalne, plastikowe tuleje się wybiły).

6FC8B8CB-3C09-465E-92A1-88C017FFADB4-6448-0000056EB5DF1648.JPG

2EADBC0F-1AA8-41B3-BCCC-3C96774B28DC-6448-0000056EB5246374.JPG

F3FD652A-995E-4C58-9819-18D19B9E19A1-6448-0000056EB5973872.JPG


Pierwotnie zakładałem, że to musi zostać wytoczone, ale potem pomyślałem o druku. Tyle, że łożysko 20x37 muszę umieścić na trzpieniu fi 18.9 i w rurze fi 38 mm.

Zrzut ekranu z 2024-11-17 21-19-55.png

Zrzut ekranu z 2024-11-17 21-12-00.png

Zrzut ekranu z 2024-11-17 21-12-53.png


Jeśli to nie wypali, to będę kombinował z podkładaniem blachy, ale póki co mam nadzieję na bardziej eleganckie rozwiązanie.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Adam
SAB (Super Agile Brick) Goblin 380, 500
EdgeTX + Rotoflight + ExpressLRS
Awatar użytkownika
HeliBoomer
Stały bywalec...
Posty: 182
Rejestracja: 24-07-2024
Lokalizacja: Mazowieckie
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: HeliBoomer » 19 lis 2024, o 23:25

ustaw SEAM na random to zachowasz osiowośc, albo na back i zeszlifuj paseczek po wysokości..
ustaw ilośc ścianek na 999 to bedziesz miał 100% infill

pytanie z czego chcesz to drukować?
...bo cały urok latania heli polega na tym że jest to trudne...
Awatar użytkownika
bjacek
Stały bywalec...
Posty: 128
Rejestracja: 23-08-2023
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 18 razy
Kontaktowanie:

Postautor: bjacek » 19 lis 2024, o 23:34

W drukarce mam dysze 0,4 mm. Dla mnie ścianka 0,5 mm jest nieosiągalna. Oznacza to 1 warstwę filamentu, a to trochę za mało. Wytrzymałość jest praktycznie żadna. Drukowałem kadłuby do modeli mające 1 lub 2 warstwy filamentu. Kombinowałem z temperaturą, prędkością drukowania i innymi parametrami. Nic z tego - wychodzi do bani. U mnie, jeśli używam PLA lub ABS ścianka 0,8 lub 1 mm to praktycznie minimum. Do mojej drukarki są dysze 0,2 mm, ale nigdy ich nie używałem. Jeśli kiedyś będzie taka potrzeba, to dokupię, ale jak na razie używałem jedynie 0,4. Pewnie 2-3 warstwy 0,2 mm będą bardziej wytrzymałe, niż pojedyncza warstwa 0,4 mm, ale czy na pewno? Nie mam doświadczenia.
Być może, do łożysk taka ścianka będzie wystarczająca. Opierasz na walcu i wkładasz w walec. Powinno dać radę, ale może warto użyć innego tworzywa niż PLA. Mam na myśli - jakiegoś twardszego. Na forum na pewno są osoby, które mają więcej doświadczenia niż ja. Niektórzy mają farmy i drukują na zlecenia zewnętrzne. Na pewno coś podpowiedzą.
Awatar użytkownika
HeliBoomer
Stały bywalec...
Posty: 182
Rejestracja: 24-07-2024
Lokalizacja: Mazowieckie
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: HeliBoomer » 20 lis 2024, o 02:27

też słyszałem że ludzie mają farmy.. :rotfl:

podeślij mi ten plik to Ci puszczę z żywicy i bedzie spokój ;)
...bo cały urok latania heli polega na tym że jest to trudne...
Awatar użytkownika
bjacek
Stały bywalec...
Posty: 128
Rejestracja: 23-08-2023
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 18 razy
Kontaktowanie:

Postautor: bjacek » 20 lis 2024, o 14:25

Drukowania 3D też trzeba się nauczyć. Jak bardziej tradycyjnego toczenia, frezowania itp. Każda z dziedzin wymaga wiedzy, umiejętności i znajomości materiałów. No cóż, najlepsza jest metoda "make it & play with". Za "jakiś" czas można zobaczyć co wychodzi, co nie wychodzi, co mimo wszystko udaje się innym, a nam nie :D
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8023
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 5 gru 2024, o 20:55

HeliBoomer pisze:1.mokry sznurek
2. żle odtłuszczone PEI, prawidłowo robi się to tak:
spryskujemy IPA99% opryskiwaczem do kwiatów całe PEI załozone na drukarkę, mocno, IPA na pokryć całą powierzchnię i wycieramy czystym ręcznikiem papierowym, potem 2 raz (juz mniej( psikamy PEI IPĄ i wycieramy i tu pojawia się myk papier którym wycieramy PEI nie może być wcześniej dotknięty przez rękę, czyli odwijamy z rolki ręcznik, "wywijamy" dziewiczą stroną do góry i wycieramy, można sie śmiać ale to wiele razy rozwiązało propblem bo nasze łapy sa tłuste, łój, pot, itp którego nie czujemy tam jest i przenosi się na PEJ za pomocą pośredniego choćby papieru a potem są takie własnie akcje ze niby się wszystko trzyma a w jakimś losowym miejscu puszcza i sie odkleja wydruk..
3.Drukowałes PLA przy zamkniętych drzwiczkach i z załozonymi bokami - PLA tego nie lubi, do druku z PLA lepiej choćby otworzyć drzwiczki


