Obowiązki operatora - scenariusz NSTS-01

Kwestie formalne i prawne czyli co trzeba wiedzieć żeby nie wylądować na "dołku" i nie mieć doła...
Awatar użytkownika
Klenio
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 20
Rejestracja: 11-02-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękowano: 5 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Klenio » 27 cze 2021, o 13:18

Witajcie Piloci wszelkich maszyn latających,

nie wiem czy wszyscy wiedzą więc napiszę, że zajmuje się obecnie szkoleniami lotniczymi do uzyskania uprawnień A2 i NSTS-xy. Staram się uczyć praktyki zgodnej ze sztuką a uprawnienia wystawiać przy okazji tej nauki, nie na odwrót ;-). Prowadzę szkołę KursNaDrony.pl.

Żeby szkolenia miały sens wartość merytoryczna powinna być odpowiedniej jakości. Niestety po zmianach przepisów, mam spore problemu z interpretacją nawet prostych zapisów i coraz częściej zastanawiam się nad tym, czy szkolenia mają sens, bo nie bardzo wiadomo jak je robić, żeby loty były zgodne z prawem.

Przykładem jest lot w NSTS-01 czyli odpowiednik UAVO do 5kg. Jednym z obowiązków operatora (który nota bene w większości przypadków jest Pilotem BSP) jest spełnienie zapisów z rozdziału: "UAS.NSTS-01.070 Obowiązki operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego" do narodowego scenariusza standardowego NSTS-01.

Każdy operator (Pilot BSP) ma do spełnienia następujące obowiązki:
1. Zapewnia adekwatność procedur bezpieczeństwa i procedur awaryjnych.
2. Opracowuje plan działania w sytuacjach awaryjnych odpowiedni dla operacji, obejmujący co najmniej:
1) plan ograniczenia eskalacji skutków sytuacji awaryjnej;
2) warunki powiadamiania właściwych organów i organizacji;
3) kryteria identyfikacji sytuacji awaryjnej;
4) określenie obowiązków pilota bezzałogowego statku powietrznego oraz wszelkich innych członków personelu odpowiedzialnych za realizację obowiązków istotnych z punktu widzenia operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego.

Nie ma jasnych wytycznych czego ULC (lotniczy nadzór anty dronowy w skócie LAND) chce od operatora... Zadałem takie pytania do ULC:

1. Od czego zależy adekwatność procedur bezpieczeństwa i procedur awaryjnych?
2. Co mają zawierać procedury bezpieczeństwa?
3. Co mają zawierać procedury awaryjne?
4. Czym różnią się jedne procedury od drugich?
5. Jak powinien być opracowany plan działania w sytuacjach awaryjnych (ma to być opis słowny)? Plan tutaj nic nie pomoże, potrzebne są tutaj godziny spędzone w powietrzu i doświadczenie Pilota BSP od którego będą zależeć odpowiednie reakcje.
6. Co minimalnie powinien zawierać plan działania w sytuacjach awaryjnych dla pilot BSP latającego z UAVO?
7. W jaki sposób operator / Pilot BSP ma ograniczyć eskalację skutków sytuacji awaryjnej?
8. Jakie mają być kryteria identyfikacji sytuacji awaryjnej?
9. W jakich przypadkach mają być powiadamiane odpowiednie organy (wiadomo co zrobić przy wypadku lotniczym, ale czy uszkodzone śmigło lub pęknięty korpus BSP też należy zgłaszać)?

Dodatkowo poprosiłem o:
"Proszę o pilne przygotowanie spotkania dla operatorów / Pilotów BSP które będzie dedykowane przybliżeniem tego tematu. Czy wystarczy taki @ czy też muszę to ubrać w jakiś bardziej formalny dokument?" - zobaczymy czy Franz ma jeszcze ochotę spotkać się modelarzami i droniarzami, dzięki którym jest dzisiaj Dyrektorem Departamenty BSP w ULC czy też nie.

Jak macie jakieś pomysły zapraszam do dyskusji.

--
Pozdrawiam,
Piotr Kleczyński
Zerkaj w niebo... Drony latają wszędzie! ™

Wróć do „Prawo i legislacja”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron