Nowe przepisy w 2020 - pytania i życzenia do ULC

Kwestie formalne i prawne czyli co trzeba wiedzieć żeby nie wylądować na "dołku" i nie mieć doła...
Awatar użytkownika
MacGyverek
Lider forum...
Posty: 2093
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Rydułtowy/Śląsk
Podziękował: 72 razy
Podziękowano: 171 razy

Postautor: MacGyverek » 11 lut 2020, o 11:31

Mirek nie mam nicków, ale nie chcę pisać z imienia i nazwiska z uwagi na Rodo. Aktualnie jest 13 osób.
Flota:Align TREX 450L + MSH Brain, ALZRC Devil 420 + MSH Brain, ALZRC X360 + MSH Brain, OMP M2 v2, DJI Mavic Air, HeliQuad 3D, GEPRC CineQueen, ESA, Lidl
Radio: Walkera DEVO 8S + DEVIATIONTX 5.0.0, FrSky Horus X10S + OPENTX
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16280
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1771 razy
Podziękowano: 1022 razy

Postautor: aikus » 11 lut 2020, o 11:49

mwx pisze:Amerykanie aktualnie piszą podobne listy do swojego FAA. Poniżej tekst z dość w sumie dobrą sugestią, żeby rozdzielić przepisy obowiązujące lataczy VLOS i tych którzy latają FPV.



Przetłumaczyłem / przeredagowałem treść., aby pasowała do Polskich obecnych realiów.

Dajcie znać kto ma ochotę się pod tym podpisać - niezależnie od naszej listy pytań i życzeń (może wszyscy?)
Traktuję to jako raczej wersję roboczą, więc wszelkie sensowne propozycje rozbudowy / zamiany treści - również mile widziane.

Piszę w sprawie przewidywanych zmian w przepisach dotyczących wykonywania lotów zdalnie sterowanymi bezzałogowymi statkami powietrznymi od 2020.07.01

Jestem zaniepokojony faktem, zbyt ogólnego traktowania wszelkich statków powietrznych wykorzystywanych przez grupę społeczną uprawiającą zdalnie sterowane modelarstwo lotnicze.
Proponowane zmiany w najlepszym razie znacząco podniosą koszty które trzeba będzie ponieść aby móc legalnie latać niektórymi modelami – jest absurdem wyposażanie np. piankowego modelu kombata ESA o wartości ok. 200 złotych i masie ok. 600 gramów w lokalizator GPS o wartości 500 złotych i masie kilkudziesięciu gramów, o transponderze nawet nie wspominając.
Samo podniesienie kosztów wykonania takiego modelu spowoduje, że ta grupa modeli po prostu zniknie, a dodatkowo nieubłagane prawa fizyki sprawią, że zbudowanie legalnie latającego modelu tej wielkości zwyczajnie nie będzie możliwe.

Jestem zdecydowanie za tym, aby w modelarstwie lotniczym panowała podobna do dorosłego lotnictwa gradacja przepisów i kwalifikacji.

Przykładowo: dla kogo stanowi zagrożenie helikopter elektryczny o średnicy wirnika powiedzmy 700mm, masie ok. 1 kg. latający rzecz jasna poza strefami lotniczymi gdzie takie loty są zakazane (tak jak np. obecnie CTR w promieniu powyżej 6km od granicy lotniska do wysokości 100 metrów), gdzie w praktyce lot takim helikopterem rzadko odbywa się na wysokości przekraczającej 30 metrów i w ogledłości większej niż 50 metrów od pilota?

Zdaję sobie sprawę, że zaostrzanie przepisów jest powodowane głównie potężną popularyzacją tak zwanych dronów (czyli wbrew definicji słownikowej – w potocznym rozumieniu – wielowirnikowców), choć i tu należałoby rozgraniczyć te ta zwane drony na więcej niż jeden ich rodzaj:
- wielowirnikowce wyścigowe, małe, lekkie, szybkie, latające na nałych wysokościach, zawsze w zasięgu wzroku pilota (aczkolwiek FPV).
- zautomatyzowane profesjonalne i półprofesjonalne wielowirnikowce służące do filmowania (drony firmy DJI i podobne)
- wielowirnikowce zabawkowe, dziecięce, mikrodrony, których zasięg RC nie pozwala na wykonywanie lotów dalszych niż kilkadziesiąt metrów

W każdym z tych przypadków jednak latanie tymi statkami powietrznymi jest zupełnie czymś innymi, niż modelami statków powietrznych, nawet nie koniecznie modelami makietowymi, jednak konkretnie samolotami i helikopterami.