A tam, jakieś czary mary z dziewicami, do PLA i PETG musisz psikać 3DLAC'iem - psikasz przed wydrukiem a a raz na jakiś czas przecierasz IP'ą i tyle - nie ma znaczenie przechowywanie filamentu i zamknięcie czy otworzenie drukarki. A już na pewni nei ma znaczenie strona ręcznika papierowego. Wydruk się trzyma bo ma odpowiednią powierzchnię a jak ma nędzną (szyba czy chujowa blacha) to psikasz klejem i tyle. Klej musi też być dobrany do rodzaju filamentu- 3Dlac do większości, taki czerwony do ASA nie pamiętam nazwy, taśma do PP i żaden do PA- tylko specjalna płyta i zamknięta komora. U nas jedyna drukarka, która naprawdę daje radę do PA to drukarka PEEK ze specjalną płytą do PA
Ostatnio zmieniony 5 gru 2024, o 21:06 przez wojtekr, łącznie zmieniany 4 razy.
Helikoptery
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8023
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 5 gru 2024, o 20:59

A 2 obrysy przy ściance 0,5 (nie warstwy- nie mieszajmy pojęć) to nie jest kłopot, tylko trzeba ustawić obrys i obrys zew. na <0,25 na przykład 0.23 i masz dwa obrysy

Natomiast ABS (jak i ASA, PA) odkleja się ze względu na duży skurcz a nie brudny ręcznik
Helikoptery
Awatar użytkownika
HeliBoomer
Stały bywalec...
Posty: 182
Rejestracja: 24-07-2024
Lokalizacja: Mazowieckie
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: HeliBoomer » 5 gru 2024, o 22:03

nie uzywam 3DLAC'ów, dymafixów czy nawet hegronów od kilku lat, moja metoda to nie fiku-miku z tiktoczka tylko praktyka opracowana metoda prób i błedów wynikająca z uzywania ponad 300 drukarek 24/7/365 na 2 farmach..

ale co ja tam wiem..

EDYTA: poza tym kolega tuleje otrzymał wydrukowane z żywicy wg mojego mixu ABS+Loctite 3172 HDT50 +Basf Ultracur RG 35+ Dental od Łukasza Zabor-a - (za koszt przesyłki) wiec temat i tak średnio aktualny ;)
Ostatnio zmieniony 5 gru 2024, o 22:07 przez HeliBoomer, łącznie zmieniany 1 raz.
...bo cały urok latania heli polega na tym że jest to trudne...
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8023
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 5 gru 2024, o 22:04

wygląda, że niewiele bo pewnych modeli po prostu nie wydrukujesz prawidłowo bez kleju i/lub brimu, jak to ktoś napisał:

HeliBoomer pisze:i teraz żebyśmy sie dobrze zrozumieli, ja nie szukam ani zwady ani kłótni, po prostu mówie jak to wygląda. A robie to tylko po to zeby uchronić Cie przed (w najlepszym wypadku) stratami czasu, nerwów i pieniedzy..
Helikoptery
Awatar użytkownika
HeliBoomer
Stały bywalec...
Posty: 182
Rejestracja: 24-07-2024
Lokalizacja: Mazowieckie
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: HeliBoomer » 5 gru 2024, o 22:09

ale Wait.. czy my nadal rozmawiamy o druku z PLA ew z PET-G czy idziemy w dywagacje o nylonach i PC albo dalej?
...bo cały urok latania heli polega na tym że jest to trudne...
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8023
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 5 gru 2024, o 22:11

O klejach napisałem ogólnie, z PLA też nie uruchomisz produkcji pewnych modeli bez kleju i dobrej płyty, a wydruk Grześka by się na 99% udał gdyby używał kleju. O ile oczywiście nie ma tam innych sprzętowych czy parametrowych problemów.
Helikoptery
Awatar użytkownika
HeliBoomer
Stały bywalec...
Posty: 182
Rejestracja: 24-07-2024
Lokalizacja: Mazowieckie
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: HeliBoomer » 5 gru 2024, o 22:15

wojtekr pisze:O klejach napisałem ogólnie, z PLA też uruchomisz produkcji pewnych modeli bez kleju i dobrej płyty


chyba jednak się nie zgodzę..
PLA nawet na zordonach lecę co i jak chcę, bez raftu, brimu czy kleju, na bambusach na fabrycznych PEI też nic się nie odkleja, i 10x bardziej wolę (o ile struktura ścianki spodniej na to pozwala - baranek) puścić na PEI bez kleju niz na per. "specjalnej" płycie do PLA i uwalać się klejami..
wystarczy tylko dobrze odtłuscic i mając suche sznurki pozwolic działać fizyce..
...bo cały urok latania heli polega na tym że jest to trudne...
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8023
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 5 gru 2024, o 22:18

HeliBoomer pisze:chyba jednak się nie zgodzę..


Raczej będę z tym żyć, ale dużej masywnej bryły na 99% powierzchni to nie wydrukujesz ale może nie musisz.
Helikoptery

Wróć do „Druk 3D”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość