Wygładziłem, zamieniłem slangowe pojęcia na bardziej oficjalne, poukładałem pytania tematycznie.
Myślę że minimalizm i konkretne pytania dadzą lepsze efekty niż wylewanie żalów i marudzenie.
Temat: Mail zbiorowy od społeczności polskich modelarzy lotniczych do ULC w sprawie nowych przepisów wchodzących w życie od 2020.07.01
Piszę w sprawie przewidywanych zmian w przepisach dotyczących wykonywania lotów zdalnie sterowanymi bezzałogowymi statkami powietrznymi od 2020.07.01, w imieniu swoim oraz wszystkich osób wymienionych w CC niniejszego maila.
(dodatkowa kopia maila, zostanie wysłana bez osób w CC, za to lista nazwisk i adresów mailowych zostanie dołączona w treści maila - ma to na celu uniknięcie odfiltrowania maila przez mechanizmy antyspamowe).
Lista osób jest dość pokaźna, a proszę wziąć pod uwagę, że nie wszystkie osoby którym istotnie zależy na sprawach jak poniżej odważyły się oficjalnie oddać swój głos.
Modelarze to specyficzna grupa społeczna i stosunkowo niewielu decyduje się być aktywną częścią tej społeczności - świadczą o tym statystyki grup oraz forów modelarskich - zdecydowana większość tylko czyta, jedynie nieznaczna część decyduje się coś pisać, ponadto, znamy osobiście przypadki ludzi, których spotykamy na naszych lotniskach, a w internetowej części życia społeczności udział biorą one sporadycznie lub wcale.
Jestem zaniepokojony faktem zbyt ogólnego traktowania wszelkich statków powietrznych wykorzystywanych przez grupę społeczną uprawiającą zdalnie sterowane modelarstwo lotnicze. Jestem zdecydowanie za tym, aby w modelarstwie lotniczym panowała podobna do dorosłego lotnictwa gradacja przepisów i kwalifikacji.
Zdaję sobie sprawę, że zaostrzanie przepisów jest powodowane głównie potężną popularyzacją tak zwanych dronów (czyli wbrew definicji słownikowej – w potocznym rozumieniu – wielowirnikowców). Jednak latanie tymi statkami powietrznymi jest zupełnie czymś innymi, niż modelami statków powietrznych, nawet niekoniecznie modelami makietowymi, jednak konkretnie samolotami i helikopterami.
Dodatkowo, należy nadmienić, że obecna sytuacja prawna oraz aplikacja "Droneradar" pozwalają na stosunkowo łatwe i bardzo skuteczne przestrzeganie przepisów oraz dbanie o bezpieczeństwo zarówno swoje, jak i osób postronnych, a przede wszystkim "dorosłego" ruchu lotniczego.
Zgłaszanie lotów na "Droneradar" (podobnie jak posiadanie ubezpieczenia OC) jest powszechnie stosowaną praktyką, której przestrzegamy i do której mocno namawiamy każdego kto ma zamiar zacząć zabawę z latającym modelarstwem zdalnie sterowanym.
Bardzo, ale to bardzo zależy nam, aby ta droga przestrzegania linii prawa po zmianie przepisów nie została utrudniona na tyle, że wśród modelarstwa spowoduje powstanie tzw. szarej strefy, to znaczy, że ludzie masowo zaczną latać na dziko, bez rejestracji, bez ubezpieczenia, bez niczyjej wiedzy. Oczywistym jest, że taka sytuacja spowoduje diametralny spadek bezpieczeństwa na każdym froncie, czyli totalnie minie się z założeniem.
Ponadto, poniżej znajduje się zbiorowa lista pytań oraz wniosków zebrana od wszystkich osób, które zdecydowały się w przedmiotowej sprawie odezwać.
Będziemy bardzo wdzięczni, jeśli Urząd Lotnictwa Cywilnego po raz kolejny (podobnie jak w roku 2013 przy powstawaniu obecnych przepisów) przychyli się do naszych potrzeb, pytań i wniosków oraz udzieli odpowiedzi choćby na cześć z nich przy okazji najbliższego seminarium informacyjnego lub w dowolnej innej formie.
Pozdrawiamy lotniczo - wysokości!!
Lista pytań i wątpliwości z prośbą o wyjaśnienie i pomoc w interpretacji nowych przepisów:
- Czy modele typu pianka (bixler, blizzard/fun cub), samoloty elektryczne (wicherek, katana) i makieta szybowca (3-4metry) to wszystko to C4?