W szczególności zaś całkowicie oddzielne przepisy powinny dotyczyć latania FPV (niezależnie od tego, czy VLOS czy BVLOS) od klasycznego latania modelami.
Powód takiego rozdzielenia przepisów wydaje się być oczywisty.

Piloci latający nie-FPV (i co za tym idzie VLOS), niezależnie od rodzaju statku powietrznego, powinni mieć najmniej restrykcyjne przepisy.
Moim zdaniem w zupełności wystarczy tu obowiązkowe oznakowanie modelu czytelnym numerem telefonu właściciela, oraz ograniczenie wysokości lotów powiedzmy do 100 metrów (ewentualnie niżej w określonych warunkach, np. tak jak obecnie w strefie CTR, w określonych odległościach od granicy lotniska i tak dalej).
Jeśli to za mało, dodatkowym wymogiem mogłoby być np. posiadanie na pokładzie układu FailSafe (przeważnie wbudowanego w większość odbiorników RC) umożliwiającego natychmiastowe wyłączenie napędów i kontrolowane rozbicie modelu w razie utraty zasięgu.
Przy założeniu nie latania nad domostwami, samochodami, ludźmi – takie zabezpieczenia wystarczają w zupełności, aby latanie modelami było tak samo bezpieczne jak do tej pory.

Doświadczenie pokazuje też, że do pewnego stopnia zaawansowania, kompikowanie konstrukcji statku powietrznego (w tym jego awioniki) raczej obniża bezpieczeństwo lotów niż je podwyższa, gdyż wraz ze skomplikowaniem układu rośnie prawdopodobieństwo awarii.

Co innego w przypadku statków FPV i/lub dalekiego zasięgu i/lub mogących wykonywać loty autonomiczne, daleko poza lokalizację ich operatora – tu bez wątpienia przyda się inny, dużo bardziej rygorystyczny zestaw przepisów, jak również obowiązek zdalnej identyfikacji i możliwości śledzenia w czasie rzeczywistym wydaje się być potrzebą uzasadnioną.
Same statki powietrzne są bowiem wówczas dużo bardziej złożonymi układami, droższymi, jak również praktyka pokazuje, że stopień niezawodności systemów w które są fabrycznie wyposażone jest imponująco wysoki – można zatem i niejednokrotnie trzeba na nich polegać, zwłaszcza, jeśli loty mają charakter komercyjny, a nie jedynie rekreacyjny, sportowy.


Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16280
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1771 razy
Podziękowano: 1022 razy

Postautor: aikus » 11 lut 2020, o 11:56

MacGyverek pisze:Mirek nie mam nicków, ale nie chcę pisać z imienia i nazwiska z uwagi na Rodo. Aktualnie jest 13 osób.



RODO- SRODO.
Nie jesteśmy firmą. Nie dotyczy nas żadne srodo, a juz na pewno nie potrzebujemy rodo, żeby wiedzieć, ze nie publikuje się imion, nazwisk i adresów mailowych bez zgody ich właścicieli.

STOP sRODO-Paranoi!!
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19704
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1793 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 11 lut 2020, o 12:28

MacGyverek pisze:Mirek nie mam nicków, ale nie chcę pisać z imienia i nazwiska z uwagi na Rodo. Aktualnie jest 13 osób.


Pisz jak ja - Imie i pierwszą litere nazwiska może?
Awatar użytkownika
Iner
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 9
Rejestracja: 11-02-2020
Podziękowano: 1 raz

Postautor: Iner » 11 lut 2020, o 12:32

aikus pisze:Iner, wielkie dzięki za wszystko co napisałeś.
Wszystko się tu rozpieprza o totalny brak informacji.
Któryś już raz czytam o jakimś seminarium informacyjnym ULC, ale żadnych konkretów:
- kiedy będzie następne seminarium?
- jak się tam dostać?
- a jeśli nie można się tam dostać, to skąd zdobyć KOMPLET informacji z takiego seminarium a nie tylko jedna fotokopia slajdu zrobionego komórką.

Też przez chwilę myślałem, żeby zarejestrować stowarzyszenie, ale narazie myślenie o tym zarzuciłem, z prostej przyczyny: może ktoś już zarejestrował jakieś stowarzyszenie, które istnieje, coś możę, jakoś działa i wystarczy się do niego dopisać.

Więc... Mów co potrzebujesz żeby gadać z tą Panią Pełnomocnik - ja jestem jak najbardziej chętny do współpracy.


było 29 stycznia i 3 lutego 2020, ale to było dla instruktorów z ośrodków szkoleniowych
ogólnodostępne o zmianach przepisów będzie do końca marca, będę wam dawał znać jak już wici będą rozesłane lub w przyszłości coś podobnego będzie organizowane

Najbliższy ewent na którym pewnie bedzie coś mówione jest 19 marca 2020 w Katowicach
https://evenea.pl/imprezy/konferencje/k ... ja-247505/

Materiały z seminarium instruktorskiego miały być udostępnione na stronie ULC ale jeszcze ich nie widzę, (sam czekam bo mi zdjęcia niewyraźne wyszły) zatem daje link do wszystkich zdjęć jakie zrobiłem
https://photos.app.goo.gl/2VMWkDLucpo9QGcV6

a tutaj znajdziesz wcześniejszą z lipca konferencje z Łazarskiego na której pierwszy raz zostało przedstawione jak to mniej więcej będzie wyglądać po zmianie przepisów na UE (w zasadzie do dzisiaj niewiele więcej się wyjaśniło) na dole masz prezentacje Pawła Szymańskiego a mówi o tym od 52 minuty filmu https://www.lazarski.pl/pl/aktualnosci/ ... ropejskie/

stowarzyszenie to na dzień dzisiejszy mus, ale to nie problem, problemem jest miejsce do latania dla stowarzyszania
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16280
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1771 razy
Podziękowano: 1022 razy

Postautor: aikus » 11 lut 2020, o 13:12

Chyba jestem za głupi na to.

"... na trzy sposoby:

- klub modelarski (czyli stowarzyszenie)
- w specjalnie określonych strefach
- w klasie C4 lub budowanych samodzielnie"


i

"stowarzyszenie to na dzień dzisiejszy mus"



To w końcu są trzy sposoby, czy jeden sposób?
Awatar użytkownika
Iner
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 9
Rejestracja: 11-02-2020
Podziękowano: 1 raz

Postautor: Iner » 11 lut 2020, o 13:31

o "określonych strefach" pażp milczy, na dzień dzisiejszy nie wiadomo czy i czym będą
w "klasie C4" nie spełnisz wymagań https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... d1e39-23-1
dla "budowanych samodzielnie" nie pamiętam teraz o co dokładnie chodziło z budowanymi samodzielnie, ale kojarzę coś ograniczenia są tak rygorystyczne że raczej nikt nie będzie zainteresowany, na dniach kolejny raz się będę przez te przepisy przegryzał, jak natrafię na ten fragment to ci zacytuję o co chodzi

te przepisy UE to tak bełkot że nie jestem w stanie ich przeczytać za jednym razem, muszę dzielić na znośne dla głowy porcje
Awatar użytkownika
MacGyverek
Lider forum...
Posty: 2093
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Rydułtowy/Śląsk
Podziękował: 72 razy
Podziękowano: 171 razy

Postautor: MacGyverek » 11 lut 2020, o 13:40

Czyli ja zbuduje sobie babajage latajaca, albo model f16 z silnikiem odrzutowym to nie będę mógł latać , bo nie spełniam jakis wymogów C4?? Myślę że kupa ludzi tworzących to prawo nie była na zlotach, pinikach czy innych imprezach modelarskich. Oni widzieli tylko drony DJI i twierdzą że to jedyny model rc.
Flota:Align TREX 450L + MSH Brain, ALZRC Devil 420 + MSH Brain, ALZRC X360 + MSH Brain, OMP M2 v2, DJI Mavic Air, HeliQuad 3D, GEPRC CineQueen, ESA, Lidl
Radio: Walkera DEVO 8S + DEVIATIONTX 5.0.0, FrSky Horus X10S + OPENTX
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16280
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1771 razy
Podziękowano: 1022 razy

Postautor: aikus » 11 lut 2020, o 13:44

Iner pisze:w "klasie C4" nie spełnisz wymagań https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... d1e39-23-1


Jasne - trzeba być producentem, żeby je spełnić.
Ale jeśli pierwszy producent się zmóżdży i poda wytyczne na papierze, to nie widzę przeszkód.
Bo to jak zwykle chodzi o papier, nic więcej.


Iner pisze:dla "budowanych samodzielnie" nie pamiętam teraz o co dokładnie chodziło z budowanymi samodzielnie, ale kojarzę coś ograniczenia są tak rygorystyczne że raczej nikt nie będzie zainteresowany, na dniach kolejny raz się będę przez te przepisy przegryzał, jak natrafię na ten fragment to ci zacytuję o co chodzi

te przepisy UE to tak bełkot że nie jestem w stanie ich przeczytać za jednym razem, muszę dzielić na znośne dla głowy porcje




jasne jasne, dzięki z góry.
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19704
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1793 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 11 lut 2020, o 13:45

MacGyverek pisze:Oni widzieli tylko drony DJI i twierdzą że to jedyny model rc.