- Co z modelami typu wolnolotki. Są to modele bez sterowania RC latające na termice i wykorzystujące sterowanie magnetyzmem ziemi. Czy takie modele będą dopuszczone do lotów?
- Jak traktowane będą nasze modelarskie helikoptery?
- Czy dobrze rozumiem, że racery (małe szybkie sportowe UAV MR do szybkiego sportowego latania) do 250 g kwalifikują się do klasy C0 i nie wymagają uprawnień?
- Czy już istniejące modele (drony, samoloty, śmigłowce) wykraczające wagowo ponad C0 (250 g, 19 m/s) i nie wyposażone w wymagane przez przepisy "dodatki" (transpondery, oświetlenie, geofencing, itd.) będą musiały być doposażone w te "dodatki"? A jeśli tak, to które typy modeli i w które "dodatki"?
- Czy dobrze rozumiem, że nasze modele helikopterów z automatu kwalifikują się do klasy C4 bo nie mają trybu wolnego lotu? Czy może raczej w "budowane samodzielnie"?
- Latam 4-o metrowym samolotem. Co mam zrobić, żeby latać nim dalej od 1.07.2020?
- Mam MR o TOM 28kg. Co mam zrobić, żeby latać nim dalej po 1.07.2020?
- Na jakich warunkach można wykonać lot modelem do 25kg wyposażonym w silnik odrzutowy i na jakich warunkach modelem powyżej 25kg?
- Czy obecność na pokładzie modelu kamery z możliwością zapisu (filmy, zdjęcia) automatycznie spowoduje to, że zarówno taki BSP będzie musiał być zarejestrowany, nawet gdy będzie lżejszy niż 250 g, jak i jego pilot będzie musiał mieć uprawnienia, nawet te najskromniejsze?
- Co z modelami, które ważą poniżej 250g, ale w fazie startu mają 30m/s i więcej? (DLG węglowe)?
- Jakie warunki muszą być spełnione aby można było latać modelami szybowców i elektro szybowców o rozpiętości do 5m / waga do 25kg?
- Jak z rejestracją modeli helikopterów i "zdalną identyfikacją"?
- Proszę o wyjaśnienie możliwości wykonywania lotów przez osoby nieletnie.
- Czy i na jakich zasadach będzie możliwość latania VLOS statkami do 25kg poza wyznaczonymi lotniskami modelarskimi, oczywiście omijając wyznaczone strefy ruchu powietrznego, odległości od ruchomości i nieruchomości oraz z zachowaniem obowiązku posiadania O.C. bez rejestrowania lotów, bez rejestracji i certyfikacji aparatu latającego i pilota, bez geofencingu, bez automatycznego mechanizmu odcinającego zasilanie w przypadku przekroczenia wyznaczonego terenu?
- Na jakich warunkach modelarze będą mogli wykonywać loty BVLOS?
- Jak zostaną potraktowane obecne uprawnienia ULC VLOS I BVLOS i kategorie w jakich zostały wydane. Okres przejściowy? Pod jakie kategorie zostaną podciągnięte?
- Co z aeroklubami i stowarzyszeniami modelarskimi? Miały być osobne przepisy dla takich zorganizowanych grup.
- Co w wypadku stowarzyszeń modelarskich i innych zorganizowanych grup. Na jakich zasadach będą mogły dalej propagować sport? Aktualnie propagujemy sport na stadionach, boiskach, boiskach szkolnych. Często prowadzimy warsztaty modelarskie, gdzie różne mini pokazy są organizowane nie zachowując odległości 100m od linii zabudowy oraz osób.
- Czy przewidywane są jakieś grupowe Świadectwa kwalifikacji dla tych grup, a w szczególności grup zajmujących się propagowaniem sportu i nie pobierających korzyści materialnych?
- Co z lataniem za granicą Państwa? Często grupy modelarskie odwiedzają inne kraje jak Niemcy, Czechy, Słowację. Jakie dokumenty czy zaświadczenia będą wymagane?
- Czy każdorazowy lot w parku modelarskim/lotnisku modelarskim musi zostać zgłaszany? Czy istnieje możliwość zgłoszenia takiego miejsca na stałe?
- W przypadku wprowadzenia przepisów odnośnie identyfikacji modelu i pilota, gdzie należy szukać specyfikacji lub listy certyfikowanych transponderów? W jakim pasmie będą nadawać te urządzenia?
- Jak zmieni się i czy będzie istniała w jakiejkolwiek formie (choćby w części podobnej w zasadzie i prostocie działania) aplikacja "Droneradar"?
- Jaka musi być minimalna odległość pasa startowego lądowiska modelu od drogi szybkiego ruchu lub autostrady?