Nie jestem zwolennikiem teorii spiskowych, ale myślę, że w mocnym interesie DJI jest by tak właśnie było... ;)
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16280
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1771 razy
Podziękowano: 1022 razy

Postautor: aikus » 11 lut 2020, o 13:49

MacGyverek pisze:Czyli ja zbuduje sobie babajage latajaca, albo model f16 z silnikiem odrzutowym to nie będę mógł latać , bo nie spełniam jakis wymogów C4?? Myślę że kupa ludzi tworzących to prawo nie była na zlotach, pinikach czy innych imprezach modelarskich. Oni widzieli tylko drony DJI i twierdzą że to jedyny model rc.



Oczywiście! a jak jest w ogólnospołecznej świadomości...?
Jak myślisz, ... tak średnio w przekroju społeczeństwa ile osób widziało w życiu jakiegokolwiek wielowirnikowca?
Myślę, że blisko 100%
A ile osób w tej samej grupie widziało jakikolwiek niewielowirnikowy model latający?
Myślę, że mniej niż 1%.
...
No i tyle.
Dodaj do tego fakt, że europejskie gryzipiórki są właśnie przedstawicielami tak zwanej średniej, bynajmniej nie są miłośnikami lotnictwa i masz gotową odpowiedź na temat ich pojęcia o sprawie.


miruuu pisze:
MacGyverek pisze:Oni widzieli tylko drony DJI i twierdzą że to jedyny model rc.

Nie jestem zwolennikiem teorii spiskowych, ale myślę, że w mocnym interesie DJI jest by tak właśnie było... ;)


Sądzę, nie aż tak - DJI też ma problemy, żeby spełnić wymagania poszczególnych klas dla swoich dronów.
Widział kto drona DJI z fabrycznym transponderem na pokładzie?
Awatar użytkownika
MacGyverek
Lider forum...
Posty: 2093
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Rydułtowy/Śląsk
Podziękował: 72 razy
Podziękowano: 171 razy

Postautor: MacGyverek » 11 lut 2020, o 13:57

Wiem że pracują nad transponderami i mają być w nowych latadlach zainstalowane. Ale ile w tym prawdy to tylko DJI wie....

Edit.
Fakt że jak latasz Heli to wszyscy mówią: oooo dron....
Flota:Align TREX 450L + MSH Brain, ALZRC Devil 420 + MSH Brain, ALZRC X360 + MSH Brain, OMP M2 v2, DJI Mavic Air, HeliQuad 3D, GEPRC CineQueen, ESA, Lidl
Radio: Walkera DEVO 8S + DEVIATIONTX 5.0.0, FrSky Horus X10S + OPENTX
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16280
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1771 razy
Podziękowano: 1022 razy

Postautor: aikus » 11 lut 2020, o 14:13

No przecież wiem, o mało co nie przylałem kiedyś jednemu gnojowi za taki tekst...
Awatar użytkownika
Iner
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 9
Rejestracja: 11-02-2020
Podziękowano: 1 raz

Postautor: Iner » 11 lut 2020, o 14:30

MacGyverek pisze:Czyli ja zbuduje sobie babajage latajaca, albo model f16 z silnikiem odrzutowym to nie będę mógł latać , bo nie spełniam jakis wymogów C4?? Myślę że kupa ludzi tworzących to prawo nie była na zlotach, pinikach czy innych imprezach modelarskich. Oni widzieli tylko drony DJI i twierdzą że to jedyny model rc.

dokładnie tak było

a były lepsze kwiatki jak np ograniczenie prędkości dla płatowców
Awatar użytkownika
Iner
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 9
Rejestracja: 11-02-2020
Podziękowano: 1 raz

Postautor: Iner » 11 lut 2020, o 14:37

miruuu pisze:
MacGyverek pisze:Oni widzieli tylko drony DJI i twierdzą że to jedyny model rc.

Nie jestem zwolennikiem teorii spiskowych, ale myślę, że w mocnym interesie DJI jest by tak właśnie było... ;)

w tych przepisach chodzi właśnie o wojnę handlową z Chinami vide DJI właśnie
w pewnym momencie jakiś komisarz w UE się obudził, że na rynku jest DJI i długo długo nic, a firmy Europejskie nie mogą się wybić, no to wymyślili prawo aby ubić DJI

a skutek jest taki, że DJI ma już Mavica Mini 249g który będzie mógł latać wg nowych przepisów w otwartej bez kwitów, a producenci europejscy dalej nie zaproponowali nic

dzięki temu DJI zamiast udziału w europejskim rynki na poziomie 90% będzie teraz miał 99%
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
MacGyverek
Lider forum...
Posty: 2093
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Rydułtowy/Śląsk
Podziękował: 72 razy
Podziękowano: 171 razy

Postautor: MacGyverek » 11 lut 2020, o 14:53

Nie do końca masz rację z tymi Mini. Ponoć ma wpaść również w rejestrację i papier bo na pokładzie znajduję się urządzenie do rejestracji wideo. Temat śliski. Tak jak kiedyś było nt. co to jest granica zabudowy, która nie była nigdzie zdefiniowana. To wszystko to jeden bełkot prawniczy.
Flota:Align TREX 450L + MSH Brain, ALZRC Devil 420 + MSH Brain, ALZRC X360 + MSH Brain, OMP M2 v2, DJI Mavic Air, HeliQuad 3D, GEPRC CineQueen, ESA, Lidl
Radio: Walkera DEVO 8S + DEVIATIONTX 5.0.0, FrSky Horus X10S + OPENTX
Awatar użytkownika
Iner
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 9
Rejestracja: 11-02-2020
Podziękowano: 1 raz

Postautor: Iner » 11 lut 2020, o 14:59

MacGyverek pisze:Wiem że pracują nad transponderami i mają być w nowych latadlach zainstalowane. Ale ile w tym prawdy to tylko DJI wie....

już to mają choć nie publikują póki nie muszą ani softu do dronów ani apki na telefon, to wcale nie musi być transponder, przepisy są nieprecyzyjne i wykorzystali lukę, transmitują to publicznie po wifi każdy będzie mógł sprawdzić kto lata dji nad jego głową https://www.dji.com/newsroom/news/dji-d ... tification
Awatar użytkownika
Iner
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 9
Rejestracja: 11-02-2020
Podziękowano: 1 raz

Postautor: Iner » 11 lut 2020, o 15:04

w połowie stycznia wyprawiałem znajomego do Iranu z dronem, sprawdzałem panujące tam przepisy i o dziwo odkryłem że są bardzo podobne do nadchodzących przepisów UE, przypadek? nie sądzę

i tam kwestia nagrywania video jest ciekawie rozwiązana, wszystko powyżej rozdzielczości VGA wymaga dodatkowych pozwoleń
Awatar użytkownika
TomRar
Elita forum...
Posty: 684
Rejestracja: 17-07-2015
Lokalizacja: Tarnów
Podziękował: 39 razy
Podziękowano: 12 razy

Postautor: TomRar » 11 lut 2020, o 15:56

1. Aikus
2. miruuu
3. Osa
4. MacGyverek
5. Sulim
6. mike
7. carson
8. Bi0ly
9. mwx
10. PiotrMichał
11. Dawo
12. Artja
13. Xeo
14. Qba
15. Kamilos
16. Henio
17. Gusto
18. Clad
19.kwiatek
20. JurekG
21. marek_m
22. mario70
23. Pkali
24. Zybidk
25. maxio005
26. Lukasdk
27. Artu
28. lenu
29 azaz44
30. olafd
31. Marcin Ż. (facebook) /miruuu
32. TomRar
33. Łukasz M. (facebook) /TomRar

Pięknie... Teraz, gdy zaczynam się prężnie rozwijać w temacie RC okazuje się, że od lipca będę musiał ukryć wszystkie modele w piwnicy albo sprzedać, bo nawet na łące zabitej dechami nie będę mógł sobie LIDLotem za 80zł polatać, z obawy, że jakaś kuna albo inny jeżozwierz zadzwoni na policje... A tak fajnie się zapowiadał ten świat RC...
Awatar użytkownika
AdamP
Elita forum...
Posty: 793
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Góra Kalwaria
Podziękował: 84 razy
Podziękowano: 120 razy

Postautor: AdamP » 11 lut 2020, o 18:14

1. Aikus
2. miruuu
3. Osa
4. MacGyverek
5. Sulim
6. mike
7. carson
8. Bi0ly
9. mwx
10. PiotrMichał
11. Dawo
12. Artja
13. Xeo
14. Qba
15. Kamilos
16. Henio
17. Gusto
18. Clad
19.kwiatek
20. JurekG
21. marek_m
22. mario70
23. Pkali
24. Zybidk
25. maxio005
26. Lukasdk
27. Artu
28. lenu
29 azaz44
30. olafd
31. Marcin Ż. (facebook) /miruuu
32. TomRar
33. Łukasz M. (facebook) /TomRar
34. AdamP
Kto grubo lata, jebnąć musi.
T-Rexy i Gobliny Futaba T14SG

Wróć do „Prawo i legislacja”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości